Jump to content

stecio - TOTO-0


Recommended Posts

Witam. Samolotem, który wykonam na konkurs będzie TOTO-0. Będzie to normalna wersja, nie powiększana. TOTA będę wykonywał w myśl Motylastego, bez moich pomysłów rozwiązań konstrukcyjnych. Przede wszystkim będę się starał tworzyć przejrzystą i czytelną relacje. Aha, relacji nie będę dzielił na żadne etapy. Pracę zacznę w poniedziałek.

 

:!: Wyposażenie, które wykorzystam w modelu:

-silnik tzw. "zbig" produkcji hubert_tata

-regulator 30 A

-odbiornik E-sky

-pakiet ????

-aparatura E-sky

___________________________________________________________________________

 

:!: 1. Plany.

Pierwszy arkusz zawiera 21 kartek, drugi 10.

Wydrukowane. Wstępna przymiarka.

 

Pierwszy arkusz:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3774

Drugi arkusz:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3775

 

Uwaga! Chciałbym bardzo podziękować użytkownikowi Alyan za to, że ofiarował mi materiały w postaci balsy, sklejki i listew, tym samym otwierając mi drogę do wystartowania w konkursie. Wielkie dzięki!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply

:!: 2. Program do obróbki zdjęć.

Chciałem napisać o narzędziu, którego będę częstą używał. Jest nim program do obróbki zdjęć o nazwie Paint.NET. Co prawda obróbka będzie się ograniczać do zmniejszenia rozdzielczości do 800x600 pikseli, a później zmniejszenia wagi do mniejszej niż 95kB. Można to zrobić regulując jakość obrazu zapisanego jako JPG. Jest to darmowy program, można go ściągnąć np. stąd http://www.dobreprogramy.pl/PaintNET,Program,Windows,12332.html .

Oto screen z Paint.NET:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3838

:!: 3. Sklejka 3mm.

Sklejkę 3mm do modelu pozyskałem z skrzynki po cytrusach. Dodatkowo przyszła dziś do mnie piłka włośnicowa, którą kupiłem kilka dni wcześniej. Brzeszczoty tną bardzo dobrze, trochę strzępią sklejkę. Ćwiczenia w wycinaniu trwają:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3839

Link to comment
Share on other sites

:!: 4. Materiały i narzędzia.

Na zdjęciu znajdują się materiały (balsa, listwy sosnowe, sklejka i depron) i niewielka część narzędzi, które wykorzystam do budowy (nożyk, strzykawka, klej Dragon, Soudal, pisak do płyt, ołówek do drewna, CA, żywica nie-wiem-ilu-minutowa i papier ścierny różnych gradacji)

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3779

:!: 5. Modyfikacja pisaka.

(Poniższa zdjęcie ukaże, jak bardzo jestem początkującym [robię podstawowe narzędzie])

Budowę zacząłem nie od samego modelu, lecz od bardzo pomocnego przyrządu. Z balsy 4mm wyciąłem kawałek listewki: (zdjęcie delikatnie poruszone)

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3780

Później przy pomocy multitoola, zwanego taśmą klejącą przykleiłem listewkę do pisaka do CD:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3781

Listewkę starłem papierem ściernym o gradacji 230, by między czubkiem a listewką była odległość 6mm:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3782

:!: 6. Listwa depronowa.

Następnie, w celu przetestowania mojego pisaka nakreśliłem linię na depronie:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3783

Ciągnąc nożykiem po depronie, pomagając sobie przy tym linijką, by linia była względnie prosta...

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3784

...wyciąłem pierwszą listwę, którą później wykorzystam w modelu:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3785

Link to comment
Share on other sites

:!: 7. Naklejanie planów na depron.

Do tego celu użyłem wikolu. Najpierw wylałem trochę na płytę depronu:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3851

Następnie, przy pomocy ekierki, rozsmarowałem równomiernie wikol po całej płycie:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3852

Efekt końcowy był taki:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3853

Później tylko przykleiłem plany na płytę (zdjęcie jeszcze przed wyrównaniem, dlatego są te purchle):

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3854

:!: 8. Wycinanie części depronowych.

