Alfa_33 Opublikowano 17 Listopada 2009 Opublikowano 17 Listopada 2009 Witam! Koledzy, w związku z realizacją pewnego projektu potrzebuję informacji: jaki samolot wybrac i ile by kosztował spełniający następujące założenia: - lata wolno - lata stabilnie - ma nośnoś ok. 3 kg. Dziękuję Pozdrawiam Jacek
Konrad Opublikowano 17 Listopada 2009 Opublikowano 17 Listopada 2009 Wicherek 50-2,20m-stasznie wolny,staraaassznie stabilny,lata sam,podniesie bez najmniejszego problemu równowartość własnej masy(tak więc 3kg spokojnie).Do tego silnik jakaś niewielka benzynka i latanie prawie za darmo na wolnych obrotach :mrgreen: uważam że nie ma do tego typu celów(kamerowanie,robienie zdjęć z powietrza,przenoszenie ładunku,prosty autopilot)lepszego modelu niż wicherek,ma bardzo dużą nośnośc,sam lata a pilot jedynie przeszkadza mu drążkami :mrgreen:
Janosik72 Opublikowano 17 Listopada 2009 Opublikowano 17 Listopada 2009 napisz jeszcze w jakich wymiarach to widzisz i fajnie by bylo do czego ma sluzyc Bo trzy kg i ma latac wolno to juz wyzwanie.
Irek M Opublikowano 17 Listopada 2009 Opublikowano 17 Listopada 2009 Wszystko to można obliczyć ze wzorów ale trzeba znać więcej konkretów. W tym przypadku trzeba założyć małe obiążenie pow. skrzydła z masą maxymalną.
Alfa_33 Opublikowano 18 Listopada 2009 Autor Opublikowano 18 Listopada 2009 Model ma służyć jako "nosiciel" b.dobrej jakości kamery z możliwością filmowania na jednym starcie ok. 30 minut. Dlatego duża nośność - duży pakiet baterii dla kamery, większa ilość paliwa itd. Pozdrawiam Jacek
diem Opublikowano 18 Listopada 2009 Opublikowano 18 Listopada 2009 Z mojej strony nic tylko zyczyc powodzenia koledze w realizacji projektu. Jesli myslisz ze to takie proste - "jaki model" - to bardzo szybko sie zdziwisz Nie wziales jeszcze pod uwage tego ze z modelu spaliny wychodza, silnik raczej montowany jest z przodu, kamera bedzie bardzo duza, bedziesz mial ogromne problemy z wibracjami... itp itp. Profesjonalne firmy uzywaja tylko heli, jeszcze porzadnego video samolotu nie spotkalem, chyba ze do krecenia krotkich sekwencji filmowych małą kamerką hd. Zeby latac z aparatem 200g wiekszosc z nas robi wlasne konstrukcje.
Slawek_9000 Opublikowano 18 Listopada 2009 Opublikowano 18 Listopada 2009 może sterowiec bardziej spełniłby założenia, tylko wtedy udźwig sporo mniejszy 3 kilo ładunku to już wielki blimp.
madrian Opublikowano 18 Listopada 2009 Opublikowano 18 Listopada 2009 może sterowiec bardziej spełniłby założenia, tylko wtedy udźwig sporo mniejszy 3 kilo ładunku to już wielki blimp. Nie taki wielki.. 3m3 + 1m3 na każdy kilogram własnej masy... Reklamowe balony helowe, "sześciometrowce", można kupić. Tylko im sterowanie z napędem dorobić. Na pokazach w Góraszce widziałem modele z Politechniki Warszawskiej do startów w konkurencji maksymalnego udźwigu. Model o udźwigu ładunku 12kg miał ok 2m rozpiętości i pękaty kadłub z laminatu. Skrzydła proste, silnik spalinowy. Tyle, że czas lotu raczej krótki, bo o długotrwałość nie chodziło. Może, jakbyś zrobił motoszybowiec elektryczny (ma możliwość wielokrotnego załączania napędu) to jest szansa na uzyskanie 30 minut lotu, przy dobrej termice.
