Jump to content

Jak powinna wygladac poprawna instalacja paliwowa ?


Recommended Posts

Pytanie wydaje sie byc banalne,ale nie do konca.

Tu tez wlasciwe pytanie,czy ktos moze zamiescic rysunek/fotke/link lub sam opisac w/w instalacje.

Sam napotkalem np. problemy typu:

a)nie mozna zatankowac zbiornika na ,,full''.Wylatuje wezykiem od tlumika

b)zawsze zostaje 1/5 paliwa w baku

c)jak poprowadzic weze paliwowe i czy moga byc powyzej poziomu gaznika ?

d) jak sprawdzic szczelnosc instalacji (poza dmuchaniem w wezyk) ?

 

No i poboczne pytanko :devil:

Czy i w jakim stopniu deflektor wplywa na moc silnika i jak uniknac tego zaoliwienia modelu np.dluzsza rurka wystajaca poza model,woczas jest problem,spada moc i silnik zle zapala.

Link to comment
Share on other sites

Pytanie wydaje sie byc banalne,ale nie do konca.

Tu tez wlasciwe pytanie,czy ktos moze zamiescic rysunek/fotke/link lub sam opisac w/w instalacje.

 

album_pic.php?pic_id=1376

 

Rysunek z instalacją z dwoma przewodami. Tego typu instalację tankuje się przez wężyk zasilający gaźnik wygodne jest także umieszczenie na tym wężyku dwukierunkowego zaworu tankującego. Wężyk doprowadzający ciśnienie do tłumika podczas pracy silnika, podczas tankowania pełni funkcję odpowietrznika.

 

album_pic.php?pic_id=1816

 

Instalacja paliwowa z trzema przewodami. Trzeci przewód służy tylko do tankowania i odciągania paliwa ze zbiornika.

 

album_pic.php?pic_id=1817

 

Czerwona linia przedstawia odpowiedni poziom ustawienia zbiornika względem rozpylacza w gaźniku - nie osi silnika! Tą samą zasadę należy stosować montując silnik bokiem, pod kątem czy cylindrem do dołu. Zbiornik jak już może być troszkę niżej.

 

a)nie mozna zatankowac zbiornika na ,,full''.Wylatuje wezykiem od tlumika

 

Najczęściej stosowane w zbiornikach są wygięte rurki. Rurka odpowietrzająca powinna być skierowana do góry jak najbliżej górnej powierzchni zbiornika. Dobrze zamontowana rurka pozwala niemal na całkowite zalanie zbiornika paliwem.

 

Należy pamiętać o tym aby nigdy nie tankować modelu w pozycji do góry kołami!

 

Rurka tankująca (wersja z trzema wężykami) zagięta maksymalnie do dolnej powierzchni zbiornika.

 

b)zawsze zostaje 1/5 paliwa w baku

 

Coś zawsze musi zostać niestety :) Ssak nie jest w stanie wyciągnąć wszytskiego przy okazji nie zaciągając powietrza. Ssak musi swobodnie penetrować tylną część zbiornika i nie musi a nawet nie powinien zawijać się do przedniej ściany! Przynajmniej w zbiornikach małych pojemności.

 

 

c)jak poprowadzic weze paliwowe i czy moga byc powyzej poziomu gaznika ?

 

Nie powinno mieć to znaczącego wpływu na pracę silnika. Ma natomiast wpływ na wstępne zaciąganie mieszanki przed odpaleniem - jest to znacznie utrudnione bowiem słup cieczy najpierw musi się podnieść. Przed odpaleniem paliwo cofa się. Takie rozwiązanie może być akceptowalne (bez przesady) podczas wprawnego odpalania silnika rozrusznikiem. Tak rozwiązane prowadzenie węży mam w moim najnowszym modelu. Na razie testowane na ziemi - w powietrzu zobaczymy.

 

d) jak sprawdzic szczelnosc instalacji (poza dmuchaniem w wezyk) ?

 

Nigdy nie zastanawiałem się nad tym problemem. Mi wystarczy kontrola wzrokowa wężyków.

 

Czy i w jakim stopniu deflektor wplywa na moc silnika i jak uniknac tego zaoliwienia modelu np.dluzsza rurka wystajaca poza model,woczas jest problem,spada moc i silnik zle zapala.

 

Deflektora nie stosowałem natomiast rurki różne owszem. Rurka "home made" dość długa (ok 30cm) przy silniku 6,5ccm miała negatywny wpływ na pracę mojego silnika. Obecnie w trzech modelach mam zamontowane rurki oryginalne sporo krótsze i nie zauważyłem niczego dziwnego. Czytając jednak to forum można dojść do wniosku że zanim nie zastosujesz rurki - nie będziesz wiedział jak Twój silnik się zachowa. Opisywane są przypadki montażu nawet bardzo długich rurek i notowanie nawet korzystnych wyników pracy silnika.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
c)jak poprowadzic weze paliwowe i czy moga byc powyzej poziomu gaznika ?

 

Nie powinno mieć to znaczącego wpływu na pracę silnika. Ma natomiast wpływ na wstępne zaciąganie mieszanki przed odpaleniem - jest to znacznie utrudnione bowiem słup cieczy najpierw musi się podnieść. Przed odpaleniem paliwo cofa się. Takie rozwiązanie może być akceptowalne (bez przesady) podczas wprawnego odpalania silnika rozrusznikiem. Tak rozwiązane prowadzenie węży mam w moim najnowszym modelu. Na razie testowane na ziemi - w powietrzu zobaczymy.

