Skocz do zawartości

Mikrus na uwięzi.


rajaner
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Bardzo dziękuję za tak dużo informacji i przepraszam za mają nieobecność.
 
Mając na myśli piastę do silnika nie koniecznie chodziło mi o typową piastę prop saver. Przyznam że i takie mocowanie nie było by złe.
Przede wszystkim chodzi o szybką wymianę śmigła zwłaszcza podczas prób.Wspomniałem o dwóch sztukach dla tego że
następny model będzie miał dwa silniki. W silniku który zamontowałem w modelu śmigło jest wciśnięte na plastikową zębatkę i przyklejone.
Ale myślę że nie jest to dobre rozwiązanie na dłuższą metę.Śmigła jakie stosowałem do tego silnika mają redukcję na oś 3 mm
Nie wiem czy to dobry pomysł ale mam na myśli coś takiego.
 
post-12393-0-29215200-1493292263_thumb.jpeg 
Piasta mocowana na osi 1 mm i zabezpieczona kołkami M2 które by nie wystawały poza piastę, jak w prop saver a śmigło było by przykręcone nakrętką M3.
Podałem dwa wymiary które są istotne w tym przypadku.Średnica 3 mm do obsadzenia i do przykręcenia śmigła.Z wymiaru 10 mm po założeniu śmigła pozostaje 3-4 mm na nakrętkę. Piastę jaką widać na rysunku z długością wału na śmigło zawsze można skrócić na typowy prop saver.A kołki mocujące zastąpić wkrętami pozwalającymi na użycie gumek.
W przypadku śmigła z mniejszym otworem na powiększenie o 1-2 mm zawsze  można sobie pozwolić.
 
 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Andrzej (AMC), świetna robota! Jaka jest waga (?) tych prop-saverów ze stali stopowej NC-10 vs mosiądź:

 

post-18335-0-92097800-1493253666_thumb.j

 

Andrzej (rajaner), co to za śmigło z otworem 3mm będziesz używał do silnika 8,5x20 (bo się już pogubiłem, tyle tu wpisów :rolleyes: ) . Pamiętam, że uzyskałeś całkiem klawy ciąg na tym zestawie (jak pisałeś wczesniej), ale czy ono nie będzie aby za wielkie bezpośrednio na oś (do przekładni i owszem) tego mikrosilnika i w dłuższym czasie (tzn. parę minut, bo pewnie tyle nie testowałeś), przy wysokich obrotach nie przegrzeje go i nie upali? I jeszcze jedno pytanko, czy to:

 

post-12393-0-29215200-1493292263_thumb.j

... nie będzie za wielkie do silnika 8,5x20 (wymiary prawie takie same jak sam silnik) :rolleyes: ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Andrzej (AMC), świetna robota! Jaka jest waga (?) tych prop-saverów ze stali stopowej NC-10 vs mosiądź:

 

post-18335-0-92097800-1493253666_thumb.j

 

Andrzej (rajaner), co to za śmigło z otworem 3mm będziesz używał do silnika 8,5x20 (bo się już pogubiłem, tyle tu wpisów :rolleyes: ) . Pamiętam, że uzyskałeś całkiem klawy ciąg na tym zestawie (jak pisałeś wczesniej), ale czy ono nie będzie aby za wielkie bezpośrednio na oś (do przekładni i owszem) tego mikrosilnika i w dłuższym czasie (tzn. parę minut, bo pewnie tyle nie testowałeś), przy wysokich obrotach nie przegrzeje go i nie upali? I jeszcze jedno pytanko, czy to:

 

post-12393-0-29215200-1493292263_thumb.j

... nie będzie za wielkie do silnika 8,5x20 (wymiary prawie takie same jak sam silnik) :rolleyes: ?

... za wielkie, zbyt masywne a zatem niepotrzebnie ciężkie i w dodatku trochę niepraktyczne z tą - też swoje ważącą - nakrętką (a z jakiego materiału to miałoby być?). Najlepszym wg. mnie rozwiązaniem jest dobrze spasowane połączenie wciskowe, ewentualnie wspomagane płytkim rowkiem śrubowym o skoku 1,5...2 mm, prawoskrętnym. Pomocne także okazuje się zakończenie piasty wgłębieniem sześciokątnym pod kluczyk imbusowy 1,5mm, co sprowadza wymianę śmigła na poziom czynności trywialnej.

 

Jerzy (ssuchy) - dzięki za dobre słowo  :) , ja z tych dinozaurów co to pracę szanują  ;) .

Nie ważyłem, wobec tych samych wymiarów nominalnych różnica wagi mosiądz/stal jest taka sama, jak różnica ich ciężarów właściwych : 8,85g/cm3 Mo58 vs. 7,8g/cm3 stal NC10 - to w dostatecznym przybliżeniu. Można na szybko obliczyć  ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Andrzej (rajaner), co to za śmigło z otworem 3mm będziesz używał do silnika 8,5x20 (bo się już pogubiłem, tyle tu wpisów :rolleyes: ) . Pamiętam, że uzyskałeś całkiem klawy ciąg na tym zestawie (jak pisałeś wczesniej),

Śmigło jakie jest na silniku https://abc-rc.pl/4025-komplet#axzz4fNC9gYfV

Silnik pracował jakieś 30 sekund i nie wyczułem aby się zbytnio nagrzał. A ciąg jaki uzyskałem to ponad 40g.

