Jump to content

Jaki EDF do modelu??


Recommended Posts

Witam serdecznie w nowym temacie wszystkich forumowiczow. Kochani mam do Was pytanie... Jako, ze nie jestem ekspertem jesli chodzi o ten rodzaj napedu, pozwole sobie zapytac Was- bardziej doswiadczonych. Robie modele jak ten:

http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=24171

Modelik taki ma ok 900-1100g. Rozpietosc 98cm, dlugosc ok 140cm... I teraz moje pytanko: Czym to napedzic??? Nie mam bladego pojecia jak klasyfikowac EDFy. Jak je dobierac... Jak i gdzie ich szukac? Chcialbym tez uniknac sytuacji, w ktorej model lata trzy minuty ze wzgledu na duzy pobor pradu. Czy jest jakis zloty srodek? Podpowiedzcie cos prosze...

Link to comment
Share on other sites

Jak je dobierac.

Witaj, a może powinienes zacząc od napędu, ja tak własnie robie najpierw naped (turbinka) i potem reszta wg skali aby miało rece i nogi... No ale skoro już jest model to może jeszcze wymiary tunelu (fi)...

 

Chcialbym tez uniknac sytuacji, w ktorej model lata trzy minuty ze wzgledu na duzy pobor pradu.

Musisz liczyc sie z tym dużym poborem prądu, turbinka ma mniejszą efektywność napedową niż śmigło, wiec jezeli ma być power to i silnik musi byc odpowiedni (duze obroty, duży amperaż - to i ciąg odpowiedni bedzie). Zawsze jednak musisz brac pod uwage bezwładnośc napedu. Model nie bedzie reagował tak gwałtownie jak przy napędzie smiglowym, raczej musisz trzymac obroty aby model latał realistycznie... Podobnie maja "dorosłe" rury, adaptacja obrotów troche trwa, samolot rozpedza sie wolniej, ale jak już "załapie" to jest adrenalinka... W avatarze masz sugestywna fotkę, to przypadek, czy naprawde obsługujesz dorosłe maszyny?

Link to comment
Share on other sites

Jaki EDF do modelu??

To jest pytanie, które sam mam ochotę zadać mimo zamęczenia kilkudziesięciu już turbinek.

 

Miałem do tej pory po kilka GWS 55, 64 i jedną 75; bardzo dobre do małych mocy i lekkie.

Również po kilka Haoye 64, 75 i jedną 90. Ciężkie, solidne (w porównaniu z GWS), można już cisnąć moc, ale są bardzo nierówne pod względem jakości, a konkretnie wyważenia wirników (można kupić 4 i nie trafić żadnej dobrej :( ).

Miałem też turbinki z Hobbycity z tych najtańszych już z silnikiem - szczerze odradzam, są dokładnie do niczego.

Teraz coś co polecają inni: Wemotec balansowany dynamicznie. Miałem 2szt Midifanów (90) i można naprawdę dawać czadu. To się nawet słyszy przy uruchomieniu, że pracują w dobrym zakresie: szum powietrza, a nie wycie zrywanych strug.

Bardzo dobre są też turbinki HET, ale to wiem tylko z opisu użytkowników :]

Grupa turbin aluminiowych - mam ochotę popróbować.

Górna półka - Schubeler itp - piekielnie drogo :evil:

 

Dobór do modelu, to analiza rozmiaru tunelu, lub jak przy budowie modelu od nowa, możliwości powiększenia średnicy bez zbytniego spokraczenia modelu.

Jak już mam wytypowaną gabarytowo ( u Ciebie może to być 2x64), to szukam silnika i zasilania.

Najłatwiej podebrać coś sprawdzonego, samodzielne kombinacje są bardzo kosztowne (kiepskie osiągi, spalone silniki, niepotrzebne kolejne pakiety itd).

 

Rozpisałem się trochę, ale to temat bardzo obszerny i powiem szczerze trudny.

Czas lotu... trzeba wszystko dobrać bardzo optymalnie i oczywiście albo max czas, albo osiągi.

 

PS

Dobre źrodło wiedzy i linków do sklepów: http://www.rcuniverse.com/magazine/article_display.cfm?article_id=1077

Link to comment
Share on other sites

Równiez miałem podobnie jak przedmówca, kilka napedów w rekach troche sprawdzałem, testowałem co lepsze. Do tej pory jednak najlepiej sprawdza sie to: http://www.vasamodel.cz/img/foto_65_07.jpg troche droga ta turbinka, ale bardzo lekka wykonana z wegla i naprawde dopracoiwana. Silnik do niej to mega 16/15/3 http://www.megamotor.cz/v...a_16_15_x_3.jpg powinna byc w numerku na koncu symbolu 2, ale ten równiż ma niezłego kopa - regler 30A...

 

A nie lepiej pomyśleć o węglowych turbinkach naszego sąsiada http://www.vasamodel.cz/

Bardzo duża sprawność świetne wykonanie - trochę drogo - ale myślę że warto.

