Skocz do zawartości

Filmy modelarskie


qba

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Mimo że zrobiłem kila fajnych modelarskich rzeczy, które zawsze na początku wydawały mi się niemożliwe (nie będę się tu nimi chwalił), to ten lot i ten film uważam za warty pokazania.

 

Jeszcze całkiem niedawno nie umiałem latać, ani budować modeli, a porwałem się na pływaczki do Fokkerka (GWS Pico Stick F).

Syn filmując ten model (wtedy jeszcze z napędem szczotkowym, dopiero potem miałem pierwszą przeróbkę CD) do końca nie wierzył, że się uda.

To był mój pierwszy i od razu udany lot wodnosamolotem RC:

www.szabatowski.livenet.pl/hubert/hubert/Fokker.wmv (plik poniżej 1MB)

Oczywiście teraz wiem, że to żadne osiągnięcie, ale wtedy dla mnie, to było spełnieniem młodzieńczych marzeń.

 

Chwile niepewności dodają smaku i odrobinkę adrenaliny do każdego przedsięwzięcia.

Teraz żeby coś takiego poczuć (stan podniecenia przed startem i dumę z udanego lotu) muszę ciągle podnosić poprzeczkę i szukać nowych pomysłów.

Ale z przyjemnością wspominam te pierwsze loty (i głos Łosia, który już nigdy taki nie będzie :wink: )

Opublikowano

Też parę lat temu miałem swoją przygodę z wodnosamolotem mam tylko parę fotek z pierwszych pływań przed startem bo na lot zabrakło nam filmu

Ale ogólnie niezapomniane chwile i wrażenia nie tylko modelarskie bo pamiętam że strasznie nas wtedy komary atakowały :D

 

8d54fe8f55490761.jpg

 

ecd93394c2a45ded.jpg

 

8921cb31a78209fe.jpg

 

Gdybym teraz miał to powtórzyć to tylko z napędem elektrycznym i to niekoniecznie ze względu na ekologię :D

Opublikowano

Brawo Olo :P

Czułem, że należysz do starej gwardii doświadczonych modelarzy.

Jest mi bardzo miło, że mogę tu i w takim towarzystwie pisać o swoich modelarskich przygodach.

Przy okazji pozdrawiam wszystkich wodnosamolociarzy :D

Opublikowano

Hubert mam dopiero 40 a doświadczeń ciągle nabieram :oops:

Oczywiście też przyłączam się do pozdrowień dla ,,wodolataczy'

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

hmmm.. wg. mnie widać że skrzydło jest uszkodzone - wyrwany jest pręt mocujący skrzydło (spód skrzydła) - takie coś może nastąpić w przypadku zbyt dużego przeciążenia dodatniego. .. skrzydełko się "złożyło" :)

 

P.S. To dopiero ciekawe F-15 bez skrzydła!

 

Opublikowano

Wątpie - jak sie czyta to sie wie - na końcu masz napisy które odpowiadają na WHY ??

 

Koleś zastosował kiepskie serwo z plastikowymi trybami do silnika 1.20 a flater raczej ze zmeczenia materiału złapał ...

Opublikowano
... a flater raczej ze zmeczenia materiału złapał ...

 

Flatter (ang. flutter - trzepotanie) - jest to rodzaj aeroelastycznych drgań samowzbudnych skrzydła, lotek (w stałopłatach), usterzenia lub łopat wirników nośnych (w wiropłatach) i budowli wystawionych na działanie wiatru (Most Tacoma) powstających po przekroczeniu określonej prędkości zwanej prędkością krytyczną flatteru.

 

Warunki zaistnienia flatteru

 

Aby doszło do flatteru muszą zostać spełnione następujące warunki:

 

* obiekt musi posiadać cechy układu drgającego (zdolność do sprężystych odkształceń i masę)

* siły aerodynamiczne muszą być związane z odkształceniami sprężystymi w co najmniej pewnym zakresie prędkości, czyli ich praca musi być dodatnia (powodująca wzrost energii układu)

 

Skutki i zapobieganie

 

W modelach o liniowej charakterystyce tłumienia dochodzi do nieskończonego wzrostu amplitudy i zniszczenia konstrukcji w trakcie bardzo krótkiego czasu. W konstrukcjach o charakterystyce nieliniowej tłumienia po przekroczeniu prędkości krytycznej może dojść do ustaleniu amplitudy na poziomie odpowiadającym danej prędkości.

 

Drgania typu flatter ograniczają prędkość statku powietrznego (względem powietrza). Flatter jest niebezpieczny i bywa przyczyną katastrof lotniczych. Skutecznym sposobem zapobiegania flatterowi jest umieszczenie mas przeciwflatterowych na krawędzi natarcia profilu.

 

Przy dzisiejszej modzie obnizania wagi modelu do maksymalnego minimum można popełnic kilka błędów konstrukcjyjnych (słabsza konstrukcja). Prawdą jest że jeśli miejsza masa to i obciążenia są niższe - niestety nie w przypadku flatteru - tu wytrzymałość musi pozostać nie zmieniona.

Opublikowano

Facet po prostu przegiął z prędkością. To nie jest pylon tylko model do akrobcji 3D. Dzięki małemu obciążeniu powierzchni nośnej można nim latać bardzo wolno. Mała waga jest oczywiście okupiona mniejszą sztywnością konstrukcji. A zbyt słabe serwa mogły dodatkowo przyspieszyć powstanie flateru. Model zamachał skrzydełkami niczym ptaszek i spadł.... szkoda.

  • 4 lata później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.