Alfa_33 Opublikowano 14 Kwietnia 2009 Opublikowano 14 Kwietnia 2009 Witam! Piękny świąteczny weekend, stare zapomniane lotnisko z poprzedniego systemu w środku lasu. Zchodzące słoneczko, pogoda prawie bezwietrzna. RWD-5 gotowe do startu w swój "dziewiczy" lot (było parę nieudanych prób, ale wina została zwalona na nierówny teren). Pilot po kilkunastu godzinach spędzonych na symulatorze też. Razem z moim Synem przygotowujemy piąteczkę do lotu Już na asfalcie zaczęły się pierwsze "małe" kłopoty. Samolot pchany z ręki jechał prosto, jednak "na śmigle" zakręcał w lewo. Pierwsze podniesienie się z ziemii wyglądało tak: Niezniechęcony lotem zakończonym w trawie przystąpiłem do dalszych prób. Kolejna próba była już gorsza, emocje, brak wprawy: zakończyła się tak: Maszyna nie wygląda źle: Silnik sprawny. Moi drodzy - gdzie tkwi błąd? Czy może silnik jest źle osadzony w maszynie - dlatego ciągnie w lewo? Czy ja przesadzam z ciągnięciem w górę? Maszyna powinna powoli, spokojnie zacząć się wznosić, a ten ciągle w lewo. Co mam poprawić podczas naprawy?? Dziękuję za uwgi i krytykę Pozdrawiam Jacek
gładkilot Opublikowano 14 Kwietnia 2009 Opublikowano 14 Kwietnia 2009 wygląda na to że lotki chydzą w złą stronę ( 3 zdjęcie) model przechyla się w lewo i jaszcze lotki przechylają go w lewo prawa lotka w dół (zwiększenie siły nośnej na prawej połówce) i lewa w górę (zmniejszenie siły nosnej na lewej połówce )- model przechyla w lewo i odwrotnie w drugą stronę
robert_s86 Opublikowano 14 Kwietnia 2009 Opublikowano 14 Kwietnia 2009 Samolot pchany z ręki jechał prosto, jednak "na śmigle" zakręcał w lewo. Na to tylko jedna rada, zastosować wyklon w prawo (patrząc z tyłu samolotu) ok 2-3 st. Radził bym jeszcze dać skłon ok 2 st względem wręgi silnikowej (dlatego względem wręgi bo sama w sobie nadaje silnikowi skłon) i zmniejszyć wychylenia steru wysokości. U mnie pomoglo
Leda_g Opublikowano 14 Kwietnia 2009 Opublikowano 14 Kwietnia 2009 Przy dużych śmigłach powstaje dość duży moment odśmigłowy który powoduje przechylanie modelu w stronę przeciwną do obrotu śmigła. Tu na filmie jak to mocno działa (przy starcie) W twoim przypadku prawdopodobnie pomogłeś mu w tym lotkami (tak jak pisał Bartek) Jeżeli nie było tak (chwilowe wychylenie lotek- korekta itp) to zmień wykłon jak piszę Robert. Ja proponuję abyś nim wystartujesz pokołował trochę na lotnisku( masz wspaniałe miejsce do latania). Nie startuj, wyczuj co się dzieje z modelem. Jeżeli masz duże problemu w jeździe na wprost (model myszkuję) zrób mu rozbieżne kółka (tak jak by się rozjeżdżały) Modelem startuj bez zaciągania steru wysokości pozwalaj mu na spokojne rozpędzanie się i tylko koryguj sterem kierunku (delikatnie). Nie dawaj gwałtownie gazu.
zzradek Opublikowano 17 Kwietnia 2009 Opublikowano 17 Kwietnia 2009 Jeszcze jedna rada, Leda_g poruszył to w ostatnim zdaniu, a ja rozwinę: Przy starcie trzeba model najpierw porządnie rozpędzić na ziemi. Potem leciutko zaciągnąć sterem wysokości (czasem nie trzeba wcale) i dalej się rozpędzać nisko nad ziemią, starając się prowadzić model jak najbardzej po prostej. Inaczej można startować tylko akrobatami z ciągiem porównywalnym z wagą samolotu. Jak przypomnę sobie moje pierwsze próby, to łatwiej było przy wyrzucie modelu z ręki. Zgadzam się z uwagami o skłonie/wykłonie silnika - Jeśli nie było, trzeba to poprawić przy odbudowie.
