tom000 Opublikowano 5 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2009 Witam W tym wątku będę opisywał budowę szybowca o rozpiętości 3350mm Założenia są takie: Skrzydła konstrukcyjne w całości pokryte baslą 1,5mm Kadłub laminatowy ma pomieścić wyposażenie RC i wariometr pitlaba Usterzenie najprawdopodobniej klasyczne ,statecznik poziomy płytowy(jeszcze do rozważenia) Zbudowałem już kilka modeli z profilem SD7037 dla tego chcę spróbować czegoś innego Wstępnie wybór padł na MH32 i moje pytanie brzmi: jak ten profil nadaję się do klap(doszły mnie słuchy że średnio i dlatego pytam) Oblot planuje na wiosnę Teraz jestem na etapie projektu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
gładkilot Opublikowano 5 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2009 może to Ci pomoże http://www.mh-aerotools.de/airfoils/mh32exp.htm ( http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&u=http://www.mh-aerotools.de/airfoils/mh32exp.htm&ei=4qjySoGGGJ3ymwOLvJCgAw&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=2&ved=0CA4Q7gEwAQ&prev=/search%3Fq%3DMH32%26hl%3Dpl%26lr%3D%26sa%3DG ) napisali mniej więcej tyle, że ,,MH 30 MH 32 i MH 43 został przedstawiony jako profilami dla F5D, F3b i modeli F3E, wszystkie wyposażone w klapy'' i na innej stronie,, ,,Przeznaczone do napędzie elektrycznym pylon wyścigi modelu samolotu (klasa FAI F5D). Może być także użyte do F3b i modeli F3J szybowca'' EDIT i jeszcze to (chyba najbardziej pomocne) ,,Well suited for 22% chord flaps; -3...-4° deflection for high speed flight and up to 10° for duration tasks.'' czyli mniej więcej ,, dobrze nadaje się do 22 akordów klapy%; -3 ...- 4 ° odchylenie wysokiego lotu, prędkości i wysokości do 10 ° dla zadania czas.''(gogle tłumacz) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MiQ27 Opublikowano 5 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2009 gładkilot, co to są 22 akordy klapy ? To coś związanego z akordeonem ? Następnym razem nie wklejaj tu takich herezji z auto-tłumacza, bo można paść ze śmiechu To powinno brzmieć +/- tak: "Dobrze się nadaje do klap (o rozmiarze czy jak to nazwać) 22% cięciwy profilu, -3 ...- 4° wychylenia dla lotu szybkościowego i do 10° dla lotów (dosł. zadań) długotrwałych. Ale tu cytat z http://www.aerodesign.de/profile/profile_n.htm Für Allroundflieger heißt es damit ganz klar: Finger weg vom MH32! HQ/W-2,5/9 für schwere Vertreter, RG-15 für die etwas leichteren, in keinem Fall aber das MH32 verwenden! Fazit: So perfekt das MH-32 für F3J geeignet ist, so ungeeignet ist es für Allround- und Freizeitflieger aufgrund der mangelnden Dynamik. Czyli dobry do F3J, ale do dużych modeli i do wożenia się po niebie - absolutnie nie. Tu polecają HQ/W do cięższych i dużych, RG15 do mniejszych. I parę innych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Patryk Sokol Opublikowano 5 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2009 Profil jak do szybowca termicznego jest bardzo fajny. Przede wszystkim bardzo zgrabnie reaguje na klapy, przez co model dysponuje szerokim zakresem prędkości. Jak kogoś interesuję to mogę wyrysować jakieś polarki. Tylko ja lojalnie ostrzegam żeby nie mylić wożenia się po niebie z lataniem w termice! Osobiście nie cierpię wręcz jak wykręcę się w kominie, postawie model do przelotu, a ten osiąga prędkość balonu. W termice najlepiej jest jak model dysponuje szerokim zakresem prędkości, dzięki czemu i dobrze się kręci w kominie (praca na wysokim współczynniku Cz), i dobrze leci w przelocie (średni zakres Cz), i pozwala wrócić pod wiatr (najniższy zakres Cz). A MH-32 bardzo ładnie się sprawdza, śmiało możesz budować na nim model ps. Zdecydowanie przychylam się do tekstu ze strony www.mh-aerotools.de. Jest to strona twórcy tych profili, ma sie 100%, że wie co mówi. Ogólnie to analiza profili jest często mocno na