tomekRC Opublikowano 19 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2009 Natchniony projektami Sławka i Tomka , postanowiłem że wykonam taki model . Będę korzystał z planów z których buduje Sławek , dziś przeskalowałem je do rozpiętości 1400 mm tj. około 75% . Po wydrukowaniu zmierzyłem czy zgadzają się wcięcia na dźwigary wyszło 4x8 . Co do konstrukcji , przejrzałem wątek na RCGroup http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=521278 i tak będę wykonywał kadłub . Boczek kadłuba sklejka balsowo lipowa 3 mm , wręgi sklejka 2 mm . Mam pytanie : czy żeberka mogę wykonać z balsy 1,5 mm czy coś grubszego . na planie wyszło idealnie 1,5 mm . Stateczniki wg. pomniejszonych planów . Silnik jaki planuję wstawić ASP FS61AR. Proszę o wszelakie sugestie związane z tematem . Jest to mój pierwszy tak poważny Projekt nie chciał bym czegoś przeoczyć czy źle wykonać . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość slawekmod Opublikowano 19 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2009 Silnik FS61 będzie chyba za słaby do tej rozpiętości.Ten silnik może pociągnąć takiego Ultimate ale w wymiarze około 1100mm. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tomekRC Opublikowano 19 Lipca 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2009 Aha czyli trzeba silnik ponad 10 ccm a co do założeń konstrukcyjnych ?? posiadam kilkanaście deseczek balsowych 1,5 mm i nie wiem czy zaczynać żeberka czy nie . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość slawekmod Opublikowano 19 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2009 Ja bym je przeznaczył na nieobciążone żeberka i na kesony o ile to jest balsa średnia lub twardsza. Spójrz na tą stronkę i specyfikację modelu oraz zalecany silnik http://greatplanes.com/airplanes/gpma0240.html Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tomekRC Opublikowano 19 Lipca 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2009 Balsa Graupner ANDINO 504 C=1,5 mm Nie wiem jaka dokładnie . Przeglądając trochę stron o Ultimata znalazłem model 1,4m napędzany silnikiem benzynowym 26 ccm , Zobaczymy jak wyjdę z wagą wtedy będziemy się zastanawiać jaki będzie dobry . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
radek872 Opublikowano 19 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2009 Po wydrukowaniu zmierzyłem czy zgadzają się wcięcia na dźwigary wyszło 4x8 Ja mam w modelu 1,8m dzwigary 7x3 i skrzydła są mocne żeby nie powiedzieć pancerne Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marek:D Opublikowano 19 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2009 Balsa Graupner ANDINO 504 C=1,5 mm Nie wiem jaka dokładnie . Najprościej rozpoznać po kolorze balsy, im ciemniejsza tym twardsza. W swojej katance miałem taką dosłownie szarą to była cholernie mocna. Moim zdaniem nie ażurowane żebra 1,5mm zdadzą egzamin. Wzmocnij tylko te gdzie są obciążone, tak jak napisał Sławek, czyli przy mocowaniach do kadłuba i serwach. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kwasiu Opublikowano 19 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2009 po kolorze też nie zawsze się da, ja miałem strasznie ciemną balsę a była miękka jak diabli, ja zawsze patrze na ilość "słoi" na desce. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Slawek_9000 Opublikowano 19 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2009 jeśli stosujesz noski (nakładki na żeberka), to tak naprawdę one głownie pracują, a żeberka są tylko wypełnieniem i zrób z takiej balsy, jaka technologicznie da się montować. 1400 na dwupłata to całkiem sporo, ale wydaje mi się miałoby sens nieco zmniejszyć model, bo 1,4 nie wejdzie do większości aut bez demontażu skrzydeł, a to wiadomo potrafi zniechęcić do dwupłatów. W moim (wspólne projekty) 1,75 rozp są żeberka z balsy 2mm, i to troche za mało w sensie niewygodnie się montuje. Ten kadłub przestrzenny to możesz uprościć, czyli zrobić prostokątny tylko z zaokraglonym grzbietem, mniej pracy i ciężaru. Jeśli nie chcesz robić kabinki, możesz zrobić otwartą co nawet fajnie wygląda, wtedy byłoby z sensem ten garbik za pilotem dać nieco niższy. pzdr Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomek Opublikowano 19 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2009 Ultimat to piękny model i pięknie lata. Jednak 1400mm to murowana 91 silnik o ile nie przesadzisz z materiałem. Jednak czy jesteś pewien ,m że chcesz projektować/budować ten model. Koszty budowy będą spore a wynik niepewny ,bo ultimata bardzo łatwo zepsuć (własności lotne ) jeśli pokopiesz kąty sterów i skrzydeł , co akurat nie jest takie trudne. Tu masz gotowego Ultimata 1400m Waga do lotu niemal 4 kg czyli za dużo na 91 4-takta. http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=6313 Tu co prawda Buldog ale już 5kg wagi przy podobnej rozpiętości. http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=9212 A tu masz małego elektryka Zerknij na rozpiętość i na wagę , wydaje się taki mały a waży jak 1,2m Katana http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=6492 Poczekaj pewnie niedługo Sławek wyklepie małego Ultimata , wtedy będziesz miał 50% szans na poprawne zrobienie samemu Ultimata. (Jaka znam życie po dużym Ultimacie będzie wersja średnia i mini ??? Jak z Kataną ???) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tomekRC Opublikowano 19 Lipca 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2009 Wielkie dzięki . Może w tym tygodniu coś postaram się wykonać . Bardzo fajny opis jest także na Rcgroup o czym wcześniej wspominałem , Z tego co widzę na planie kąty zaklinowania skrzydeł są równe 0 , i statecznika także 0 . Niedługo pierwsze zdjęcia . Najpierw wytnę boczki i wręgi potem zabiore się za robienie żeberek tzn. szablonów ze sklejki . Dziś zrobiłem formatki pod laser żeberek ale nie wiem czy będzie sens wysyłać . Żeberka są stosunkowo proste , więcej czasu zajmie przesyłka niż ich wykonanie . Czyli żeberka mogą być z balsy 1,5 mm te które nie są obciążone , prawie 3/4 jednej połówki skrzydła , potem pewnie zrobię ze sklejki wy ażurowanej 1/4 , tam gdzie zaczyna się łączenie z centropłatem i cały centropłat potem znowu 1/4 połówki i reszta z balsy dźwigar główny sosna , pomocniczy balsa . pzdr. Pierwsze zdjęcia pewnie w weekend . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomek Opublikowano 19 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2009 Na jaką rozpiętość się zdecydowałeś?? 1,4m czy jednak mniejszy ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tomekRC Opublikowano 19 Lipca 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2009 Heh , a jednak trochę pomyliłem się w skali i wyszło 126 cm I niech tak będzie . A więc tak - boczek kadłuba balsa 2 mm /3 mm sklejka balsowo lipowa 2mm / 3mm ?? - wręgi balsa 3 mm /2 mm sklejka 1,5 mm 2 mm 3 mm mocno ażurowana mam takiej najwięcej pozostałe musiał bym dokupić . -żeberka 1,5 mm i sklejka 1,5 mm ażurowana - garb i boczki balsa 1,5 mm Rozpiętość już znana dokładnie teraz już muszę wiedzieć konkretnie jakie materiały będę musiał dokupić . pozdrawiam . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
piotr Opublikowano 20 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Lipca 2009 tutaj masz taki podobny temat z początków mojej zabawy z modelami: http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=328&postdays=0&postorder=asc&start=0 model miał rozpiętść 120 cm i silnik 11,5 cm? czterotakt, latało to to świetnie, ale mowy o figurach pionowych nie było, jednakm że jak by zastosować silnik 10 dwutakta lub 15 czterotakta to miało by to sens, przy rozpiętości takiej jaką założyłeś (128cm), no i przede wszystkim trzeba trochę powalczyć z wagą, bo to jednak najważniejsze Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pawel Opublikowano 22 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 22 Lipca 2009 Czesc Tak sie składa, że latam Ultimate'm o rozpietości 1400mm ciętym laserowo i robionym przeze mnie od podstaw. Napęd stanowi nowa Webra 91-P5 Aero z tłumikiem typu Pitts. Uważam, że jest to przy tej wielkości dwupłata akro minimalna wiekość silnika!!! Do długich pionów troche brakuje. Pragnę nadmienić, że model jest naprawdę mocno odchudzony; kadłub to prawie same listewki balsowe 6x6, żebra miękka balsa 2mm oczywiście wszystko ażurowane na max. TomkuRC podeślij mi swego emaila to wrzucę Ci fotki całości Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
buwi777 Opublikowano 22 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 22 Lipca 2009 pawel - zdradzisz wagę owych 1400 mm ... byłoby jakieś odniesienie ... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomek Opublikowano 22 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 22 Lipca 2009 Obstawiam 3,5kg Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
buwi777 Opublikowano 22 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 22 Lipca 2009 Obstawiam 3,5kg Zakładamy Totalizator :?: :twisted: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomek Opublikowano 22 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 22 Lipca 2009 Przy 3,8 kg już jest problem na wyrwaniu z zawisu . Może będą jakieś ngrody. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mammuth Opublikowano 22 Lipca 2009 Udostępnij Opublikowano 22 Lipca 2009 No - czerwone za oftopy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.