Skocz do zawartości

Yak-54 TM problem z oblotem.


Gość Anonymous

Rekomendowane odpowiedzi

Gość Anonymous

Witam,

Zwracam się do modelarz którzy mieli do czynienia z yakiem - 54 TopModel.

http://www.nastik.pl/tm-yak54-40e-arf-p-1151.html

Dziś próbowałem dokonać oblotu i niestety zakończyło się kraksą. Pęknięty kadłub da się naprawić ale nie wiem co było przyczyną porażki. Wyglądało to tak, że po starcie i osiągnięciu pułapu ok.50 m próbowałem ustabilizować lot i wytrymować model . Model wykonywał nerwowe przechyły na skrzydło, reakcje na stery były nieproporcjonalne. Przy odjęciu gazu model momentalnie kładł się na maskę i przechodził w lot nurkowy. O zawrocie i prawidłowym lądowaniu nie było co mażyć. Wykonałem bardzo twarde lądowanie w znacznej odległości od siebie.Efektem jest pęknięty tuż za kabiną kadłub i wyrwane podwozie. Dodam, że wyważenie, wychylenia sterów były wykonane zgodnie z instrukcją, zakłucenia też wykluczam. Jeżeli ktoś miał do czynienia z tym modelem to będę wdzięczny za wszelkie informacje związane z oblotem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

Silnik OS46AX

Serwa Futaba Standard 300S

Odbiornik HITEC z podwójną przemianą,

Cały ten zestaw latał poprzedni sezon w trenerku i sprawował się bez zarzutu. Podejrzewam, że w modelu mógł się wypiąć snap jednej połowki steru wysokości. Niestety przy kolizji wypięły się wszystkie snapy i mogę się tylko domyślać, dlateg bardzo mi zależy na opini modelarzy, którzy osiodłali tego yaka.

 

EDIT:

 

sprawdz SC. producenci podaja SC od natarcia w środku płata, jeśli jest mocno zbierzny to mogłeś mieś przesadzone tylne wyważenie

Wyważenie było ok. W instrukcji było ono naniesione na rzucie bocznym kadłuba.

 

Nie pisz posta pod postem.Korzystaj z funkcji EDYTUJ.Marcin

OK panie moderatorze :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z opisu sytuacji wygląda mi to na przeciągnięcie ) Odjęcie gazu tylko pogorszyło sprawę :)

 

Też spotkałem się z takim zachowaniem akrobata jednak to właśnie dodanie gazu pozwala na wybrnięcie z sytuacji.

 

Inną sprawą jest dlaczego przeciągał, jeśli nie SC to może to być zaklinowanie skrzydła, kąt osi silnika i sprawdziłbym jeszcze geometrię usterzenia poziomego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Zwracam się do modelarz którzy mieli do czynienia z yakiem - 54 TopModel.

http://www.nastik.pl/tm-yak54-40e-arf-p-1151.html

Dziś próbowałem dokonać oblotu i niestety zakończyło się kraksą. Pęknięty kadłub da się naprawić ale nie wiem co było przyczyną porażki. Wyglądało to tak, że po starcie i osiągnięciu pułapu ok.50 m próbowałem ustabilizować lot i wytrymować model . Model wykonywał nerwowe przechyły na skrzydło, reakcje na stery były nieproporcjonalne. Przy odjęciu gazu model momentalnie kładł się na maskę i przechodził w lot nurkowy. O zawrocie i prawidłowym lądowaniu nie było co mażyć. Wykonałem bardzo twarde lądowanie w znacznej odległości od siebie.Efektem jest pęknięty tuż za kabiną kadłub i wyrwane podwozie. Dodam, że wyważenie, wychylenia sterów były wykonane zgodnie z instrukcją, zakłucenia też wykluczam. Jeżeli ktoś miał do czynienia z tym modelem to będę wdzięczny za wszelkie informacje związane z oblotem.

 

Na 50m sie nie trymuje modelu w pierwszym locie najlepiej przytrzymac manetke lekko wychyloną żeby szedł prosto i bawic sie w trymowanie znacznie wyżej.Niestety akrobaty maja to dos iebie że przy małej szybkosci albo lecisz na przeciagniecu albo idziesz do ziemi jak bomba

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous
Z opisu sytuacji wygląda mi to na przeciągnięcie ) Odjęcie gazu tylko pogorszyło sprawę :)

 

Też spotkałem się z takim zachowaniem akrobata jednak to właśnie dodanie gazu pozwala na wybrnięcie z sytuacji.

 

Inną sprawą jest dlaczego przeciągał, jeśli nie SC to może to być zaklinowanie skrzydła, kąt osi silnika i sprawdziłbym jeszcze geometrię usterzenia poziomego.

 

Widzę, że muszę co nieco dopowiedzieć. Nie leciałem na małej prędkości a raczej na bardzo dużej. Chwilowe odjęcie gazu miało na celu wyczucie gazu w modelu. Nie było przeciągnięcia, były natomiast olbrzymie problemy z prostoliniowym lotem i zakręcaniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous
Piotr78, jakie jest Twoje doświadczenie w lataniu takimi modelami i w lataniu w ogóle? Pytam, bo tu może tkwić przyczyna.

Czy ustawiłeś wychylenia ekspotencjalne? Jeżeli tak, to jakie wartości? I podobne pytania o D/R.

Na akrobatach moje doświadczenie jest niestety zerowe nie licząc symulatora. Natomiast ubiegły sezon przelatałem trenerkiem a wcześniejsze sezony szybowcami.

Co do wychyleń to lotki miały wychylenia symetryczne 25mm góra/dół. Pozostałe powierzchnie sterowe - tak jak nakazywała instrukcja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do wychyleń to lotki miały wychylenia symetryczne 25mm góra/dół. Pozostałe powierzchnie sterowe - tak jak nakazywała instrukcja.