zasadzie, słyszalem, widziałem, kolega mówił. A wystarczy tylko pomęczyć przez chwilkę XFoila Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tom000 Opublikowano 6 Listopada 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2009 Oto pierwszych parę kresek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kamil369 Opublikowano 6 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2009 Ja ci za bardzo doradzić nie mogę ale życzę ci Powodzenia. A i koniecznie wstawiaj zdjęcia Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kuba r. Opublikowano 6 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2009 ładnie to wygląda ale się trochę napocisz przy tym eliptycznym obrysie i konstrukcyjnym skrzydle Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tom000 Opublikowano 6 Listopada 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2009 Najbardziej to chyba przy rysowaniu :wink: Wszystko oprócz balsy na poszycie wytnę sobie w pracy na laserze więc nie będzie tak źle.Skrzydła planuje zrobić w całości(lotki odetnę na końcu po obrobieniu skrzydła) Przed oklejeniem balsą oczywiście będą wstawione wszystkie listwy usztywniające do lotek z zachowaniem szczeliny na cięcie.Muszę trochę poszperać na necie w jaki sposób zawiesić klapy i lotki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kr3cik Opublikowano 6 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2009 Muszę trochę poszperać na necie w jaki sposób zawiesić klapy i lotki Może tak: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kuba r. Opublikowano 6 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2009 rysunek fajny, a jak to wygląda w praktyce? lotka z resztą skrzydła jest połączona punktowo czy jakoś po całości lotki? ja proponuje zrobienie zawiasów jak w Arisie F3F - po prostu gruba taśma, klapa od spodu, lotka od góry. Na tej samej zasadzie robi się zawiasy we wszystkich modelach F3X, tylko nie taśma a szmata wsadzona tam już do formy w procesie produkcji Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kr3cik Opublikowano 6 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2009 Punktowo, w sensie na pojedynczych zawiasach rozwiązanie zapożyczone z książki Zdalnie sterowane modele szybowców. Na próbę zawiesiłem tak ster wysokości w stateczniku poziomym do mojego nowego szybowca, a z klapami i lotkami nadal się zastanawiam czy tak samo czy tak jak ty piszesz :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tom000 Opublikowano 6 Listopada 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2009 kr3cik, podoba mi się to tylko ciężko to będzie wykonać moim sposobem (chcę wykonać całe skrzydło konstrukcyjne na gotowo a na końcu odciąć lotki i klapy) Sposób kuba r., jest też jest ok tylko w konstrukcyjnych skrzydłach to w grę wchodzi chyba silikon .Druga sprawa jest taka czy kilkumilimetrowa szczelina po przeciwnej stronie zawiasu nie zepsuje w znaczący sposób właściwości profilu? czy może w F3F to jest jakoś zamaskowane? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rob Mc Fly Opublikowano 6 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2009 podoba mi się to tylko ciężko to będzie wykonać moim sposobem (chcę wykonać całe skrzydło konstrukcyjne na gotowo a na końcu odciąć lotki i klapy) rozwiązanie zapożyczone z książki Zdalnie sterowane modele szybowcówStrony 126÷128 we wspomnianej książce pokazują jak to załatwić bez rezygnacji z Twojego sposobu. Jeśli nie masz tej książki to podaj maila na PW- wyślę Ci skany tych stron. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kuba r. Opublikowano 6 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2009 Druga sprawa jest taka czy kilkumilimetrowa szczelina po przeciwnej stronie zawiasu nie zepsuje w znaczący sposób właściwości profilu? czy może w F3F to jest jakoś zamaskowane?kurde, jakbym był w domu zrobiłbym Ci zdjęcie :? może gdzieś w necie znajdę ... EDIT: http://www.f3x.com/htdocs/X21/x21flap.jpg http://www.seat.org.au/images/machine/flaps570.jpg na klapie zrobione jest to tak (w lotce odwrotnie, zawias na górze), że zawias jest na dole, a od góry jest taka półokrągła "owiewka", która chowa się w obrys skrzydła kiedy klapa nie jest wychylona w dół. Ale chowa się dlatego, że kompozytowe skrzydło jest puste w środku, w konstrukcyjnym może to być trudne do zrealizowania. Chociaż nie sądzę żeby bez tego rozwiązania rekreacyjny model latał jakoś dużo gorzej, F3X to inna bajka, tam się walczy o każdy mm powierzchni stwarzającej opór Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tom000 Opublikowano 6 Listopada 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2009 Hmm ciężka sprawa.Jutro siądę do tematu zdecyduje co i jak Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Jerzy Markiton Opublikowano 6 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2009 Aktualnie, we wszystkich nowych konstrukcjach i klapy i lotki wiesza się na dolnym pokryciu, maskowanie zostawiając od góry. Myślałem, że to moda ale po głębszym zastanowieniu - to ma sens, mniej psuje obrys profilu, zwłaszcza w przypadku lotki ! Powodzenia - Jurek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tom000 Opublikowano 7 Listopada 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2009 Rob Mc Fly, Dzięki rozjaśniło się co nieco :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kr3cik Opublikowano 7 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2009 Aby i innym co nieco rozjaśnić :wink: Skrzydło zbudowane w całości, a następnie wycięta szczelina na wklejenie odpowiednio przygotowanych listew. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kuba r. Opublikowano 7 Listopada 2009 Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2009 Aktualnie, we wszystkich nowych konstrukcjach i klapy i lotki wiesza się na dolnym pokryciu, maskowanie zostawiając od góry. Myślałem, że to moda ale po głębszym zastanowieniu - to ma sens, mniej psuje obrys profilu, zwłaszcza w przypadku lotki ! Powodzenia - Jurek w F3X lotka jest zawieszona od góry, ja przynajmniej nie spotkałem się z innym rozwiązaniem, chociażby na ostatnich MP F3F, a były tam najnowsze konstrukcje F3F i F3B - np Ceres, Tanga, Vikos czy Air One Mistrza Świata Mariana Masly. Chodzi o to, że lotka nominalnie więcej powinna wychylać się do góry, klapa odwrotnie. Wtedy orczyk na lotce mocuje się od dołu, na klapie od góry, rozwiązanie klapy widać na zdjęciu które dałem wyżej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tom000 Opublikowano 7 Listopada 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2009 No i zapadła decyzja Będzie to wyglądać +- tak jak poniżej Od góry: -Surowe żebro -Skrzydło z dźwigarami i oklejone balsą -Skrzydło z odciętymi lotkami(na surowo) -Skrzydło z lotką na gotowo Dźwigary będą z sosny 5x5mm +0.5mm pasek węgla (ledwie widoczny na rysunkach) Całe pokrycie z balsy 1.5mm będzie zalaminowane jedną warstwą włókna szklanego od wewnętrznej strony(wzrost wagi minimalny a usztywnia konkretnie). Dźwigar pomocniczy będzie w cenropłacie,w uszach myślę że nie jest to konieczne. Nacięcia widoczne na żeberku(tam gdzie ma się łączyć skrzydło z lotką) są po to aby wsunąć w nie listwy podłużne ze sklejki 2mm(też posiadajace nacięcia) Pozwoli złożyć skrzydło precyzyjnie w całość a potem odciąć lotki. W żeberkach będą stopki montażowe.Po wklejeniu dźwigarów stopki się wyłamie,poszycie dolne będzie przyklejane tak jak jest pokazane w książce Zdalnie sterowane modele szybowców. Czyli wytnę na CNC negatywowe połówki każdego żebra i przykleję do deski montażowej ,na to balsa a na górę płat posmarowany klejem i na koniec wszystko dociśnięte Ależ się rozpisałem :? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.