Skocz do zawartości

Yak-54 TM problem z oblotem.


Gość Anonymous

Rekomendowane odpowiedzi

Gość Anonymous
Opublikowano

Witam,

Zwracam się do modelarz którzy mieli do czynienia z yakiem - 54 TopModel.

http://www.nastik.pl/tm-yak54-40e-arf-p-1151.html

Dziś próbowałem dokonać oblotu i niestety zakończyło się kraksą. Pęknięty kadłub da się naprawić ale nie wiem co było przyczyną porażki. Wyglądało to tak, że po starcie i osiągnięciu pułapu ok.50 m próbowałem ustabilizować lot i wytrymować model . Model wykonywał nerwowe przechyły na skrzydło, reakcje na stery były nieproporcjonalne. Przy odjęciu gazu model momentalnie kładł się na maskę i przechodził w lot nurkowy. O zawrocie i prawidłowym lądowaniu nie było co mażyć. Wykonałem bardzo twarde lądowanie w znacznej odległości od siebie.Efektem jest pęknięty tuż za kabiną kadłub i wyrwane podwozie. Dodam, że wyważenie, wychylenia sterów były wykonane zgodnie z instrukcją, zakłucenia też wykluczam. Jeżeli ktoś miał do czynienia z tym modelem to będę wdzięczny za wszelkie informacje związane z oblotem.

Opublikowano

sprawdz SC. producenci podaja SC od natarcia w środku płata, jeśli jest mocno zbierzny to mogłeś mieś przesadzone tylne wyważenie

Gość Anonymous
Opublikowano

Silnik OS46AX

Serwa Futaba Standard 300S

Odbiornik HITEC z podwójną przemianą,

Cały ten zestaw latał poprzedni sezon w trenerku i sprawował się bez zarzutu. Podejrzewam, że w modelu mógł się wypiąć snap jednej połowki steru wysokości. Niestety przy kolizji wypięły się wszystkie snapy i mogę się tylko domyślać, dlateg bardzo mi zależy na opini modelarzy, którzy osiodłali tego yaka.

 

EDIT:

 

sprawdz SC. producenci podaja SC od natarcia w środku płata, jeśli jest mocno zbierzny to mogłeś mieś przesadzone tylne wyważenie

Wyważenie było ok. W instrukcji było ono naniesione na rzucie bocznym kadłuba.

 

Nie pisz posta pod postem.Korzystaj z funkcji EDYTUJ.Marcin

OK panie moderatorze :wink:

Opublikowano

Z opisu sytuacji wygląda mi to na przeciągnięcie ) Odjęcie gazu tylko pogorszyło sprawę :)

 

Też spotkałem się z takim zachowaniem akrobata jednak to właśnie dodanie gazu pozwala na wybrnięcie z sytuacji.

 

Inną sprawą jest dlaczego przeciągał, jeśli nie SC to może to być zaklinowanie skrzydła, kąt osi silnika i sprawdziłbym jeszcze geometrię usterzenia poziomego.

Opublikowano
Witam,

Zwracam się do modelarz którzy mieli do czynienia z yakiem - 54 TopModel.

http://www.nastik.pl/tm-yak54-40e-arf-p-1151.html

Dziś próbowałem dokonać oblotu i niestety zakończyło się kraksą. Pęknięty kadłub da się naprawić ale nie wiem co było przyczyną porażki. Wyglądało to tak, że po starcie i osiągnięciu pułapu ok.50 m próbowałem ustabilizować lot i wytrymować model . Model wykonywał nerwowe przechyły na skrzydło, reakcje na stery były nieproporcjonalne. Przy odjęciu gazu model momentalnie kładł się na maskę i przechodził w lot nurkowy. O zawrocie i prawidłowym lądowaniu nie było co mażyć. Wykonałem bardzo twarde lądowanie w znacznej odległości od siebie.Efektem jest pęknięty tuż za kabiną kadłub i wyrwane podwozie. Dodam, że wyważenie, wychylenia sterów były wykonane zgodnie z instrukcją, zakłucenia też wykluczam. Jeżeli ktoś miał do czynienia z tym modelem to będę wdzięczny za wszelkie informacje związane z oblotem.