Nie chodzi mi o wielkość wychyleń powierzchni sterowych, a o relacje między ich wychyleniem, a wychyleniem drążka w nadajniku.

Na szybko, bo dokładne info znajdziesz na forum: wychylenia ekspotencjalne są funkcjonalnością nadajnika (często oznaczaną EXP), polegającą na tym, że przy sporych ruchach drążków w okolicach neutrum wychylenia sterów są niewielkie, ale zwiększają się coraz bardziej przy większych ruchach drążkami. Zapobiega to nerwowości modelu z dużymi powierzaniami sterowymi, czego sam doświadczyłeś - zwłaszcza przy dużej prędkości. Ustaw EXP na początek np. lotki 60%, wysokość 40%, kierunek 30% i metodą prób dobierz wartości optymalne. W Hitecach i chyba w Futabach wartości te powinny być ujemne.

D/R (Dual Rate) to zmiana zakresu (ograniczenie) wychyleń powierzchni sterowych przydatne przy niektórych figurach akrobacji czy lądowaniu. W takich modelach jak Twój przy aktywnym D/R również powinno się korzystać z EXP, choć odpowiednio mniejszych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

Relacje te miałem jak widzę liniowe :? . Czy ze środkiem ciężkości też coś zrobić? Po zdjęciu gazu model ostro szedł w dół a wyważenie było tak jak podawał producent.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy odjęciu gazu model momentalnie kładł się na maskę i przechodził w lot nurkowy.

 

Szczerze mówiąc to tak tylko jeden mi się model zachowywał , cegła 3kg z małymi skrzydełkami.

Latał albo bardzo szybko ,albo wcale, a lądowanie tylko z dużą prędkością.

 

Ile waży twój model?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Twoj problem ze sterowaniem modelu to duże wychylenia i dlatego niemogłeś sobie poradzić ,bo model w jedną a ty w drugą i za dyżo ruszałeś drążkiem .

Takie błędy popełnia większość modelarzy.

Ustaw wychylenia lotek i wysokości na D/R po 50% i EXPO jakieś 30 a zobaczysz że model będzie sterowny ,oczywiście do oblotu i trymowania .

Co do srodka ciężkości to ustaw tak jak w instrukcji ,ale przy kadłubie najlepiej do góry kołami .

A jeżeli chcesz to możesz przedłużyć linię srodka ciężkości na końcówki .

Zaznacz przy kadłubie z jednej i drugiej strony położenie SC,zdejnij skrzydła i za pomocą długiej linijki przedłuż na końcówki skrzydeł .

Teraz załóż skrzydła i podeprzyj w tych niejscach .Model normalnie jak do lotu.

Wszelkie zmiany staraj się wykonać ,amieniś wyposażeniem ,najlepiej zasilaniem.

Pozdrawiam

Grześ

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wagayaka.jpg

Zrób sobie takie ustrojstwo i będziesz miał problem z ważeniem modeli z głowy.I zrób tak jak radzą koledzy expo 30% i wychylenia 50% wszystkie stery(prócz silnika) a jak już go oblatasz i wyczujesz to dopiero ustawiaj dualrate(bo pierwsze loty są trochę nerwowe i pomylenie przełączników może się zdażyć).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
Dzięki za wszelkie podpowiedzi. Ustawię expo i dokładnie środek ciężkości, no i pochwalę się jak mi poszło z oblotem :wink: .

 

I jak sytuacja z oblotem?

Poprawiło się, może masz jakiś filmik z latania?

Sam zastanawiam się nad tym modelem ale w wersji z silnikiem 4t ASP.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

Jak narazie model czeka na pogodę i zdobi nielegalną modelarnię w moim garażau. Wygląda super aż żal lecieć :wink: A tak serio to od ponad miesiąca jak przychodzi week to z pogodą robi się :ass: Może w najbliższy się uda. Napiszę napewno jak poszło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na których otworkach pozakładałeś snapy max na dole czy zaraz w boblizu steru ?

Pytam bo takie podawanie w % wychyleń nie wiele Ci pomoże jeżeli snapy masz dane zaraz przy sterach.W modelach tego typu daje się max na zewnątrz na orczyku serwa i na orczyku steru, wtedy masz dużą precyzje sterowania.WYchylenia radze dać duże i expo także około 80% lotki 80% wysokosc i 60% kierunek.Przy małych wychyleniach tak jak radzą tutaj panowie wyżej i dodatkowo z expo możesz w stresującej sytuacji odniesc wrażenie,że aparatura przestaje działać.Zrobisz oczywiscie jak uważasz wg mnie małe wychylenia z expo na początek mogą Cie niezle wystraszyć szczególnie jak popełnisz błąd i będziesz chciał to naprawić.Lepiej zawsze mieć ten zapas na sterach, a z czułoscią na 80% expo bedzie dobrze na pewno precyzji nie zabraknie, a przy mocniejszym wychyleniu model da sie uratować na małych bedziesz zaciagac zaciągać i ciągle będzie mało.

 

PS przy ustawianiu zwróć uwagę w którą stronę zaczyna zwiększac czułośc a w która zmniejszac.Graupner na + otępia, a Futaba zwieksza czułość

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

Snapy zapięte na trzecim otworku (są 4). Expo mam 60%na lotkach i 40% na kierunku i wysokości. Jeżeli chodzi o D/R to wychylenia zmniejszyłem o jakieś 30%. Tak się jeszcze zastanawiam czy przeskakiwanie z trenerka na yaka nie jest zbyt ekstremalnym wyczynem. Może warto polatać czymś pośrednim... yak uważacie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.