Jump to content

Jak czytać takie kreski :)


madrian

Recommended Posts

Najpierw pomoce naukowe:

http://www.prz.rzeszow.pl/zbigklep/profile/naca_24xx/naca_2415.pdf

http://www.prz.rzeszow.pl/zbigklep/profile/inne/plytki_wygiete.pdf

 

I teraz pytanie. Jak czytać takie charakterystyki profilu.

O ile pierwszy link jest w miarę dobrze opisany (podaję oba wyłacznie jako przykłady) czyli to jest kąt natarcia, to współczynnik oporu itd.

O tyle drugi ma obie osie wykresu opisane jako Cx - a Cx to współczynnik oporu. Opór w funkcji oporu? Trochę to dziwne.

Jak z takiego wykresu odczytać orientacyjnie siłę nośną, prędkości graniczne, optymalne warunki lotu i takie tam dziwne wartości oscylujące w okolicach czarnej magii. :devil:

Gdyby jakiś inżynier lotniczy z doktoratem (wszystko jedno czy sam pisał, czy mu dali :wink: ), wytłumaczył tak łopatologicznie jak chłopu na miedzy, co i jak z tymi wykresami. Od której strony gryźć i jak wyjąć pestki.

Z Matmy jestem totalna noga i funkcje mnie przerażają do tego stopnia, że na ich widok chowam się pod ławkę. :wink:

Link to comment
Share on other sites

inzynierem lotniczym nie jestem, ale to o co pytasz to biegunowa profilu . W każdym podręczniku aerodynamiki nawet takim dla kandydatów do latania szybowcami jest wyjaśnione z czym się to je, i jak wyznaczyć Vopt Vek itp z takiego wykresu- generalnie rysuje się styczne z różnych punktów, ale warto to przeczytać ze zrozumieniem żeby nie robić czegoś bezmyślnie tylko ze znajomością. Jak chcesz moge Ci pożyczyć aerodynamikę śmigłowców tyle że po rosyjsku :devil:

A po co Ci w ogóle takie dane swoją drogą, do modeli niewyczynowych wystarczy dać takie profile jak inni dają i będzie dobrze. Liczyć to sobie można, a w sytuacji krytycznej tylko dodanie gazu ratuje :D

Link to comment
Share on other sites

witam

doktoratu nie mam, ale cos tam w zyciu wspolnego z tym mialem.

ten drugi wykres to biegunowa. Czyli Cz w funkcji Cx dla zmieniajacego sie kata natarcia wzgledem predkosci powietrza niezaburzonego(predkosc jest wektorem wiec ma kierunek zwrot i wartosc). wspolczynniki na logike odniesione do cieciwy(dlugosci)plytki. z takiego wykresu mozesz dobrac optymalny kat natarcia w interesujacej cie fazie lotu. wiemy ze wraz ze wzrostem kata natarcia bedzie rosla sila nosna ale niestety opor tez(ten indukowany w kwadracie predkosci). w zawiazku z tym interesuje nas bardzo stosunek sily nosnej do sily oporu(lub wspolczynniko odniesionych do charakterystycznych wielkosci, najczesciej cieciwy skrzydla, lopaty smigla itd) co jest doskonaloscia. maksymalna doskonalosc to punkt stycznosci na tym wykresie z lina przchodzaca przez pkt 0XY.

mam nadzieje ze cos sie wyjasnilo

Link to comment
Share on other sites

W uproszczeniu z drugiego wykresu można odczytać w przybliżeniu 2 dosyć ważne wartości:

1. Jak dużo energii będzie potrzebował nasz samolot do lotu

2. Jak dobrze będzie szybował (a właściwie spadał po wyłączeniu silnika).

 

Niestety szersze wytłumaczenie wymagać będzie trochę gmatwaniny no i wzorków.

 

Dodatkowo na podstawie 1 lub 2 można wykreślić tzw funkcję energetyczną, z której wynika z jaką prędkością powinien lecieć samolot, aby zaleciał najdalej oraz z jaką prędkością powinien lecieć np szybowiec, aby wisiał w powietrzu najdłużej.

Link to comment
Share on other sites

Wielkie dzięki. Za Aerodynamikę po rosyjsku na razie podziękuję. Może jak już opanuję język Puszkina (co zważywszy, na 12-to letnie i niezbyt udane wyniki starań "Sorów" z dwóch kolejnych etapów edukacji proste nie będzie), to się zgłoszę. :wink:

Poszukam jakiegoś podręcznika po polsku i spróbuję się z bólem serca przebić przez te meandry. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.