Skocz do zawartości

Pierwsze kroki z aparaturą


Gites

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Wczoraj udało mi się podłączyć aparaturę HK-T6A do laptopa a potem uruchomiłem FMS. Króciutko pobawiłem się Mam parę pytań, które być może będą dla Was dziecinne:

 

KALIBRACJA

- po co w ogóle się ją przeprowadza?

- czy wykorzystuje się ją wyłącznie przy podłączaniu aparatury do komputera czy może jest to też potrzebne przy sterowaniu prawdziwym modelem?

 

LOTKI

- wiem że istnieją w samolotach "od zawsze" ale co konkretnego dają jeśli skręcanie można przeprowadzić wykorzystując jedynie ster kierunku na ogonie?

 

KANAŁY, DRĄŻKI, POKRĘTŁA, PRZEŁĄCZNIKI

- co do drążków to nie mam pytań ale nie znalazłem nigdzie na forum jasnego opisu po co są na aparaturze pokrętła i przełączniki

- w jakim celu konfiguruje się te wszystkie "tajemnicze" rzeczy jak np. miksowanie kanałów, jakieś procentowe przesunięcia, itd. Chodzi mi chyba o "łopatologiczny" opis funkcji dostępnych poprzez program T6config- i to najlepiej z przykładami jeśli ktoś czuje wenę :P

 

Pozdrawiam i proszę nie strzelajcie ;)

Gites

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

Kalibracja

-Aby drążki znajdowały się w "neutrum"(zero).

-W przypadku Twojej aparatury jedynie do latania na PC.

Lotki

-służące do kontroli przechylenia samolotu, czyli obrotu wzdłuż osi podłużne .

http://pl.wikipedia.org/wiki/Lotka_%28lotnictwo%29

 

KANAŁY, DRĄŻKI, POKRĘTŁA, PRZEŁĄCZNIKI

-Pokrętła to są zazwyczaj potencjometry które regulują wychylenia serwa w kanałach powyzej 4.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- w jakim celu konfiguruje się te wszystkie "tajemnicze" rzeczy jak np. miksowanie kanałów, jakieś procentowe przesunięcia, itd. Chodzi mi chyba o "łopatologiczny" opis funkcji dostępnych poprzez program T6config- i to najlepiej z przykładami jeśli ktoś czuje wenę :P

 

Najprościej by było, jak byś przeczytał instrukcję od radia, nawet innego niż posiadasz - np. w sieci jest instrukcja FF9, gdzie są opisane funkcje aparatury.

Opis łopatologiczny to kilkanaście stron druku :-)

 

przełączniki - np. otwarcie/schowanie podwozia, włączenie miksera, uruchomienie DR (dual rate).

 

miksery - lotki napędzane dwoma serwami - bez miksera działają jak lotki, dzięki mikserowi (czyli złożeniu dwóch lub więcej funkcji) mogą działać jak klapy.

 

miksować można np. ster wysokości z klapami, lotki i ster kierunku itp. itd

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze to ten temat także już był ...

 

Przełączniki ustawiasz jako D\R czyli zmiane wychyleń sterów [eq. up 60%, down 100%]

Drugi przełącznik to throttle cut czyli odciecie gazu - wyłączenie silnika

 

Potencjometry to kanał 5 i 6, płynnie reguloane, ja używam ich do klap oraz podwozia

 

 

Miksowanie kanałów używa się np. gdy chce się sprzężyć ze sobą lotki i ster kierunku, bądź silniki [o ile są dwa lub więcej] z sterem kierunku. No i jeszcze kilka innych zastosowań. Jeżeli usunąłeś mixery w T6 [jest ich 3] to bedziesz musiał przywrócić je na zasadzie zmixowania kanału 5 i 6 z VR A oraz VR B aby znowu zaczęły działać.

 

Subtrim to zero serwa, nie podnosimy orczyka ani nie przestawiamy dzwigni tylko ustawiamy wartość a serwo nam się przestawia w neutrum.

 

End point pozwala nam skrócić wychylenia serw, revers to chyba jasne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nalezy wywalić jeden kanał VR [ch5 albo 6 zalezy pod który podpina się serwo] i zrobić mixer odpowiednich kanałów.

 

Null znaczy null, polecam słownik

 

Nor/id to ustawienia dla wartości on i off

 

Swash afr nie mam pojecia bo to chyba coś od heli, pitch adjust nie występuje w HK-T6A o której tutaj mowa ... W każdym razie w mojej tego nie ma ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze to ten temat także już był ...

Niewiele udało mi się znaleźć a jeśli już to pisane językiem charakterystycznym dla Ertmana :mrgreen: czyli:

"Masz podstawowe 4 kanały, mamy reversy kanałów (czyli odwracanie wychyleń serwa) i trymery (przesuwanie "neutrum" serwa). ( ... ) Czyli nadajniki z grubsza mamy wyjaśnione".

 

Przełączniki ustawiasz jako D\R czyli zmiane wychyleń sterów (eq. up 60%, down 100%)

Do rzeczy... co to jest Dual Rate i jakie jest jego praktyczne wykorzystanie? ("do zmiany wychyleń sterów" nie bardzo do mnie przemawia - sorry ale jestem początkujący)

 

Drugi przełącznik to throttle cut czyli odciecie gazu - wyłączenie silnika

Nie bardzo rozumiem... napisałeś, że przełączniki ustawia się jako DR a teraz że jeden z nich ustawiasz jako Throttle Cut. To jak to w końcu jest?

 

Potencjometry to kanał 5 i 6, płynnie reguloane, ja używam ich do klap oraz podwozia

Wykorzystanie do klap jeszcze mogę zrozumieć ale po co płynne sterowanie podwoziem? Czy mam rozumieć że jak masz kaprys to otwierasz sobie podwozie "na pół gwizdka"?

 

Pozdrawiam,

Gites

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do rzeczy... co to jest Dual Rate i jakie jest jego praktyczne wykorzystanie? ("do zmiany wychyleń sterów" nie bardzo do mnie przemawia - sorry ale jestem początkujący)

Dual rate jest to zmiana wychylenia końcowego serwa (gdzie orczyk się zatrzymuje gdy drążek jest wychylony na max) czyli gdy masz włączone to masz tylko 60% wychyleń, a gdy wyłączone 100%. Używa się tego raczej w akrobatach gdy chcesz sobie spokojnie polatać to masz włączone, przełaczasz i możesz juz szaleć na całych wychyleniach.

 

Nie bardzo rozumiem... napisałeś, że przełączniki ustawia się jako DR a teraz że jeden z nich ustawiasz jako Throttle Cut. To jak to w końcu jest?

W aparaturze masz 2 drążki, 2 przełączniki i 2 potencjometry. Na jednym przełączniku ustawiasz sobie DR (Wł-Wył), a na drugim przełącznik Throttle cut (gaszenie silnika).

 

Wykorzystanie do klap jeszcze mogę zrozumieć ale po co płynne sterowanie podwoziem? Czy mam rozumieć że jak masz kaprys to otwierasz sobie podwozie "na pół gwizdka"?

Wydaje mi się że po prostu zabrakło jednego przełącznika więc Paweł dał na potencjometr. A wyobrażasz sobie gaszenie silnika pokrętłem, bo ja niebardzo :? . Jest jeszcze jedna zaleta podwozia na pokrętle to to ze możesz otwierać podwozie powoli bez użycia spowalniacza serwa, czyli tak bardziej makietowo.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do rzeczy... co to jest Dual Rate i jakie jest jego praktyczne wykorzystanie? ("do zmiany wychyleń sterów" nie bardzo do mnie przemawia - sorry ale jestem początkujący)

Dual rate jest to zmiana wychylenia końcowego serwa (gdzie orczyk się zatrzymuje gdy drążek jest wychylony na max) czyli gdy masz włączone to masz tylko 60% wychyleń, a gdy wyłączone 100%. Używa się tego raczej w akrobatach gdy chcesz sobie spokojnie polatać to masz włączone, przełaczasz i możesz juz szaleć na całych wychyleniach.
A czy przypadkiem nie można osiągnąć tego samego przy użyciu ENDPOINT?

 

Jeszcze jedna kwestia... do czego służy SUBTRIM?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiepsko czytacie forum, na pewno to opisywałem ale juz nie pamiętam gdzie. Neich wam będzie możemy tutaj utworzyć taką bazę wiedzy nt. HK-T6A

 

Ja używam spowalniacza i pokrętła do podwozia, mogę zasymulować zacięcie się mechanizmu :lol:

 

A na powaznie to tak jak pisze Paweł, nie mam wolnego przełącznika ...

 

Co do D\R jest to istotna funkcja także w trenerach, na poczatku zawsze używa się 100% wychylen ale model moze okazać się zbyt nerwowy, przełączam przełącznik i model robi się "względnie" spokojniejszy

 

Paweł wszystko oki z twoim ustawieniem poza tym że ustawiasz switch na SW A a powinieneś na ON, wtedy masz na stałe to ustawione.

