Jump to content

Sterowiec RC


Kwiaci

Recommended Posts

Witam wszystkich, jestem tutaj nowy i jest to mój pierwszy post.

Sytuacja wygląda następująco:

 

Na Politechnice Warszawskiej w ramach działalności Koła Naukowego Lotników budujemy sterowiec RC jako "latające stanowisko badawcze". Wcześniej nikt tego nie robił więc zbieram materiały o budowie podobnych modeli. Obecnie znalazłem jedynie opis budowy sterowca "Simon" z Niemiec. Czy macie jakieś inne materiały/plany takich sterowców ?? Nie chcemy kopiować istniejących konstrukcji ale porównać różne rozwiązania konstrukcyjne więc każda informacja jest cenna.

 

Na chwilę obecną dobieramy silnik do sterowca. Myślimy nad jakimś silnikiem szczotkowym (ze względu na możliwość sterowania kierunkiem obrotów śmigła). Czy macie jakieś sugestie co do jego doboru ?? Pojemność sterowca to ok 5-6 m^3 co odpowiada 5-6 kg masy całkowitej. Czym w praktyce różnią się silniki szczotkowe od bezczotkowych ??

 

Wielkie dzięki za każdą wskazówkę.

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli chcesz mogę Cię spróbować skontaktować z moim kolegą z AGH który robi właśnie sterowiec RC jako pracę magisterską na robotyce. Zakładam, że są już daleko bo czerwiec coraz bliżej a wtedy powinien się bronić :)

Link to comment
Share on other sites

Czym w praktyce różnią się silniki szczotkowe od bezczotkowych ??

Szczotkowe posiadaja - szczotki ;) - sa mniej zywotne, maja mniejsza efektywnosc.

Zalecam rozejrzec sie jednak za bezszczotkowym napedem (inaczej brushless badz tez 3f)

Co do konkretnego silniczka to sie nie wypowiadam, ale pamietajcie jeszcze o zasilaniu go - czyli pakiet Li-Po - duuuuzo lzejszy niz standardowe aumulatory przy wiekszej wydajnosci pradowej jak i pojemnosci.

Co do zmiany obrotow - to moze pomyslcie nad rozwiazaniem takim jak w modelach 4D/helikopterach - zmienny skok smigla - pozwala zmieniac ciag z ciagnacego na pchajacy ?

Mozesz obejrzec tutaj:

Silniczek przykladowy ;)

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6297

Link to comment
Share on other sites

Witam wszystkich, jestem tutaj nowy i jest to mój pierwszy post.

 

Na chwilę obecną dobieramy silnik do sterowca. Myślimy nad jakimś silnikiem szczotkowym (ze względu na możliwość sterowania kierunkiem obrotów śmigła). Czy macie jakieś sugestie co do jego doboru ?? Pojemność sterowca to ok 5-6 m^3 co odpowiada 5-6 kg masy całkowitej. Czym w praktyce różnią się silniki szczotkowe od bezczotkowych ??

 

Wielkie dzięki za każdą wskazówkę.

 

Jak sama nazwa wskazuje - nie mają szczotek :mrgreen: Inaczej mówiąc wirnik stoi a stojan wiruje. :wink: To silniki trójfazowe, sterowane elekronicznie. Zmiana kierunku obrotu jest możliwa ale... będzie potrzebować nietypowe śmigło, zdolne pracować w obu kierunakch. Normalne śmigła lotnicze są przystosowane do jednego kierunku obrotu. Lepiej jest nie zmieniać kierunek obrotu, lecz obracać silnik ze śmigłem, zabudowane w specjalnej gondoli. Tak jest to np, rozwiązane w małych zabawkach, jak i w najnowszych, prawdziwych sterowcach.

Silniki bezszczotkowe są lżejsze, mocniejsze, szybsze, ekonomiczniejsze i bardziej niezawodne, a obecnie niewiele droższe.

Wiele nowego nie wymyślicie - powłoka miękka, stery aerodynamiczne, albo sterowanie silnikami, a stateczniki zintegrowane z powłoką. Gondola pod powłoką.

Cała sztuka w tym, by ciężar sterowca z wyposażeniem i ładunkiem zmieścił się w zakładanych 5-6kg, a cała konstrukcja była wystarczająco mocna.

Link to comment
Share on other sites

Inaczej mówiąc wirnik stoi a stojan wiruje.

W outrunnerach tak - jednak inrunnerach jest odwrotnie ;)

 

Oj mieszasz w głowach... I rację masz. :ble:

 

Aście obaj zamącili !

 

Wirnik jak sama nazwa wskazuje - WIRUJE czyli się obraca, stojan STOI czyli się NIE OBRACA i kropka.