Nie mam zdjęć tej czynności. Spód kadłuba nie najlepiej mi wyszedł więc wydrukowałem kartki planu, tam gdzie był i wyciąłem go jeszcze raz:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3855

:!: 9. Szlifowanie części depronowych.

Wszystkie krawędzie części depronowych po wycięciu dokładnie wyszlifowałem, by nie było żadnych nierówności:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3856

:!: 10. Zaznaczenie linii dla listew depronowych.

W tej czynności posługiwałem się wcześniej przygotowanym pisakiem. Efekt był taki:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3857

:!: 11. Wklejanie dolnej listwy depronowej.

Czynność wykonana w jednej, jak i drugiej części kadłuba:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3858

:!: 12. Wycinanie wzmocnienia mocowania skrzydła.

Najpierw wyciąłem i nakleiłem papierowe części na deskę balsową 3mm. Przy takich czynnościach staram się zużyć jak najmniej balsy, więc nakleiłem je krawędziami do siebie:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3859

Tu już wycięte:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3860

A tu już bez papierka i z dziurkami:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3861

:!: 13. Wklejanie mocowania skrzydła.

Do wklejenia użyłem kleju polimerowego Dragona, wydaje mi się, że to najlepszy klej do tego typu łączeń:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3862

:!: 14. Wklejenie listwy sosnowej.

Do tej czynności również użyłem kleju polimerowego. Tu pierwsza część:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3863

A tu druga:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3864

:!: 15. Wklejenie górnej listwy depronowej.

Czynność wykonana 2 razy:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3865

Link to comment
Share on other sites

:!: 16. Wycinanie mocowania silnika.

Tutaj napiszę, co nieco o tym, jak wycinam. Najpierw wycinam daną część, przyklejam klejem do papieru w sztyfcie do sklejki. Wyżynam wokół konturów brzeszczotami firmy Lux-tools, pozostawiając margines, który następnie ścieram papierem ściernym:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3869

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3870

Otwór został dopasowany do mojego silnika.

:!: 17. Wycinane wręgi ELS-3.

Tak, jak zwykle - najpierw piłką, później papierem:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3871

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3872

:!: 18. Wklejanie wręg do kadłuba.

Najpierw wkleiłem wręgę depronową, używając kleju polimerowego Dragon:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3873

Następnie, używając kleju epoksydowego, wkleiłem wręgę ELS-3:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3874

Na końcu, używając Soudala (tylko nie takiego do styropianu, to jest Soudal Fix All, podobno bardzo wytrzymałego), wkleiłem mocowanie silnika. Ustawiłem je pod kątem prostym, pomagając sobie przy tym puszką po kleju epoksydowym:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3875

 

Uwaga! Chciałem bardzo podziękować użytkownikowi KRUUP za części do silnika, które mi przekazał. Wielkie dzięki!!

Link to comment
Share on other sites

:!: 19. Łączenie obu części kadłuba.

Do złączenia użyłem kleju epoksydowego i polimerowego. Polimerowego do wręgi depronowej, a epoksydowego do wręg sklejkowych. Wszystko idealnie spasowało. Tutaj rozrobiony klej epoksydowy firmy Duro Stcik. Jest cypryjska firma, mają bardzo szeroki asortyment, lecz nie widziałem ich produktów w Polsce:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3888

A tutaj już złączone części kadłuba:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3889

Link to comment
Share on other sites

:!: 20. Wklejanie podłogi.

Wczoraj wkleiłem podłogę w kadłub. Użyłem kleju polimerowego:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3904

By boki kadłuba się nie rozchodziły skleiłem je taśmą papierową:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3905

Efekt końcowy był taki:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3906

:!: 21. Szlifowanie dolnych krawędzi kadłuba.

Następnie dolne krawędzie kadłuba zeszlifowałem tak, by były okrągłe papierem ściernym 220:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3907

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3908

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3909

Link to comment
Share on other sites

:!: 22. Wklejanie wręgi ELS-2.