 

edit: END POINT to stałe ustawienie wychyleń a tu [w D\R] chodzi o dynamikę, SUBTRIM to jest centrowanie zera serwa, taki jakby trymer ale z poziomu programu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

END POINT to stałe ustawienie wychyleń a tu [w D\R] chodzi o dynamikę

Wiesz... nadal nie rozumiem. Popraw mnie jeśli się mylę ale ja to widzę tak:

 

ENDPOINT

(zakładamy że mówimy o jednym drążku obsługującym CH1 i pomijamy kwestię ustawienia rewersów) ENDPOINT dla CH1 ustawiony na 50% (prawo) i 75% (lewo). Przesuwamy powoli drążek na max w prawo - serwo podłączone do CH1 jedzie w prawo, - w momencie gdy drążek osiągnie 50% swojego wychylenia w prawo, serwo się zatrzymuje (też w 50% swojego wychylenia). Mimo przesuwania drążka dalej w prawo, serwo stoi na 50% swojego wychylenia. Adekwatna sytuacja przy wychylaniu drążka w lewo z tym, że serwo dochodzi do 75% swojego zakresu i tam się zatrzymuje. Krótko mówiąc, ENDPOINT służy niejako do wyłączania reakcji serwa powyżej danego punktu wychylenia drążka. Czy to jest poprawne rozumowanie?

 

D/R

Założenia takie same jak wyżej... D/R dla CH1 ustawiony na 50% dla ON i 100% dla OFF.

D/R wyłączony (OFF)

Przesuwam powoli drążek w prawo - serwo CH1 jedzie w prawo, - gdy drążek osiąga 50% swojego wychylenia to serwo też ma 50% wychylenia, - gdy drążek osiąga 100% swojego wychylenia to serwo też ma 100% swojego wychylenia.

D/R włączony (ON)

Przesuwam powoli drążek w prawo - serwo CH1 jedzie w prawo, - gdy drążek osiąga 50% swojego wychylenia to serwo ma 25% wychylenia, - gdy drążek osiąga 100% swojego wychylenia, serwo osiąga 50% swojego wychylenia.

Krótko mówiąc, D/R służy niejako do zmiany proporcji pomiędzy wychyleniami drążka a wychyleniami serwa. Czy to jest poprawne rozumowanie?

 

SUBTRIM to jest centrowanie zera serwa, taki jakby trymer ale z poziomu programu

No ma to sens ;) tylko po kiego grzyba producent zdefiniował, że wartości subtrim są z zakresu -120 a +120 (ani to procenty ani co).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ENDPOINT - prawie jak podajesz ale: w momencie przesuniecie drążka na max w prawo masz 50% a nie w połowie drogi, cały zakres wychylenia jest płynny a maksymalne wychylenie wynosi wspominane 50%

 

D\R o dziwo dobrze tłumaczysz juz, tłumaczenie krótkie także dobre

 

SUBTRIM - o ile używasz to mozesz nawet dać wartość 120 ale wtedy nie masz możliwości ruchu w jedną stronę, jak narysujesz sobie serwo to mozesz ustawić dowolnie orczyk w zakresie zera ale maksymalne wychylenia zawsze będą +120 i -120, jak dasz zero na punkt 100 to masz +20 i -240

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ENDPOINT - prawie jak podajesz ale: w momencie przesuniecie drążka na max w prawo masz 50% a nie w połowie drogi, cały zakres wychylenia jest płynny a maksymalne wychylenie wynosi wspominane 50%

Teraz to zamieszałeś :D Jak na mój gust to opisałeś dokładnie tak jak ja napisałem... bo 50% wychylenia serwa (mój opis) to chyba połowa drogi (Twój opis) ;)

Pamiętaj że piszesz do "krowy na rowie" czyli do mnie :P

 

SUBTRIM - o ile używasz to mozesz nawet dać wartość 120 ale wtedy nie masz możliwości ruchu w jedną stronę, jak narysujesz sobie serwo to mozesz ustawić dowolnie orczyk w zakresie zera ale maksymalne wychylenia zawsze będą +120 i -120, jak dasz zero na punkt 100 to masz +20 i -240

Aha... czyli wspomniane liczby odzwierciedlają stopnie kątowe w rzeczywistości. Tak?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad1 End point to maksymalne wychylenie serwa, doslownie punkt końcowy, ustawiam sobie 85% na lewo i prawo a moje serwo bedzie miało 85% wychyleń, powiedzmy droga bedzie wynosić 10mm zamiast 12mm. Dla wartości D\R te 85% bedzie 10mm czyli 100% a dla D\R 60% bedzie to 6mm.

 

Ad2 Najprawdopodobniej tak

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad1 End point to maksymalne wychylenie serwa, doslownie punkt końcowy, ustawiam sobie 85% na lewo i prawo a moje serwo bedzie miało 85% wychyleń, powiedzmy droga bedzie wynosić 10mm zamiast 12mm. Dla wartości D\R te 85% bedzie 10mm czyli 100% a dla D\R 60% bedzie to 6mm.

No to nasze wersje się zgadzają ;) Dzięki wielkie.

Kończąc temat... Myślę, że kupię 4 serwa w celach edukacyjnych, podłączę je do odbiornika i pobawię się wszystkimi możliwymi ustawieniami nadajnika obserwując reakcję serw na ruchy drążków, trymerów, przełączników i potencjometrów. Jest też w głowie idea żeby to wszystko sfilmować jako materiał "dla opornych" :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.