 

Outraner - wirnik na "zewnątrz" stoiana, inrunner - wirnik "wewnątrz" stoiana i basta

Link to comment
Share on other sites

W takim razie rzeczywiście rozejrzymy się za silnikami bezszczotkowymi. Narazie rozważaliśmy zastosowanie takiego silnika:

http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=1982 lub

http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=8665

 

Jeśli chodzi o sterowanie to myślimy nad obracaniem silników o kąt +/- 80 stopni w pionie.

Największy problem w całej konstrukcji stanowi właśnie wyposażenie, gdyż nie mamy wiele o elektronice na wydziale (bardziej teoria obwodów itp.).

 

Wspomniano wcześniej o śmigle o zmiennym skoku - pytanie jest tylko czy aby zachować różnicowe sterowanie lewym i prawym silnikiem jeden kanał wystarczy czy potrzeba dwóch oddzielnych ?? Jak się realizuje zmienny skok - czy potrzebny jest dodatkowy moduł tym sterujący ?? Przejrzałem też ofertę kilku sklepów modelarskich i nie mogę znaleźć takiego śmigła aby sprawdzić cenę i wagę. Moglibyście podrzucić jakiegoś linka ??

 

Niestety w całej konstrukcji musimy się liczyć przede wszystkim z ceną i wagą. Musimy zakupić także nową aparaturę, ponieważ jedną jaką mamy to do modelu BSL http://miwl.smil.org.pl/konkurs-BSL.html (ten żółty) i jest to 4-kanałówka.

Link to comment
Share on other sites

Zgodnie z tym co podane jest na stronie do sterowania zmiennym skokiem potrzebne jest serwo czyli jak masz dwa silniki to dwa serwa, a więc w celu zachowania różnicowego sterowania potrzebne są dwa kanały..co do wagi podana jest na stronie 43g,cena też jest;) W podanym sklepie masz jeszcze do wyboru:

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_listCategoriesAndProducts.asp?idCategory=63&curPage=16&v=&sortlist=

zresztą całe wyposażenie możecie zakupić w tym sklepie.

Link to comment
Share on other sites

A moze wrzucilbys rysunek pogladowy sterowca ?

 

Aparature na pewno bedziecie musieli zmienic na cos z komputerem i mikserami.

Domyslam sie, ze ten sterowiec ma nie tylko sobie latac, ale takze cos tam robic - zdjecia czy co tam ;)

Im wiecej zdradzisz szczegolow tym lepiej bedziemy mogli pomoc.

Silniczek do ktorego podalem wczesniej link jest jako przyklad - jak wyglada - nie twierdze, ze bedzie wystarczajacy!!!

 

Pamietaj, ze do kazdego silniczka potrzebny bedzie takze regulator, serwo (jak wspomnial Cygan) do regulacji skokiem, oraz serwa do obrotu silniczkow gora-dol

choc byc moze da rade uzyc jedno ?...

Przyda sie takze odbiornik i pakiet.

W zaleznosci od dodatkowych gadgetow moze byc potrzeba uzycia dodatkowego zasilania...

Link to comment
Share on other sites

Siemasz Piotrek :) A znasz jakiś może polski sklep z takimi rzeczami ? Ty chyba też jesteś w KNL-u nie ?

 

Narazie rysunku nie mamy bo od wyposażenia będzie zależała jego budowa. Ale póki co wiemy mniej więcej tyle:

 

masa: 5-6 kg

długość: ok. 5 m

napęd: 2 silniki na wysięgnikach po bokach gondoli

planowany ciąg: min. 20 N (orientacyjnie)

powłoka: prawdopodobnie mylar lub coś innego

gaz: hel lub helon

 

Planowaliśmy aparaturę 4-kanałową. Dlatego chcemy jak najbardziej uprościć konstrukcję. Zresztą im więcej elektroniki to i masy. Jako zasilanie planujemy ogniwa Li-Pol. Ile - jeszcze nie wiemy. Dobrze by było gdyby na jednym zestawie mógł on polatać przynajmniej z 1-2 godziny.

Link to comment
Share on other sites

Należałoby określić jakie funkcje i sposób sterowania ma posiadać wasz sterowiec.

 

Najprostszy to przecież napęd ze sterowanym jedynie ciągiem silników i klasyczne stery na ogonie sterowca do bardziej skomplikowanego układu czyli gondole obrotowe góra-dół, rewers ciągu, różnicowy ciąg, pomocniczy silnik poprzeczny na ogonie i klasyczne stery.