 

Na 50m sie nie trymuje modelu w pierwszym locie najlepiej przytrzymac manetke lekko wychyloną żeby szedł prosto i bawic sie w trymowanie znacznie wyżej.Niestety akrobaty maja to dos iebie że przy małej szybkosci albo lecisz na przeciagniecu albo idziesz do ziemi jak bomba

Gość Anonymous
Opublikowano
Z opisu sytuacji wygląda mi to na przeciągnięcie ) Odjęcie gazu tylko pogorszyło sprawę :)

 

Też spotkałem się z takim zachowaniem akrobata jednak to właśnie dodanie gazu pozwala na wybrnięcie z sytuacji.

 

Inną sprawą jest dlaczego przeciągał, jeśli nie SC to może to być zaklinowanie skrzydła, kąt osi silnika i sprawdziłbym jeszcze geometrię usterzenia poziomego.

 

Widzę, że muszę co nieco dopowiedzieć. Nie leciałem na małej prędkości a raczej na bardzo dużej. Chwilowe odjęcie gazu miało na celu wyczucie gazu w modelu. Nie było przeciągnięcia, były natomiast olbrzymie problemy z prostoliniowym lotem i zakręcaniem.

Opublikowano

Piotr78, jakie jest Twoje doświadczenie w lataniu takimi modelami i w lataniu w ogóle? Pytam, bo tu może tkwić przyczyna.

Czy ustawiłeś wychylenia ekspotencjalne? Jeżeli tak, to jakie wartości? I podobne pytania o D/R.

Gość Anonymous
Opublikowano
Piotr78, jakie jest Twoje doświadczenie w lataniu takimi modelami i w lataniu w ogóle? Pytam, bo tu może tkwić przyczyna.

Czy ustawiłeś wychylenia ekspotencjalne? Jeżeli tak, to jakie wartości? I podobne pytania o D/R.

Na akrobatach moje doświadczenie jest niestety zerowe nie licząc symulatora. Natomiast ubiegły sezon przelatałem trenerkiem a wcześniejsze sezony szybowcami.

Co do wychyleń to lotki miały wychylenia symetryczne 25mm góra/dół. Pozostałe powierzchnie sterowe - tak jak nakazywała instrukcja.

Opublikowano
Co do wychyleń to lotki miały wychylenia symetryczne 25mm góra/dół. Pozostałe powierzchnie sterowe - tak jak nakazywała instrukcja.

Nie chodzi mi o wielkość wychyleń powierzchni sterowych, a o relacje między ich wychyleniem, a wychyleniem drążka w nadajniku.

Na szybko, bo dokładne info znajdziesz na forum: wychylenia ekspotencjalne są funkcjonalnością nadajnika (często oznaczaną EXP), polegającą na tym, że przy sporych ruchach drążków w okolicach neutrum wychylenia sterów są niewielkie, ale zwiększają się coraz bardziej przy większych ruchach drążkami. Zapobiega to nerwowości modelu z dużymi powierzaniami sterowymi, czego sam doświadczyłeś - zwłaszcza przy dużej prędkości. Ustaw EXP na początek np. lotki 60%, wysokość 40%, kierunek 30% i metodą prób dobierz wartości optymalne. W Hitecach i chyba w Futabach wartości te powinny być ujemne.

D/R (Dual Rate) to zmiana zakresu (ograniczenie) wychyleń powierzchni sterowych przydatne przy niektórych figurach akrobacji czy lądowaniu. W takich modelach jak Twój przy aktywnym D/R również powinno się korzystać z EXP, choć odpowiednio mniejszych.

Gość Anonymous
Opublikowano

Relacje te miałem jak widzę liniowe :? . Czy ze środkiem ciężkości też coś zrobić? Po zdjęciu gazu model ostro szedł w dół a wyważenie było tak jak podawał producent.

Opublikowano
Przy odjęciu gazu model momentalnie kładł się na maskę i przechodził w lot nurkowy.

 

Szczerze mówiąc to tak tylko jeden mi się model zachowywał , cegła 3kg z małymi skrzydełkami.

Latał albo bardzo szybko ,albo wcale, a lądowanie tylko z dużą prędkością.

 

Ile waży twój model?

Opublikowano

Witam.