instruktor Opublikowano 18 Listopada 2009 Opublikowano 18 Listopada 2009 Testowałem Falcona od L.K i przy dodatkowym obciazeniu ok 350 g."Dało" sie lecieć ,ale to już była męczarnia
PiterN Opublikowano 18 Listopada 2009 Opublikowano 18 Listopada 2009 Słyszałem o projektach model noszących kamerę na kasetę VHS (w czasach kiedy takie były najpowszechniej stosowane), więc ten też może mieć szanse powodzenia. Sterowiec może nie byłby zły. Tyko koszt powłoki i napełnienia helem (a może na gorące powietrze?) jest chyba niemały. Ale za to może latać dużo wolniej i dłużej niż samolot. Ciekawe też jak by się sprawował na wietrze... Śmigłowiec może też by się nadał, tylko koszt budowy (zakupu) byłby pewnie niemały, no i mógłby być problem z długotrwałością lotu. Myślę, że samolot do dobra droga. Obliczyć też można wszystko, tylko wymagania nie są zbyt precyzyjne (np, jak wolno ma latać, jaka prędkość jest wolna?). Są jakieś inne ograniczenia (gabaryty, technologia, koszty, inne wymagania techniczne)? Czy może to ma być gotowy kupiony w sklepie model? Może jakiś duży trener by się nadał? Może wicherek by nie był zły. Można byłoby zmienić profil na taki jak się używa w samolotach podobnych do tych budowanych przez wspomnianych wcześniej ludzi z PW. Jak ich samolot podnosi 12 kg, to mając 3 kg na pokłądzie mógłby spełnić tutejsze zachcianki Model o udźwigu ładunku 12kg (...) Tyle, że czas lotu raczej krótki, bo o długotrwałość nie chodziło. Jakby załadować 3 kg ładunku a pozostałe 9 przeznaczyć na paliwo to by trochę dłużej polatał Pisali o tym na swojej stronie chyba nawet, ile dokładnie by przeleciał jeśli by go zalać paliwem zamiast obładowywać balastem.
armand Opublikowano 18 Listopada 2009 Opublikowano 18 Listopada 2009 wolno tzn. ile m/s lub km/h?? gdzie ma wykonywać loty - nad zabudowany czy nad bezludnym terenem?? zasięg operacyjny?? pułap operacyjny?? 3kg to waga samej kamery czy kamery z ukłądem stabilizacji?? ma wykonywać autonomiczny loty?? szkolenie obsługi?? szkolenie pilotów?? Zdajesz sobie sprawę, że budżet na takie profesjonalne przedsięwzięcie to raczej szybko przekroczy tysiące i wejdzie w dziesiątki tysięcy PLN. Oczywiście można się bawić za mniej ale to będzie zabawa. Wolny lot oznacza duże ograniczenie w prędkości wiatru do jakiej możesz wystartować bo nie zdoła wylądowąć mimo mechanizacji płata, itd. :wink:
laminat Opublikowano 18 Listopada 2009 Opublikowano 18 Listopada 2009 sprawa nie jest prosta o ile wyeliminowanie drgan i wpływu silnika elektrycznego to nie jest najwiekszy problem o tyle problemem jest mobilnosc takiego zestawu - helik wyleci z kazdego miejsca samolot z tak drogim sprzetem potrzebuje przestrzeni itp. uwazam ze jest to wyzwanie poniewaz niewielka predkosc modelu rowna sie bliskiej odległosci od predkosci krytycznej a przy wadze 3kg wyposazenia moze byc ciezko jak cos poszukam lub przemysle to dam znac - rozumiem ze chodzi o model ARF(almost ready to fly)
Gość Anonymous Opublikowano 18 Listopada 2009 Opublikowano 18 Listopada 2009 Widziałem taki duży latawiec na allegro z platformą na spory sprzęt video. Może lepiej iść w tą stronę?
diem Opublikowano 18 Listopada 2009 Opublikowano 18 Listopada 2009 Bede troche sceptyczny ale sadze ze ta dyskusja i tak do niczego nie prowadzi. Taniej i pewniej jest kupic heli z gimballem i calym osprzetem za ~40k
Flyer Opublikowano 19 Listopada 2009 Opublikowano 19 Listopada 2009 Taniej i pewniej jest kupic heli z gimballem i calym osprzetem za ~40k E no to za tyle a chyba i taniej to mozna sie zaczac bawic w PPG i wtedy to juz wogole fajne zdjecia robic.
diem Opublikowano 19 Listopada 2009 Opublikowano 19 Listopada 2009 Nie no, tak z ceną strzelilem Gdyby kolega zakladajacy ten wątek mialby jakiekolwiek pojecie o temacie to nie zadawalby takich pytan.
PiterN Opublikowano 19 Listopada 2009 Opublikowano 19 Listopada 2009 Oczywiście, że jakby kolega miał pojęcie o temacie, to by nie zadawał takich pytań. Bo po co pytać o coś, co się już wie? Po to chyba jest takie forum, żeby się pytać? Mi się wydaje, że gdyby koledzy odpowiadający na prośbę kolegi mieli pojęcie o temacie, to by udzielili jakichś przydatnych rad, a nie komentowali celowości pomysłu. Ok, autor wątku nie podał też jeszcze precyzyjnie wymagań, ale może się poprawi. A gdyby kolega podał konkretne wymagania, konkretne liczby, dokładny profil misji, ktoś by powiedział tak samo dokładnie, jak ma wyglądać taki samolot? Jest tu ktoś, kto projektuje swoje modele, aby latały z konkretnymi prędkościami? Widziałem tu określenia typu lata jak 'gazeta', albo 'przecinak', ale konkretne liczby ciężko uświadczyć. Zauważyłem, że większość takich 'przeliczeń' jest dokonywana na podstawie obciążenia powierzchni nośnej, ale to inna historia. Są tu ludzie, którzy by mogli wiedzieć, jak się z tym uporać, ale widzę, że chyba raczej nie chcą się udzielić. Wolna prędkość - ok, jeszcze można znieść (Może jakieś porównanie prędkości do innego modelu?), ale dobrze byłoby wiedzieć jeszcze to ma być prędkość przelotowa, maksymalna/minimalna, startu/lądowania? Może to wpływać na dobór mechanizacji skrzydła, jego geometrii, profilu, zespołu napędowego itd.
instruktor Opublikowano 19 Listopada 2009 Opublikowano 19 Listopada 2009 jeden z moich kolegów zbudował i przystosował SuperDimonę do lotów komercyjnych .Model ten ma ok 5 m rozpietości. silnik 80 ccm.A koszt samego modelu to ok 12 tys.
diem Opublikowano 19 Listopada 2009 Opublikowano 19 Listopada 2009 Mi się wydaje, że gdyby koledzy odpowiadający na prośbę kolegi mieli pojęcie o temacie, to by udzielili jakichś przydatnych rad, a nie komentowali celowości pomysłu. Mam Ci drukowanymi napisac? NIE MA TAKICH ROZWIAZAN TO CO JAKIE RADY MAMY DAWAC? Zastanow sie kilka razy zanim zaczniesz klepac w klawiature. Po cholere takie teksty skoro Twoje pojecie konczy sie na tym ze slyszales o kamerach vhs? Jesli ktos pisze ze nie ma takich rozwiazan i jesli kolega chce sprobowac to: Zdajesz sobie sprawę, że budżet na takie profesjonalne przedsięwzięcie to raczej szybko przekroczy tysiące i wejdzie w dziesiątki tysięcy PLN. Mozemy zrobimy male testy, wylozymy z 50k, zeby Cie zaspokoic? edit: Instruktorze niestety model nie spelnia warunkow - smiglo z przodu na dobry poczatek
Callab Opublikowano 19 Listopada 2009 Opublikowano 19 Listopada 2009 Tak? Nie potrafimy odpowiedzieć? No to proszę bardzo: http://www.xenonproject.com/rc-airplanes/nitro-gas-planes/the-world-models-13-piper-j3-cub-p-13446.html Sądzę, że uniesie dodatkowe 3kg. Lata wolno i stabilnie.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.