Jump to content

RWD-5 kłopoty


Alfa_33

Recommended Posts

Witam!

 

Piękny świąteczny weekend, stare zapomniane lotnisko z poprzedniego systemu w środku lasu. Zchodzące słoneczko, pogoda prawie bezwietrzna. RWD-5 gotowe do startu w swój "dziewiczy" lot (było parę nieudanych prób, ale wina została zwalona na nierówny teren). Pilot po kilkunastu godzinach spędzonych na symulatorze też.

 

Razem z moim Synem przygotowujemy piąteczkę do lotu

3fe232b998bcd3a6med.jpg

 

Już na asfalcie zaczęły się pierwsze "małe" kłopoty. Samolot pchany z ręki jechał prosto, jednak "na śmigle" zakręcał w lewo.

 

Pierwsze podniesienie się z ziemii wyglądało tak:

5431324077515fa8med.jpg

 

Niezniechęcony lotem zakończonym w trawie przystąpiłem do dalszych prób.

Kolejna próba była już gorsza, emocje, brak wprawy:

67ad2a2ab1fb5431med.jpg

 

zakończyła się tak:

708cc221e3b128admed.jpg

Maszyna nie wygląda źle:

3bdd5e6708181370med.jpg

 

Silnik sprawny.

Moi drodzy - gdzie tkwi błąd?

Czy może silnik jest źle osadzony w maszynie - dlatego ciągnie w lewo?

Czy ja przesadzam z ciągnięciem w górę?

Maszyna powinna powoli, spokojnie zacząć się wznosić, a ten ciągle w lewo.

Co mam poprawić podczas naprawy??

 

Dziękuję za uwgi i krytykę

 

Pozdrawiam

Jacek

Link to comment
Share on other sites

wygląda na to że lotki chydzą w złą stronę ( 3 zdjęcie) model przechyla się w lewo i jaszcze lotki przechylają go w lewo

prawa lotka w dół (zwiększenie siły nośnej na prawej połówce) i lewa w górę (zmniejszenie siły nosnej na lewej połówce )- model przechyla w lewo

i odwrotnie w drugą stronę

Link to comment
Share on other sites

Samolot pchany z ręki jechał prosto, jednak "na śmigle" zakręcał w lewo.

 

Na to tylko jedna rada, zastosować wyklon w prawo (patrząc z tyłu samolotu) ok 2-3 st. Radził bym jeszcze dać skłon ok 2 st względem wręgi silnikowej (dlatego względem wręgi bo sama w sobie nadaje silnikowi skłon) i zmniejszyć wychylenia steru wysokości. U mnie pomoglo :lol:

Link to comment
Share on other sites

Przy dużych śmigłach powstaje dość duży moment odśmigłowy który powoduje przechylanie modelu w stronę przeciwną do obrotu śmigła.

Tu na filmie jak to mocno działa (przy starcie)

W twoim przypadku prawdopodobnie pomogłeś mu w tym lotkami (tak jak pisał Bartek)

Jeżeli nie było tak (chwilowe wychylenie lotek- korekta itp) to zmień wykłon jak piszę Robert.

Ja proponuję abyś nim wystartujesz pokołował trochę na lotnisku( masz wspaniałe miejsce do latania). Nie startuj, wyczuj co się dzieje z modelem. Jeżeli masz duże problemu w jeździe na wprost (model myszkuję) zrób mu rozbieżne kółka (tak jak by się rozjeżdżały)

Modelem startuj bez zaciągania steru wysokości pozwalaj mu na spokojne rozpędzanie się i tylko koryguj sterem kierunku (delikatnie). Nie dawaj gwałtownie gazu.

Link to comment
Share on other sites

Jeszcze jedna rada, Leda_g poruszył to w ostatnim zdaniu, a ja rozwinę:

Przy starcie trzeba model najpierw porządnie rozpędzić na ziemi. Potem leciutko zaciągnąć sterem wysokości (czasem nie trzeba wcale) i dalej się rozpędzać nisko nad ziemią, starając się prowadzić model jak najbardzej po prostej.

Inaczej można startować tylko akrobatami z ciągiem porównywalnym z wagą samolotu.

 

Jak przypomnę sobie moje pierwsze próby, to łatwiej było przy wyrzucie modelu z ręki.

 

 

Zgadzam się z uwagami o skłonie/wykłonie silnika - Jeśli nie było, trzeba to poprawić przy odbudowie.

Link to comment
Share on other sites

Potem leciutko zaciągnąć sterem wysokości (czasem nie trzeba wcale)

 

RWD startuje sam nic nie trzeba zaciagac. na ostatniej fotce widac ze model ma ster wysokosci na maksa, przeciagniecie i wypadek murowany.

On ma sie wzniesc sam.

 

Mam duze doswiadczenie w lotach na tych maszynach, zarżnąłem 3 kadluby i 2 pary skrzydel.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

 

baxter

Link to comment
Share on other sites

Witam!

Dziękuję za przydatne informacje. Dziś przystępuję do odbudowy. Pogoda deszczowa, więc nie będzie żal siedzenia w domu.

Muszę jeszcze odnaleźć na forum jak w warunkach domowych bez wyrafinowanego oprzyrządowania zmierzyć kąty skłonu i wykłonu silnika i je dobrze ustawić.

 

Zdjęcia odbudowanej "piątki" wieczorkiem.

 

Mam nadzieję, że niedziela będzie choć trochę słoneczna i będzie można sprawdzić efekty pracy.

 

Pozdrawiam

Jacek

Link to comment
Share on other sites

Witam!

Piątka już po reanimacji. Pozostało okleić ją taśmą pakową.

Mam nadzieję, że tym razem nie przesadziłem z wykłonem i skłonem w drugą stronę.

d736fda391eea40amed.jpg

a494a63d0a824a6bmed.jpg

 

Wychylenia steru wysokości i lotek ustawiłem na 35%.

 

Pozdrawiam

Jacek

Link to comment
Share on other sites

Witam. Nic nie piszesz o wyważeniu modelu, a to jest bardzo ważne. Nie wiem jaki masz nadajnik ale jeśli masz możliwość to ustaw EXPO tak aby aby przy wychyleniu drążków w pobliżu neutrum stery wychylały się wolniej to też ci pomoże. I nie machaj drążkami tak gwałtownie. Wszyscy koledzy doradzają ci bardzo mądrze i na pewno się wam uda wzbić w powietrze i to będzie frajda. Powodzenia w oblocie i dobrej pogody życzę.

Pozdrawiam Adam.

Link to comment
Share on other sites

1. wymontować oś

2. sprawdzić na równej powierzchni (najlepiej tafla szklana, lusterko) gdzie oś jest wygięta - turlając ją

3. ułożyć oś na równym, w miarę twardym drewnie wygięciem do góry i z wyczuciem przywalić młotkiem.

4. wracać do p-ktu 2 do momentu aż oś będzie prosta.

 

W praktyce prostowanie z demontażem i ponownym montażem osi zajmuje kilka minut.

Link to comment
Share on other sites

a jak chcesz nową to wymontuj z prowadnic jakiegoś zepsutego napędu cd-rom - w komputerowym na 100 dadzą Ci kilka za darmo. Na przyszłość zakup też prop-saver (piasta na śmigło mocowane gumką) dzięki czemu nie łamie się tylko zsuwa z osi w razie potrzeby

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.