Janusz P. Posted January 11, 2010 Share Posted January 11, 2010 Witam wszystkich szybowników i nie tylko. Jestem w potrzebie więc zwracam się o pomoc jak podłączyć serwa od hamulców aerodynamicznych w dwóch osobnych płatach. O odwróceniu serwa w jednym z płatów nie ma mowy ze względu na brak miejsca, tak że mogę jedynie wykorzystać jakiś mix(jeżeli jest) w moim nadajniku bo instrukcji nie mam do niego. Jest to Futaba T9CAP. Jeżeli ma ktoś jakiś pomysł to chętnie skorzystam.[/b] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leda_g Posted January 11, 2010 Share Posted January 11, 2010 Możesz też przerobić samo serwo - zamienić skrajne podłączenia z potencjometru i zamienić miejscami przewody do silnika. Serwo będzie chodziło w drugą stronę. (choć w nie każdych to się da zrobić) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Damian-str Posted January 11, 2010 Share Posted January 11, 2010 Witam. Aby to ustawić możesz wykorzystać jeden z programowalnych mix-ów. W menu Advance wybierasz *Prog.Mix1 w menu 2/2 zmieniasz INH(nie aktywny) na ON(załączony) niżej podajesz kanał do którego podpinasz jedno serwo od hamulca np.AUX1(MAS), a jako SLV podajesz dowolny kanał np.AUX2 i pod niego podpinasz drugie serwo. Niżej (SW) wybierasz przełącznik którym aktywujesz mixer, jeśli chcesz aby mix działał cały czas, to przy POIS wybierz NULL. Teraz w menu 1/2 w linijce RATR podajesz L-100% i H- 100% (każde serwo będzie wychylać się tak samo) Teraz w menu BASIC wystarczy ustawić END POINT, SOB-TRIM i REVERS dla kanałów AUX 1 i 2 tak aby hamulce działały dobrze. W AUX-CH wybierasz który przełącznik uruchamia hamulce. Może wygląda na trudne, ale w rzeczywistości jest to łatwe do ustawienia. Pozdrawiam Damian Link to comment Share on other sites More sharing options...
madrian Posted January 11, 2010 Share Posted January 11, 2010 Gdzieś widziałem rewers serwa, w postaci układu podłączonego między odbiornikiem, a serwem. Może takie coś ci się przyda? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ertman_176 Posted January 11, 2010 Share Posted January 11, 2010 Ja obstawiam sposób podany przez Mirka, sam tak zrobiłem i uniknąłem zbędnego grzebania w programie nadajnika. Wyobraź sobie że musisz nagle zaprogramowac wszystko na lotnisku od zera ... Ja to przerabiałem. Co do reversu serwa no to jest jakaś opcja ale nadal przelutowanie kilku kabelków uważam za najprostsze i najskuteczniejsze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomek_W Posted January 12, 2010 Share Posted January 12, 2010 Ertman, większość hamulców nie otwiera się jednocześnie i równo. Hamulce raz ustawisz i masz, nie wiem co tam jest do programowania od zera na lotnisku. Dlatego sposób podany przez Damiana jest jak najbardziej prawidłowy, bo masz możliwość takiej regulacji jaka jest potrzebna. Podpięcie na kablu Y to ostateczność, jeśli brakuje kanałów. Można też podpiąć pod kanały klap i dać na drążek gazu, co umożliwi Ci częściowe otwieranie hamulców, a nie tylko na full wykorzystując jednocześnie mix z wysokością. Pozdrawiam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leszek_K Posted January 12, 2010 Share Posted January 12, 2010 A to ja glupie pytanie zadam - czy serwa musza byc montowane zgodnie z lustrzanym odbiciem? Symetrycznie? Jezeli nie - wystarczy kabelek Y prawda? Fakt - dobrze byloby by serwa mialy identyczna charakterystyke ale i to mozna zwalczyc dobra geometria napedu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Damian-str Posted January 12, 2010 Share Posted January 12, 2010 ...O odwróceniu serwa w jednym z płatów nie ma mowy ze względu na brak miejsca...[/b] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leszek_K Posted January 13, 2010 Share Posted January 13, 2010 Przepraszm, nie doczytalem - ale - wiem ze niektorzy robia serwa pracujace w druga strone, moze to warto sprawdzic. Hitec ma takie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomek Posted January 13, 2010 Share Posted January 13, 2010 Skoro nie ma wolnych kanałów to potrzeba Ci coś takiego. http://www.nastik.pl/rewers-ruchu-serwa-nfinv2-p-2086.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janusz P. Posted January 13, 2010 Author Share Posted January 13, 2010 Co do wolnych kanałów to są tyle że nie miałem pomysłu jak je wykorzystać, teraz po przeczytaniu postów z podpowiedziami trochę mi się "rozjaśniło". Na pewno spróbuję sposobu podanym przez Damian-str a także Tomek_W, gdzie sposób z kanałami od klap jest też ciekawy. Póki co dziękuję za wszystkie podpowiedzi a w nadchodzący weekend będę robił próby z podłączeniami i napiszę jak mi poszło. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janusz P. Posted January 25, 2010 Author Share Posted January 25, 2010 witam po długiej lecz nie bezowocnej przerwie. Zrobiłem podłączenie serw w hamulcu aerodynamicznym jak proponował Damian- str i było to na prawdę łatwe w wykonaniu. 100% powodzenia i podziękowania :jupi: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.