Skocz do zawartości

Napęd pchający do delty


kaluzaaa

Rekomendowane odpowiedzi

Kaluzaaa, temat konkretny, ale treść "zapytania" już zupełnie nie pasuje.

Sam szukasz, ale nie pozostanie po tych poszukiwaniach nic konkretnego - a już na pewno jak ktoś tu wejdzie zwabiony tytułem.

O tytułowym silniczku nic nie będzie, za to dużo różnych linków do zupełnie innych silniczków, najpewniej niedługo i tak prowadzących do nikąd.

 

Super, to jest konkretny dowód na to, że używanie opcji SZUKAJ na forum nie ma

sensu :lol:

 

Edit:

Dałem za mało literek "a" w nicku :rotfl:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A taki dzwoneczek http://www.rc-modele.pl/product_info.php?cPath=54_173&products_id=2361&osCsid=3e41a82dc6b9c27919809318ae327107

przy reglu 25a i pakiecie 3s 1200 mah rozpędzi delte do dużej prędkości??

Przy tej okazji TP 2409-12 waży 63 gramy, na regulatorze 25A, pakiecie 25C/3S/1300mAh i ze śmigłem 8x3.8 daje ciąg:

- początek 890g,

- po 5 sekundach 830g,

- po 30 sekundach stabilizuje się na 750g i jest dosyć ciepły, ale się nie zmaży.

Mogę pomierzyć mu coś tam jeszcze, może się komuś przyda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A taki dzwoneczek http://www.rc-modele.pl/product_info.php?cPath=54_173&products_id=2361&osCsid=3e41a82dc6b9c27919809318ae327107

przy reglu 25a i pakiecie 3s 1200 mah rozpędzi delte do dużej prędkości??

Przy tej okazji TP 2409-12 waży 63 gramy, na regulatorze 25A, pakiecie 25C/3S/1300mAh i ze śmigłem 8x3.8 daje ciąg:

- początek 890g,

- po 5 sekundach 830g,

- po 30 sekundach stabilizuje się na 750g i jest dosyć ciepły, ale się nie zmaży.

Mogę pomierzyć mu coś tam jeszcze, może się komuś przyda.

 

Dzięki bardzo, czekałem właśnie o takie dane mi chodziło.

Bardzo mi pomogłeś.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie sobie chłopaki piszecie o ciągu, tylko jakie to ma znaczenie w delcie? Ma na śmigle wisieć? Jakub coś pisał o rozpędzaniu delty AFAIR.

W szybkim modelu przecież jest istotna prędkość strumienia zaśmigłowego, a ta dla śmigła o skoku 3,8" duża być nie może.

 

To są takie durne fetysze młodziaków:

- zasięg aparatury, ciąg silnika i czy się opłaca :x

 

Może by jednak spróbować jakiegoś MotoCalca czy podstawowej arytmetyki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kojot - a skąd wiesz że to delta?

 

Moja rada jest jedna:

 

Odpowiedź jest wynikiem pytania. Jeśli gość pyta o max. ciąg nie podając nic więcej to i niech takie odpowiedzi otrzymuje. A że okazać się może że to i tak wszystko o kant :ass: rozbić jedynie można... każdy najlepiej uczy się na swoich błędach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kojot - a skąd wiesz że to delta?

 

qrde czytam posty - w miarę starannie

 

przy reglu 25a i pakiecie 3s 1200 mah rozpędzi delte do dużej prędkości??

 

Żadna delta czy un alfa i beta mnie nie interesuje

 

Jasne, w końcu jakie ma znaczenie o co pytał kolega. Jak się ma to w :ass: to łatwiej się pisze :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

qrde czytam posty - w miarę starannie

 

fak... a ja myślałem że to robię :oops:

 

W takim razie cała paplanina zmienia sens bo rzeczywiście w modelach typu delta (a wiele z nich projektowanych było pod silniki szczotkowe klasy 400) priorytetem nie jest ciąg statyczny a prędkość strumienia zaśmigłowego. Należy szukać napędu który uzyskuje możliwie wysokie obroty na mniejszym śmigle zachowując zakładane obciążenie prądowe (bardzo skrótowo). Jak pisał wyżej Kojot najlepiej użyć do tego programu liczącego (MotoCalc lub podobny).

