Kwiaci Opublikowano 12 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2009 Witam wszystkich, jestem tutaj nowy i jest to mój pierwszy post. Sytuacja wygląda następująco: Na Politechnice Warszawskiej w ramach działalności Koła Naukowego Lotników budujemy sterowiec RC jako "latające stanowisko badawcze". Wcześniej nikt tego nie robił więc zbieram materiały o budowie podobnych modeli. Obecnie znalazłem jedynie opis budowy sterowca "Simon" z Niemiec. Czy macie jakieś inne materiały/plany takich sterowców ?? Nie chcemy kopiować istniejących konstrukcji ale porównać różne rozwiązania konstrukcyjne więc każda informacja jest cenna. Na chwilę obecną dobieramy silnik do sterowca. Myślimy nad jakimś silnikiem szczotkowym (ze względu na możliwość sterowania kierunkiem obrotów śmigła). Czy macie jakieś sugestie co do jego doboru ?? Pojemność sterowca to ok 5-6 m^3 co odpowiada 5-6 kg masy całkowitej. Czym w praktyce różnią się silniki szczotkowe od bezczotkowych ?? Wielkie dzięki za każdą wskazówkę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pppd Opublikowano 12 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2009 Jeżeli chcesz mogę Cię spróbować skontaktować z moim kolegą z AGH który robi właśnie sterowiec RC jako pracę magisterską na robotyce. Zakładam, że są już daleko bo czerwiec coraz bliżej a wtedy powinien się bronić Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mammuth Opublikowano 12 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2009 Czym w praktyce różnią się silniki szczotkowe od bezczotkowych ?? Szczotkowe posiadaja - szczotki - sa mniej zywotne, maja mniejsza efektywnosc. Zalecam rozejrzec sie jednak za bezszczotkowym napedem (inaczej brushless badz tez 3f) Co do konkretnego silniczka to sie nie wypowiadam, ale pamietajcie jeszcze o zasilaniu go - czyli pakiet Li-Po - duuuuzo lzejszy niz standardowe aumulatory przy wiekszej wydajnosci pradowej jak i pojemnosci. Co do zmiany obrotow - to moze pomyslcie nad rozwiazaniem takim jak w modelach 4D/helikopterach - zmienny skok smigla - pozwala zmieniac ciag z ciagnacego na pchajacy ? Mozesz obejrzec tutaj: Silniczek przykladowy http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6297 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madrian Opublikowano 12 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2009 Witam wszystkich, jestem tutaj nowy i jest to mój pierwszy post. Na chwilę obecną dobieramy silnik do sterowca. Myślimy nad jakimś silnikiem szczotkowym (ze względu na możliwość sterowania kierunkiem obrotów śmigła). Czy macie jakieś sugestie co do jego doboru ?? Pojemność sterowca to ok 5-6 m^3 co odpowiada 5-6 kg masy całkowitej. Czym w praktyce różnią się silniki szczotkowe od bezczotkowych ?? Wielkie dzięki za każdą wskazówkę. Jak sama nazwa wskazuje - nie mają szczotek :mrgreen: Inaczej mówiąc wirnik stoi a stojan wiruje. :wink: To silniki trójfazowe, sterowane elekronicznie. Zmiana kierunku obrotu jest możliwa ale... będzie potrzebować nietypowe śmigło, zdolne pracować w obu kierunakch. Normalne śmigła lotnicze są przystosowane do jednego kierunku obrotu. Lepiej jest nie zmieniać kierunek obrotu, lecz obracać silnik ze śmigłem, zabudowane w specjalnej gondoli. Tak jest to np, rozwiązane w małych zabawkach, jak i w najnowszych, prawdziwych sterowcach. Silniki bezszczotkowe są lżejsze, mocniejsze, szybsze, ekonomiczniejsze i bardziej niezawodne, a obecnie niewiele droższe. Wiele nowego nie wymyślicie - powłoka miękka, stery aerodynamiczne, albo sterowanie silnikami, a stateczniki zintegrowane z powłoką. Gondola pod powłoką. Cała sztuka w tym, by ciężar sterowca z wyposażeniem i ładunkiem zmieścił się w zakładanych 5-6kg, a cała konstrukcja była wystarczająco mocna. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mammuth Opublikowano 12 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2009 Inaczej mówiąc wirnik stoi a stojan wiruje. W outrunnerach tak - jednak inrunnerach jest odwrotnie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madrian Opublikowano 12 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2009 Inaczej mówiąc wirnik stoi a stojan wiruje. W outrunnerach tak - jednak inrunnerach jest odwrotnie Oj mieszasz w głowach... I rację masz. :ble: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
