mazur Opublikowano Poniedziałek o 18:04 Opublikowano Poniedziałek o 18:04 Witam. Piszę w imieniu wiekowego modelarza któremu nie po drodze jest z internatami. Kolega wygina podwozie z duraluminium. Przed gięciem podgrzewa i wygina. Problem w tym, że goleń po nagrzaniu i gięciu nie jest już tak sprężysta jak przed gięciem. Jakich metod używacie ewentualnie gdzie znaleźć coś na ten temat w Internecie. Napisałem jak napisałem ale tak to jest jak przedstawia się nie swój problem.
RomanJ4 Opublikowano wczoraj o 12:34 Opublikowano wczoraj o 12:34 Myślę, że mogę tu przytoczyć porady jednego z naszych kolegów modelarzy: Cytat Pozwolę sobie przekazać trochę wiedzy na temat obróbki duralu. Durale produkcji polskiej i rosyjskiej np. PA-7 należy przed wyginaniem przesycić, czyli wygrzać do temp. 470-490 st.C i schłodzić w wodzie, lub zostawić do wystygnięcia na powietrzu. Temperatura do jakiej nagrzejemy blachę jest ważna, zbyt niska nie pozwoli wyginać duralu bez pęknięć, przy zbyt wysokiej dural stanie się jeszcze bardziej kruchy. - Jeśli schłodzimy blachę w wodzie mamy ok. 4 godziny czasu na obróbkę plastyczną, później dural ponownie stanie się sprężysty (twardy). Można ten czas przedłużyć przechowując element w obniżonej temp. (lodówka, zamrażarka). - Jeśli natomiast blacha stygła powoli, pozostaje plastyczna cały czas. Aby przywrócić jej ponownie właściwości twardego duralu, musimy powtórzyć przesycanie, ale zakończyć je szybkim schłodzeniem elementu w wodzie. Ze stopami aluminium produkcji USA np. 7075, 2024 jest trochę inaczej. Z 2024 postępuje się tak samo jak z PA-7, ale 7075 przed obróbką plastyczną trzeba przesycić, a po obróbce podać procesowi starzenia - tj. wygrzewania w temp. 120-125 st.C przez 24 godziny. Jeśli tego nie zrobimy blacha będzie plastyczna jak aluminium. Na koniec kilka rad praktyka: 1. Każdy arkusz blachy ma na swojej powierzchni ślady po walcowaniu (wyglądają jak włókna). Należy tak wycinać paski np. na podwozie, aby zagięcia były w poprzek tych śladów (podwozie będzie bardziej sprężyste, blacha nie pęknie podczas gięcia). 2. Jeśli tniesz blachę gilotyną, czy piłką do metalu zawsze przed gięciem, opiłuj, ogratuj krawędzie, które są prostopadłe do gięcia, inaczej zawsze pojawią się,(jeśli nie podczas gięcia to później w eksploatacji) drobne pęknięcia przy krawędzi. 3. Promień gięcia (od wew.) nie może być mniejszy niż grubość zaginanej blachy. (a najlepiej większy - przyp.mój) 4. Na koniec trik starych blacharzy lotniczych: jak w warunkach polowych określić właściwą temp. przesycania np. grzejąc blachę na płycie kuchenki elektrycznej, czy jak pisali koledzy palnikiem gazowym. Bierzemy zapałkę i próbujemy drewnem pisać po duralu, przy niskiej temp. drewno "skrobie", ale nie pisze na blasze, gdy temp. jest już właściwa - drewno przesuwa się i pisze lekko jak pisak. Drugi sposób to: należy przed grzaniem potrzeć blachę szarym mydłem, przy właściwej temp. miejsca blachy potarte mydłem zrobią się brązowe. https://pl.rec.modelarstwo.narkive.com/J8CsYf6p/jak-wygi-dural 1
Rekomendowane odpowiedzi