Twoj problem ze sterowaniem modelu to duże wychylenia i dlatego niemogłeś sobie poradzić ,bo model w jedną a ty w drugą i za dyżo ruszałeś drążkiem .

Takie błędy popełnia większość modelarzy.

Ustaw wychylenia lotek i wysokości na D/R po 50% i EXPO jakieś 30 a zobaczysz że model będzie sterowny ,oczywiście do oblotu i trymowania .

Co do srodka ciężkości to ustaw tak jak w instrukcji ,ale przy kadłubie najlepiej do góry kołami .

A jeżeli chcesz to możesz przedłużyć linię srodka ciężkości na końcówki .

Zaznacz przy kadłubie z jednej i drugiej strony położenie SC,zdejnij skrzydła i za pomocą długiej linijki przedłuż na końcówki skrzydeł .

Teraz załóż skrzydła i podeprzyj w tych niejscach .Model normalnie jak do lotu.

Wszelkie zmiany staraj się wykonać ,amieniś wyposażeniem ,najlepiej zasilaniem.

Pozdrawiam

Grześ

Opublikowano

wagayaka.jpg

Zrób sobie takie ustrojstwo i będziesz miał problem z ważeniem modeli z głowy.I zrób tak jak radzą koledzy expo 30% i wychylenia 50% wszystkie stery(prócz silnika) a jak już go oblatasz i wyczujesz to dopiero ustawiaj dualrate(bo pierwsze loty są trochę nerwowe i pomylenie przełączników może się zdażyć).

Gość Anonymous
Opublikowano

Dzięki za wszelkie podpowiedzi. Ustawię expo i dokładnie środek ciężkości, no i pochwalę się jak mi poszło z oblotem :wink: .

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano
Dzięki za wszelkie podpowiedzi. Ustawię expo i dokładnie środek ciężkości, no i pochwalę się jak mi poszło z oblotem :wink: .

 

I jak sytuacja z oblotem?

Poprawiło się, może masz jakiś filmik z latania?

Sam zastanawiam się nad tym modelem ale w wersji z silnikiem 4t ASP.

Gość Anonymous
Opublikowano

Jak narazie model czeka na pogodę i zdobi nielegalną modelarnię w moim garażau. Wygląda super aż żal lecieć :wink: A tak serio to od ponad miesiąca jak przychodzi week to z pogodą robi się :ass: Może w najbliższy się uda. Napiszę napewno jak poszło.

Opublikowano

Na których otworkach pozakładałeś snapy max na dole czy zaraz w boblizu steru ?

Pytam bo takie podawanie w % wychyleń nie wiele Ci pomoże jeżeli snapy masz dane zaraz przy sterach.W modelach tego typu daje się max na zewnątrz na orczyku serwa i na orczyku steru, wtedy masz dużą precyzje sterowania.WYchylenia radze dać duże i expo także około 80% lotki 80% wysokosc i 60% kierunek.Przy małych wychyleniach tak jak radzą tutaj panowie wyżej i dodatkowo z expo możesz w stresującej sytuacji odniesc wrażenie,że aparatura przestaje działać.Zrobisz oczywiscie jak uważasz wg mnie małe wychylenia z expo na początek mogą Cie niezle wystraszyć szczególnie jak popełnisz błąd i będziesz chciał to naprawić.Lepiej zawsze mieć ten zapas na sterach, a z czułoscią na 80% expo bedzie dobrze na pewno precyzji nie zabraknie, a przy mocniejszym wychyleniu model da sie uratować na małych bedziesz zaciagac zaciągać i ciągle będzie mało.

 

PS przy ustawianiu zwróć uwagę w którą stronę zaczyna zwiększac czułośc a w która zmniejszac.Graupner na + otępia, a Futaba zwieksza czułość

Gość Anonymous
Opublikowano

Snapy zapięte na trzecim otworku (są 4). Expo mam 60%na lotkach i 40% na kierunku i wysokości. Jeżeli chodzi o D/R to wychylenia zmniejszyłem o jakieś 30%. Tak się jeszcze zastanawiam czy przeskakiwanie z trenerka na yaka nie jest zbyt ekstremalnym wyczynem. Może warto polatać czymś pośrednim... yak uważacie?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.