buwi777 Opublikowano 13 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2009 Inaczej mówiąc wirnik stoi a stojan wiruje. W outrunnerach tak - jednak inrunnerach jest odwrotnie Oj mieszasz w głowach... I rację masz. :ble: Aście obaj zamącili ! Wirnik jak sama nazwa wskazuje - WIRUJE czyli się obraca, stojan STOI czyli się NIE OBRACA i kropka. Outraner - wirnik na "zewnątrz" stoiana, inrunner - wirnik "wewnątrz" stoiana i basta Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kwiaci Opublikowano 13 Kwietnia 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2009 W takim razie rzeczywiście rozejrzymy się za silnikami bezszczotkowymi. Narazie rozważaliśmy zastosowanie takiego silnika: http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=1982 lub http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=8665 Jeśli chodzi o sterowanie to myślimy nad obracaniem silników o kąt +/- 80 stopni w pionie. Największy problem w całej konstrukcji stanowi właśnie wyposażenie, gdyż nie mamy wiele o elektronice na wydziale (bardziej teoria obwodów itp.). Wspomniano wcześniej o śmigle o zmiennym skoku - pytanie jest tylko czy aby zachować różnicowe sterowanie lewym i prawym silnikiem jeden kanał wystarczy czy potrzeba dwóch oddzielnych ?? Jak się realizuje zmienny skok - czy potrzebny jest dodatkowy moduł tym sterujący ?? Przejrzałem też ofertę kilku sklepów modelarskich i nie mogę znaleźć takiego śmigła aby sprawdzić cenę i wagę. Moglibyście podrzucić jakiegoś linka ?? Niestety w całej konstrukcji musimy się liczyć przede wszystkim z ceną i wagą. Musimy zakupić także nową aparaturę, ponieważ jedną jaką mamy to do modelu BSL http://miwl.smil.org.pl/konkurs-BSL.html (ten żółty) i jest to 4-kanałówka. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
buwi777 Opublikowano 13 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2009 Zmiana kierunku ciągu - podpowiedz: w silnikach 3f wystarczy zamienić dwa dowolne z trzech kabli zasilających ..... ew regulator 3f dwukierunkowy ... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Cygan Opublikowano 13 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2009 Mozesz obejrzec tutaj:Silniczek przykładowy http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6297 Zgodnie z tym co podane jest na stronie do sterowania zmiennym skokiem potrzebne jest serwo czyli jak masz dwa silniki to dwa serwa, a więc w celu zachowania różnicowego sterowania potrzebne są dwa kanały..co do wagi podana jest na stronie 43g,cena też jest;) W podanym sklepie masz jeszcze do wyboru: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_listCategoriesAndProducts.asp?idCategory=63&curPage=16&v=&sortlist= zresztą całe wyposażenie możecie zakupić w tym sklepie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mammuth Opublikowano 13 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2009 A moze wrzucilbys rysunek pogladowy sterowca ? Aparature na pewno bedziecie musieli zmienic na cos z komputerem i mikserami. Domyslam sie, ze ten sterowiec ma nie tylko sobie latac, ale takze cos tam robic - zdjecia czy co tam Im wiecej zdradzisz szczegolow tym lepiej bedziemy mogli pomoc. Silniczek do ktorego podalem wczesniej link jest jako przyklad - jak wyglada - nie twierdze, ze bedzie wystarczajacy!!! Pamietaj, ze do kazdego silniczka potrzebny bedzie takze regulator, serwo (jak wspomnial Cygan) do regulacji skokiem, oraz serwa do obrotu silniczkow gora-dol choc byc moze da rade uzyc jedno ?... Przyda sie takze odbiornik i pakiet. W zaleznosci od dodatkowych gadgetow moze byc potrzeba uzycia dodatkowego zasilania... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kwiaci Opublikowano 13 Kwietnia 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2009 Siemasz Piotrek A znasz jakiś może polski sklep z takimi rzeczami ? Ty chyba też jesteś w KNL-u nie ? Narazie rysunku nie mamy bo od wyposażenia będzie zależała jego budowa. Ale póki co wiemy mniej więcej tyle: masa: 5-6 kg długość: ok. 5 m napęd: 2 silniki na wysięgnikach po bokach gondoli planowany ciąg: min. 20 N (orientacyjnie) powłoka: prawdopodobnie mylar lub coś innego gaz: hel lub helon Planowaliśmy aparaturę 4-kanałową. Dlatego chcemy jak najbardziej uprościć konstrukcję. Zresztą im więcej elektroniki to i masy. Jako zasilanie planujemy ogniwa Li-Pol. Ile - jeszcze nie wiemy. Dobrze by było gdyby na jednym zestawie mógł on polatać przynajmniej z 1-2 godziny. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
