Jump to content

Budowa elektroszybowca 3000mm


FPV Olo

Recommended Posts

Witam chciałem zamiescic na łamach forum moj projekt dedykowany konkretnie pod FPV.

Tez za mną chodził pomysł ale brak doswiadczen strikte modelarskich skutecznie powstrzymywał zapał do budowy.

Jednak po kilku wizytach w modelarni podjąłem to wyzwanie i własnie jestem na etapie projektowania owego modelu.

KONDOR jak wiadomo nazwa kojazy sie z poteznym ptakiem którego rozpietosc skrzydeł dochodzi do 3m i tak samo bedzie w tej platformie.

A1 poniewaz jest to wersja rozwojowa np.teraz bedzie z silnikiem elektrycznym ciągcym,nastepny krok to silnik spalinowy,bede równiez eksperymętował z napedem pchającym.

Tyle wstepu,teraz kilka danych:

Profil SD 7037

Rozpietosc 3000 mm

Długosc 1500 mm

Powierzchnia nosna 95 dm2

cieciwa 230 mm

silnik 600W 140g . .ten

regulator 60A

Powoli powstaje kadłub konstrukcyjno laminatowy.

Skrzydła konstrukcyjne + folia.

Waga...musze pozostac ponizej 2000g.

 

Pierwsze fotki z warsztatu :-)

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

CDN.

Prace trwaja :-)

Koncze oklejac kabine balsa 1mm

Dołączona grafika

W tzw.miedzyczasie projektuje statecznik ogonowy,bedzie T-statecznik

Dołączona grafika

 

CDN.

Prace w toku.

Statecznik nabiera kształtów

Dołączona grafika

 

I narazie wygląda tak

Dołączona grafika

 

CDN.

Statecznik prawie na ukonczeniu,Wazy 85g.

Dołączona grafika

 

CDN.

Zaczynam najwazniejszy etap(dla mnie) - skrzydło.

Pełna konstrukcja z kesonami(bedzie lekkie i bardzo mocne).Zaczynam od "uszu".

Dołączona grafika

 

CDN.

Przez wekeend pogrzebałem troche przy modelu.

Kadłub:

Zalaminowany tkanina 120g,zywica Epidian.Czesc przednia/silnikowa 2x.

Wstepne rozmieszczenie bagazu,TX video 1W z samego tyłu mozliwosc manipulacji anteny :-)

Baterie do video i napedu w srodku,OSD z tyłu,regulator i kamera przod.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

CDN.

Wiec uszy prawie gotowe,zostały do zamatowania lotki i przyklejenie list natarcia potem i wyszlifowanie do odpowiedniego kształtu.

Dołączona grafika

 

Ostatnie kilka dni zajął montaż lewego centropłata.Ta sama historia czyli konstrukcja i keson.

Tutaj ta różnicą ze miałem łamigłówkę z budowa szuflady na bagnet i bagnety ustalające ale jakoś sobie poradziłem.

Bagnet będzie duralowy 3mm x 12mm x 500mm,pomocnicze pręty węglowe 4mm wsadzane w rurki duralowe 4,5mm.wszystko zapchane styrodurem i zamknięte balsa 1,5mm,potem dojdzie pas laminatu.

Dołączona grafikaDołączona grafika

Tutaj zamknięty centropłat i przymiarka lewej strony płatu.

Dołączona grafikaDołączona grafika

Dołączona grafika

 

Prace ida wolno :-> ale juz po prostej do konca.Wszystko co chciałem uzyskac to niska waga i duzo miejsca w kokpicie na elektronike.Miesci sie wszystko i jeszcze miejsce zostało :-D

Dodałem winglety,czesciowo skrztdlo ofoliowane.

Dołączona grafika

Miejsce na dodatkowe urzadzenia np.sensor do autopilota chyba idalne miejsce.

Dołączona grafika

Przebrnąłem przez oklejenie casłego skrzydła,pomalowanie koncówki :-D i montarz lotki plus serwa.

Widok z góry na "rusztowanie"na którym zamątowałem serwo.

Dołączona grafika

Ten sam widok tylko z dołu skrzydła.

Dołączona grafika

Tu juz gotowiec :-)

Dołączona grafikaDołączona grafika

CDN.

Link to comment
Share on other sites

Co prawda kadłub juz zrobiłeś, ale na moje" kaprawe" oko trochę krótki przód ,mozesz mieć kłopoty z wyważeniem.Osobiscie nie używałbym listew i to dość grubych ,ale sklejki "lekkiej" I jeszcze jedna uwaga mocowanie rury kadłubowej we wrędze z balsy?

