Skocz do zawartości

szybowiec Pelikan 2m


tom-ek

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

A jak sie maja do tego gotowe natarcia ktore mozna dostac w sklepach modelarskich ? Przeciez przy takiej mnogosci przeroznych profili nie moze istniec jakies uniwersalne natarcie pasujace do wszystkiego. A jesli trzeba je podszlifowac do profilu, to jaki sens kupowania gotowego ? I tez sie je podkleja sosna dla wzmocnienia konstrukcji ?

 

Tomek

  • Odpowiedzi 65
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Opublikowano

A jak sie maja do tego gotowe natarcia ktore mozna dostac w sklepach modelarskich ? Przeciez przy takiej mnogosci przeroznych profili nie moze istniec jakies uniwersalne natarcie pasujace do wszystkiego. A jesli trzeba je podszlifowac do profilu, to jaki sens kupowania gotowego ? I tez sie je podkleja sosna dla wzmocnienia konstrukcji ?

 

Tomek

Zgadza się, sęk w tym czy jest to kształt Twojego noska :?: Listwą nie podklejasz natarcia, tylko wklejasz w nosek w takie nacięcie jak na dźwigar i dopiero do tego naklejasz natarcie. Aha, nie kleisz cjanoakrylem tylko dwuskładnikiem - żywicą znaczy się. Miedzy dźwigary wklejasz pasy balsy, słoje prostopadle do dźwigara. Mają być wklejone tak, że jak patrzysz na dźwigar od góry, to widzisz tylko sosnę. Ufff... Chyba jednak Ci jakiś rysunek zrobię 8) .

Opublikowano

Dzieki za wyjasnienia, nie mecz sie z rysunkiem, mysle ze zrozumialem o co chodzi. Przynajmniej jesli chodzi o dzwigar. Ma to byc cos w ksztalcie takiego polozonego H (dwuteownik ?), na gorze i na dole sosna, a po srodku balsa ze slojami pionowo, tzn od sosny do sosny.

 

Co do natarcia to zrobie jak mowisz, sosna+balsa i chmura pylu :) Popatrze jeszcze na inne relacje z budowy zeby miec pewnosc. Chyba widzialem gdzies budowe Guppika ktory ma podobnie skonstruowany plat. W ogole musi to byc bardzo klasyczna konstrukcja, tylko jako ze to jedno z moich pierwszych podejsc do modelarstwa - rodzi sie mnostwo pytan.

 

Tomek

Opublikowano

Dzieki za wyjasnienia, nie mecz sie z rysunkiem, mysle ze zrozumialem o co chodzi. Przynajmniej jesli chodzi o dzwigar. Ma to byc cos w ksztalcie takiego polozonego H (dwuteownik ?), na gorze i na dole sosna, a po srodku balsa ze slojami pionowo, tzn od sosny do sosny.

 

Co do natarcia to zrobie jak mowisz, sosna+balsa i chmura pylu :) Popatrze jeszcze na inne relacje z budowy zeby miec pewnosc. Chyba widzialem gdzies budowe Guppika ktory ma podobnie skonstruowany plat. W ogole musi to byc bardzo klasyczna konstrukcja, tylko jako ze to jedno z moich pierwszych podejsc do modelarstwa - rodzi sie mnostwo pytan.

 

Tomek

______
|    |
|    |
______

Raczej coś takiego, DWIE pionowe wstawki wewnątrz dźwigara. Krawędź w Guppy szlifowałem właśnie z wykorzystaniem szablonu, zabawa na jakąś godzinkę z groszkiem ;D. Faktycznie podobna konstrukcja tylko dużo lżejsza i delikatniejsza, Twój będzie śmigał z holu, a to niestety dużo zmienia.

Opublikowano

Czyli dzwigar mialby byc w przekroju prostokatem na calej dlugosci plata. Ok. Ulatwi to tez zrobienie polaczenia centro-ucho i umiejscowienia glownego bagnetu (jako ze skrzydlo 2m bedzie oczywiscie dzielone).

 

Czy dodajac keson warto podeprzec go jakims balsowym dzwigarkiem, powiedzmy w polowie odleglosci miedzy dzwigarem glownym i natarciem ? Chodzi mi o to zeby keson sie nie zapadal miedzy zebrami. Dzwigar w 1/3 cieciwy bedzie na centroplacie oddalony od natarcia o jakies 6-7cm. Zebra na planach umieszczone sa co 4cm.

 

Nie chce stworzyc jakiegos latajacego pancernika, ale skoro juz radzicie wzmocnic dzwigar i dodac keson, to wole sie zapytac.

 

Tomek

Opublikowano

Wiesz co, na dobrą sprawę keson tylko od góry. Skrzydło przy tej konstrukcji powinno być wystarczająco sztywne. Z kesonem u góry masz lepiej odwzorowany profil w części odpowiadającej w większości za własności przelotowe. Teoretycznie powinien lepiej latać z kesonem, mieć większą doskonałość aerodynamiczną. Niestety żeby tego dowieść, trzeba by zbudować dwie połówki płata, jedna z kesonem drugą bez, rzucić z górki i zobaczyć w którą stronę zakręci model. Generalnie zagłębienia poszycia między profilami generują bardzo szkodliwe zawirowania, które w końcowej części opływu mogą się rozszerzyć znacznie i całkowicie oderwać strugę od powierzchni skrzydła, rośnie wtedy bardzo opór i maleje siła nośna bo powietrze w wirach zwalnia niwelując różnicę ciśnień. To dlatego tak ważne jest zachowanie promienia noska i odwzorowanie pierwszych 30 % obrysu.

 

edit

 

pisane w tym samym czasie :rotfl: , noski możesz bo to nie model zawodniczy (ja bym dał i nauczył się szlifować krawędzie). Dźwigarek nie musi być.

Opublikowano

Ok, no to teraz chce wyjasnien. :)

 

Co to za noski ? Czy chodzi o pol-zeberka, od dzwigara do natarcia, wstawiane miedzy te "prawdziwe" zeberka zeby zagescic konstrukcje ?

 

I o szlifowaniu jakich krawedzi myslisz blackriver ?

Opublikowano

nosek to jest tak jak myśli tom-ek,czyli takie pół żeberko,długie od natarcia do dźwigara :)

 

ps.ja bym nie dawał na natarciu sosny,jedynie twardsza balsa i też będzie ok.

Opublikowano

nosek to jest tak jak myśli tom-ek,czyli takie pół żeberko,długie od natarcia do dźwigara :)

 

ps.ja bym nie dawał na natarciu sosny,jedynie twardsza balsa i też będzie ok.

Przy 4 centymetrowych odstępach dał bym sobie spokój z pół żebrami, natomiast w krawędź natarcia dałbym sosnę, będzie dużo sztywniej na skręcanie, a na wadze różnica prawie żadna (biorąc pod uwagę cały płatowiec).

Opublikowano

Piszesz że ma być do nauki a więc ja bym robił na listewkach zamiast na kesonie. Tutaj masz 2,8m model na listewkach:

 

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=2985246

 

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=2993450

 

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=2993448

 

Kesony zostaw na następne skrzydła :wink: Co ciekawe, zwróćcie uwagę na wielkość listewek w uszach przy dość dużym modelu.

Opublikowano

Zgadzam się Pawle. Na środkowym zdjęciu widać ładnie konstrukcję głównego dźwigara, zamiast kesonu faktycznie można dać dwie listwy balsowe które zapobiegną zapadaniu się poszycia. Zgodnie z tym co powiedziałeś model ma być szkoleniowy i do nauki więc resztę konstrukcji bym zostawił :? Sosnę w natarciu również.

 

edit

Przy cięciwie 20 cm, grubość profilu 10% to ok 2 cm, żeby się zmieścić z wytrzymałością przy strzale najlepszy byłby dźwigar skrzynkowy o możliwie dużym przekroju. Bodajże w Dadze jest taki, tylko przy centropłacie jest poszerzony o dodatkowe dwie listwy ok 6-8 mm i na długości bodajże ok 20 cm. Ew. można go jeszcze owinąć nicią kevlarową.

Opublikowano

Tutaj masz 2,8m model na listewkach

:shock: Piekny !!!

 

Czyli radzicie odpuscic keson, ale za to wzmocnic natarcie i dac dzwigar skrzynkowy na calej dlugosci plata ? Czy tylko na centro ? Czy tylko u nasady, a potem dwuteownik ?

 

Tomek

Opublikowano

Ja bym dał 10x3 na centro, oczywiście skrzynkę balsową 1,5-2mm, okolice bagnetów sklejka owinięta cienką mocną nicią [nie koniecznie kevlarową ale musi byc zalana CA], na keson balse 5x3 [5x2] x2szt [na moje miekka balsa] i natarcie sosna/świerk. Spływ na dwa sposoby:

 

1. nakładki z 1,5mm balsy

2. 5mm szlifowana na spływ deska balsy [ok.20-25mm]

 

Ja bym wybrał na początek 2 sposób.

Opublikowano

Zobaczmy czy dobrze rozumiem... Na dzwigar dwie listwy sosnowe 10x3, zamkniete przekladkami z balsy 2mm na wiekszosci plata, oprocz okolic nasady (powiedzmy 3-4 pierwsze zebra), gdzie przekladki zrobic ze sklejki, obwiazac nicia i zalac CA.

 

A pierwszej metody na splyw (z tymi nakladkami z balsy 1,5) to w ogole nie lapie :oops:

 

Tomek

Opublikowano

Owszem. Do transportu dwumetrowego plata musialbym zmienic samochod, a wtedy budzet tego szkolnego szybowca znacznie by podskoczyl. :wink:

Opublikowano

A patrzysz wzdłuż czy wszerz samochodu :D

 

Myśle że po 3 segmenty ze sklejki na centropłacie bedą oki, reszta z balsy to nawet na wyrost bedzie :D

 

Reszte chyba rozumiesz :D

 

1 metoda to jakby keson ale z samych pasków balsy [bez listewki]

Opublikowano

Przesadzacie z tymi wzmocnieniami Pelikana.

 

Model Pelikan wykonany przez mojego syna:

 

Dołączona grafika

 

Kryty japonką. Oczywiście już był raz rozbity - zderzenie w powietrzu z innym modelem (widać na zdjęciu, że skrzydło było rekonstruowane). Poza tym lata zarówno na zboczu jak i z holu. Jeżeli ma być kryty folią, to jedyne wzmocnienie jakie bym zrobił, to keson górny i dolny, od natarcia do dźwigara. Folia nie usztywnia tak jak papier japoński. Nic więcej nie trzeba zmieniać. Pan Antek Opoczka jest świetnym konstruktorem i nie wydaje mi się, żeby trzeba było poprawiać jego konstrukcje.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.