Gość Anonymous Opublikowano 4 Kwietnia 2009 Opublikowano 4 Kwietnia 2009 Witam, Zwracam się do modelarz którzy mieli do czynienia z yakiem - 54 TopModel. http://www.nastik.pl/tm-yak54-40e-arf-p-1151.html Dziś próbowałem dokonać oblotu i niestety zakończyło się kraksą. Pęknięty kadłub da się naprawić ale nie wiem co było przyczyną porażki. Wyglądało to tak, że po starcie i osiągnięciu pułapu ok.50 m próbowałem ustabilizować lot i wytrymować model . Model wykonywał nerwowe przechyły na skrzydło, reakcje na stery były nieproporcjonalne. Przy odjęciu gazu model momentalnie kładł się na maskę i przechodził w lot nurkowy. O zawrocie i prawidłowym lądowaniu nie było co mażyć. Wykonałem bardzo twarde lądowanie w znacznej odległości od siebie.Efektem jest pęknięty tuż za kabiną kadłub i wyrwane podwozie. Dodam, że wyważenie, wychylenia sterów były wykonane zgodnie z instrukcją, zakłucenia też wykluczam. Jeżeli ktoś miał do czynienia z tym modelem to będę wdzięczny za wszelkie informacje związane z oblotem.
Marcinmb Opublikowano 4 Kwietnia 2009 Opublikowano 4 Kwietnia 2009 Moze cos wiecej napisac o wyposazeniu modelu?latwiej by bylo pomoc.
motyl Opublikowano 4 Kwietnia 2009 Opublikowano 4 Kwietnia 2009 sprawdz SC. producenci podaja SC od natarcia w środku płata, jeśli jest mocno zbierzny to mogłeś mieś przesadzone tylne wyważenie
Gość Anonymous Opublikowano 4 Kwietnia 2009 Opublikowano 4 Kwietnia 2009 Silnik OS46AX Serwa Futaba Standard 300S Odbiornik HITEC z podwójną przemianą, Cały ten zestaw latał poprzedni sezon w trenerku i sprawował się bez zarzutu. Podejrzewam, że w modelu mógł się wypiąć snap jednej połowki steru wysokości. Niestety przy kolizji wypięły się wszystkie snapy i mogę się tylko domyślać, dlateg bardzo mi zależy na opini modelarzy, którzy osiodłali tego yaka. EDIT: sprawdz SC. producenci podaja SC od natarcia w środku płata, jeśli jest mocno zbierzny to mogłeś mieś przesadzone tylne wyważenie Wyważenie było ok. W instrukcji było ono naniesione na rzucie bocznym kadłuba. Nie pisz posta pod postem.Korzystaj z funkcji EDYTUJ.Marcin OK panie moderatorze :wink:
tomcat144 Opublikowano 5 Kwietnia 2009 Opublikowano 5 Kwietnia 2009 Z opisu sytuacji wygląda mi to na przeciągnięcie ) Odjęcie gazu tylko pogorszyło sprawę Też spotkałem się z takim zachowaniem akrobata jednak to właśnie dodanie gazu pozwala na wybrnięcie z sytuacji. Inną sprawą jest dlaczego przeciągał, jeśli nie SC to może to być zaklinowanie skrzydła, kąt osi silnika i sprawdziłbym jeszcze geometrię usterzenia poziomego.
radek872 Opublikowano 5 Kwietnia 2009 Opublikowano 5 Kwietnia 2009 Witam,Zwracam się do modelarz którzy mieli do czynienia z yakiem - 54 TopModel. http://www.nastik.pl/tm-yak54-40e-arf-p-1151.html Dziś próbowałem dokonać oblotu i niestety zakończyło się kraksą. Pęknięty kadłub da się naprawić ale nie wiem co było przyczyną porażki. Wyglądało to tak, że po starcie i osiągnięciu pułapu ok.50 m próbowałem ustabilizować lot i wytrymować model . Model wykonywał nerwowe przechyły na skrzydło, reakcje na stery były nieproporcjonalne. Przy odjęciu gazu model momentalnie kładł się na maskę i przechodził w lot nurkowy. O zawrocie i prawidłowym lądowaniu nie było co mażyć. Wykonałem bardzo twarde lądowanie w znacznej odległości od siebie.Efektem jest pęknięty tuż za kabiną kadłub i wyrwane podwozie. Dodam, że wyważenie, wychylenia sterów były wykonane zgodnie z instrukcją, zakłucenia też wykluczam. Jeżeli ktoś miał do czynienia z tym modelem to będę wdzięczny za wszelkie informacje związane z oblotem. Na 50m sie nie trymuje modelu w pierwszym locie najlepiej przytrzymac manetke lekko wychyloną żeby szedł prosto i bawic sie w trymowanie znacznie wyżej.Niestety akrobaty maja to dos iebie że przy małej szybkosci albo lecisz na przeciagniecu albo idziesz do ziemi jak bomba
Gość Anonymous Opublikowano 5 Kwietnia 2009 Opublikowano 5 Kwietnia 2009 Z opisu sytuacji wygląda mi to na przeciągnięcie ) Odjęcie gazu tylko pogorszyło sprawę Też spotkałem się z takim zachowaniem akrobata jednak to właśnie dodanie gazu pozwala na wybrnięcie z sytuacji. Inną sprawą jest dlaczego przeciągał, jeśli nie SC to może to być zaklinowanie skrzydła, kąt osi silnika i sprawdziłbym jeszcze geometrię usterzenia poziomego. Widzę, że muszę co nieco dopowiedzieć. Nie leciałem na małej prędkości a raczej na bardzo dużej. Chwilowe odjęcie gazu miało na celu wyczucie gazu w modelu. Nie było przeciągnięcia, były natomiast olbrzymie problemy z prostoliniowym lotem i zakręcaniem.