Co do piasty to racja ma długość 15 mm, ale głównie mi chodzi o sprawdzenie dwóch razem pracujących silników i szybką wymianę śmigła.Tak długa

piasta na pewno będzie miała zły wpływ na oś i łożysko w silniku.

Docelowo w modelu po sprawdzeniu ciągu w takich modelach chyba jednak najlepszym rozwiązaniem będzie montowanie śmigła na wale silnika. Przy pierwszych 

testach jakie robiłem śmigło odlatywało. Dopiero przy użyciu kleju pozostało na swoim miejscu. Ale czy jest to pewne mocowanie to nie jestem pewien.

 

To pierwszy mikrus jaki próbuję zrobić i zdaję sobie sprawę że popełniam dużo błędów. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Śmigło jakie jest na silniku https://abc-rc.pl/4025-komplet#axzz4fNC9gYfV

 

To pierwszy mikrus jaki próbuję zrobić i zdaję sobie sprawę że popełniam dużo błędów. 

To nie są właściwe śmigła do samolotu. Mają jako-taką efektywność na ciągu statycznym, ale stromo opadającą wraz ze wzrostem prędkości napływu charakterystykę. Ale i tak ustępują znacznie GWS-om, których użycie do mikrusa bym sugerował. 

 

A błędów uniknąć można tylko bezczynnością, więc nie przejmuj się tym szukaniem - to normalna droga do sukcesu. Gdy już zdecydujesz się na coś z tymi śmigłami, to daj znać, żeby dwa razy nie karmić Poczty.

 

Kacper (MLITEK) dobrze podpowiada - maleńki BLDC jest także i przy tych wielkościach lepszy od szczotkowca. Ale do dziś też latam jeszcze na takich zabytkach z mechanicznym komutatorem i ... nie narzekam. Wyczynowe to-to nie jest, ale frajdę daje - czyli jest dostatecznie dobre  ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prace nad dokończeniem mikrusa chwilowo wstrzymane i dlatego postanowiłem rozpocząć budowę  drugiego modelu.

 

W zasadzie to trzeci ale tego pierwszego nie biorę pod uwagę. Tak jak wspominałem następny będzie dwu silnikowy.

Części kadłuba wycięte, wstępnie spasowane, przygotowane do ostatecznej obróbki i wygładzenia ciętych powierzchni.

 

Na jakim samolocie jest wzorowany ten model to chyba można się domyślić. Na temat tego modelu nie będę się rozpisywał

bo chyba wszystko zostało wyjaśnione na temat mikrusa na uwięzi.

Jak model będzie gotowy na 90% wstawię zdjęcia.Oczywiście jeżeli będą jakieś pytania na temat tego modelu to bardzo chętnie odpowiem.

post-12393-0-70914500-1493482972_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dalsze wieści z placu boju przy zdalnym IR, bo Andrzej już się niecierpliwi (wcale mu się nie dziwię - działa szybciej ode mnie). ;) Jakby kto pytał, to szczegóły zamieszczę w stosownym temacie w dziale z elektroniką (za jakiś czas). Pilot już gotowy do zamontowania w uchwycie linek, a odbiornik jeszcze na polu stykowym (ostatnie "glance" przed miniaturyzacją). No i teraz filmiki zdalnego załączania silników szczotkowych i bezszczotkowych (tak jak wcześniej obiecałem):

 

Włącz/wyłącz silnik szczotkowy

 

Włącz/wyłącz silnik bezszczotkowy

 

i fotka zestawu przed testowaniem silnika DC (motor N70/CN12, ale zasilany tylko z 1S do testów, prawdopodobnie będzie napędzał mikrohybrydę uwięziową-IR: "Hydrę" tylko z aku. LiPo 2S):

 

post-18069-0-33694700-1493556065_thumb.jpg

 

... i zestawu z silnikiem BLDC (może być rzecz jasna dowolny, tutaj akurat EMAX2805 z pakietem 2S-800mAh i miniregulatorem&BEC TOWER PRO MAG8 12AESC, prawdopodobnie będzie napędzał minihybrydę uwięziową-RC: "Chimerę" (monoline) z płynną regulacją ciągu silnika, tak coby sobie zawisnąć na lince - robił to ktoś już?  :)  ):

 

post-18069-0-13369400-1493562293_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po woli powstaje następny maluch.

Tym razem w wersji dwu silnikowej napędzany silnikami 7,5x20 mm. Waga na chwilę obecną to 16g przy rozpiętości 430 mm.

post-12393-0-47684900-1494069793_thumb.jpg

PS.Ale to nie koniec elektryków na uwięzi .Zaczynam budowę  modelu w nieco większej skali pod silnik E-max 2805.