He, he Mirek razem myslimy i piszemy o tym samym... :D

Link to comment
Share on other sites

Vasafana65 mam już od jakiegos czasu, nie zauwazyłem zeby miał jakies bicie, czy wibracje. Zestaw zasilałem palietem LiPO 3S i 4S. Ten ostatni dawał spory power. Konstrukcja depronowego modelu CRD (Co Ręka Dała) nie wytrzymała wyjscia z lotu pionowego do poziomego - skrzydła klasnęły :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jaki EDF do modelu??

To jest pytanie, które sam mam ochotę zadać mimo zamęczenia kilkudziesięciu już turbinek.
No cóż Hubercie ,zamęczyłeś je bo bez problemu dały się zameczyć. Obserwując Twoje poczynania zastanawiam sie kiedy zdecydujesz się na króla EDF jakim jest wg.mnie SCHUBELER. Osobiście polecam te napędy...
Link to comment
Share on other sites

Wszystko wskazuje na to, że są dobre :D

Niestety powstrzymuje mnie ich cena: 240$ Schubeler 30, a 46$ Wemotec Minifan; a to w sumie podobna klasa wymiarowa (około 69mm), no i sama turbinka to dopiero początek wydatków.

Jak się nie załamię i wytrwam w zabawach z EDF, to może kiedyś do nich "dojdę", ale pewnie od razu raczej 90, albo nawet 120mm.

 

Wracając do pytania kolegi rosomak74; to od czegoś trzeba w końcu zacząć, może optymalnie byłoby właśnie od średniaków typu HET, Wemotec, może Vasa...

Taniocha może zniechęcić, a tzw górna półka po prostu sporo kosztuje.

Link to comment
Share on other sites

Jakie kv silnika, jeżeli można spytać?

KV2800, troche mało, ale przy napieciu 14,8V naprawde kreci sie ostro, regulator dałem na wyrost 80A... Nic szczegulnego do dziś sie nie stało z silnikiem ani z turbiną. Aktualnie zestaw odpoczywa

Link to comment
Share on other sites

Bardzo dziekuje kolegom za zainteresowanie i wsparcie w tym temacie. Myslalem, ze jest jakis "zloty srodek".... Szczerze mowiac chcialbym w miare mozliwosci uniknac pakietu 4S. Sam zestaw turbinki swoje wazy, a do tego jeszcze "dowazac" pakietem srednio mi sie usmiecha... Ok, ciag wzrasta ze wzrostem napiecia... Wszystko fajnie, ale zaczyna sie tu bledne kolo. Wraz ze wzrostem ciagu dowazam model. Powiedzcie mi, ale tak w praktyce. Czy jesli kupie ta Vase lub HETa o przekroju powiedzmy te 69mm to na pakiecie 3S mozna zaszalec?? Czy jest to raczej utopia. Mysle tu o modelach (umownie) ok 1kg?

 

 

No i jeszcze jedno... Widzialem w sklepie model A-10 z dwiema turbinkami, reglerami i reszta potrzebnego wyposazenia. Jak ogladalem toto macajac rekami to jestem pewny, ze jest to duzo ciezsze od moich modeli. Zatem jezeli dobrze mysle w moich konstrukcjach powinno spisywac sie lepiej??? Czy moze zbyt prosto i ignorancko traktuje temat??

Link to comment
Share on other sites

...No tak, dzieki... Mialem kiedys okazje "polatac" F-86 z jakas mala turbinka. Przepraszam za ogolnikowe sformulowania, ale naprawde nawet nie raczkuje w tym temacie. No i w tym Sabre ciagu nie bylo czuc wogole... Jakos to latalo, ale trzeba sie bylo niezle napracowac zeby zyskac wysokosci. O figurach pionowych wogole nie moglo byc mowy, chyba, ze byly wykonywane na znizaniu :D

Mowiac "zaszalec" mam na mysli przynajmniej dwie beczki na pionowym wznoszeniu :D

Moje modele nie maja jako-takiego profilu aerodynamicznego na skrzydlach. Filozofujac mozna dojsc do wniosku, ze opory sa nieco wieksze w czasie lotu niz ze skrzydlem z profilem. Zatem czy jest to parametr ktorym nalezy sie rowniez kierowac przy doborze EDF?

Wreszcie wiarygodnosc specyfikacji... Kiedys tez kupilem silnik, ktory z danym smiglem mial miec na pakiecie 3S 1300g ciagu. Prawde mowiac model, ktory wazy "na gotowo do lotu" 830g wcale nie przyspiesza w locie pionowym... Czy parametry podawane przez producentow EDF sa wiarygodne? Czy lepiej wziac cos " na wyrost"?

 

Pozdrawiam bardzo serdecznie

 

Ps: Co do mojego avataru kolego Dj. Dobrze to ujales :D Owszem obsluguje... Jestem technikiem.

Link to comment
Share on other sites

Jaką masz "dziure" w modelu - przeznaczoną na turbinę?