Ładziak Opublikowano 5 Kwietnia 2009 Opublikowano 5 Kwietnia 2009 Piotr78, jakie jest Twoje doświadczenie w lataniu takimi modelami i w lataniu w ogóle? Pytam, bo tu może tkwić przyczyna. Czy ustawiłeś wychylenia ekspotencjalne? Jeżeli tak, to jakie wartości? I podobne pytania o D/R.
Gość Anonymous Opublikowano 5 Kwietnia 2009 Opublikowano 5 Kwietnia 2009 Piotr78, jakie jest Twoje doświadczenie w lataniu takimi modelami i w lataniu w ogóle? Pytam, bo tu może tkwić przyczyna.Czy ustawiłeś wychylenia ekspotencjalne? Jeżeli tak, to jakie wartości? I podobne pytania o D/R. Na akrobatach moje doświadczenie jest niestety zerowe nie licząc symulatora. Natomiast ubiegły sezon przelatałem trenerkiem a wcześniejsze sezony szybowcami. Co do wychyleń to lotki miały wychylenia symetryczne 25mm góra/dół. Pozostałe powierzchnie sterowe - tak jak nakazywała instrukcja.
Ładziak Opublikowano 5 Kwietnia 2009 Opublikowano 5 Kwietnia 2009 Co do wychyleń to lotki miały wychylenia symetryczne 25mm góra/dół. Pozostałe powierzchnie sterowe - tak jak nakazywała instrukcja. Nie chodzi mi o wielkość wychyleń powierzchni sterowych, a o relacje między ich wychyleniem, a wychyleniem drążka w nadajniku. Na szybko, bo dokładne info znajdziesz na forum: wychylenia ekspotencjalne są funkcjonalnością nadajnika (często oznaczaną EXP), polegającą na tym, że przy sporych ruchach drążków w okolicach neutrum wychylenia sterów są niewielkie, ale zwiększają się coraz bardziej przy większych ruchach drążkami. Zapobiega to nerwowości modelu z dużymi powierzaniami sterowymi, czego sam doświadczyłeś - zwłaszcza przy dużej prędkości. Ustaw EXP na początek np. lotki 60%, wysokość 40%, kierunek 30% i metodą prób dobierz wartości optymalne. W Hitecach i chyba w Futabach wartości te powinny być ujemne. D/R (Dual Rate) to zmiana zakresu (ograniczenie) wychyleń powierzchni sterowych przydatne przy niektórych figurach akrobacji czy lądowaniu. W takich modelach jak Twój przy aktywnym D/R również powinno się korzystać z EXP, choć odpowiednio mniejszych.
Gość Anonymous Opublikowano 6 Kwietnia 2009 Opublikowano 6 Kwietnia 2009 Relacje te miałem jak widzę liniowe :? . Czy ze środkiem ciężkości też coś zrobić? Po zdjęciu gazu model ostro szedł w dół a wyważenie było tak jak podawał producent.
Grabcio Opublikowano 6 Kwietnia 2009 Opublikowano 6 Kwietnia 2009 Sprawdź jeszcze kąty zaklinowania skrzydła i statecznika poziomego.
Tomek Opublikowano 6 Kwietnia 2009 Opublikowano 6 Kwietnia 2009 Przy odjęciu gazu model momentalnie kładł się na maskę i przechodził w lot nurkowy. Szczerze mówiąc to tak tylko jeden mi się model zachowywał , cegła 3kg z małymi skrzydełkami. Latał albo bardzo szybko ,albo wcale, a lądowanie tylko z dużą prędkością. Ile waży twój model?
