Skocz do zawartości

RWD-5 kłopoty


Alfa_33

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

 

Piękny świąteczny weekend, stare zapomniane lotnisko z poprzedniego systemu w środku lasu. Zchodzące słoneczko, pogoda prawie bezwietrzna. RWD-5 gotowe do startu w swój "dziewiczy" lot (było parę nieudanych prób, ale wina została zwalona na nierówny teren). Pilot po kilkunastu godzinach spędzonych na symulatorze też.

 

Razem z moim Synem przygotowujemy piąteczkę do lotu

3fe232b998bcd3a6med.jpg

 

Już na asfalcie zaczęły się pierwsze "małe" kłopoty. Samolot pchany z ręki jechał prosto, jednak "na śmigle" zakręcał w lewo.

 

Pierwsze podniesienie się z ziemii wyglądało tak:

5431324077515fa8med.jpg

 

Niezniechęcony lotem zakończonym w trawie przystąpiłem do dalszych prób.

Kolejna próba była już gorsza, emocje, brak wprawy:

67ad2a2ab1fb5431med.jpg

 

zakończyła się tak:

708cc221e3b128admed.jpg

Maszyna nie wygląda źle:

3bdd5e6708181370med.jpg

 

Silnik sprawny.

Moi drodzy - gdzie tkwi błąd?

Czy może silnik jest źle osadzony w maszynie - dlatego ciągnie w lewo?

Czy ja przesadzam z ciągnięciem w górę?

Maszyna powinna powoli, spokojnie zacząć się wznosić, a ten ciągle w lewo.

Co mam poprawić podczas naprawy??

 

Dziękuję za uwgi i krytykę

 

Pozdrawiam

Jacek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wygląda na to że lotki chydzą w złą stronę ( 3 zdjęcie) model przechyla się w lewo i jaszcze lotki przechylają go w lewo

prawa lotka w dół (zwiększenie siły nośnej na prawej połówce) i lewa w górę (zmniejszenie siły nosnej na lewej połówce )- model przechyla w lewo

i odwrotnie w drugą stronę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Samolot pchany z ręki jechał prosto, jednak "na śmigle" zakręcał w lewo.

 

Na to tylko jedna rada, zastosować wyklon w prawo (patrząc z tyłu samolotu) ok 2-3 st. Radził bym jeszcze dać skłon ok 2 st względem wręgi silnikowej (dlatego względem wręgi bo sama w sobie nadaje silnikowi skłon) i zmniejszyć wychylenia steru wysokości. U mnie pomoglo :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy dużych śmigłach powstaje dość duży moment odśmigłowy który powoduje przechylanie modelu w stronę przeciwną do obrotu śmigła.

Tu na filmie jak to mocno działa (przy starcie)

W twoim przypadku prawdopodobnie pomogłeś mu w tym lotkami (tak jak pisał Bartek)

Jeżeli nie było tak (chwilowe wychylenie lotek- korekta itp) to zmień wykłon jak piszę Robert.

Ja proponuję abyś nim wystartujesz pokołował trochę na lotnisku( masz wspaniałe miejsce do latania). Nie startuj, wyczuj co się dzieje z modelem. Jeżeli masz duże problemu w jeździe na wprost (model myszkuję) zrób mu rozbieżne kółka (tak jak by się rozjeżdżały)

Modelem startuj bez zaciągania steru wysokości pozwalaj mu na spokojne rozpędzanie się i tylko koryguj sterem kierunku (delikatnie). Nie dawaj gwałtownie gazu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedna rada, Leda_g poruszył to w ostatnim zdaniu, a ja rozwinę:

Przy starcie trzeba model najpierw porządnie rozpędzić na ziemi. Potem leciutko zaciągnąć sterem wysokości (czasem nie trzeba wcale) i dalej się rozpędzać nisko nad ziemią, starając się prowadzić model jak najbardzej po prostej.

Inaczej można startować tylko akrobatami z ciągiem porównywalnym z wagą samolotu.

 

Jak przypomnę sobie moje pierwsze próby, to łatwiej było przy wyrzucie modelu z ręki.

 

 

Zgadzam się z uwagami o skłonie/wykłonie silnika - Jeśli nie było, trzeba to poprawić przy odbudowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potem leciutko zaciągnąć sterem wysokości (czasem nie trzeba wcale)

 

RWD startuje sam nic nie trzeba zaciagac. na ostatniej fotce widac ze model ma ster wysokosci na maksa, przeciagniecie i wypadek murowany.

On ma sie wzniesc sam.

 

Mam duze doswiadczenie w lotach na tych maszynach, zarżnąłem 3 kadluby i 2 pary skrzydel.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

 

baxter

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Dziękuję za przydatne informacje. Dziś przystępuję do odbudowy. Pogoda deszczowa, więc nie będzie żal siedzenia w domu.

Muszę jeszcze odnaleźć na forum jak w warunkach domowych bez wyrafinowanego oprzyrządowania zmierzyć kąty skłonu i wykłonu silnika i je dobrze ustawić.

 

Zdjęcia odbudowanej "piątki" wieczorkiem.

 

Mam nadzieję, że niedziela będzie choć trochę słoneczna i będzie można sprawdzić efekty pracy.

 

Pozdrawiam

Jacek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Nic nie piszesz o wyważeniu modelu, a to jest bardzo ważne. Nie wiem jaki masz nadajnik ale jeśli masz możliwość to ustaw EXPO tak aby aby przy wychyleniu drążków w pobliżu neutrum stery wychylały się wolniej to też ci pomoże. I nie machaj drążkami tak gwałtownie. Wszyscy koledzy doradzają ci bardzo mądrze i na pewno się wam uda wzbić w powietrze i to będzie frajda. Powodzenia w oblocie i dobrej pogody życzę.

Pozdrawiam Adam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. wymontować oś

2. sprawdzić na równej powierzchni (najlepiej tafla szklana, lusterko) gdzie oś jest wygięta - turlając ją

3. ułożyć oś na równym, w miarę twardym drewnie wygięciem do góry i z wyczuciem przywalić młotkiem.

4. wracać do p-ktu 2 do momentu aż oś będzie prosta.

 

W praktyce prostowanie z demontażem i ponownym montażem osi zajmuje kilka minut.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.