Wręgę ELS-2 wyciąłem wcześniej, a następnie wkleiłem po kątem prostym, używając kleju polimerowego:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3962

:!: 23. Łoże serw.

Kolejną czynnością, która poczyniłem, był wycięcie łoża serw. Najpierw odmierzyłem, później wyciąłem z depronu, następnie wkleiłem odpowiednią deseczkę z balsy 1mm:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3963

Później wyciąłem miejsca na serwa, wsadziłem je i wkleiłem w kadłub:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3964

:!: 24. Górne pokrycie.

Następnie wkleiłem górne pokrycie kadłuba, bowdeny też:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3965

:!: 25. Łoże sterów.

W międzyczasie, kiedy pokrycie kadłuba jaszcze schło, wyciąłem łoże pod stateczniki z balsy 1mm i wkleiłem je na klej polimerowy:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=3966

 

Uwaga! Chciałem bardzo podziękować użytkownikowi o nicku kojot za materiały modelarskie. Wielkie dzięki!!

Link to comment
Share on other sites

Następnie, po odklejeniu taśm, zeszlifowałem górę kadłuba:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4023

:!: 26. Silnik.

Potem przykręciłem aluminiowe mocowanie silnika, dbając o właściwy skłon i wykłon , później wkręciłem silnik w mocowanie:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4024

:!: 27. Statecznik poziomy i ster wysokości.

Na początek oszlifowałem natarcie statecznika, by było mniej toporne i stawiało mniejszy opór:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4025

Później wkleiłem wzmocnienia wykonane z balsy 1mm (w statecznik i ster):

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4026

Gdy klei wysechł, przeszlifowałem wzmocnienia i połączyłem statecznik i ster taśmą:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4027

Na koniec statecznik dokleiłem do kadłuba:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4028

:!: 28. Statecznik pionowy i ster kierunku.

Natarcie statecznika pionowego zeszlifowałem tak samo, jak poziomego, po czym przykleiłem listewki balsowe:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4029

W międzyczasie, gdy klej sechł, wyciąłem z dyskietki zawiasy:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4030

Po wyschnięciu kleju, listewki zeszlifowałem na kształt trójkąta, zrobiłem wcięcia, wkleiłem zawiasy i połączyłem ster kierunku ze statecznikiem:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4031

Następnie, przy użyciu kleju polimerowego, wkleiłem statecznik pionowy:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4032

A później wkleiłem wzmocnienia z brystolu wikolem:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4034

:!: 29. Płytka nad silnik.

Najpierw odmierzyłem, później wyciąłem z depronu, na koniec wkleiłem sosnowe wzmocnienia. Wkleję ją po zamontowaniu regulatora:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4033

Link to comment
Share on other sites

:!: 30. Poprawka.

Poprawiłem ster wysokości i zamieniłem taśmę na zawiasy z dyskietki. Teraz lepiej to wygląda:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4082

:!: 31. Skrzydło.

Całe skrzydło robię jako jeden punkt, ponieważ mam dość mało zdjęć z jego budowy. Najpierw wydrukowałem poprawione plany skrzydła:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4083

Później przerysowałem je na rowkowany IzoFloor 3mm:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4084

Następnie wyciąłem wzory żeberek:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4085

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4086

Po tej czynności dokleiłem depronową listwę, z której zrobiłem spływ skrzydła:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4088

Po tym wkleiłem sosnowy dźwigar:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4089

Gdy już miałem podstawę skrzydła, zrobiłem depronowe żeberka. Na jeden koniec zaostrzonych szprych włożyłem jedno sklejkowe żeberko, później powbijałem depronowe klocki, po czym wsadziłem drugie sklejkowe żeberko. Później to zeszlifowałem do wzoru żeberek:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4087

Następnie powklejałem je pod kątem prostym według planu i na wierzch wkleiłem jeszcze jeden sosnowy dźwigar:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4090

Na koniec powypełniałem przestrzenie między dźwigarami balsą i depronem:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4091

 

Uwaga: Dziś zachorowałem, mam gorączkę - dlatego opis dotychczasowej budowy skrzydła jest tak ubogi. Ledwie widzę te literki na monitorze...

