Skocz do zawartości

Twin Star - oświetlenie nawigacyjne do lotów w nocy, diody


badgers

Rekomendowane odpowiedzi

Wreszcie złożyłem Twin Star 2 w jedną całość. Trochę to trwało...

 

Podobnie jak w przypadku testowej wersji oświetlenia na Easy Starze ( http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=13447 ) postanowiłem oświetlić model tak, by dało się latać w ciemnościach ale w sposób jak najbardziej zbliżony do prawdziwych systemów nawigacyjnych. Niestety musiałem nieco naciągnąć sprawę, w dolnej części kadłuba zamontowałem monitor poziomu napięcia akumulatora. Wysoki stan naładowania baterii jest sygnalizowany kolorem niebieskim i to właśnie ten kolor jest w tym miejscu niepożądany. Z całej reszty jestem w miarę zadowolony.

 

Zdjęcia.

 

001huv.jpg

 

002urg.jpg

 

 

W oknach zainstalowałem diody w dużych plastykowych obudowach.

 

003peh.jpg

 

004ihc.jpg

 

006kcj.jpg

 

008fbu.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Klapy na pewno będą pomocne przy podchodzeniu do lądowania w nocy.

 

Bazuję tutaj na doświadczeniu kolegi Dj.

 

012ajz.jpg

 

 

 

Mam nadzieję, że takie elastyczne zawieszenie stłumi niechciane siły podczas przyziemienia. Nieestetyczne paski ściągające przy sprężynie zostaną zamienione na metalowe cięgna, ale dopiero po testach naprężenia sprężyny. Nie wiem jeszcze jak sztywne powinno być zawieszenie.

 

 

015zru.jpg

 

016epr.jpg

 

 

 

 

 

027jhr.jpg

 

028lem.jpg

 

029xss.jpg

 

030mcl.jpg

 

035dcc.jpg

 

036sej.jpg

 

 

a gdy jest zupełnie ciemno...

 

026cmh.jpg

 

023wat.jpg

 

024gum.jpg

 

025cfd.jpg

 

 

 

 

Na zdjęciach niestety nie widać efektu srtobo. Wkrótce dodam kilka zdjęć z opisem poszczególnych elementów oświetlenia.

 

Model jeszcze wymaga dalszej obróbki graficznej . Pierwszy lot "dzienny" w planuję na niedzielę ( jak pogoda pozwoli). Loty nocne planuję dopiero gdy wyczuję ten model samolotu. Nie latałem jeszcze na 2 silnikowcach...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Śliczne.

Jedna uwaga.

Nie podoba mi się sposób zamocowania świateł nawigacyjnych lewego i prawego. Zupełnie ich nie widać z przodu i z tyłu. Na 4 zdjęciu od dołu, model stoi pod kątem, a świateł i tak nie widać. Możesz mieć problemy, przy locie wprost na ciebie, lub od ciebie.

Na twoim miejcu zdublowałbym je przez dodanie dodatkowych diód na rogach skrzydeł. Nie powinno to bardzo zwiększyć masy, a sporo poprawi widoczność modelu.

 

Diody na stateczniku poziomym dałbym szerokokatne. i nieco oddalił maksymalnie blisko końca statecznika. Lepiej by oświetliły statecznik pionowy i ... logo, które aż się tam prosi o zamieszczenie :P

 

Poza tym, czekamy na filmik z nocnych lotów. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To prawda, jest pewne utrudnienie w obserwacji świateł nawigacyjnych ale dotyczy to sytuacji kiedy samolot jest pod bardzo specyficznym kątem. W rzeczywistości światła są lepiej widoczne niż obrazuje to zdjęcie. Aparat fotograficzny trochę tu gubi. Obudowę świateł nawigacyjnych opiszę wkrótce. Nie ukrywam jednak, że podjąłem tu mam nadzieję, kontrolowane ryzyko nad którym długo myślałem. Miałem zamiar wstawić dodatkowe diody (nawet przeprowadziłem kable w skrzydle) ale w końcu wycofałem się z tego pomysłu bo nie chciałem zakropkować świecącymi punkcikami skrzydła. Unikałem też montowania wystających elementów.

 

Co do logo to niedługo się pojawi. Całe malowanie, znaki i logo mam nadzieję zrobić w przyszłym tygodniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

-silniki 2x Tower Pro 2406-21

-regulator 2x TURNIGY Plush 18amp Speed Controller

-śmigła APC 8x6E

 

Bardzo poważnie myślałem o zamontowaniu 3 łopotowych śmigieł, jednak modelarze rodem z UK odradzili mi tego ze względu na to, że śmigła 3 łopatowe mają średnio o 20% mniejszą wydajność od 2 łopatowych. Wynika to z zawirowań powietrza które powstają za każdą z łopat, zakłócają pracę tej która w nie wpada. Jako, że mam nieco przyciężkawy model i będę startował z nie najrówniejszego pola względy estetyczne musiałem odłożyć.

 

Tutaj jest sporo informacji na temat wyboru napędu to TS:

http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=12343

 

Pozostałe wyposażenie:

 

-Oddzielna bateria do zasilania silników: ZIPPY Flightmax 2200mAh 3S1P 25C

-Pakiet do zasilania elektroniki: Ni-MH 4,8v 1500mAh

-Pakiet do zasilania świateł nawigacyjnych i świateł do lądowania Ni-MH 3,6v 1400mAh

 

-sterownik świateł nawigacyjnych (efekt srobo) e-sky EA-020 który jest jednocześnie optycznym sygnalizatorem niskiego stanu napięcia w baterii. W momencie przekroczenia wartości minimalnej światła strobo zaczynają świecić świateł ciągłym. Podłączony jest on bezpośrednio do przewodów prądowych głównego pakietu.