Ale o tym modelu to osobnym temacie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

PS.Ale to nie koniec elektryków na uwięzi .Zaczynam budowę  modelu w nieco większej skali pod silnik E-max 2805.

Ale o tym modelu to osobnym temacie.

 

 

... no i bez problemu, bo ten pierwszy, uniwersalny prototyp pilocika IR, który kończę i już niedługo będziesz go testował, obsługuje oprócz silników DC dowolne silniki bezszczotkowe (filmy na YT: film1 film2) pod warunkiem, że regulator ma BECa (czyli generalnie od 2S w górę).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
Próbując ulotnić ten model postanowiłem wymontować elektronikę z małego helika zabawki i podpiąć do mikrusa.

post-12393-0-63002200-1501850620_thumb.jpg

 

Po pierwszym uruchomieniu niby wszystko w porządku. Ale gdy zwiększam obroty wydaje dziwny piszczący dzwięk.

Silnik płynnie wchodzi na obroty ale w pewnym momencie się wyłącza. Po ponownym włączeniu wszystko się powtarza.

Przed wymontowanie z helika wszystko było sprawne. W czym jest problem że nie działa prawidłowo.Czyżbym coś uszkodził

lutując kable do silnika.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W heliku przeważnie masz przełożenie i silniki mają większe KV niż samolotowe, jak masz za duże śmigło to regulator może obcinać jak za dużo Amperów pociągniesz. Pakiet wydaje się że jest przylutowany do płytki, może też nie wydalać i regulator obcina przy zbyt niskim napięciu.

Zmierz napięcie na pakiecie w trakcie pracy, zobaczysz przy jakim napięciu odcina regulator. Będziesz wiedział czy winny jest pakiet czy trzeba szukać dalej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wychodzi na to że regulator jest sprawny. W zabawce był silnik dużo mniejszy o wymiarach 6x15 mm.Drugą prubę zrobiłem

z nieco większym silnikiem 7x17 mm  widocznym na zdjęciu i tu działał prawidłowo.

post-12393-0-44351400-1502008891_thumb.jpg

W modelu jest silnik 8,5x20 mm i tu jest problem mimo że zamieniłem ogniwo na 380 mAh 25C . Nie potrafię tego wytłumaczyć

ale wychodzi na to że ten silnik razem ze śmigłem jest za duży do tego regulatora.

 

PS.Puki co dalsze próby z tym modelem muszą poczekać.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dawid, pełen SZACUN! - sama kwintescencja.

 

Andrzej, prace przy aparaturze R/C dla ciebie z przeznaczeniem do sterowania maluchów (swobodnych R/C - takich jak Wicher i elektryków na uwięzi) posuwają się do przodu. Chwilę to jeszcze potrwa bo jest to urządzenie prototypowe i wiele spraw trzeba przemyśleć, zarówno co do konstrukcji mechanicznej jak i elektronicznej. Dzisiaj będę miał zmontowany moduł nadajnika do twojego egzemplarza eksperymentalnego uchwytu-aparatury R/C. Dwie przykładowe fotki modułu nadajnika w czasie montażu (z wczorajszego dnia) przed zalutowaniem TX-a do płytki:

 

post-18069-0-62272300-1502011628.jpg

 

post-18069-0-11913800-1502011629_thumb.jpg

 

... więcej szczegółów z postępów prac TUTAJ i TUTAJ (dzisiaj będą nowe fotki).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

 

Andrzej, prace przy aparaturze R/C dla ciebie z przeznaczeniem do sterowania maluchów (swobodnych R/C - takich jak Wicher i elektryków na uwięzi) posuwają się do przodu. 

Przede wszystkim bardzo dziękuję za to co robisz. Bo to dzięki Tobie takie i podobne mikrusy będą się cieszyć

większym zainteresowaniem. Ale puk co próbuję coś wykombinować samemu. 

 
Wracając do prób z napędem mikrusa .
Jak wspomniałem wcześniej regulator jest wyjęty z małego helika podobnie ja i dwa silnik o wymiarach 6x15 mm które wydaje mi się
że spasują do tego modelu. Wcześniej wszystko sprawdziłem na śmigłach 65 mm. Próba wyszła bardzo dobrze jak i ciąg wydaje mi się
że jest całkiem dobry. Zasięg sprawdziłem w domu na dziesięciu metrach działa. Puki co wszystko jest na dobrej drodze aby model
podjął próbę startu.
 
Tak to coś wygląda na tą chwilę.
post-12393-0-59353800-1504008382_thumb.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jak wypadły testy z lotów, odbyły się już? Patrząc na fotkę:

 

post-18069-0-40804700-1505411066.jpg

 

... widzę, że zintegrowany odbiornik podczerwieni (zaznaczony czerwoną obwódką) zamontowany jest nad samym skrzydłem  :rolleyes:  . Czy gondola lewej belki ogonowej nie będzie go trochę przesłaniać przed promieniowaniem IR z pilota?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.