baxter12 Opublikowano 17 Kwietnia 2009 Opublikowano 17 Kwietnia 2009 Potem leciutko zaciągnąć sterem wysokości (czasem nie trzeba wcale) RWD startuje sam nic nie trzeba zaciagac. na ostatniej fotce widac ze model ma ster wysokosci na maksa, przeciagniecie i wypadek murowany. On ma sie wzniesc sam. Mam duze doswiadczenie w lotach na tych maszynach, zarżnąłem 3 kadluby i 2 pary skrzydel. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: baxter
Alfa_33 Opublikowano 18 Kwietnia 2009 Autor Opublikowano 18 Kwietnia 2009 Witam! Dziękuję za przydatne informacje. Dziś przystępuję do odbudowy. Pogoda deszczowa, więc nie będzie żal siedzenia w domu. Muszę jeszcze odnaleźć na forum jak w warunkach domowych bez wyrafinowanego oprzyrządowania zmierzyć kąty skłonu i wykłonu silnika i je dobrze ustawić. Zdjęcia odbudowanej "piątki" wieczorkiem. Mam nadzieję, że niedziela będzie choć trochę słoneczna i będzie można sprawdzić efekty pracy. Pozdrawiam Jacek
kojot Opublikowano 18 Kwietnia 2009 Opublikowano 18 Kwietnia 2009 I na moje oko masz za duże wychylenia powierzchni sterowych. Na początek naprawdę powinny być niewielkie. Polecam zastosowanie DR
Alfa_33 Opublikowano 18 Kwietnia 2009 Autor Opublikowano 18 Kwietnia 2009 Witam! Piątka już po reanimacji. Pozostało okleić ją taśmą pakową. Mam nadzieję, że tym razem nie przesadziłem z wykłonem i skłonem w drugą stronę. Wychylenia steru wysokości i lotek ustawiłem na 35%. Pozdrawiam Jacek
ahaweto Opublikowano 19 Kwietnia 2009 Opublikowano 19 Kwietnia 2009 Witam. Nic nie piszesz o wyważeniu modelu, a to jest bardzo ważne. Nie wiem jaki masz nadajnik ale jeśli masz możliwość to ustaw EXPO tak aby aby przy wychyleniu drążków w pobliżu neutrum stery wychylały się wolniej to też ci pomoże. I nie machaj drążkami tak gwałtownie. Wszyscy koledzy doradzają ci bardzo mądrze i na pewno się wam uda wzbić w powietrze i to będzie frajda. Powodzenia w oblocie i dobrej pogody życzę. Pozdrawiam Adam.
baxter12 Opublikowano 19 Kwietnia 2009 Opublikowano 19 Kwietnia 2009 Mam nadzieję, że tym razem nie przesadziłem z wykłonem i skłonem w drugą stronę. Wyglada mi na to ze jest ok. baxter
Alfa_33 Opublikowano 22 Kwietnia 2009 Autor Opublikowano 22 Kwietnia 2009 Witam! Założyłem nowe śmigiełko i beeeeeeee. Oś silnika krzywa - przy max. chce rozwalić kadłub. Muszę poczekać na dostawę nowej. Pozdrawiam Jacek
Ładziak Opublikowano 22 Kwietnia 2009 Opublikowano 22 Kwietnia 2009 1. wymontować oś 2. sprawdzić na równej powierzchni (najlepiej tafla szklana, lusterko) gdzie oś jest wygięta - turlając ją 3. ułożyć oś na równym, w miarę twardym drewnie wygięciem do góry i z wyczuciem przywalić młotkiem. 4. wracać do p-ktu 2 do momentu aż oś będzie prosta. W praktyce prostowanie z demontażem i ponownym montażem osi zajmuje kilka minut.
madrian Opublikowano 22 Kwietnia 2009 Opublikowano 22 Kwietnia 2009 Ale jeśli przesadzisz z gięciem, to osie lubią pękać.
gładkilot Opublikowano 22 Kwietnia 2009 Opublikowano 22 Kwietnia 2009 a jak chcesz nową to wymontuj z prowadnic jakiegoś zepsutego napędu cd-rom - w komputerowym na 100 dadzą Ci kilka za darmo. Na przyszłość zakup też prop-saver (piasta na śmigło mocowane gumką) dzięki czemu nie łamie się tylko zsuwa z osi w razie potrzeby
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.