Jump to content

Filmy modelarskie


qpa

Recommended Posts

Mimo że zrobiłem kila fajnych modelarskich rzeczy, które zawsze na początku wydawały mi się niemożliwe (nie będę się tu nimi chwalił), to ten lot i ten film uważam za warty pokazania.

 

Jeszcze całkiem niedawno nie umiałem latać, ani budować modeli, a porwałem się na pływaczki do Fokkerka (GWS Pico Stick F).

Syn filmując ten model (wtedy jeszcze z napędem szczotkowym, dopiero potem miałem pierwszą przeróbkę CD) do końca nie wierzył, że się uda.

To był mój pierwszy i od razu udany lot wodnosamolotem RC:

www.szabatowski.livenet.pl/hubert/hubert/Fokker.wmv (plik poniżej 1MB)

Oczywiście teraz wiem, że to żadne osiągnięcie, ale wtedy dla mnie, to było spełnieniem młodzieńczych marzeń.

 

Chwile niepewności dodają smaku i odrobinkę adrenaliny do każdego przedsięwzięcia.

Teraz żeby coś takiego poczuć (stan podniecenia przed startem i dumę z udanego lotu) muszę ciągle podnosić poprzeczkę i szukać nowych pomysłów.

Ale z przyjemnością wspominam te pierwsze loty (i głos Łosia, który już nigdy taki nie będzie :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Też parę lat temu miałem swoją przygodę z wodnosamolotem mam tylko parę fotek z pierwszych pływań przed startem bo na lot zabrakło nam filmu

Ale ogólnie niezapomniane chwile i wrażenia nie tylko modelarskie bo pamiętam że strasznie nas wtedy komary atakowały :D

 

8d54fe8f55490761.jpg

 

ecd93394c2a45ded.jpg

 

8921cb31a78209fe.jpg

 

Gdybym teraz miał to powtórzyć to tylko z napędem elektrycznym i to niekoniecznie ze względu na ekologię :D

Link to comment
Share on other sites

Kolejny jeszcze lepszy

http://www.youtube.com/watch?v=Eu11mW932aM

301Mph czyli jakieś 486km/h !!!! :twisted:

Rekord świata. Coś mi się wydaje że o tym czytałem w jednym numerze RCM&E.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=605473

 

i na preclu

http://groups.google.pl/group/pl.rec.modelarstwo/browse_thread/thread/24dff6dbead92040/f360e84c650ac2cd?hl=pl#f360e84c650ac2cd

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hmmm.. wg. mnie widać że skrzydło jest uszkodzone - wyrwany jest pręt mocujący skrzydło (spód skrzydła) - takie coś może nastąpić w przypadku zbyt dużego przeciążenia dodatniego. .. skrzydełko się "złożyło" :)

 

P.S. To dopiero ciekawe F-15 bez skrzydła!

 

Link to comment
Share on other sites

... a flater raczej ze zmeczenia materiału złapał ...

 

Flatter (ang. flutter - trzepotanie) - jest to rodzaj aeroelastycznych drgań samowzbudnych skrzydła, lotek (w stałopłatach), usterzenia lub łopat wirników nośnych (w wiropłatach) i budowli wystawionych na działanie wiatru (Most Tacoma) powstających po przekroczeniu określonej prędkości zwanej prędkością krytyczną flatteru.

 

Warunki zaistnienia flatteru

 

Aby doszło do flatteru muszą zostać spełnione następujące warunki:

 

* obiekt musi posiadać cechy układu drgającego (zdolność do sprężystych odkształceń i masę)

* siły aerodynamiczne muszą być związane z odkształceniami sprężystymi w co najmniej pewnym zakresie prędkości, czyli ich praca musi być dodatnia (powodująca wzrost energii układu)

 

Skutki i zapobieganie

 

W modelach o liniowej charakterystyce tłumienia dochodzi do nieskończonego wzrostu amplitudy i zniszczenia konstrukcji w trakcie bardzo krótkiego czasu. W konstrukcjach o charakterystyce nieliniowej tłumienia po przekroczeniu prędkości krytycznej może dojść do ustaleniu amplitudy na poziomie odpowiadającym danej prędkości.

 

Drgania typu flatter ograniczają prędkość statku powietrznego (względem powietrza). Flatter jest niebezpieczny i bywa przyczyną katastrof lotniczych. Skutecznym sposobem zapobiegania flatterowi jest umieszczenie mas przeciwflatterowych na krawędzi natarcia profilu.

 

Przy dzisiejszej modzie obnizania wagi modelu do maksymalnego minimum można popełnic kilka błędów konstrukcjyjnych (słabsza konstrukcja). Prawdą jest że jeśli miejsza masa to i obciążenia są niższe - niestety nie w przypadku flatteru - tu wytrzymałość musi pozostać nie zmieniona.

Link to comment
Share on other sites

Facet po prostu przegiął z prędkością. To nie jest pylon tylko model do akrobcji 3D. Dzięki małemu obciążeniu powierzchni nośnej można nim latać bardzo wolno. Mała waga jest oczywiście okupiona mniejszą sztywnością konstrukcji. A zbyt słabe serwa mogły dodatkowo przyspieszyć powstanie flateru. Model zamachał skrzydełkami niczym ptaszek i spadł.... szkoda.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.