ali1983 Opublikowano 22 Stycznia 2010 Opublikowano 22 Stycznia 2010 witam. w starszych numerach "modelarza" ukazywały się artykuły p.t.: "profile modeli latających". mam opisy 3 profili: sd 7037, sd 7032 i s 7055. część opisów jestem w stanie zrozumieć, ale proszę o wytłumaczenie pozostałej treści (tekst pogrubiony): -sd 7037: profil sd 7037 został zaprojektowany specjalnie do modeli szybowców termicznych (f3j) i stanowi punkt wyjścia wielu modyfikacji. profil ten pozwala na wykorzystanie modelu w różnych warunkach atmosferycznych dzięki dużemu przedziałowi użytecznych kątó natarcia. w zakresie kątów odpowiadających współczynnikowi siły nośnej od 0.2 do 1.0 charakteryzuje się on małym przyrostem współczynnika oporu (współczynnik oporu rośnie szybko powyżej Cz=1.0). dodatkową zaletą tego profilu jest silny wpływ na wychylenia klapy (lotki), co gwarantuje dużą skuteczność tych urządzeń w modelu. - sd7032 profil sd 7032 jest "bardziej nośną" wersją profilu sd 7037.w stosunku do pierwowzoru (sd 7037) ma przesunięty o ΔCz=0.15 wykres Cz(α)←(tu jest alfa) . jest on mniej uniwersalny niż sd 7037, ale w bezwietrznych warunkach (lub przy słabym wietrze) może wykazać swoją przewagę (zwłaszcza w locie na holu lub podczas wznoszenia modelu z napędem elektrycznym). - s 7055 profil s 7055 powstał przez modyfikację profilu sd 7037 polegającą na wypłaszczeniu jego spodu. w stosunku do innych popularnych płasko-wypukłych profili (e205, s3021) charakteryzuje się on większą wartością Cz max oraz bardziej ustaloną wartością doskonałości w szerokim zakresie kątów natarcia. a mi chodzi tylko o profil do motoszybowca (1,7-1,8 metra rozpiętości, cięciwa 180mm, waga około 700gram rtf). możliwość załapania się na noszenie na małej górce. pozdrawiam
Czaro Opublikowano 22 Stycznia 2010 Opublikowano 22 Stycznia 2010 Generalnie to musisz zrozumieć co to jest Cz - współczynnik siły nośnej, czyli taka liczba mówiąca jak dużą siłę nośną może wytworzyć skrzydło. Znasz wzór na siłę nośną? F=0,5*Cz*v^2*S*ro? jak sobie przekształcisz, dostaniesz: Cz=2*F/(v^2*S*ro) F- siła, podczas lotu jest równa ciężarowi modelu v- prędkość lotu S- powierzchnia skrzydła ro- gęstość powietrza Teraz widać, że im prędkość lotu mniejsza, tym większy Cz i na odwrót. Im model leci szybciej tym Cz jest mniejszy. Możesz policzyć sobie z tego wzoru w przybliżeniu na jakich Cz będzie pracował profil w płacie i dla takich Cz szukać profilu o najmniejszym oporze (czyli Cx). Czyli w zakresie kątów odpowiadających współczynnikowi siły nośnej od 0.2 do 1.0 charakteryzuje się on małym przyrostem współczynnika oporu (współczynnik oporu rośnie szybko powyżej Cz=1.0)Jak policzysz prędkość dla Cz=0,2 to pewnie wyjdzie Ci lot dość szybki, jak wstawisz Cz=1 to wyjdzie lot bardzo wolny. Czyli na prawie pełnym zakresie prędkości skrzydło będzie generowało mało oporu profilowego - model będzie dobrze szybował. Dopiero przy minimalnej prędkości Cz powyżej 1 szybowiec zdecydowanie zacznie opadać z uwagi na zwiększenie oporów. Tak samo przy bardzo dużych prędkościach - nie będzie się nadawał do szybkiego latania. w stosunku do pierwowzoru (sd 7037) ma przesunięty o ΔCz=0.15 wykres Cz(α)(tu jest alfa)Alfa to kąt natarcia. Znaczy się, że model z profilem 7032 będzie leciał wolniej na takim samym kącie natarcia (upraszczając: na takim samym wyważeniu i trymowaniu) co identyczny z profilem 7037. Będzie też miał mniejszą prędkość minimalną. w stosunku do innych popularnych płasko-wypukłych profili (e205, s3021) charakteryzuje się on większą wartością Cz maxCz max czyli największa wartość Cz jaką może wytworzyć skrzydło - odpowiada za minimalną prędkość przeciągnięcia. Model na profilu 7055 będzie można bardziej zwolnić, niż na np. e205. Albo bardziej dociążyć
Swift Opublikowano 22 Stycznia 2010 Opublikowano 22 Stycznia 2010 Opisy odnoszą się do analizy tkzw. biegunowej profilu (wykres u dołu z lewej): http://worldofkrauss.com/foils/122 Na tym wykresie są nieco inne oznaczenia i tak współczynnik siły nośnej Cl=Cz, współczynnik oporu Cd=Cx. Często na wykresie biegunowych profilu, są naniesione kąty natarcia, tu nie ma, ale kąt natarcia możesz sobie odczytać z wykresu po prawej stronie. W tej bazie są też inne interesujące cię profile. Wybór profilu przez zakładkę "Browse". Z racji małej dokładności tych wykresów do dokładnej analizy się raczej nie nadają, nie mniej dobre jako przykład. Dokładniejsze biegunowe można uzyskać np. z programu Profili 2. PP
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.