madrian Opublikowano 19 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Kwietnia 2009 Najpierw pomoce naukowe: http://www.prz.rzeszow.pl/zbigklep/profile/naca_24xx/naca_2415.pdf http://www.prz.rzeszow.pl/zbigklep/profile/inne/plytki_wygiete.pdf I teraz pytanie. Jak czytać takie charakterystyki profilu. O ile pierwszy link jest w miarę dobrze opisany (podaję oba wyłacznie jako przykłady) czyli to jest kąt natarcia, to współczynnik oporu itd. O tyle drugi ma obie osie wykresu opisane jako Cx - a Cx to współczynnik oporu. Opór w funkcji oporu? Trochę to dziwne. Jak z takiego wykresu odczytać orientacyjnie siłę nośną, prędkości graniczne, optymalne warunki lotu i takie tam dziwne wartości oscylujące w okolicach czarnej magii. :devil: Gdyby jakiś inżynier lotniczy z doktoratem (wszystko jedno czy sam pisał, czy mu dali :wink: ), wytłumaczył tak łopatologicznie jak chłopu na miedzy, co i jak z tymi wykresami. Od której strony gryźć i jak wyjąć pestki. Z Matmy jestem totalna noga i funkcje mnie przerażają do tego stopnia, że na ich widok chowam się pod ławkę. :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Slawek_9000 Opublikowano 19 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Kwietnia 2009 inzynierem lotniczym nie jestem, ale to o co pytasz to biegunowa profilu . W każdym podręczniku aerodynamiki nawet takim dla kandydatów do latania szybowcami jest wyjaśnione z czym się to je, i jak wyznaczyć Vopt Vek itp z takiego wykresu- generalnie rysuje się styczne z różnych punktów, ale warto to przeczytać ze zrozumieniem żeby nie robić czegoś bezmyślnie tylko ze znajomością. Jak chcesz moge Ci pożyczyć aerodynamikę śmigłowców tyle że po rosyjsku :devil: A po co Ci w ogóle takie dane swoją drogą, do modeli niewyczynowych wystarczy dać takie profile jak inni dają i będzie dobrze. Liczyć to sobie można, a w sytuacji krytycznej tylko dodanie gazu ratuje Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Miki Opublikowano 20 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Kwietnia 2009 witam doktoratu nie mam, ale cos tam w zyciu wspolnego z tym mialem. ten drugi wykres to biegunowa. Czyli Cz w funkcji Cx dla zmieniajacego sie kata natarcia wzgledem predkosci powietrza niezaburzonego(predkosc jest wektorem wiec ma kierunek zwrot i wartosc). wspolczynniki na logike odniesione do cieciwy(dlugosci)plytki. z takiego wykresu mozesz dobrac optymalny kat natarcia w interesujacej cie fazie lotu. wiemy ze wraz ze wzrostem kata natarcia bedzie rosla sila nosna ale niestety opor tez(ten indukowany w kwadracie predkosci). w zawiazku z tym interesuje nas bardzo stosunek sily nosnej do sily oporu(lub wspolczynniko odniesionych do charakterystycznych wielkosci, najczesciej cieciwy skrzydla, lopaty smigla itd) co jest doskonaloscia. maksymalna doskonalosc to punkt stycznosci na tym wykresie z lina przchodzaca przez pkt 0XY. mam nadzieje ze cos sie wyjasnilo Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 20 Kwietnia 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Kwietnia 2009 W uproszczeniu z drugiego wykresu można odczytać w przybliżeniu 2 dosyć ważne wartości: 1. Jak dużo energii będzie potrzebował nasz samolot do lotu 2. Jak dobrze będzie szybował (a właściwie spadał po wyłączeniu silnika). Niestety szersze wytłumaczenie wymagać będzie trochę gmatwaniny no i wzorków. Dodatkowo na podstawie 1 lub 2 można wykreślić tzw funkcję energetyczną, z której wynika z jaką prędkością powinien lecieć samolot, aby zaleciał najdalej oraz z jaką prędkością powinien lecieć np szybowiec, aby wisiał w powietrzu najdłużej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madrian Opublikowano 20 Kwietnia 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Kwietnia 2009 Wielkie dzięki. Za Aerodynamikę po rosyjsku na razie podziękuję. Może jak już opanuję język Puszkina (co zważywszy, na 12-to letnie i niezbyt udane wyniki starań "Sorów" z dwóch kolejnych etapów edukacji proste nie będzie), to się zgłoszę. :wink: Poszukam jakiegoś podręcznika po polsku i spróbuję się z bólem serca przebić przez te meandry. :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.