RAFALR30 Opublikowano 25 Października 2012 Udostępnij Opublikowano 25 Października 2012 MIŁEJ LEKTURY ŻYCZĘ DOBÓR PAKIETU ZASILAJĄCEGO Li-Pol Podstawowy wzór to C*x=I*t gdzie C - pojemność pakietu zasilającego x - sprawność pakietu zasilającego - przyjmuje się jako parametr stały=0,9 (90%) t - czas I - pobór prądu przez silnik W zależności co chcesz obliczyć - czy C czy t czy I to odpowiednio przekształcasz wzory i tak : dla obliczenia pojemności C= (I*t)/x dla obliczenia czasu t=(C*x)/I dla obliczenia prądu I=(C*x)/t CZAS NA PRZYKŁADOWE OBLICZENIA 1. Niewiadoma to czas lotu (t= ) przy zastosowaniu danego silnika i pakietu zasilającego Dane: C - pojemność akumulatora odczytujemy z jego "tabliczki"- 450mAh tj. 450*10-3 Ah=0,45Ah (mA=10-3A a A=103 mA inaczej mówiąc/pisząc 1A=1000mA) x - sprawność akumulatora - przyjmuje się jako parametr stały=0,9 I - pobór prądu przez silnik odczytujemy z tabeli producenta - dla obliczenia minimalnego czasu lotu nazwijmy go "tmin" uwzględniamy max pobór prądu np: 10,5A - Imax - a dla obliczenia maksymalnego czasu lotu nazwijmy go "tmax" uwzględniamy minimalny pobór prądu np: 5A - Imin Wówczas tmin = (C*x)/Imax=(0,45Ah*0,9)/10,5A=0,405Ah/10,5A=0,03857h=0,03857*60 min=2,31 minut tmax = (C*x)/Imin=(0,45Ah*0,9)/5A=0,405Ah/5A=0,081h=0,081*60 min=4,86 minut Podsumowanie: dla silnika o poborze prądu w zakresie 5A-10,5A i przy zastosowaniu pakietu zasilającego o pojemności 450mAh polatasz sobie od 2,31 min do 4,86 min. Stąd wg proporcji można wnioskować że przy średnim poborze prądu 7,5A polatasz 3,5 minuty. A TERAZ W DRUGĄ STRONĘ ;-) 2. Niewiadoma to pojemność pakietu zasilającego (C= ) jaki chciałbyś kupić przy zastosowaniu danego silnika i założeniu , że chcesz latać modelem przez 5 minut tj. 5min/60min =0,0833h. Dane: x - sprawność pakietu zasilającego - przyjmuje się jako parametr stały=0,9 I - pobór prądu przez silnik odczytujemy z tabeli producenta - dla obliczenia maksymalnej pojemności nazwijmy to "Cmax" uwzględniamy Imax=10,5A - dla obliczenia minimalnej pojemności nazwijmy to "Cmin" uwzględniamy Imin= 5A Wówczas Cmax = (Imax*t)/x = (10,5A*0,0833h)/0,9= 0,9718Ah=0,9718*1000mAh=971,8mAh (dobieramy pakiet zasilający na 1000mAh bo taki jest typoszereg wg producenta) Cmin = (Imin*t)/x = (5A*0,0833h)/0,9= 0,46277Ah=0,46277*1000mAh=462,7 mAh (dobieramy pakiet zasilający na 450mAh bo taki jest typoszereg wg producenta) Podsumowanie dla silnika o poborze prądu w zakresie 5A-10,5A i przy założeniu czasu lotu na 5 min należy dobrać pakiet zasilający z zakresu jego pojemności od 462,7mAh do 971,8 mAh. Im większa pojemność przy danych założeniach tym dłuższy czas lotu. I NA KONIEC JESZCZE JEDNA WAŻNA INFORMACJA - O JAKIEJ WYDAJNOŚCI PRĄDOWEJ (oznaczone na baterii literka C np: 20C) MA BYĆ PAKIET ZASILAJĄCY Wydajność prądową pakietu zasilającego w najprostszy sposób obliczymy tak: Ip = Cp * xp , gdzie Ip to maksymalna wydajność prądowa pakietu zasilającego, Cp to pojemność pakietu, a xp to liczba, która jest określona na pakiecie literą C. Jeśli pod Cp podstawimy pojemność w mAh, wynik otrzymamy w mA, jeżeli natomiast podstawimy pojemność w Ah, wynik otrzymamy w A. Przykład 1: Posiadasz pakiet 1000mAh, o maksymalnej wydajności prądowej określonej jako 20C. Jaki maksymalny prąd możesz z niego pobrać? Ip = Cp * xp = 1Ah × 20 = 20A Wynik: z pakietu o pojemności 1000mAh możemy pobrać maksymalnie prąd o natężeniu 20A. Stąd wiemy , że silnik może mieć Imax=20A bo więcej bateria nie da rady. Przykład 2: Silnik będzie pobierał prąd max Imax=10,5A. Chcesz użyć pakiet zasilający o pojemności Cp=1000mAh. Z jaką wartością litery C powinieneś wybrać pakiet zasilający? Ip = Cp * xp to przekształcając wzór mamy xp = Ip/Cp = (tu zamiast Ip wstawiamy Imax silnika bo tyle chcemy wyciągnąć z pakietu zasilającego) 10,5A/1A = 10,5 czyli xp=10,5 więc jeżeli masz pakiet zasilający o pojemności 1000mAh i na którym jest napisane np: 20C a z obliczeń wyszło , że wystarczy 10,5C to mamy warunek spełniony z duuuuuużym zapasem. Pozdrawiam Rafał P.S. Wszelkie uwagi mile widziane. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