 

Coś wyczytać można że raczej decydujecie się na drugi, bardziej skomplikowany wariant jednocześnie pisząc a aparaturze 4 kanałowej i skomplikowanej elektronice... a to tak nie jest :)

 

Cały myk polega na tym że aby uzyskać drugi wariant generalnie nie potrzeba cudownej elektroniki lecz zdecydowanie bardziej "profesjonalną" aparaturę RC czyli o wiele droższą.

 

Dla drugiego wariantu potrzeba ok 6-7 kanałów i to z możliwością dowolnego ich miksowania a tego nie potrafią proste tanie aparatury.

 

O ile generalnie sterowanie klasycznymi powierzchniami sterowymi nie powinno przysporzyć kłopotów to sterowanie silnikami może okazać się już nieco kłopotliwe. Sposobów realizacji tego zagadnienia też znalazłoby się kilka.

 

Silniki szczotkowe lub bezszczotkowe z regulatorem dwukierunkowym (nie lotniczym bo takich raczej nie ma) i tu jednak silniki szczotkowe będą milej widziane choćby ze względu na koszty. Jak dokładnie działa regulator dwukierunkowy dokładnie się nie orientuję ale zapewne da się taki wykorzystać. Ciąg wsteczny jednak będzie słabszy ze względu na mniejszą sprawność śmigła kręcącego się w "nie w tą" stronę oraz o możliwe ograniczenia wynikające ze samego regulatora (różne modele, różne możliwości). Jednak powinno być to wystarczające i na pewno jest to prostsze rozwiązanie niż sterowanie skokiem łopat. Do sterowania silnikami potrzeba dwóch kanałów i dwóch regulatorów. Cała resztą a więc odpowiednim zmiksowaniem kanałów gazu zajmuje się aparatura. W zależności jak realizowany będzie sterowanie różnicowe silników być może zbędne będzie zastosowanie dodatkowego napędu poprzecznego na ogonie.

 

Poczytajcie też to:

 

Codename Hindenburg, czyli sterowiec RC

 

jest tu naprawdę wiele istotnych dla was informacji.

Link to comment
Share on other sites

Zgadza się jestem w KNLu:) W miarę możliwości będę mógł wam pomóc, zresztą na wydziale jest sporo osób dobrze znających się na modelarstwie. Dodatkowo na pewno uzyskacie pomoc od innych kół naukowych.

Zakup lepszej aparatury dla KNL to kwestia czasu i na pewno z 1000zł znajdzie się bez problemu.

Sklepy w Warszawie:

http://riku.pl/#start

http://www.sklep.modelarnia.pl/index.php

 

http://pfmrc.eu/viewtopic.php?p=180525&sid=451b5c7e226b5f87221c7a796f2b2898#180525

 

Jest wiele sklepów, proponuje poszukać na forum bo nie jestem w stanie wszystkich podać:)Bardzo przydaje się opcja "Szukaj"-w ten sposób znajdziesz większość potrzebnych informacji;)

Link to comment
Share on other sites

I to jest optymalne, zmienny skok, a w połaczeniu ze pochylaniem silników już w mniejszym zakresie bo nie musisz odwaracać, masz odwracany ciąg skokiem.

 

To ma latać w hali czy też na zewnątrz??

Link to comment
Share on other sites

Na Politechnice Warszawskiej w ramach działalności Koła Naukowego Lotników budujemy sterowiec RC jako "latające stanowisko badawcze".

Według mnie chodzi o latanie na zewnątrz...ale mogę się mylić.

Link to comment
Share on other sites

Zgadza się - ma latać na wolnym powietrzu. Maksymalna prędkość wiatru tak ok 6 m/s. Wszystko zależy na co pozwolą silniki w stosunku do wymiarów sterowca. Szacowany Cx czołowy dla sterowca to ok 0.2 (powłoka elipsoidalna). Łatwo z tego policzyć że potrzebujemy minimalnie ok 5 N ciągu dla przekroju 0.6 m^2.

 

Jakoś w tym tygodniu jedziemy omówić konstrukcję z Instytutem Lotnictwa, bo pracuje tam osoba co się zajmowała konstruowaniem sterowców i pomoże nam przy konstrukcji powłoki.

 

Dlatego też cały ciężar spoczywa na doborze osprzętu, a potem na technologi produkcji - ale to wszystko będzie kompozytowe ( sprawa obcykana na wydziale ).

 

Tak więc chciałem się narazie tylko dowiedzieć co za ustrojstwo musi siedzieć pomiędzy odbiornikiem w gondolce a silnikami ? Czy zmiana wektora ciągu będzie się odbywała po prostu za pomocą wychylenia drążka w lewo lub prawo ? I o co chodzi z mikserami ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.