Skocz do zawartości

opisy profili - o co tu chodzi


ali1983

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

witam.

 

w starszych numerach "modelarza" ukazywały się artykuły p.t.: "profile modeli latających".

 

mam opisy 3 profili: sd 7037, sd 7032 i s 7055.

 

część opisów jestem w stanie zrozumieć, ale proszę o wytłumaczenie pozostałej treści (tekst pogrubiony):

 

-sd 7037:

profil sd 7037 został zaprojektowany specjalnie do modeli szybowców termicznych (f3j) i stanowi punkt wyjścia wielu modyfikacji. profil ten pozwala na wykorzystanie modelu w różnych warunkach atmosferycznych dzięki dużemu przedziałowi użytecznych kątó natarcia. w zakresie kątów odpowiadających współczynnikowi siły nośnej od 0.2 do 1.0 charakteryzuje się on małym przyrostem współczynnika oporu (współczynnik oporu rośnie szybko powyżej Cz=1.0). dodatkową zaletą tego profilu jest silny wpływ na wychylenia klapy (lotki), co gwarantuje dużą skuteczność tych urządzeń w modelu.

 

- sd7032

profil sd 7032 jest "bardziej nośną" wersją profilu sd 7037.w stosunku do pierwowzoru (sd 7037) ma przesunięty o ΔCz=0.15 wykres Cz(α)←(tu jest alfa)

. jest on mniej uniwersalny niż sd 7037, ale w bezwietrznych warunkach (lub przy słabym wietrze) może wykazać swoją przewagę (zwłaszcza w locie na holu lub podczas wznoszenia modelu z napędem elektrycznym).

 

- s 7055

profil s 7055 powstał przez modyfikację profilu sd 7037 polegającą na wypłaszczeniu jego spodu. w stosunku do innych popularnych płasko-wypukłych profili (e205, s3021) charakteryzuje się on większą wartością Cz max oraz bardziej ustaloną wartością doskonałości w szerokim zakresie kątów natarcia.

 

a mi chodzi tylko o profil do motoszybowca (1,7-1,8 metra rozpiętości, cięciwa 180mm, waga około 700gram rtf). możliwość załapania się na noszenie na małej górce.

 

pozdrawiam

Opublikowano

Generalnie to musisz zrozumieć co to jest Cz - współczynnik siły nośnej, czyli taka liczba mówiąca jak dużą siłę nośną może wytworzyć skrzydło.

Znasz wzór na siłę nośną?

 

F=0,5*Cz*v^2*S*ro?

jak sobie przekształcisz, dostaniesz:

 

Cz=2*F/(v^2*S*ro)

 

F- siła, podczas lotu jest równa ciężarowi modelu

v- prędkość lotu

S- powierzchnia skrzydła

ro- gęstość powietrza

 

Teraz widać, że im prędkość lotu mniejsza, tym większy Cz i na odwrót. Im model leci szybciej tym Cz jest mniejszy. Możesz policzyć sobie z tego wzoru w przybliżeniu na jakich Cz będzie pracował profil w płacie i dla takich Cz szukać profilu o najmniejszym oporze (czyli Cx).

 

Czyli

w zakresie kątów odpowiadających współczynnikowi siły nośnej od 0.2 do 1.0 charakteryzuje się on małym przyrostem współczynnika oporu (współczynnik oporu rośnie szybko powyżej Cz=1.0)

Jak policzysz prędkość dla Cz=0,2 to pewnie wyjdzie Ci lot dość szybki, jak wstawisz Cz=1 to wyjdzie lot bardzo wolny. Czyli na prawie pełnym zakresie prędkości skrzydło będzie generowało mało oporu profilowego - model będzie dobrze szybował. Dopiero przy minimalnej prędkości Cz powyżej 1 szybowiec zdecydowanie zacznie opadać z uwagi na zwiększenie oporów. Tak samo przy bardzo dużych prędkościach - nie będzie się nadawał do szybkiego latania.

 

w stosunku do pierwowzoru (sd 7037) ma przesunięty o ΔCz=0.15 wykres Cz(α)(tu jest alfa)

Alfa to kąt natarcia. Znaczy się, że model z profilem 7032 będzie leciał wolniej na takim samym kącie natarcia (upraszczając: na takim samym wyważeniu i trymowaniu) co identyczny z profilem 7037. Będzie też miał mniejszą prędkość minimalną.

 

w stosunku do innych popularnych płasko-wypukłych profili (e205, s3021) charakteryzuje się on większą wartością Cz max

Cz max czyli największa wartość Cz jaką może wytworzyć skrzydło - odpowiada za minimalną prędkość przeciągnięcia. Model na profilu 7055 będzie można bardziej zwolnić, niż na np. e205. Albo bardziej dociążyć
Opublikowano

Opisy odnoszą się do analizy tkzw. biegunowej profilu (wykres u dołu z lewej):

http://worldofkrauss.com/foils/122

Na tym wykresie są nieco inne oznaczenia i tak współczynnik siły nośnej Cl=Cz, współczynnik oporu Cd=Cx. Często na wykresie biegunowych profilu, są naniesione kąty natarcia, tu nie ma, ale kąt natarcia możesz sobie odczytać z wykresu po prawej stronie. W tej bazie są też inne interesujące cię profile. Wybór profilu przez zakładkę "Browse". Z racji małej dokładności tych wykresów do dokładnej analizy się raczej nie nadają, nie mniej dobre jako przykład. Dokładniejsze biegunowe można uzyskać np. z programu Profili 2.

PP

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.