idfx Opublikowano 25 Października 2012 Udostępnij Opublikowano 25 Października 2012 Bardzo przydatne informacje, fajnie jakby się dało uzupełnić te wzory o różnicę w masie pakietów, bo czas lotu nie jest wprost proporcjonalny do pojemności. Też można by tu dodać wzór na prąd wynikający z zastosowanego śmigła, ale takiego to raczej nikt nie wymyśli Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RAFALR30 Opublikowano 25 Października 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 25 Października 2012 ciąg dalszy DOBÓR PAKIETU ZASILAJĄCEGO WEDŁUG KRYTERIUM JAKIM JEST WAGA PAKIETU ZASILAJĄCEGO Dane: x - sprawność pakietu zasilającego - przyjmuje się jako parametr stały=0,9 (90%) t - oczekiwany czas pracy pakietu zasilającego - 5 min Określamy akceptowaną przez ciebie masę pakietu zasilającego np: 140g i dla tej wagi wybieramy pojemność z typoszeregu producenta np: 1500mAh (bo tylko ta spełnia warunek limitu wagi do 140g) Wówczas obliczamy natężenie prądu I=(C*x)/t jakie mamy do dyspozycji w założonym czasie t=5min=5min/60min =0,0833h. I=(C*x)/t = (1500mAh*0,9)/0,0833h=16A Na tej podstawie dobieramy silnik napędowy. Teraz dobieramy minimalną wymaganą klasę pakietu zasilającego czyli liczbę xp, która jest określona na pakiecie literą C. Korzystając ze wzoru z poprzedniego postu Ip = Cp * xp gdzie Ip to maksymalna wydajność prądowa pakietu zasilającego, (w naszym obliczeniu Ip=I=16A) Cp to pojemność pakietu, a xp to liczba, która jest określona na pakiecie literą C. otrzymujemy xp= Ip/Cp=16A/1500mAh=16A/1,5Ah=10,67C Podsumowanie Każdy akumulator o wadze poniżej założonej tj:140g i dobranej z typoszeregu producenta pojemności 1500mAh ale z klasą wyższą niż 10,67C spełnią założone wymagania Pozdrawiam Rafał P.S. Wszelkie uwagi mile widziane. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
d.a.r.o. Opublikowano 26 Października 2012 Udostępnij Opublikowano 26 Października 2012 Bardzo to ciekawe. Tylko, że nie bardzo widzę w zastosowaniu do tanich, chińskich pakietów. Ale teorii nigdy za wiele Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RAFALR30 Opublikowano 14 Listopada 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Listopada 2012 Bardzo to ciekawe. Tylko, że nie bardzo widzę w zastosowaniu do tanich, chińskich pakietów. Ale teorii nigdy za wiele Nie można ciągle żyć stereotypami typu chińskie=bubel - to nie ten czas. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 6 Stycznia 2013 Udostępnij Opublikowano 6 Stycznia 2013 Dodam tylko że pakiety o wyższym dopuszczalnym prądzie rozładowania mają mniejszy opór wewnętrzny (mniejsze straty na samym pakiecie) więc w sumie cały napęd nabiera więcej wigoru. W moim Sidfire np. pakiet 2600mAh/20C a pakiet 2600mAh/45C to przyrost o 0,1 kg ciągu silnika przy zachowanym prądzie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kwazio Opublikowano 25 Stycznia 2015 Udostępnij Opublikowano 25 Stycznia 2015 Rafał, jak zweryfikować xp? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ASmen Opublikowano 4 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2016 Dzień dobry. Zapewne to będzie laickie pytanie ale wszystkie to obliczenia dotyczą jednego silnika w modelu. Czy zatem jeśli mowa o cztero lub więcej silnikowej maszynie ma się to analogicznie tylko mnożymy odpowiednie wartości przez ilość odbiorników ?? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi