baxter12 Opublikowano 11 Lipca 2009 Opublikowano 11 Lipca 2009 Chcialbym zbudowac model samolotu, w typie polmakiety, gdyby moje umiejetnosci pozwolily, lub chociaz ćwierćmakiety. mam takie marzenie zeby byl mozliewie duzy, powiedzmy 165cm rozpietosci. Konstrukcja balsowa z elementami sklejkowymi, kryty folia. Model to dolnoplat z dosc znacznym wzniosem, lotki oczywiscie, konstrukcja z lat dwodziestych ubieglego wieku. Mam dokumentacje modelu o rozpietosci 145cm, (pow 18dm kwadratowych) chcialbym go przeskalowac, ale... Mam taki silnik, do niego odpowiedni regulator. Tunigy TR 35-42C kv - 1100 max prad 45A/30 sekund waga 135g zalecane smiglo 11x8 i w/g opisu w UH zastepuje silnik spalinowy .30 waga modelu 1000 do 2300g do tego pakiet 2200mAh 4S Przy pakiecie 3S latalem nim RWD by Skazoo przeskalowanym do 2 m rozpietosci, ale byl to lekki model, wazyl pewnie z 1,5kg wraz z kamera 300g wagi. i teraz pytanko, do jakiego rozmiaru moge przeskalowac model. Nie chodzi mi o latanie 3D, zykly trenerek, ma zrobic petle i to wszystko. baxter
Gość slawekmod Opublikowano 12 Lipca 2009 Opublikowano 12 Lipca 2009 Bartek,tu masz test tego silnika http://74.125.79.132/translate_c?hl=en&sl=fr&tl=en&u=http://www.bungymania.com/imageshome/includes3/motorperf1.php%3Fid%3D75&rurl=translate.google.com&usg=ALkJrhgIkjAKg_LxQT_EroAypm4INKSsMg
leszek-bart Opublikowano 12 Lipca 2009 Opublikowano 12 Lipca 2009 masa modelu powinna być nie większa jak 1700 gram . Używałem ten silnik w Katanie S30 SebArtu o wadze 1400 gram i śmigle 14/7 . Zasilanie 3S LiPo .
baxter12 Opublikowano 12 Lipca 2009 Autor Opublikowano 12 Lipca 2009 dziekuje, juz jestem troszke madrzejszy, widze ze moge liczyc na 1900g ciagu, maksymalnie. To juz cos. lLeszku, czy to jest Katana 125cm rozpietosci? Teraz powstaje pytanie "ile wazy jeden centymetr rozpietosci"? czy modelem 160 cm zamkne sie w tej wadze, i czy jezeli sie w niej zamkne to nie zrobi sie z tego parflyer, do latania tylko w bezwietrzna pogode, jak z tego 2metrowego RWD... Nie chce polegac na Motocalcu, wolalbym na Waszym doswiadczeniu.. czy ryzykowac 160 cm, czy zostac przy 145. Bo ta mniejsza wrtosc wydaje mi sie rozsadna.. ale nie chce modelu z wielkim nadmiarem mocy. baxter
marcin133 Opublikowano 12 Lipca 2009 Opublikowano 12 Lipca 2009 Określ obciążenie mocy. Sprawdź jakie parametry posiada Twój zespół napędowy w praktyce. Jaki uzyskujesz ciąg, prędkość strumienia wyliczysz orientacyjnie z obrotów i skoku. Oczywiście trzeba wziąść pod uwagę spadek mocy z wiązany z rozładowywaniem się pakietu. Jeżeli planujesz budowę modelu z lat 20 obciążenie mocy "ciąg:waga modelu" w okolicach 1:1 nie jest raczej uzasadniona. W zależności o typu modelu waga może a nawet powinna być wyższa niż ciąg. Trudno to dobrać - wiadomo, potrzebna praktyka i doświadczenie. Jakie są dane na Twojej dokumentacji ? Jaka waga - jaki sugerowany napęd?? Z tego obliczyć obciążenie mocy oryginału! Znając wagę twojego przyszłego modelu określ obciążenie powierzchni skrzydła. To jest jeden z ważniejszych parametrów odpowiadających za lot Twojego przyszłego samolotu. Piszesz że wg oryginalnych planów powierzchnia skrzydła wynosi 18 dm/2. Przy jakiej wadze gotowego modelu?? W ten sposób można wyliczyć sugerowane dla tej konstrukcji obciążenie powierzchni a znając je - obliczyć powierzchnię dla nowej wagi i nowego napędu. Znając różnicę powierzchni można wyliczyć skalę powiększenia i dopiero będziesz miał rozpiętość swojej konwersji! Zachowasz parametry pierwowzoru a nie strzelał na chybił trafił. Przy znacznie większych skalach obciążenie powierzchni może nie co rosnąć - ale to dopiero zobaczymy jak podasz parametry ze źródłowych planów. Podaj wagę ze źródłowych planów i jaki sugerowany napęd do tego był przewidziany.
baxter12 Opublikowano 12 Lipca 2009 Autor Opublikowano 12 Lipca 2009 fajne to wszystko i bardzo madre.. ale... Moc silnika znam 75KM powierzchnie plata tez da sie wyliczyc, ale z tego co wiem i zauwazylem, nawet w trenerkach stosuje sie zupelnie inne proporcje ciagu do masy platowca. Np Iskra miala agregat o ciagu 650 kg, a sama wazyla 3 500kg.. Chlopaki nie chcialbym sie gmatwac w wielkie obliczenia, nie chce sie pomylic, wystarczy mi informacja o tresci, "z podobnym silnikiem tez o mocy 500W lata cessna o rozpietosci xxx i masie xxx wykonana z tego a tamtego. Dziekuje za zrozumienie troche pojscia na latwizne, ale nie chce z tego robic filozofii, chce sie juz zabrac za wycinanie zeberek.. Baxter
Gość slawekmod Opublikowano 12 Lipca 2009 Opublikowano 12 Lipca 2009 Przy 200W w silniku (ray3530-14) mój Discus CS 2,6m i wadze 1500g wznosił się po kącie 30st.
marcin133 Opublikowano 12 Lipca 2009 Opublikowano 12 Lipca 2009 Mam dokumentacje modelu o rozpietosci 145cm, (pow 18dm kwadratowych) chcialbym go przeskalowac, ale... ... Moc silnika znam 75KM powierzchnie plata tez da sie wyliczyc, ale z tego co wiem i zauwazylem, nawet w trenerkach stosuje sie zupelnie inne proporcje ciagu do masy platowca.Np Iskra miala agregat o ciagu 650 kg, a sama wazyla 3 500kg. Pisałem o planach które posiadasz i danych na nich zawartych - nie oryginału. W przypadku tego drugiego byłoby to znacznie trudniejsze ze względu na odpowiedni dobór parametrów ale Ty masz je podane na tacy. Twój model - Twój wybór P.S. Parametry Iskry podałeś nie prawidłowe
baxter12 Opublikowano 12 Lipca 2009 Autor Opublikowano 12 Lipca 2009 co do iskry - fakt 800kG ciagu i 3 700kg max masa startowa, przepraszam palnalem sobie z pamieci. Widze za masz duza wiedze, wlasne przemyslenia wiec pomoz. orginalny rozmiar: 145 cm rozpietosc 26 cm cieciwa, koncowki plata zaokraglone ale to pominmy. pow. 37dm kwadratowych. 165cm rozpietosci 31 cm cieciwa pow plata 51dm kwadratowych. (co do pow tez sie pomylilem, ale to z pospiechu.) Co ty na to? Baxter
leszek-bart Opublikowano 12 Lipca 2009 Opublikowano 12 Lipca 2009 To może inaczej . Miałem trenerka o rozpiętosci 135 cm i wadze 1000 gram . Latał na silniku 3530 . Silnik 3542 jest 50 % silniejszy to model może mieć rozpiętość 180 cm i wagę 1600 gram . Prędkość modelu wyregulujesz skokiem śmigła . A może byś podał jaki samolot masz na myśli .
baxter12 Opublikowano 12 Lipca 2009 Autor Opublikowano 12 Lipca 2009 He 18 lub He 12, sa do siebie podobne. baxter
marcin133 Opublikowano 12 Lipca 2009 Opublikowano 12 Lipca 2009 W posiadanych planach modelu nie masz informacji na temat wagi i proponowanego napędu? To bardzo by pomogło dopasować Twój projekt do posiadanego przez Ciebie silnika. Jeżeli tych informacji nie ma to rzeczywiście najsłabszą linią oporu będzie strzelanie Poza tematem: Jeżeli chodzi o Iskrę to tych silników było kilka jak zawsze zresztą w przypadku takich samolotów i parametry się zmieniały. Silnik HO-10 (ok 800kg ciągu) służył bardzo krótko i szybko został wymieniony na silnik SO-1 (ok 1000kg ciągu) a ten z kolei na SO-3 i wszystko to jeszcze w latach 60-tych. W iskrach jakie znamy zainstalowane są silniki SO-3W o ciągu ok 1100kg.
Leda_g Opublikowano 12 Lipca 2009 Opublikowano 12 Lipca 2009 Proste przeliczenie mocy do wagi modelu dla silników elektrycznych to 200W na 1kg modelu (wolnolotek)(trenerek). Tak że spokojnie możesz robić model o wadze nawet 2300kg, tylko czy uda ci się tego dokonać przy rozpiętosci 180cm to już nie wiem. EDIT Mój BigStig http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=10127 przy rozpiętości 180cm ważył pusty 2100g a waga do lotu wyszła 3250g. Latałem na większym silniku (900W) od twojego, ale mocy wystarczało na pionowy lot i chwilowy zawis.
baxter12 Opublikowano 12 Lipca 2009 Autor Opublikowano 12 Lipca 2009 Zadnych danych. Co do iskry sie zgadzam, tylko pierwsZy silnik byl taki slaby. baxter Edit Ale 1100 do 3700kg to tez porazajaca dla modelarza proporcja. Za niescislosci przepraszm, chodzilo mi o zarysowanie roznicy miedzy "doroslymi" samolotami a modelami.
Mareq Opublikowano 12 Lipca 2009 Opublikowano 12 Lipca 2009 Jak już się licytujemy: Moja Wilga 2000: rozpiętość około 1.2 lub 1.3m (nie pamiętam), waga cegłowata - 1,2kg lata na 2830 i potrafi bardzo dunamicznie startować z trawy. 3536 lata u mnie w 2m motoszybowcu 1.3kg wagi i idzie w górę pod kątem jakieś 60 stopni . Półmakieta takiego zabytka będzie miała raczej lekką konstrukcję i nie będzie latać szybko. Ja bym na twoim miejscu budował starając się o niską wagę konstrukcji i spróbował z tym silnikiem.
marcin133 Opublikowano 12 Lipca 2009 Opublikowano 12 Lipca 2009 He 18 to raczej bardzo spokojny samolot i... fajny Przy wadze około 2300 gram i parametrach podanych przez Ciebie 165 rozp. i 51 dm/2 powierzchni będziesz miał obciążenie rzędu 45g/dm2. Nie wygląda to źle ale szkoda że nie ma pozostałych danych na planach bo moglibyśmy porównać czy aby dobrze celujemy z tym obciążeniem. Najlepiej jest zawsze korzystać z doświadczenia innych Model tego samolotu powinien latać bardzo spokojnie więc i waga nie może być zbyt duża. Przy rozpiętości 165cm musisz pilnować wagi nie tylko po to by pilnować obciążenia powierzchni ale także po to by okazało się że silnik będzie za słaby. Jeżeli zdecydujesz się na oryginalny rozmiar waga do lotu spadnie o 1000 gram (waga wyliczona 31dm/2 i 45g/dm2 = 1395g) i wbrew pozorom przy tak ciężkim napędzie wykonanie konstrukcji i utrzymanie wagi na rozsądnym poziomie będzie jeszcze trudniejsze!! Mały wyjdzie raczej zbyt szybki a o to chyba tu nie chodzi.
baxter12 Opublikowano 12 Lipca 2009 Autor Opublikowano 12 Lipca 2009 Silnik 150g, regulator 50A, i Pakiet 2200mAh 4S, albo 2 pakiety 3S 2200mAh polaczone rownolegle, ew jeden. Nie wiem czy czas lotu na 2200 nie bedzie za maly, wiec ew przewiduje montaz 2 szt 2200 3S. Dotego 2 serwa standardowe + 2 9G, odbiornik i troche kabli. baxter
marcin133 Opublikowano 12 Lipca 2009 Opublikowano 12 Lipca 2009 Silnik 150g, regulator 50A, i Pakiet 2200mAh 4S, albo 2 pakiety 3S 2200mAh polaczone rownolegle, ew jeden. Nie wiem czy czas lotu na 2200 nie bedzie za maly, wiec ew przewiduje montaz 2 szt 2200 3S. Dotego 2 serwa standardowe + 2 9G, odbiornik i troche kabli. Oznacza to że sam osprzęt będzie ważył ok 750 gram! Mały rozmiar odpada - nie zrobisz modelu 1,4m w wadze 600 (870 poprawione) gramów Propozycja podana przez Ciebie 1,65m to ok 1550 gram na model i też nie będzie łatwo chodź możliwe - model nie będzie znosił dużych obciążeń. Waga końcowa będzie też lepiej dopasowana do możliwości silnika. Przy większej rozpiętości zacznie się niedomaganie jednostki napędowej więc chyba ostatecznie można przyjąć właśnie takie założenia: rozpiętość ok 165cm waga do lotu ok 2,3kg pow nośna ok 51 dm2 obciążenie pow ok 45g/dm2 Edit: Kurde błąd! Mały ma 37dm2 nie 31dm2 dopuszczalna waga rośnie o dodatkowe 270 gram co oznacza że przy małej propozycji pozostaje na model nie 600 a 870gram - ale za wiele chyba i tak to nie zmienia
baxter12 Opublikowano 12 Lipca 2009 Autor Opublikowano 12 Lipca 2009 Brzmi rosadnie. wiec jezeli nie ma sprzeciwow to bedzie: 165 cm. konstrukcja kratownicowa z balsy. pierwsze 4 wregi, do krawedzi splywu sklejka (?3mm?) listwy balsowe. Boki do krawedzi spływu sklejka 1,5 mm, dołem, gora balsa 1,5mm. z tylu kratownica balsowa, wregi balsowe 3mm. gorna czesc ogona kryta balsa 1.5 dla usztywnienia, dol tylko folia. Skrzydla wregi przykadlubowe sklejkowe, pewnie 4 szt, reszta balsa (?3mm?), z przodu keson 1,5, dzwigar balsowy (czy moze dac sosne?) no i przekladki miedzydzwigarowe. Moze byc? baxter
diem Opublikowano 12 Lipca 2009 Opublikowano 12 Lipca 2009 Baxter ja mam silnik 35-42D 1000kv i zasilam A123 4S, regler 40A. Na smigle 11x5.5 mam 1700g ciagu i wszystko zimne po locie. Troche wiekszy regiel u Ciebie i mialbys niezly rezultat.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.