r.pagorek Posted December 20, 2009 Share Posted December 20, 2009 Witam !!! Nigdy jeszcze nie miałem do czynienia z paliwem do modeli lotniczych, ale wiem że jest bardzo agresywne w stosunku do wielu elementów modelu. W związku z tym moje pytanie: Czy paliwo z dodatkiem nitrometanu zniszczy elementy z depronu w moim (przyszłym) modelu? Wiem, że mógłbym to sprawdzić doświadczalnie jednak nie posiadam paliwa modelarskiego, ponieważ wcześniej nigdy nie latałem na spalinach, a chcę teraz wykonać model pod spalinę z elementami depronowymi. Dokładnie będą to wręgi (oczywiście te nie narażone na obciążenia) oraz poszycie (będzie zabezpieczone papierem klejonym na wikol) Pozdrawiam i Bardzo Proszę o pomoc Link to comment Share on other sites More sharing options...
halabala83 Posted December 20, 2009 Share Posted December 20, 2009 Zdecydowanie TAK Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.pagorek Posted December 20, 2009 Author Share Posted December 20, 2009 Czyli w żaden sposób nie będę mógł zastosować spaliny? Już poprawiłem :oops: Link to comment Share on other sites More sharing options...
madrian Posted December 20, 2009 Share Posted December 20, 2009 Owszem, będziesz mógł. Trzeba tylko odpowiednio zabezpieczyć piankę. A tu sposobów jest kilka - laminowanie lub np. lakier chemoutwardzalny, odporny na nitro. Tyle, że sporo z tym zachodu, więcej gram do dźwignięcia, a i łoże silnika musi być solidniejsze. :wink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.pagorek Posted December 20, 2009 Author Share Posted December 20, 2009 Hehe co do łoża silnika to zrobię je z solidnej sklejki, nie chcę latać samym silnikiem . Myślę, że lakier chemoutwardzalny będzie najłatwiejszy w aplikacji. Poliuretanowy wiem z autopsji, że już na pewno odpada - pięknie upłynnia depron . Lakier poliuretanowo-alkidowy z dekorala (po lakierowaniu parkietu został) jeszcze sprawdzę jak wytrzyma "kąpiel" w rozpuszczalniku nitro to wytrzyma i paliwo. Dzięki za pomoc Pozdrawiam Link to comment Share on other sites More sharing options...
ppompka Posted December 20, 2009 Share Posted December 20, 2009 Nitrometan, a nitro to są 2 inne związki. Nitro (popularnie zwany rozpuszczalnik) jest to mieszanina toulenu i acetonu. Wielu osobom wydaje się że nitrometan i nitro to jest to samo, pewnie dlatego że w czasem pisze że paliwo zawiera kilka % nitro, a nie kilka % nitrometanu. Była gdzieś dyskusja na forum i o ile dobrze pamietam to wyszło że nitrometan nie ma wpływu na depron. Paliwo składa się z alkocholu metylowego, a więc napewno nie zżera on depronu bo to składnik kleju polimerowego, oleje raczej też nie mają wpływu na depron. Sporo osób robiło spaliny z depronu, lecz były to małe modele. Tak do 1.5m maksymalnie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ertman_176 Posted December 20, 2009 Share Posted December 20, 2009 ZDECYDOWANIE PRAWIE NIE tj. depron nie topi sie od paliwa z nitrometanem jak od rozpuszczalnika ale robi się dość miękki po pewnym czasie, brudzi sie i śmierdzi ale to standard przy spalinowym modelu. Na moje powinno być dobrze o ile samolot bedzie miał szkielet jakis drewniany wewnątrz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.pagorek Posted December 20, 2009 Author Share Posted December 20, 2009 Mój model będzie miał ok 1,45 m. rozpiętości oczywiście wręgi silnikowa (2mm) oraz dwie zaraz za nią będą drewniane (sklejka ok 1,5 mm), pozostałe będą depronowe. Się rozumie model będzie miał podłużnice z listewek sosnowych. Zastanawiam się teraz czy przodu modelu tj. do końca mocowania płata nie pokryć go cienką balsą. Wzmocni to trochę konstrukcję i będzie również nieco odporniejsza na paliwo oraz urazy. Dzięki bardzo, uspokoiło mnie to trochę bo bałem się się, że zrobię model jedynie do przyczepienia na ścianę lub co gorsza będzie elektrykiem Zatem będę miał depronową spalinę!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ppompka Posted December 20, 2009 Share Posted December 20, 2009 Zastanawiam się teraz czy przodu modelu tj. do końca mocowania płata nie pokryć go cienką balsą. Wzmocni to trochę konstrukcję i będzie również nieco odporniejsza na paliwo oraz urazy Tylko pamiętaj że będziesz musiałtą balsę odpowiednio polakierować. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.pagorek Posted December 20, 2009 Author Share Posted December 20, 2009 Czytałem o tym na forum. Balsa strasznie nasiąka paliwem i robi się brzydka. Ja całość chcę pokryć papierem na wikol. Będzie to model z tych planów http://www.theplanpage.com/esp/195.htm Oczywiście przeskalowany. Wzoruję się na opisie który jest umieszczony na forum http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=11040 Napęd modelu przez autora został zamieniony na elektryczny, myślałem, że to z powodu agresywnego paliwa. Ale teraz wiem już na czym stoję. Jeszcze raz dziękuje wszystkim za pomoc Link to comment Share on other sites More sharing options...
