Skocz do zawartości

Grubość profilu a prędkość modelu - budowa motoszybowca 2,4m


Wojciech Wiatr

Rekomendowane odpowiedzi

No,no, model już prezentuje się znakomicie, bardzo fajne proporcje :D Jedynie wznios jak dla mnie to bardziej akrobacyjny niż termiczny, ale może to kwestia przyzwyczajeń. Zwróć uwagę na to co napisał Printer - to jedno z najlepszych rozwiązań jeśli masz do dyspozycji tylko lotki. Sprawdziłem i klapolotki i lotkohamulce - zdecydowanie polecam to drugie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...
  • Odpowiedzi 108
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Witam serdecznie po dłuższej przerwie, mam pytanko do kolegów czy jakoś szczególnie przygotowujecie płaty do oklejania folią czy wystarczy tylko przeszlifować (balsę) w celu zniwelowania nierówności powierzchni. Moje drugie pytanie dotyczy wzmocnienia krawędzi natarcia, zastanawiam się czy wystarczy przemalować natarcie żywicą (oczywiście przed oklejeniem folią) czy lepiej by było za laminować pasek cienkiej tkaniny :?:

P.S Mam prośbę czy ma ktoś z kolegów możliwość zrobienia zdjęcia jak wygląda balsa oklejona białą folią, chodzi mi o to czy przez folię widać balsę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Sama żywica na natarciu oprócz masy nic nie da.

 

Jak już to tkanina + zywica - jakieś 2 warstwy np 50g/m2. Niech zachodzi jakieś 7mm na górze i dole - jak tak wzmacniałem natarcie w szybowcu i naprawdzę jest mocne. Można też dac na natarcie dać rowing węglowy ale trzeba go bardzo płasko i nakleić by nie zmnienić profilu.

Folią nie oklejałem balsy więc się nie wypowiem w tej kwestii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej nie będę się bawił w rowingi, zdecydowałem się na tkaninę i myślę ze 50-tka 2x będzie w sam raz, ponawiam pytanie odnośnie przygotowania balsy pod folię, w tej chwili mam skrzydła wyszlifowane papierem 500, powierzchnia wyszła bardzo ładna i nie wiem czy czymś to malować czy od razu na to folia :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej jestem nastawiony na folię. Z lakierowaniem wiąże się większa masa, trzeba przecież dać podkład aby balsa nie piła niepotrzebnie farby, próbowałem kiedyś z lakierowaniem i jakoś nie jestem entuzjastą lakierowania. Folia to mniej godzin pracy no i powierzchnia niemal idealna. Jeśli chodzi o malowanie to tylko końcówki skrzydeł i statecznika oraz ster kierunku będą czerwone no i kabina niebieska

ef97bf84678b1abdmed.jpg

:D

Pozdrawiam

P.S. Mała aktualizacja postępów nad modelem, wykonałem kilka elementów, miedzy innymi węglowe dźwigienki do lotek

051421d9f2372fc3med.jpg

popychacze

897a5f195bfd9453med.jpg

zrobiłem też dwie owiewki laminatowe ale będę musiał zrobić nowe nieco większe

2201324c43854116med.jpg

oczywiście nie są jeszcze wykończone, nie prezentowałem jeszcze zespołu napędowego

b28b5d8d914c63a4med.jpg

c3b8f638fb8ebc67med.jpg

1e8b395d49e75583med.jpg

oraz regulator wersja kryzysowa :D

48768d055c2ac219med.jpg

chciałbym kiedyś zastąpić go Jeti Spinem :jupi:

trochę też przeprojektowałem końcówki skrzydeł (które zrobię wymienne) co spowodowało wzrost rozpiętości do 2,7 m :rotfl:

83a046aee2dbb194med.jpg

to by było narazie tyle.

 

29.03.2009

 

Mała aktualizacja, w wolnych chwilach zrobiłem sobie kątomierze

e9fc63732e9791bemed.jpg

31b8c1e78d33658emed.jpg

nie jest to może za profesjonalne wykonanie ale powinno się sprawdzić :jupi:

 

18.04.2009

 

Widzę że jest dużo oglądaczy a mało pisarzy, mała aktualizacja i mały problem a może nie problem. Włożyłem do kadłuba odbiornik z anteną i, no właśnie musiałbym wypuścić antenę jakieś 20 cm za ogon a nie chce tego robić wiec pomyślałem o czymś takim

d2e89ce240b10676med.jpg

i mam pytanie do bardziej doświadczonych kolegów moto szybowników czy takie skrócenie anteny nie odbije się na zasięgu sprzętu :?:

P.S. Żeby nie było wątpliwości strona www.PiotrP.de jest mi znana :D

 

26.04.2009

 

Widzę że zainteresowanie tematem padło i nie mam odpowiedzi odnośnie anteny a przydało by się uspokojenie moich wątpliwości, jeśli jeszcze jest ktoś zainteresowany tematem to jutro wstawię fotki z dalszych postępów w budowie modelu :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam ponownie, szkoda tylko że pisze sam do siebie, trochę nowości z postępów nad modelem :D

ccdfd1b72aa589bemed.jpg

postanowiłem nieco wzmocnić kadłub w miejscu kabinki bo wydawał mi się za miękki :roll:

