Kwasiu Opublikowano 29 Lipca 2009 Opublikowano 29 Lipca 2009 Witam Powoli zaczynam planować budowę szybowca ok 3m. Skrzydło będzie wykonane metodą styro+fornir. Stanąłem nad wyborem profilu. Wielokrotnie czytałem artykuł o profilach z strony Pana Piotra i zaciekawił mnie fragment o zwichrzeniu aerodynamicznym. O ile dobrze zrozumiałem chodziło tam o zastosowanie grubszego profilu na końcówce niż przy kadłubie, co skutkowało by jednorodną siłą nośną na całym płacie i oderwaniu strug przy kadłubie a nie na końcówce. Postanowiłem iść w tym kierunku tylko nie wiem za bardzo jak :crazy: Mam profili i mogę sobie wyznaczać wszystkie wykresy tylko za bardzo nie umiem ich odczytać :/ Jedyne co doczytałem i co udało mi się wymyślić to profil SD 7037 przy kadłubie i grubszy SD 7032 na końcówce. Co o tym myślicie, jeśli źle zrozumiałem artykuł i nie chodzi w nim o to co napisałem prosiłbym o sprostowanie . Może macie jakieś propozycje co do profili?? Z założenia model ma służyć tylko do lotów termicznych, ma być w miarę spokojny, nie za szybki. Załączam wymiary modelu, zdjęcie z pewnego tematu, mam nadzieję, że kolega który je wykonał nie obrazi się, że jest troszkę zmieniłem i tu wstawiłem. http://img34.imageshack.us/i/szybow.jpg/ (wstawiam link bo jakoś zdjęcie się nie chce wyświetlać :crazy: ) Pozdrawiam Daniel
Mareq Opublikowano 30 Lipca 2009 Opublikowano 30 Lipca 2009 Przy kadłubie dasz SD7037 a na końcówce SD7032 ale jaki profil wyjdzie pomiędzy nikt nie wie. Jak już coś to dałbym na końcówce też SD7037 ale pogrubiony. Poza tym to można pozostawić ten sam profil na całej długości ale końcówki skręcić tak aby przy kadłubie kąt natarcia był większy niż na końcówce. Na mój gust powinno to skutkować zmniejszeniem oporów skrzydła w stosunku do wersji zaproponowanej przez ciebie.
Patryk Sokol Opublikowano 30 Lipca 2009 Opublikowano 30 Lipca 2009 Podaj jakiej masy do lotu się spodziewasz to coś Ci dobiorę Ogólnie z tym grubszym profilem to owszem działa. Ale przy bardzo dużych modelach o dużym wydłużeniu i mocno zbieżnym skrzydle. Dlaczego? Bo jak masz bardzo duże wydłużenie to nie musisz się martwić o przyrost oporu indukowanego spowodowanego nieeliptycznym rozkładem siły nośnej. Natomiast to, że model jest duży to powoduje, że liczby Re są już na tyle duże, że różnice wynikające z mniejszej liczby Re na końcówce i większej u nasady nie mają dużego znaczenia. Wtedy w efekcie zastosowania takiego zwichrzenia mamy model milszy w pilotażu, bo nie ucieka tak chętnie w korka. Niestety w modelu o rozpiętości koło 3 metrów, zastosowanie takiego zwichrzenia da efekt odwrotny od zamierzonego. Czyli końcówka będzie szybciej rwać strugi. Zresztą za parę minut pokażę kilka wykresów co do tego. No i jak widac tutaj: Każde pogrubienie końcówki powoduje gorsze zachowanie się skrzydła na przeciągnięciu. Wątpliwości można tylko mieć przy przejściu na SD 7032 przy końcówce, ale nawet tam wykres się ostrzej urywa.
Kwasiu Opublikowano 30 Lipca 2009 Autor Opublikowano 30 Lipca 2009 Ile modeli juz zbudowales kolego ? Parę zbudowałem, łącznie z szybowcem 3m, extrą spalinową 1,7m i mniejszymi szybowcami. A gdybym miał problemy z budową mam w pobliżu modelarnie. Podaj jakiej masy do lotu się spodziewasz to coś Ci dobiorę Myślę, ze ok 1,5kg.
Patryk Sokol Opublikowano 30 Lipca 2009 Opublikowano 30 Lipca 2009 A jeszcze powiedz ile trapezów możesz mieć na skrzydle. Bo jak, więcej jak jeden (aby nie było niejasności na tym planie jest jeden trapez, a moje DLG mają dwa) to będzie można trochę ciekawsze skrzydełko wykonać Wieczorkiem jak już wolne będę miał to się tym zajmę.
Kwasiu Opublikowano 30 Lipca 2009 Autor Opublikowano 30 Lipca 2009 Mogę skłonić się do większej ilości trapezów bo i tak skrzydło będzie cięte z dwóch kawałków, mam możliwość wycięcia rdzenia tylko o długości 100cm .