Grześ Opublikowano 6 Kwietnia 2009 Opublikowano 6 Kwietnia 2009 Witam. Twoj problem ze sterowaniem modelu to duże wychylenia i dlatego niemogłeś sobie poradzić ,bo model w jedną a ty w drugą i za dyżo ruszałeś drążkiem . Takie błędy popełnia większość modelarzy. Ustaw wychylenia lotek i wysokości na D/R po 50% i EXPO jakieś 30 a zobaczysz że model będzie sterowny ,oczywiście do oblotu i trymowania . Co do srodka ciężkości to ustaw tak jak w instrukcji ,ale przy kadłubie najlepiej do góry kołami . A jeżeli chcesz to możesz przedłużyć linię srodka ciężkości na końcówki . Zaznacz przy kadłubie z jednej i drugiej strony położenie SC,zdejnij skrzydła i za pomocą długiej linijki przedłuż na końcówki skrzydeł . Teraz załóż skrzydła i podeprzyj w tych niejscach .Model normalnie jak do lotu. Wszelkie zmiany staraj się wykonać ,amieniś wyposażeniem ,najlepiej zasilaniem. Pozdrawiam Grześ
Jano Opublikowano 6 Kwietnia 2009 Opublikowano 6 Kwietnia 2009 Zrób sobie takie ustrojstwo i będziesz miał problem z ważeniem modeli z głowy.I zrób tak jak radzą koledzy expo 30% i wychylenia 50% wszystkie stery(prócz silnika) a jak już go oblatasz i wyczujesz to dopiero ustawiaj dualrate(bo pierwsze loty są trochę nerwowe i pomylenie przełączników może się zdażyć).
Gość Anonymous Opublikowano 7 Kwietnia 2009 Opublikowano 7 Kwietnia 2009 Dzięki za wszelkie podpowiedzi. Ustawię expo i dokładnie środek ciężkości, no i pochwalę się jak mi poszło z oblotem :wink: .
ojdas Opublikowano 22 Czerwca 2009 Opublikowano 22 Czerwca 2009 Dzięki za wszelkie podpowiedzi. Ustawię expo i dokładnie środek ciężkości, no i pochwalę się jak mi poszło z oblotem :wink: . I jak sytuacja z oblotem? Poprawiło się, może masz jakiś filmik z latania? Sam zastanawiam się nad tym modelem ale w wersji z silnikiem 4t ASP.
Gość Anonymous Opublikowano 22 Czerwca 2009 Opublikowano 22 Czerwca 2009 Jak narazie model czeka na pogodę i zdobi nielegalną modelarnię w moim garażau. Wygląda super aż żal lecieć :wink: A tak serio to od ponad miesiąca jak przychodzi week to z pogodą robi się :ass: Może w najbliższy się uda. Napiszę napewno jak poszło.
radek872 Opublikowano 23 Czerwca 2009 Opublikowano 23 Czerwca 2009 Na których otworkach pozakładałeś snapy max na dole czy zaraz w boblizu steru ? Pytam bo takie podawanie w % wychyleń nie wiele Ci pomoże jeżeli snapy masz dane zaraz przy sterach.W modelach tego typu daje się max na zewnątrz na orczyku serwa i na orczyku steru, wtedy masz dużą precyzje sterowania.WYchylenia radze dać duże i expo także około 80% lotki 80% wysokosc i 60% kierunek.Przy małych wychyleniach tak jak radzą tutaj panowie wyżej i dodatkowo z expo możesz w stresującej sytuacji odniesc wrażenie,że aparatura przestaje działać.Zrobisz oczywiscie jak uważasz wg mnie małe wychylenia z expo na początek mogą Cie niezle wystraszyć szczególnie jak popełnisz błąd i będziesz chciał to naprawić.Lepiej zawsze mieć ten zapas na sterach, a z czułoscią na 80% expo bedzie dobrze na pewno precyzji nie zabraknie, a przy mocniejszym wychyleniu model da sie uratować na małych bedziesz zaciagac zaciągać i ciągle będzie mało. PS przy ustawianiu zwróć uwagę w którą stronę zaczyna zwiększac czułośc a w która zmniejszac.Graupner na + otępia, a Futaba zwieksza czułość
Gość Anonymous Opublikowano 27 Czerwca 2009 Opublikowano 27 Czerwca 2009 Snapy zapięte na trzecim otworku (są 4). Expo mam 60%na lotkach i 40% na kierunku i wysokości. Jeżeli chodzi o D/R to wychylenia zmniejszyłem o jakieś 30%. Tak się jeszcze zastanawiam czy przeskakiwanie z trenerka na yaka nie jest zbyt ekstremalnym wyczynem. Może warto polatać czymś pośrednim... yak uważacie?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.