marcin133 Opublikowano 13 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2009 Należałoby określić jakie funkcje i sposób sterowania ma posiadać wasz sterowiec. Najprostszy to przecież napęd ze sterowanym jedynie ciągiem silników i klasyczne stery na ogonie sterowca do bardziej skomplikowanego układu czyli gondole obrotowe góra-dół, rewers ciągu, różnicowy ciąg, pomocniczy silnik poprzeczny na ogonie i klasyczne stery. Coś wyczytać można że raczej decydujecie się na drugi, bardziej skomplikowany wariant jednocześnie pisząc a aparaturze 4 kanałowej i skomplikowanej elektronice... a to tak nie jest Cały myk polega na tym że aby uzyskać drugi wariant generalnie nie potrzeba cudownej elektroniki lecz zdecydowanie bardziej "profesjonalną" aparaturę RC czyli o wiele droższą. Dla drugiego wariantu potrzeba ok 6-7 kanałów i to z możliwością dowolnego ich miksowania a tego nie potrafią proste tanie aparatury. O ile generalnie sterowanie klasycznymi powierzchniami sterowymi nie powinno przysporzyć kłopotów to sterowanie silnikami może okazać się już nieco kłopotliwe. Sposobów realizacji tego zagadnienia też znalazłoby się kilka. Silniki szczotkowe lub bezszczotkowe z regulatorem dwukierunkowym (nie lotniczym bo takich raczej nie ma) i tu jednak silniki szczotkowe będą milej widziane choćby ze względu na koszty. Jak dokładnie działa regulator dwukierunkowy dokładnie się nie orientuję ale zapewne da się taki wykorzystać. Ciąg wsteczny jednak będzie słabszy ze względu na mniejszą sprawność śmigła kręcącego się w "nie w tą" stronę oraz o możliwe ograniczenia wynikające ze samego regulatora (różne modele, różne możliwości). Jednak powinno być to wystarczające i na pewno jest to prostsze rozwiązanie niż sterowanie skokiem łopat. Do sterowania silnikami potrzeba dwóch kanałów i dwóch regulatorów. Cała resztą a więc odpowiednim zmiksowaniem kanałów gazu zajmuje się aparatura. W zależności jak realizowany będzie sterowanie różnicowe silników być może zbędne będzie zastosowanie dodatkowego napędu poprzecznego na ogonie. Poczytajcie też to: Codename Hindenburg, czyli sterowiec RC jest tu naprawdę wiele istotnych dla was informacji. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Cygan Opublikowano 13 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2009 Zgadza się jestem w KNLu:) W miarę możliwości będę mógł wam pomóc, zresztą na wydziale jest sporo osób dobrze znających się na modelarstwie. Dodatkowo na pewno uzyskacie pomoc od innych kół naukowych. Zakup lepszej aparatury dla KNL to kwestia czasu i na pewno z 1000zł znajdzie się bez problemu. Sklepy w Warszawie: http://riku.pl/#start http://www.sklep.modelarnia.pl/index.php http://pfmrc.eu/viewtopic.php?p=180525&sid=451b5c7e226b5f87221c7a796f2b2898#180525 Jest wiele sklepów, proponuje poszukać na forum bo nie jestem w stanie wszystkich podać:)Bardzo przydaje się opcja "Szukaj"-w ten sposób znajdziesz większość potrzebnych informacji;) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
motyl Opublikowano 13 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2009 śmigło ze zmiennym skokiem, silnik na przełączniku i regulacja siły ciągu i wektora kierunku skokiem śmigła, podobnie jak w heli. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
armand Opublikowano 13 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2009 I to jest optymalne, zmienny skok, a w połaczeniu ze pochylaniem silników już w mniejszym zakresie bo nie musisz odwaracać, masz odwracany ciąg skokiem. To ma latać w hali czy też na zewnątrz?? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Cygan Opublikowano 13 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2009 Na Politechnice Warszawskiej w ramach działalności Koła Naukowego Lotników budujemy sterowiec RC jako "latające stanowisko badawcze". Według mnie chodzi o latanie na zewnątrz...ale mogę się mylić. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kwiaci Opublikowano 14 Kwietnia 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Kwietnia 2009 Zgadza się - ma latać na wolnym powietrzu. Maksymalna prędkość wiatru tak ok 6 m/s. Wszystko zależy na co pozwolą silniki w stosunku do wymiarów sterowca. Szacowany Cx czołowy dla sterowca to ok 0.2 (powłoka elipsoidalna). Łatwo z tego policzyć że potrzebujemy minimalnie ok 5 N ciągu dla przekroju 0.6 m^2. Jakoś w tym tygodniu jedziemy omówić konstrukcję z Instytutem Lotnictwa, bo pracuje tam osoba co się zajmowała konstruowaniem sterowców i pomoże nam przy konstrukcji powłoki. Dlatego też cały ciężar spoczywa na doborze osprzętu, a potem na technologi produkcji - ale to wszystko będzie kompozytowe ( sprawa obcykana na wydziale ). Tak więc chciałem się narazie tylko dowiedzieć co za ustrojstwo musi siedzieć pomiędzy odbiornikiem w gondolce a silnikami ? Czy zmiana wektora ciągu będzie się odbywała po prostu za pomocą wychylenia drążka w lewo lub prawo ? I o co chodzi z mikserami ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.