Mareq Opublikowano 30 Lipca 2009 Opublikowano 30 Lipca 2009 1.5kg wagi przy 3m? Nie będzie to latać jak gazeta?
Kwasiu Opublikowano 30 Lipca 2009 Autor Opublikowano 30 Lipca 2009 Nic nie stoi na przeszkodzie aby dać więcej wzmocnień, podałem wagę, którą moim zdaniem da się osiągnąć przy takiej rozpiętości, dowarzyć zawsze można, gorzej w drugą stronę
kankrz Opublikowano 31 Lipca 2009 Opublikowano 31 Lipca 2009 Parę zbudowałem, łącznie z szybowcem 3m, extrą spalinową 1,7m i mniejszymi szybowcami. A gdybym miał problemy z budową mam w pobliżu modelarnie. Ooo , to duzo wiecej ode mnie pozdrowienia
Patryk Sokol Opublikowano 31 Lipca 2009 Opublikowano 31 Lipca 2009 No i coś tam policzyłem, przeliczyłem i wykombinowałem cuś takiego: Do latania termicznego powinno toto być wprost genialne W Twojej gestii pozostało jeszcze policzenie wzniosu i rozmiarów stateczników. Z tym, że jestem pewien, że to już sam dasz radę
wojcio69 Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Witam Patryk świetna robota. Dodam, że dla tych parametrów skrzydła waga modelu do lotu powinna wynosić 2000-2300g co da obciążenie 36-41g/dm^2. Przy większej masie będzie robił się szybszy w locie, trzeba będzie robić klapy do spokojnego lądowania a to jest kolejny kanał w aparaturze, rosną wydatki itd., etc. Za to lepiej będzie latać przy silniejszym wietrze. Przy mniejszej masie będzie to wspomniana już gazeta, choć w bezwietrzne dni może da się tym latać. Ja celowałbym z wagą ok. 2200g gotowego do lotu. Obecnie składam Proxima II od Reichard o rozpiętości 2780mm i profilu S 3021. W wersji elektrycznej będzie ważyć 1900-2000g
Patryk Sokol Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Opublikowano 1 Sierpnia 2009 No z tą wagą to jest fakt. Takie szybowce muszą swoje ważyć inaczej nie można sobie uczciwie polatać... Zresztą sami zobaczcie jak się osiągi tego konkretnego zależnie od masy zmieniają: To jest wykres zależności opadania od prędkości postępowej, myślę że czytelny dla każdego. W każdym razie wzrost masy powoduje minimalny przyrost prędkości opadania, za to umożliwia spenetrowanie znacznie większego obszaru w poszukiwaniu noszeń. Jedyn wada to wzrost minimalnego promienia krążenie wraz ze zwiększaniem masy, ale w tym modelu nie powinno to być odczuwalne (bo mu w końcu obrys policzyłem ).
Kwasiu Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Autor Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Wielkie dzięki Patryk, dostałeś plusa oczywiście z rozmiarami statecznika, wzniosem i wszystkimi kątami, już sobie poradzę.
Wojciech Wiatr Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Opublikowano 1 Sierpnia 2009 A czy kolega zapytała na pw czy może wstawić mój obrazeczek :twisted: dziś wysłałem rysunki mojego modelu
Kwasiu Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Autor Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Jakoś mi umknęło Mam nadzieję, ze się Pan nie gniewa :wink: Wielkie dzięki za rysunki, na pewno się przydadzą.
Wojciech Wiatr Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Opublikowano 1 Sierpnia 2009 No i kolejna wtopa jaki tam Pan, a za rysunek się nie gniewam ale na przyszłość zapytaj autora o zgodę :!:
Kwasiu Opublikowano 9 Września 2009 Autor Opublikowano 9 Września 2009 Wiec przystąpiłem do budowy. Będę go budował na modelarni, zaniosłem pokazać Instruktorowi szkice jak to ma wyglądać i dałem dane do wycięcia rdzeni. I tu teraz mam dylemat, instruktor uważa, że na tym profilu to będzie straszny przecinak i poradził mi mh 32. I teraz nie wiem, czy przy 8m/s będę w stanie krążyć w jakiejś ciaśniejszej termice?? Nie mam zbytnio doświadczenia z prędkościami bo zbytnio się tym nie przejmowałem w mniejszych braciach ale teraz mam dylemat. Byłbym wdzięczny gdyby ktoś się w tej sprawie wypowiedział, bo po postach Patryka nie mam najmniejszej wątpliwości, ze wie co robił dobierając taki a nie inny profil, ale instruktor też nie jest laikiem :/
Patryk Sokol Opublikowano 9 Września 2009 Opublikowano 9 Września 2009 Wybacz, ale instruktor racji nie ma... MH-32 to właśnie bardzo szybki profil do szybowców które mają latać bardzo szybko i do pylonów, polecam przeczytać co napisał o nim jego twórca: http://mh-aerotools.de/airfoils/mh32koo.htm [/code]
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.