 

Jeszcze raz sorry za moją nie uwagę :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kojot, to jest już w takim wieku, że raczej "jeszcze czyta ze zrozumieniem".

 

Nie chodzi o osiąganie ekstremalnych prędkości. Delty po prostu bez pewnej prędkości nie polecą, nie mówiąc o tym, że w niektórych nie ma miejsca na zbyt duże śmigło.

Ja bym spróbował ze śmigiełkiem 7x6 max 8x4. Dla ciut szybszego silnika 6x4 i 5x5

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... bo rzeczywiście w modelach typu delta (a wiele z nich projektowanych było pod silniki szczotkowe klasy 400) priorytetem nie jest ciąg statyczny a prędkość strumienia zaśmigłowego.

A to się nie przełoży na ciąg? Przecież w końcu silnik trzyma się modelu i go pcha/ciągnie, a nie stoi na ziemi i w model dmucha.

Mógłby mi to ktoś nieco rozjaśnić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Delta zazwyczaj o dużym obciążeniu powierzchni lata albo na bardzo dużych kątach natarcia (teoria wirów itp) albo bardzo szybko.

I teraz jest pies pogrzebany jak dobrać śmigło i silnik, aby w uproszczeniu ich krzywe sprawności były możliwie optymalne z krzywą biegunową oporów delty (zresztą ta zasada dotyczy każdego obiektu latającego).

 

Każde śmigło ma tzw poślizg - i jego sprawność maleje z prędkością. Im mniejszy skok tym wolniej może lecieć śmigło - w uproszczeniu (bo można powiedzieć, że płytko się wgryza w powietrze i słabo je wyrzuca do tyłu). Mały skok tn 0.3 - 0.4 średnicy nadaje się do mielenia powietrza i uzyskiwania dużego ciągu statycznego (jak stacjonarny wentylator), ale gorzej z dużymi prędkościami. Tutaj masz przykład śmigiel do FF które mają wisieć na śmigle i latać powoli: APC 12.25 x 3.75). Z drugiej strony duży skok 0.6 - do nawet 1.0 średnicy (np takiej jak podał Ci kojot) pozwalają na mocniejsze wgryzanie się śmigła w powietrze.

 

 

Wzór na moc dostarczaną do śmigła:

P = D ^ 5 x n ^ 3 x ro x Cp(lambda)

Gdzie:

D - średnica w m

n - obroty na sek

ro - gęstość powietrza

Cp - współczynnik mocy

lambda - posuw względny śmigła

 

Wzór na ciąg śmigła:

T = D ^ 4 x n ^ 2 x ro x Ct (lambda)

Gdzie:

Ct - współczynnik mocy

 

Posuw względny śmigła lambda:

lambda = V / (n x D)

Gdzie: V - prędkość lotu [m/s]

n - obroty [1/sek]

D - średnica [m]

 

Przykładowy rozkład współczynników Ct i Cp dla śmigła o stosunku P/D (skok do średnicy) = 0.5

prop_a.jpg

 

Jak widać moc zależna jest aż od piątej potęgi średnicy i aż trzeciej potęgi obrotów.

Jeżeli masz silnik i pakiet o określonej mocy to po prostu nie możesz dać za dużego śmigła, bo albo a) silnik nie wydoli i będziesz latał z bardzo małą prędkością (pytanie czy starczy Ci siły nośnej), albo B) usmażysz silnik lub pakiet....

 

Można pokusić się o zrobienie przykładu obliczeniowego, ale brak wiedzy o modelu - profil, ewentualne opory. Jedno i drugie wiąże tzw biegunowa, z której można przejść do krzywej mocy - z której wiemy ile mocy musi oddawać śmigło aby samolot latał z konkretną prędkością...

 

Jest taki fajny program Motocalc, który ma to wszystko w sobie i pozwoli Ci dobrać odpowiedni napęd, dla Twoich potrzeb. Bo zależnie od tego jak chcesz latać (szybko czy wolno, długo czy krótko) dobiera się odpowiedni silnik a do tego odpowiednie śmigło (albo vice - versa) :D

 

Jeżeli powyższe jest za nudne, to można po prostu zrobić eksperyment - kupić jeden silnik i drugi, kilka różnych śmigieł i osobiście przekonać się jak to lata i do tego przekonać się, jaki styl latania najbardziej nam odpowiada. No i na koniec można jeszcze podzielić się z nami własnymi doświadczeniami :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.