madrian Opublikowano 19 Września 2009 Opublikowano 19 Września 2009 Buduję sobie nowy motoszybowiec treningowy. Pewnie już niektórzy zauważyli, że się chwalę tym od jakiegoś czasu W każdym razie, po raz pierwszy robiłem skrzydło metodą rdzeń styro + fornir. Skrzydło, zasadniczo wyszło bardzo ładnie, choć po naklejeniu dolne połówki forniru przeraziło mnie to co cię z nim stało, bo wyglądało jak po dziesięciu godzinach w betoniarce. :twisted: Na szczęście przypomniałem sobie, że ktoś już wspominał kiedyś o tym, i po naklejeniu góry, skrzydełko pięknie wróciło do stanu pierwotnego. Natarcie z balsy (7mm) Lotki i klapy jeszcze nie wycięte. Założone przewody do serw i dwa serwa (lotki, bo na klapy są jeszcze w sklepie). Bagnety stalowe 2 x 4mm (bałem się, że jeden bagnet nie starczy). I teraz, całe to skrzydełko o rozpiętości 1,70 choć planowałem 1,8m, Ale to już przeboleję, bo mam jeszcze trzeci rdzeń i mogę zrobić np. uszy albo końcówki i wydłużyć skrzydła. Podsumowując. Cięciwa 20cm, rozpiętość 1,7m obrys prostokątny. Fornir topolowy 1,28mm (mierzone mikrometrem), klejony na Soundal. Profil SD 7032 Ale skrzydło wydało mi się trochę ciężkawe - zważyłem je - 730g. (a dojdą jeszcze dwa serwa - razem 20g i diody oświetlenia nawigacyjnego - też pewnie z 10g). Kadłub zaś waży 375g bez aku i odbiornika. Dojdą jeszcze stery i popychacze. Wagę całości szacuję na 1200-1300g (nie chciałem przekroczyć 1200 dla rozpiętości 1,8) Mam wobec tego pytanie: czy to normalne, że fornirowane skrzydło wychodzi takie masywne? Czy coś mi nie wyszło? Bo skrzydło w całości jest bardzo mocne i solidne. Tylko coś ciężkie. W tej chwili wychodzi mi obciążenie płata ok 38g/dcm2 Wydaje mi się, że jak na motoszybowiec to deczko za dużo. Drugie pytanie, to jak zabezpieczyć obie połówki skrzydła, przez rozjeżdzaniem się? Boję się, że w czasie lotu skrzydła mogą się rozsunąć. Jakiś mostek łączący? Kołki? Śruby? Inne? Trzecie pytanie to napęd. Kupiłem silnik RAY CD2830/09 - 210W. Ale wydaje mi się, że jest jednak sporo za mały. Kiedy go kupowałem miałem lekko inne założenia i planowałem masę modelu do 600g. Skrzydło miało być konstrukcyjne z depronu i sosny. Ten silniczek da radę, czy lepiej od razu go zmienić? TP podobny silniczek przeznacza do prawie kilogramowych modeli, a RAY o połowę mniejszych. Jak to jest? Myślałem o RAY CD3530/10 (340W) lub CD3536/05 (400W). Tyle, że budżet wymusiłby na mnie wydłużenie budowy o kolejną wypłatę.
