Skocz do zawartości

Masa skrzydła...


madrian

Rekomendowane odpowiedzi

Buduję sobie nowy motoszybowiec treningowy. Pewnie już niektórzy zauważyli, że się chwalę tym od jakiegoś czasu :P

W każdym razie, po raz pierwszy robiłem skrzydło metodą rdzeń styro + fornir.

Skrzydło, zasadniczo wyszło bardzo ładnie, choć po naklejeniu dolne połówki forniru przeraziło mnie to co cię z nim stało, bo wyglądało jak po dziesięciu godzinach w betoniarce. :twisted: Na szczęście przypomniałem sobie, że ktoś już wspominał kiedyś o tym, i po naklejeniu góry, skrzydełko pięknie wróciło do stanu pierwotnego.

Natarcie z balsy (7mm) Lotki i klapy jeszcze nie wycięte. Założone przewody do serw i dwa serwa (lotki, bo na klapy są jeszcze w sklepie). Bagnety stalowe 2 x 4mm (bałem się, że jeden bagnet nie starczy).

I teraz, całe to skrzydełko o rozpiętości 1,70 choć planowałem 1,8m, Ale to już przeboleję, bo mam jeszcze trzeci rdzeń i mogę zrobić np. uszy albo końcówki i wydłużyć skrzydła.

 

Podsumowując.

Cięciwa 20cm, rozpiętość 1,7m obrys prostokątny. Fornir topolowy 1,28mm (mierzone mikrometrem), klejony na Soundal. Profil SD 7032

Ale skrzydło wydało mi się trochę ciężkawe - zważyłem je - 730g. (a dojdą jeszcze dwa serwa - razem 20g i diody oświetlenia nawigacyjnego - też pewnie z 10g).

Kadłub zaś waży 375g bez aku i odbiornika. Dojdą jeszcze stery i popychacze.

Wagę całości szacuję na 1200-1300g (nie chciałem przekroczyć 1200 dla rozpiętości 1,8)

 

Mam wobec tego pytanie: czy to normalne, że fornirowane skrzydło wychodzi takie masywne? Czy coś mi nie wyszło? Bo skrzydło w całości jest bardzo mocne i solidne. Tylko coś ciężkie. W tej chwili wychodzi mi obciążenie płata ok 38g/dcm2

Wydaje mi się, że jak na motoszybowiec to deczko za dużo.

 

Drugie pytanie, to jak zabezpieczyć obie połówki skrzydła, przez rozjeżdzaniem się? Boję się, że w czasie lotu skrzydła mogą się rozsunąć. Jakiś mostek łączący? Kołki? Śruby? Inne?

 

Trzecie pytanie to napęd.

Kupiłem silnik RAY CD2830/09 - 210W. Ale wydaje mi się, że jest jednak sporo za mały.

Kiedy go kupowałem miałem lekko inne założenia i planowałem masę modelu do 600g. Skrzydło miało być konstrukcyjne z depronu i sosny.

Ten silniczek da radę, czy lepiej od razu go zmienić? TP podobny silniczek przeznacza do prawie kilogramowych modeli, a RAY o połowę mniejszych. Jak to jest?

Myślałem o RAY CD3530/10 (340W) lub CD3536/05 (400W).

Tyle, że budżet wymusiłby na mnie wydłużenie budowy o kolejną wypłatę. :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

klejone w warunkach domowych, w dodatku takim grubym fornirem, miało prawo wyjść takie ciężkie ;) będzie ładny przecinak ;)

do utrzymania skrzydeł w całości zdecydowanie najlepsza jest taśma izolacyjna, z tym że nie ze sklepu 'wszystko po 2 złote', ale warto by było poszukać szerokiej taśmy hydraulicznej(taka szara) ma na prawde dobry klej i można ją wielokrotnie przeklejać ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Madrian silnik zdecydowanie do wymiany. Szukaj silników , ktróre producent zaleca dla szybowców od 1000g do 1500g np. TEN jeżeli myślisz o wyniesieniu modelu na ok. 200-300m w kilkanaście sekund zamiast wozić się po niebie na silniku. Ten silnik co proponujesz też da radę ale...

Obciążenie jakie Ci wyszło 38g/dm? nie jest takie złe. Dla pocieszenia porównaj sobie z TYM MODELEM. Ma podobne gabaryty i masę do Twojego.

Co do masy skrzydła się nie wypowiadam, ale masa gotowego do lotu motoszybowca o rozpiętości 1,8m wynosząca 1200g nie jest chyba aż taka straszna. Zwróć uwagę, że Easy Glider (w całości z pianki EPP) masę gotową do lotu ma coś ok. 1000g

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Barlu, ErAsSo - Bardzo ciekawe pomysły. Jak widać człowiekowi najtrudniej dostrzec rozwiązania proste. Ja już myślałem o jakiejś klamrze z tytanu i spieków ceramicznych. :mrgreen:

A tu proszę, ładnie, prosto i skutecznie. Choć po swoich doświadczeniach z taśmą, także tą szeroką jednak wybiorę rzep.

 

Wojcie69 - Wielkie dzięki. Jakoś mi umknęła ta różnica między serią C i CD. Silnik który mi zaproponowałeś ma tę zaletę, że posiadam do niego odpowiednio duży regulator, a w przypadku serii CD musiałbym szukać nowego, co praktycznie podwaja koszty. Życia mi może nie ratujesz, ale dobry kufelek "oranżady" jęczmienno chmielowej to się należy ;D

Pocieszyłeś mnie co do masy modelu, bo już naprawdę miałem strach w oczach, że wychodzi wielka cegła. A jak widać nie jest jeszcze tak źle. Życzę miłej niedzieli i udanych lotów i jeszcze bardziej udanych lądowań. :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam ten silnik który poleca wojcio69, na prawdę godna polecenia jednostka. Latał w motoszybowcu 210cm, masa do lotu +/- 1500g śmigło malutkie bo 8x5,5 i pionowe wznoszenie. Czas pracy na pakiecie 3s1p 2200mah 8-10min. Na pakiecie 2s śmigło 10x6 też ładnie idzie. Aktualnie wsadziłem go w mpx gemini i latam na śmigle 11x4,7 delikatnie używając gazu ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Madrian do mocowania skrzydeł swojego czasu w Juniorze S od Graupner'a zastosowałem magnesy neodymowe o wymiarach 20x10x5mm.

Wyciąłem kieszenie gdzie skrzydła składały się w tzw. puzzle'a (tak samo ma rozwiązane łączenie skrzydeł Easy Glider). W te kieszenie wsunąłem magnesy i zalałem klejem poxipol. Nie było siły aby skrzydła się rozjechały. W ciasnych pętlach, świecach, nawrotach nie drgnęły nawet na milimetr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.