 

P.S. Tak myslałem, kiedys robiłem to co Ty..., została pasja - eksploatacja?

 

Tak latał pierwszy z moich modeli z napędem EDF:

http://www.youtube.com/watch?v=fd3N3G-5Yog

Turbinka Vasafan, silnik permax400 (szczotkowy), pakiet 10X1,2V NiMH 1050mAh

 

Tu model o którym pisałem, vasafan65, silnik mega motor 16/15/3, pakiet 3S LiPO 2200mAh:

http://www.youtube.com/watch?v=QUqPB6k6fl0

 

A tu konstrukcja gotowa z silnikiem Multiplex twister, pakiet 3S LiPO 2200mAh:

http://www.youtube.com/watch?v=DVZdyl3Y3XE

 

Jeszcze jeden eksperyment, twinstar II z napędem EDF, turbinki GWS 75, silniki to http://cyber-fly.pl/produkt-177.html, zasilanie 3S LiPO 2200mAh, model dosc ciezki bo ponad 1300g ale jakos latał...

http://www.youtube.com/watch?v=DRydtGBCeGk

 

Popatrz, wszystkie modele latają, niektóre tylko "trzymaja sie powietrza", twister kreci beczke w pionie, Twinstar II mimo swojej wagi i dośc dychawicznego napędu potrafil przez chwilę pokazac pazur...

Link to comment
Share on other sites

Cześć,

Postaram się ująć sprawę rzeczowo. Może chociaż trochę pomogę.

 

1. Nie sprodziewaj się pionowego "unlimited" bo to raczej niewykonalne przy turbinkach 65-69 mm. Ciąg jaki możesz uzyskać z dobrej turbinki tej klasy to 1600-1700 g. Masa takiego zestawu to:

1. Silnik ~120 g - (długa 400-tka np. Mega 16/25/x, 16/30/x, typhoon 2W23, 2W25, 1W30 itd.)

2. Regiel ~80 g (min 80A)

3. Turbinka ~50 - 100g

4. Akku ~ minimum 500 g (od 6s 2500 do 3s 4000 raczej powyżej 30C)

 

Z długimi kablami 4mm i serwami wyposażenie powinno się zmieścić w 1000 gramów.

Przy dobrze zaprojektowanym tunelu jesteś w stanie uzyskać planowane 1700 g ciągu statycznego.

Masz 100 g na samolot który będzie na tyle mocny żeby zapakować to wszystko. To se neda.

Ciąg musi być 1.5 raza większy żeby samolot latał pionowo w górę bez ograniczeń...(jak w 3d)

Czas lotu to około 4-5 min. Moc maks przez 2 min.

Na pewno będzie latał pięknie i szybko.

Co do płaskich skrzydełek z depronu no to problemu oporów z tym związanych to nie widzę (mniejsza prędkość max - ale i tak duża grubo powyżej 100 km/h). Raczej kłopotów należałoby się spodziewać od strony wytrzymałości takowych. Profil daje jednak dużo wyższą sztywność a przy Twoich zdolnościach ... sam wiesz. Usztywnienie płyty depronowej 6mm żeby nie odleciała hen przy 130km/h jest pewnym wyzwaniem...

 

Co do sprzętu to polecam następujące rozwiązanie:

Turbinki 69 mm Minifan lub Het, 2xmega 16/15/2 lub 2xhet2W (kv4600), gruby pakiet 3s (30-40c) o pojemności do 4000 mAh.

Mam taki zestaw z turbinką VASA FAN (Fullymax 3300 3s, regiel 60A, Mega 16/15/2, Funjet) Lata tak

Z mojego ostatniego pomiaru wyszło tak:

38A, ciąg ponizej 1 kg (około 900g), 450W

 

Interesujące jest też rozwiązanie mniej „prądowe” a więc silnik o kv 3000 lub 2800 (mega 16/15/3 lu Het 3W) – ze względu na dwa silniki...

A to przykład podobnego samolotu: http://www.rbckits.com/shop/index.php?_a=viewProd&productId=6

 

Z turbinką 69 mm będzie troszkę wyżej bo około 42A a i ciąg większy.

 

To był zestaw na 3 s.

 

A to jest mój aktualny faworyt:

Het 2W20, 5sA123 – 40A, ciąg 1200g (w samolocie GWS A4), ładowanie 15 min....właściwie po wylądowaniu nóżki nie zdążą się przestać trząść a akku już naładowane J. Jeszcze nie oblecony...

 

Co do samej turbinki VASA 65 to nie będę specjalnie jej polecał ponieważ jest mniej wydajna niż minifan a wygląd węgla mnie nie rajcuje. Aktualnie posiadam starą i nową wersję tej turbiny i moge powiedzieć, że ta nowa jest wyważona. Co do jakości to tyle że rotor jest bardzo delikatny i w trakcie montażu zdarzyło mi się złamać łopatkę.

 

Pozdrawiam,

Paweł

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.