Jump to content

Jak policzyć wysokość wyrzutu HLG/DLG


Patryk Sokol

Recommended Posts

Czołgiem! :wink:

 

Od jakiegoś czasu zajmowała mnie problematyka zawarta w temacie - czyli jak wysoko poleci konkretny model. O ile policzenie opadania, prędkości itp nie stanowiło żadnego problemu, tak wyrzut był dla mnie zagadką. Po zapisaniu całego zeszytu, poświęceniu sporej ilości czasu udało mi się otrzymać algorytm na to. Jakkolwiek był do liczenia na piechotę całkowicie nieprzydatny (iteracja jest bardzo czasochłonna), więc postanowiłem napisać programik do tego:

http://lama010.w.interii.pl/Wyrzut.exe

 

Jak to się obsługuje?

Przede wszystkim podstawowa zasada - wszystkie ułamki piszę się z przecinkiem, a nie kropką.

No, ale do rzeczy.

Na początek potrzebne są wykresy zależności oporu od prędkości, oraz siły nośnej od prędkości. Mogą one wyglądać np. tak:

http://img13.imageshack.us/img13/4952/opor.png

http://img12.imageshack.us/img12/4728/nosna.png

 

Z tych wykresów wypisujemy do programu kolejne wartości, dla różnych prędkości, a następnie podajemy parametry rzutu, klikamy przycisk i program liczy nam wysokość rzutu.

Teraz jeszcze dwie uwagi:

1.) Ciężko mi stwierdzić jak bardzo się sprawdzają te obliczenia w praktyce. Niemniej jeśli wg. tych obliczeń jeden model poleci wyżej od drugiego, to w rzeczywistości też tak będzie. Rozbieżność może dotyczyć najwyżej konkretnych wartości.

2.) Na razie ten program to wczesna alfa. Przede wszystkim muszę posprawdzać dokładnie wzory, bo zawsze jest ryzyko że się pomyliłem przy wpisywaniu ich w Basic (a kto wie jak piszę, ten się temu dziwić nie będzie).

 

I jak się Wam ten programik podoba? :)

Link to comment
Share on other sites

 

I jak się Wam ten programik podoba? :)

 

Póki co - nie podoba - TOTALNIE nie USER FRIENDLY :cry:

 

A gdzie wpływ wiatru, zachmurzenia i oddechu kibiców :idea: :?:

 

ps. o stanie opadów i poziomu wód gruntowych nie wspomnę ...

 

ps2. to sinusy i cosinusy sam se muszę policzyć :?: :?: dla PCta to za trudne ??

 

Patryk - a nie prościej zamontować do rzutka mały logger i odczytać wartość ?? :devil:

Link to comment
Share on other sites

Witaj,

Na razie stwierdziłem taki błędy w obsłudze GUI.

 

1. Całkowity brak obsługi błędów. Aplikacja wywala się za każdym razem jak nie podasz jej parametru.

2. Po co chcesz sin i cos kąta? nie lepiej żeby użytkownik podał tylko kąt a program sam sobie policzy sin i cos?

3. Brak jednostek przy polu "prędkość początkowa i masa"

4. Zablokuj okienko przed zmianą rozmiaru, lub dodaj suwaki gdy całość nie mieści się w zmniejszonym okienku.

 

To na razie tyle.

W jakim język to pisałeś?

 

Pozdrawiam

Robert

 

PS Aplikacja testowana na VHP

Link to comment
Share on other sites

ops2. to sinusy i cosinusy sam se muszę policzyć :?: :?: dla PCta to za trudne ??

 

Na razie tak. Na razie po prostu chciałem samą matmę sprawdzić, więc też o takie rzeczy nie dbałem, nie mniej będzie to.

Patryk - a nie prościej zamontować do rzutka mały logger i odczytać wartość ?? :devil:

 

Jak masz model to na pewno łatwiej. Inna sprawa kiedy masz projekt skrzydeł/całego modelu i chcesz porównać do innych projektów czego się możesz po nim spodziewać.

 

1. Całkowity brak obsługi błędów. Aplikacja wywala się za każdym razem jak nie podasz jej parametru.

2. Po co chcesz sin i cos kąta? nie lepiej żeby użytkownik podał tylko kąt a program sam sobie policzy sin i cos?

3. Brak jednostek przy polu "prędkość początkowa i masa"

4. Zablokuj okienko przed zmianą rozmiaru, lub dodaj suwaki gdy całość nie mieści się w zmniejszonym okienku.

 

To na razie tyle.

W jakim język to pisałeś?

 

Ad.1 Będzie

Ad. 2 Też będzie

Ad. 3 Zrobi się

Ad.4 Ok

 

Pisałem w Visual Basicu.

 

Ale tak jak mówiłem to jest najwcześniejsza wersja programu (ale w pełni funkcjonalna tak naprawdę) i te różne bajerki się pododaje do niego.

Link to comment
Share on other sites

A jeszcze jedno.

Skoro należy wpisać opór i siłę nośną to dlaczego tego nie wrzucisz do programu?

Można przygotować jeden plik przykładowy oraz możliwość podania swojego.

Wrzucasz wszystko do pliku o strukturze powiedzmy csv nadajesz mu swoje rozszerzenie i już program przeszukując katalogu w którym jest znajduje pliki powiedzmy o rozszerzeniu hlg i daje wybór użytkownikowi.

Wpisywanie tych samych wartości za każdym razem jest trochę upierdliwe.

Link to comment
Share on other sites

Jak masz model to na pewno łatwiej. Inna sprawa kiedy masz projekt skrzydeł/całego modelu i chcesz porównać do innych projektów czego się możesz po nim spodziewać.

 

A w jakim stopniu teoria pokryje się z praktyką? Dla mnie prościej jest zrobić model i zobaczyć jak się zachowuje w powietrzu niż męczyć się z obliczeniami i potem okaże się że w praktyce jest inaczej.

Link to comment
Share on other sites

Jak masz model to na pewno łatwiej. Inna sprawa kiedy masz projekt skrzydeł/całego modelu i chcesz porównać do innych projektów czego się możesz po nim spodziewać.

 

A w jakim stopniu teoria pokryje się z praktyką? Dla mnie prościej jest zrobić model i zobaczyć jak się zachowuje w powietrzu niż męczyć się z obliczeniami i potem okaże się że w praktyce jest inaczej.

 

Pokrywa się w stopniu naprawdę wystarczającym, aby warto było tak się bawić. Kto nie wierzy to niech Arkosa spyta jak mu DLG latało :wink:

 

Poza tym dla mnie to obliczenia, to jest poniekąd cel sam w sobie. Po prostu lubię się w to bawić :)

 

EDIT:

No i jest nowa wersja. Kilka rzeczy popoprawiałem, trochę algorytm poprawiłem. Obsługi błędów wciąż nie ma, ale to mój najmniejszy problem jak na razie.

Do pobrania z tego samego linku.

 

EDIT2:

Kolejna wersja, kolejny raz z tego samego linku.

Dodałem możliwość wczytania danych z pliku tekstowego. Pierwsze 30 wartości w kolumnie to są wartości osiągane przez siłę nośną, kolejne 30 to opór.

Przykładowy plik z danymi wygląda tak:

http://lama010.w.interii.pl/dane.txt

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.