 

 

-przełącznik 3 pozycyjny do sterowania oświetleniem:

pozycja 1: światła pozycyjne na skrzydłach, światła lądowania oraz oświetlenie okien

i ogona wyłączone. Świecą się jednak światła strobo gdyż są podłączone

na sztywno do baterii zasilającej silniki,

 

pozycja 2: świecą sie wszystkie światła oprócz świateł do lądowania.

 

pozycja 3: dodatkowo załączane są światła do lądowania.

 

Przełącznik zrobiony jest na bazie serwa 9g i dwóch mikro przełączników. Zdjęcie w drodze

 

- dodatkowy optyczno-dźwiękowy monitor stanu baterii Battery Monitor 3S , podłączony bezpośrednio do przewodów prądowych głównego pakietu.

 

- 4 komplety konektorów multiplex 6pin/szt. Niestety każda połówka skrzydła wymaga podłączenia 12 kabli cienkich i 2 prądowe do silnika. Gdyby nie wspólne linie zasilania serw i wspólne minusy to cienkich kabli było by 15 na stronę.

 

- 2 reflektorki od latarki posiadające bardzo mocne białe diody.

 

- zawieszenie przednie: sprężyna kupiona w sklepie i odpowiednio dogięta

tylne: inwencja własna trochę drutu ze stali nierdzewnej, sprężyna i cyna.

Waga tylnego zawieszenia z kołami 85g.

 

Oczywiście przy zasilaniu elektroniki odzielną baterią kable BEC kontrolerów prędkości zostały odseparowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest już film z pierwszego lotu. Okazało się, że właściciel terenu na którym latamy postanowił przenieść "lotnisko" w inne miejsce. Zalegająca ścięta trawa dodatkowo podkreśla dobrą sprawność zainstalowanego napędu:

 

 

Starty i lądowania bez klap. Silnie wiało więc nie miałem okazji ich ustawić - a to był pierwszy lot.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Proszę szanownych kolegów o podpowiedź związaną z oświetleniem do TwinStara.

Montuję właśnie takie oświetlenie - NF-3XLSet .

I mam dylemat: czy światła kolizyjne/pulsacyjne zamontować w miejscu 1 czy 2 ?

Nie ukrywam, że opcja nr 2 wymagałaby wycięcia ok 2cm lotki za skraju skrzydła.

Opcja nr 1 też ma wadę - z dalszej odległości będzie zlewało się z diodą z drugiej połówki.

Zatem - gdzie montować?

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7013

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...

Oczywiście nie wyszło mi tak elegancko jak autorowi tematu, ale nie jest źle.

Diody pozostawiłem nieco na zewnątrz, ze względu na widoczność.

Kilka zdjęć:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7148

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7147

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7146

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7145

I krótki film z "próby domowej". Jutro pierwszy oblot modelu i w przyszłym tygodniu pierwsze loty nocne. Film oczywiście zamieszczę - jak będzie co zamieszczać. ;D

http-~~-//www.youtube.com/watch?v=5ESvqaocNEc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Trwało to trochę dłużej , ale musiałem zmodernizować oświetlenie z wersji pierwotnej po ostatnich lotach z sierpnia.

Przede wszystkim zrezygnowałem z halogenu oświetlającego pas przed lądowaniem, bo ... nic nie oświetlał. Za to dodałem dodatkowe diody zielone i czerwone na końcówki skrzydeł. Na każdą stronę dwie od spodu i dwie od góry.

Dodatkowe diody to szerokokątne Super Flux:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7305

Ta żarówka dużej mocy nie ma nic wspólnego z nawigacją w trakcie lotu - ma to zastosowanie czysto militarne.

 

 

http-~~-//www.youtube.com/watch?v=Wx8040eTmig

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Widzę, że wątek oświetleniowy ma całkiem spore zainteresowanie. Bardzo podobają mi się załączone filmy. Światła dobrze widoczne nawet z dużej odległości i to dla słabego oka kamery. Samoloty z oświetleniem robią niesamowite wrażenie. A lądowanie w nocy na szperaczach to jest to. Tego się nie zapomina.

 

Postanowiłem zrobić we własnym zakresie sterownik do świateł nawigacji, połączony z funkcją monitorowania napięcia baterii. Chcę mieć wpływ na to, przy jakim napięciu będę miał sygnalizację stanu rezerwy, ponieważ różne konfiguracje baterii i mocy silników, dają inny czas jaki pozostał do bezpiecznego lądowania. Czasami się śmieję, że niektóre monitory baterii są przepowiadaczami rozbicia modelu, z racji zbyt późnego sygnalizowania rozładowania. Zmontowałem już prototyp, nawet działa. Układ automatycznie rozpoznaje czy podłączyliśmy baterię 3S lub 4S. Dodam, że bez problemu obsługuje 8 diód dużej mocy 20-80mA, w dwóch kanałach a stany napięcia badam dla poziomu 75% rozładowania i 90%. Teoretycznie przy 75% dla baterii 3s 2200 30C mam jeszcze 500mAh, co pozwala na kilka bezpiecznych pochodzeń do lądowania. Jeśli jednak przypadkiem pojawi się 90% to ląduję tam gdzie jestem. Mam nadzieję, że te teoretyczne założenia sprawdzą się w praktyce.

 

Układ działa na razie jako „pająk” na stole i jest jeszcze w fazie testów. Po świętach postaram się wrzucić jakieś foto.

 

Niedługo też urodzą mi się dwa średniej wielkości modele, oczywiście oświetlone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 miesięcy temu...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.