 

Rozwiązanie już przetestowane. Nic niezwykłego się nie dzieje po za tym że przy każdym odpaleniu trzeba zaciągnąć paliwo do gaźnika. Ja używam rozrusznika i na chwilkę zatykam palcem wyjście tłumika więc wielkim problemem to nie jest.

 

Pierwsze loty modelem gdzie dokładnie regulacja mieszanki została umieszczona wyżej i dalej od gaźnika niż standardowo to przewidziano.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Witam! Jestem na etapie budowy kadłuba mojego pierwszego modelu RC spalinowego.Mam problem -silnik będzie w pozycji bocznej ,czy wtedy osią dla zbiornika będzie oś wału? Wydaje mi się ,że w tym przypadku oś rozpylacza w gaźniku będąc niejako osią pionową (poprzeczną)zbiornika .Taka zasada obowiązywała w modelach na uwięzi,na których zakończyłem ponad 25 lat wstecz moją przygodę z modelarstwem .Teraz wracam stąd moje może dla Was banalne pytanie :?

Link to comment
Share on other sites

Hmm w pierwszego rysunku wynika że gdy zatankujesz na max to paliwo będzie wyciekać przez gaźnik.

Teraz widzę że w tym przypadku tankujemy tylko do połowy :?

 

Nie... po prostu Twoje założenie jest błędne :) Nic nie wycieka :)

 

Tutaj też zdjęcie kolegi Callab (silnik na stanowisku roboczym)

 

baleron_silnik_docieranie.jpg

 

zwróć uwagę iż poziomy zgadzają się właśnie z pierwszym rysunkiem. Gdyby coś działo się niedobrego (wyciekanie paliwa) zauważono by to już dawno a nie tylko że to ja miałem jakiegoś fuksa i tylko mi nie wylatywało :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Wydaje mi się że założenia są jak najbardziej prawidłowe :mrgreen: .I podzielają je chyba autorzy powyższych rysunków umieszczając strzałkę i napis "Fuel Tank" . Oczywiście można zatankować do pełna i nie twierdze że się nie da,ale czy to jest poprawne rozwiązanie?

Tu jest troszkę na ten temat

 

http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=10730

Link to comment
Share on other sites

podzielają je chyba autorzy powyższych rysunków umieszczając strzałkę i napis "Fuel Tank"

 

Rysunki pochodzą z instrukcji silnika Super Tigre i jest tam napisane "Fuel Tank Centerline" :wink:

 

 

Oczywiście można zatankować do pełna i nie twierdze że się nie da,ale czy to jest poprawne rozwiązanie?

 

Z praktyki wychodzi że tak. Chodź instrukcja OS MAX podaje niżej umieszczony zbiornik pisząc aby lustro cieczy nie było wyżej jak 10mm nad rozpylaczem!

 

Więc należałoby przyznać Twoją rację.

 

Przydałyby się opinie innych i ich doświadczenia. Wolałbym aby informacje zawarte w tym wątku były jak najbardziej zgodne ze sztuką. Tak naprawdę poziomy zbiornika w ustawieniu silnika innym niż cylindrem do góry opieram na własnym doświadczeniu podczas którego nie notowałem problemów zgłaszanych przez innych użytkowników.

Chciałbym wyedytować pierwszy wpis w taki sposób aby jednoznacznie pokazywał poziom zbiornika w każdym położeniu silnika. Pytanie czy przyjąć zalecenia OS MAX jako wyjściowe?

Link to comment
Share on other sites

Nie mogłem rozszyfrować tego mało znaczącego napisu na rysunku :mrgreen:

JA kilka razy miałem właśnie problem ze zbyt wysoko umiejscowionym zbiornikiem.Jednocześnie nie liczy się tylko wysokość zbiornika ale kilka innych czynników(np sposób prowadzenia przewodów) więc nie zawsze musi coś wyciekać.

Tak czy siak ja teraz zawsze instaluje zbiornik niżej i już raczej tego nie zmienię :wink:

Link to comment
Share on other sites

Teraz już nie jestem pewny kto ma rację

 

Nie odbieraj tego w taki sposób... bo nikt tu się nie kłóci o wyższość swojej wiedzy. Tom bardzo dobrze że zasugerował iż może istnieć błąd w przekazach jakie znajdują się w tym wątku. Należy to zweryfikować i poprawić wątek tak aby zawierał jak najbardziej dokładne i słuszne informacje :) czasem bez dyskusji nie da rady tego zrobić.

 

Odnośnie Twojego pytania jest w tym wątku na tyle informacji iż nie powinieneś mieć trudu z wybraniem właściwej, wiesz na co zwrócić uwagę i co ewentualnie musisz zrobić jeśli wystąpią jakieś problemy.

 

Mam nadzieje że pojawią się wpisy z doświadczenia innych użytkowników i będzie można coś jednoznacznie ustalić.

Link to comment
Share on other sites

Nie wiem po co kończyć ten temat bo zapowiadało się ciekawie.Uczono mnie że poziom paliwa zawsze poniżej iglicy i u mnie się sprawdzało.Tutaj słyszę że ustawia się inaczej więc mnie to zainteresowało. Nie wydaje mi się aby kwestia została rozwiązana :?

 

http://www.alehar.aplus.pl/porady_silnik_OS_Max.html

http://www.nastik.pl/manual/ASP_Magnum_instrukcja.pdf

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.