Barlu Opublikowano 20 Września 2009 Opublikowano 20 Września 2009 Co do łączenia skrzydeł, wiele osób stosuje z powodzeniem rzep lub taśmę. Ale rzep wydaje mi się pewniejszy :wink:
Eryk Opublikowano 20 Września 2009 Opublikowano 20 Września 2009 klejone w warunkach domowych, w dodatku takim grubym fornirem, miało prawo wyjść takie ciężkie będzie ładny przecinak do utrzymania skrzydeł w całości zdecydowanie najlepsza jest taśma izolacyjna, z tym że nie ze sklepu 'wszystko po 2 złote', ale warto by było poszukać szerokiej taśmy hydraulicznej(taka szara) ma na prawde dobry klej i można ją wielokrotnie przeklejać
wojcio69 Opublikowano 20 Września 2009 Opublikowano 20 Września 2009 Witam Madrian silnik zdecydowanie do wymiany. Szukaj silników , ktróre producent zaleca dla szybowców od 1000g do 1500g np. TEN jeżeli myślisz o wyniesieniu modelu na ok. 200-300m w kilkanaście sekund zamiast wozić się po niebie na silniku. Ten silnik co proponujesz też da radę ale... Obciążenie jakie Ci wyszło 38g/dm? nie jest takie złe. Dla pocieszenia porównaj sobie z TYM MODELEM. Ma podobne gabaryty i masę do Twojego. Co do masy skrzydła się nie wypowiadam, ale masa gotowego do lotu motoszybowca o rozpiętości 1,8m wynosząca 1200g nie jest chyba aż taka straszna. Zwróć uwagę, że Easy Glider (w całości z pianki EPP) masę gotową do lotu ma coś ok. 1000g
madrian Opublikowano 20 Września 2009 Autor Opublikowano 20 Września 2009 Barlu, ErAsSo - Bardzo ciekawe pomysły. Jak widać człowiekowi najtrudniej dostrzec rozwiązania proste. Ja już myślałem o jakiejś klamrze z tytanu i spieków ceramicznych. :mrgreen: A tu proszę, ładnie, prosto i skutecznie. Choć po swoich doświadczeniach z taśmą, także tą szeroką jednak wybiorę rzep. Wojcie69 - Wielkie dzięki. Jakoś mi umknęła ta różnica między serią C i CD. Silnik który mi zaproponowałeś ma tę zaletę, że posiadam do niego odpowiednio duży regulator, a w przypadku serii CD musiałbym szukać nowego, co praktycznie podwaja koszty. Życia mi może nie ratujesz, ale dobry kufelek "oranżady" jęczmienno chmielowej to się należy ;D Pocieszyłeś mnie co do masy modelu, bo już naprawdę miałem strach w oczach, że wychodzi wielka cegła. A jak widać nie jest jeszcze tak źle. Życzę miłej niedzieli i udanych lotów i jeszcze bardziej udanych lądowań. :mrgreen:
Bartosz Mesjasz Opublikowano 20 Września 2009 Opublikowano 20 Września 2009 Mam ten silnik który poleca wojcio69, na prawdę godna polecenia jednostka. Latał w motoszybowcu 210cm, masa do lotu +/- 1500g śmigło malutkie bo 8x5,5 i pionowe wznoszenie. Czas pracy na pakiecie 3s1p 2200mah 8-10min. Na pakiecie 2s śmigło 10x6 też ładnie idzie. Aktualnie wsadziłem go w mpx gemini i latam na śmigle 11x4,7 delikatnie używając gazu ;-)
wojcio69 Opublikowano 20 Września 2009 Opublikowano 20 Września 2009 Witam Madrian do mocowania skrzydeł swojego czasu w Juniorze S od Graupner'a zastosowałem magnesy neodymowe o wymiarach 20x10x5mm. Wyciąłem kieszenie gdzie skrzydła składały się w tzw. puzzle'a (tak samo ma rozwiązane łączenie skrzydeł Easy Glider). W te kieszenie wsunąłem magnesy i zalałem klejem poxipol. Nie było siły aby skrzydła się rozjechały. W ciasnych pętlach, świecach, nawrotach nie drgnęły nawet na milimetr.
madrian Opublikowano 20 Września 2009 Autor Opublikowano 20 Września 2009 Pomyślę i o tym rozwiązaniu. Będzie chyba estetyczniejsze niż jakieś przylepce na płacie. :wink:
kuba r. Opublikowano 21 Września 2009 Opublikowano 21 Września 2009 F3F, F3B, F3J i pewnie wszystkie elektryczne klasy używają tylko i wyłącznie taśmy
madrian Opublikowano 21 Września 2009 Autor Opublikowano 21 Września 2009 Bez obaw... Taśma na pewno się znajdzie. A po prawdzie, to już w paru miejscach jest. Czyli polecieć powienien. :devil:
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.