ertman_176 Posted December 20, 2009 Share Posted December 20, 2009 Podziekujesz jak poleci :wink: Wręga silnikowa powinna mieć przynajmniej 2,5-3mm dla tak dużego modelu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.pagorek Posted December 20, 2009 Author Share Posted December 20, 2009 Jasne, że podziękuję, zgromadzę wszystkie potrzebne elementy i biorę się za robotę. Pochwalę się oczywiście też Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzegorz Posted December 21, 2009 Share Posted December 21, 2009 Jeżeli chcesz całość pokryć papierem na wikol, to nie musisz dodatkowo zabezpieczać depronu przed paliwem. Oczywiście ze względów estetycznych warto model pomalować. Link to comment Share on other sites More sharing options...
f-150 Posted December 22, 2009 Share Posted December 22, 2009 W tym modelu wręga conajmniej 5mm.Przemyśl dokładnie co chcesz zrobić.To nie jest model łatwy do wykonania ze względu na dużą ilość przeróbek.Napęd jeszcze nie zmieniłem ale nie chce mi się malować całości w celu zabezpieczenia obecnego lakieru. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.pagorek Posted December 23, 2009 Author Share Posted December 23, 2009 Zdaję sobie sprawę, że nie będzie łatwo ale sylwetka tego samolotu jest taka piękna, że muszę spróbować. Do Pana f-150 mam pytanie o serwa na lotki: Jakie zastosować mikro czy standard? Serwa standardowe wydają mi się nieco za ciężkie, ale może się mylę. Będę miał jeszcze mnóstwo pytań W święta biorę się za prace mam już przygotowane listwy sosnowe mam nadzieję, że przez dwa dni uda mi się skleić kadłub. Na kadłub zastosuję listwy 5X5 mm oraz 8X5mm (podłużnice główne). Nie daje mi spokoju mocowanie płata. Z jakiej grubości sklejki je wykonać żeby było wystarczająco mocne a jednocześnie lekkie Link to comment Share on other sites More sharing options...
f-150 Posted December 23, 2009 Share Posted December 23, 2009 Ja dałem standardy.Mocowanie płata zrobiłem z 3 mm sklejki. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.pagorek Posted December 23, 2009 Author Share Posted December 23, 2009 To się dobrze składa u siebie też zamontuje standardy mam akurat komplet Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaaazdek1 Posted April 20, 2010 Share Posted April 20, 2010 Tylko pamiętaj że będziesz musiałtą balsę odpowiednio polakierować. Jedno pytanko koledzy. Czy w środku kadłuba balsa musi być lakierowana w celu zabezpieczenia przed paliwem? Właśnie kończę model pod spalinkę konstrukcji balsowo-sklejkowo depronowy pokryty papierem na wikol. Malowany podkład-farba-lakier bezbarwny. W środku elementy depronowe zabezpieczone lakierem bezbarwnym (sprawdzałem farba uniwersalna czyli przeważnie z zawartością nitro nic mu nie robi ) więc dlatego zainteresował mnie ten temat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Konrad Posted April 20, 2010 Share Posted April 20, 2010 Nie jest to bezwzględnie konieczne,ale warto to polakierować.Czasem zdarza się,że zbiornik zaczyna przeciekać,pęknie przewód paliwowy przy zbiorniku itp....i wtedy lakier może uchronić kadłub przed napęcznieniem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaaazdek1 Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Koledzy...odnośnie jeszcze działania paliwa na goły depron. Dzisiaj zrobiłem próbę z paliwem Byron 5% nitro 18% oleje syntetyczne i rycynowy reszta metanol. Po polaniu gołego depronu 6mm (Izoflor) po kilku minutach stwierdziłem, że depron w żaden sposób nie ucierpiał pod wpływem paliwa...ufffff!!! Uff dlatego bo właśnie kończę budować Extrę 330 z depronu ze wzmocnieniami z balsy i sklejki pod O.S. Max 46AX. Więc wydaje mi się że będzie git akrobacik Tak więc w przypadku awarii przewodów paliwowych wewnątrz kadłuba nie trza się martwić o działanie paliwa na depron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.