Link to comment
Share on other sites

Dziś skleiłem skrzydła w całość. Najpierw pokryłem wszystkie żeberka dźwigar klejem polimerowym (te niteczki widoczne na zdjęciu to klej):

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4104

po czym złożyłem skrzydło i przykryłem całą masą książek (znajdzie się każda tematyka), ciężkim zasilaczem, a nawet mikroskopem (w drewnianej skrzynce) i całą masą innych rzeczy, które były pod ręką:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4105

Link to comment
Share on other sites

Gdy już wszystko zdjąłem i papierem ściernym przetarłem spływ skrzydło wyglądało tak:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4134

Następnie na końcach skrzydeł wkleiłem kawałki depronu, po czym zeszlifowałem je na wzór skrzydła (te poszarpania na zdjęciu to efekt tego, że klejem polimerowym posmarowałem cały kawałek depronu, a że polimer po wyschnięciu jest ciężki do zeszlifowania, to pozostawały takie poszarpania, które później musiałem "wyskubać"):

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4135

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4136

Później nożem przeciąłem skrzydło w połowie, a piłką przepiłowałem dźwigary:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4137

Po tym wyciąłem wzmocnienie skrzydła. Na razie skrzydło jest ze wzniosem, ale jak dorwę jakieś serwo i nauczę latać, to zrobię skrzydło z lotkami:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4139

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4140

Później wkleiłem balsowe wzmocnienia, w miejscu gdzie będzie szła guma mocująca skrzydło:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4138

Link to comment
Share on other sites

Ferie się skończyły, więc prace będą szły wolniej. Tak samo relacja też będzie "opóźniona".

 

Tu już gotowe sklejone skrzydło. W planach jest wersja z lotkami:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4187

:!: 32. Mocowanie skrzydła.

Następnie wkleiłem dwie listewki, które będą trzymały skrzydło. Wkleiłem również dwa balsowe wzmocnienia krawędzi kadłuba, w miejscu mocowania skrzydeł:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4188

Później z balsy 1mm wyciąłem prostokąciki, które następnie nasączyłem CA i poprzyklejałem do listewek mocujących skrzydło. Mają zapobiegać spadaniu gumki z listwy:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4189

Link to comment
Share on other sites

:!: 34. Malowanie.

Malowanie rozpocząłem od wlania farby do słoika i rozrobienia jej z odrobiną wody:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4240

Następnie wziąłem się za malowanie górnej strony skrzydeł:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4241

Efekt był taki (na zdjęciu tego nie widać, ale chyba za dużo wody dolałem do farby i jest za rzadka, przez co depron prześwituje. Poprawię to, gdy pierwsza warstwa wyschnie):

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4242

Gdy skrzydła schły, pomalowałem spód kadłuba (tutaj dolałem więcej farby i jest dużo lepiej, depron nie prześwituje):

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4243

Teraz mam 4 godzinki zanim farba wyschnie (przynajmniej tak na puszce jest napisane).

Link to comment
Share on other sites

Długo nic nie pisałem. Prace posuwają się do przodu. Postanowiłem, że jednak okleję model i dopiero pomaluję (tak mi doradza wiele osóB). Wstawię zdjęcia jak skończę oklejanie. I dobra wiadomość: prawdopodobnie we wtorek odbędzie się oblot.

Link to comment
Share on other sites

Model jest już obklejony w 95%. Został do obklejenia tylko statecznik poziomy. Muszę powiedzieć, że nieźle się okleja na wikol. Bardzo dobrze naciąga papier, przez co większość zmarszczek znika. Tak się prezentuje teraz (te kawałki papieru po bokach, to wystają z kawałka wklejonego na spód, jak wyschnie to je obetnę):

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4366

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4367

Teraz idę do garażu malować skrzydła (u nas na wschodzie jest już cieplej), jak skończę wstawię zdjęcia.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.