68478ccc798a65demed.jpg

wnętrze kadłuba i wklejone bowdeny, w głębi widać otwór na antenę chociaż nadal nie wiem czy mogę ją tak nawinąć jak pokazywałem wcześniej

10c7402c096a0866med.jpg

końcówki skrzydeł pomalowaniu podkładem

da5dca9fd3157e31med.jpg

i po malowaniu na właściwy kolor

eced49a7b736bf91med.jpg

no i kierunek po malowany i przetarty papierem 800, czeka go jeszcze jedno malowanie i papierek 1200 a potem polerka, powyżej owiewki na serwa tylko podkład bo mi się czerwona farba skończyła :twisted: oczywiście wszystko maluje MOTIPEM!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Edytując post temat nie wyświetla się jako nieprzeczytany i dlatego piszesz "sam do siebie"

Co do anteny to zwinąłeś ją dość ciasno i może nadal być widziana jako punkt. Chyba najlepiej jak zrobisz test zasięgu ustawiając model w różne położenia a szczególnie tak jakby odlatywał. Jeśli test wypadnie negatywnie to zrób tak jak na stornie Piotra jest pokazane czyli podczep luźno w kilku miejscach i koniecznie powtórz test zasięgu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam, kadłub poszedł do malowania wiec mam czas na teoretyczne zmagania. Według moich obliczeń środek ciężkości dla współczynnika stateczności 16% powinien się znajdować 72,7 mm od krawędzi natarcia, byłbym wdzięczny gdyby któryś z bardziej doświadczonych kolegów zweryfikował maje obliczenia, trochę danych modelu na rysunku

882bed2935f56dcbm.gif

Co do rozmieszczenia anteny to chyba zrobię tak jak na rysunku

20ff148cefe8eb95m.jpg

Bardzo proszę o rady i uwagi :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

powierzchnia wyszła bardzo ładna i nie wiem czy czymś to malować czy od razu na to folia :?:

 

wiam dawno temu pytałeś ale tytuł postu wiele nie mówi że to budowa.

 

Skrzydła wyszlifowane należy pomalować 2-3 razy CAPONEm przecierając papierem 800 po każdym i po tym oklejać folią :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znowu muszę pisać post pod postem no ale co tam może mnie z forum nie wywalą. Trochę danych odnośnie masy modelu:

 

Kadłub - 342g

Skrzydła 2x 300g (różnica miedzy prawym a lewym ok 10g)

Statecznik poziomy - 58g (różnica P L - 1,5g)

Ster kierunku - 15g

Razem 1015g

 

Wyposażenie:

Pakiet - 176g

Regulator - 22g

Silnik - 110g

Odbiornik - 16g

Serwa - 64g

Kołpak - 40

Reszta (końcówki, dźwignie, bowdeny itp) - 50g

Razem - 478g

 

Razem całość - 1493g

Wydaje mi się że przy takiej wielkości modelu ciężar jest ok.

P.S Proszę jeszcze raz o weryfikacje położenia środka ciężkości :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Witam po nieco dłuższej przerwie która był spowodowana malowaniem kadłuba i nie było o czym pisać, ostatecznie SC ustawiłem na 85 mm od krawędzi natarcia, mam jeszcze jedno małe pytanko czy przy wyważaniu model ma się ustawić w osi kadłuba czy ma być nieco przechylony na przód, mi wyszło (po wielu mozolnych podejściach) ustawić go w osi kadłuba, na deser trochę zdjęć gotowego modelu

8578c8a184b0f2dem.jpg

model na przydatnym do transportu nosidełku (podobne znalazłem na forum) jeszcze nie skończone

85c473bf12703fb8m.jpg

a2ffdc43097e1a7am.jpg

4a1441eafa16adfem.jpg

fc48e20b2a8dd545m.jpg

a3dc4b3f5adac9d8m.jpg

9c09fa01c451870am.jpg

a tak to wyszło w kadłubie.

Model gotowy do lotu waży ok 1500 g, teraz tylko czekam na pogodę i wezmę się za oblot ptaszka, na samą myśl mam gumowe nogi, jeśli koledzy mieli by uwagi co do oblatywania takich rozmiarów modelu to bardzo proszę o rady, będę bardzo wdzięczny :jupi:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ładnie go wykończyłeś. A co do oblotów. Modele takiej wielkości i większe są wdzięczniejszym obiektem do oblotów niż mniejsze. One zawsze polecą i bedzie czas na skorygowanie toru lotu. Ważne, by w pierwszym locie go nie przeciągnąć. I najlepiej wypuszczać samemu. Jeden lot z ręki a następne na silniku i kontrola ustawień. Najważniejszy jest kąt zaklinowania płata. Jeśli jest dobry, nie musisz mieć miękkich nóg. Poleci. Oblot raczej bez wiatru lub niezbyt duży, ale równy, bez porywów. pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.