Kiedys w modelarni sztandarową konstrukcją był tzw "Szpak".Kadłubem była sklejka 0.8 oklejona balsą i dwie wręgi mocujące rurę ze sklejki 3 mm.(Szpak- od imion konstruktorów czyli "Ja"Paweł i Krzyś :D ) Bagnety trochę cienkie.

Powodzenia w budowie

Link to comment
Share on other sites

Co prawda kadłub juz zrobiłeś, ale na moje" kaprawe" oko trochę krótki przód ,mozesz mieć kłopoty z wyważeniem

Kadłub ma dobbra długosc srodek ciezkosci mozna dobierac bez problemu.

Osobiscie nie używałbym listew i to dość grubych ,ale sklejki "lekkiej"

Listwy jakie uzyłem to lekka balsa, tam gdzie trzeba tzn w miejscu mocowania ogona sa sosnowe.

Wregi to sklejka 3mm

Bagnety trochę cienkie

To pomocnicze weglowe 4mm,glowny to duraluminium 12x3mm

Powodzenia w budowie

Dzieki bardzo
Link to comment
Share on other sites

No tak teraz zauważyłem "szufladę "bagnetu

relacja ciekawa jak i wyjaśnienia do moich komentarzy ze zdjęć .

Mam nadzieję że dalej pociągniesz relację ,ja osobiście jestem zainteresowany dalszym ciagiem , łącznie z wyposażeniem w elektronikę i jej rozmieszczeniem.

Link to comment
Share on other sites

Mam nadzieję że dalej pociągniesz relację ,ja osobiście jestem zainteresowany dalszym ciagiem , łącznie z wyposażeniem w elektronikę i jej rozmieszczeniem.

Pewnie ze bedzie, az do mam nadzieje udanego oblotu.

 

A czy statecznik pionowy został pokryty balsą jeszcze czy tylko oklejony folią?

Dołozyłem jeszcze zeberka diagonalne,pokrycia balsowe zalaminowałem włóknem szklanym 120g i dopiero folia.

Statecznik ma jeszcze bagnecik weglowy wsówany do rury ogonowej.

Całosc bedzie przykrecana od spodu wkretem aby byla mozliwosc wygodnego transportu.

Link to comment
Share on other sites

Dołozyłem jeszcze zeberka diagonalne,pokrycia balsowe zalaminowałem włóknem szklanym 120g i dopiero folia.

Statecznik ma jeszcze bagnecik węglowy wsuwany do rury ogonowej.

Całosc bedzie przykrecana od spodu wkretem aby byla mozliwosc wygodnego transportu.

Taka konstrukcja statecznika powinna wytrzymać nawet i te gorsze lądowania.

 

Przemyśl tylko również sposób mocowania by też wytrzymał te lądowania.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

No i po oblocie. Pogoda pozwoliła na oblot wiatr od zera do ok.2m/s

Mieszane uczucia tzn nie lata tak jak myślałem. Wznoszenie poprawne ,na full gaz idzie pod kątem ok.70st.Strasznie nieprzewidywalny ,aby dobrze reagował na stery musiałem go rozpędzać. Przy większej prędkości zachowywał sie porządnie .Nie wiem od czego zacząć poprawki :roll: dać większe kąty zaklinowania płata i statecznika?

Ster wysokości działa dobrze nawet przy małych prędkościach, ster kierunku chyba ma za małą powierzchnie(długi czas reakcji).Musiałem zrobić kilka koślawych nawrotów aby rozpędzić model do lądowania przy przyziemieniu poszedł najsłabszy element ,śruba mocująca statecznik zmiażdżyła rurę w miejscu mocowania poza tym miejsca mocowania skrzydeł tez nie za mocne ale wylądowałem...uf. Prawie 5 miesięcy pracy nie daje satysfakcji, chyba wracam do EG :-?

Dołączona grafikaDołączona grafika

Dołączona grafikaDołączona grafika

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Przełom model lata wysmienicie nalezało tylko ustawic SC na 16% a nie jak miałem na 8%(myslałem ze tak ma byc).

Model idzie jak po sznurku.Przy zawracaniu prawie wcale nie opada(loty przy wietrze ok.2-3m/s).

Aby ustawic SC blizej cieciwy musiałem dociązyc dziob dodatkowym pakietem 3s2200 wiec ok.180g czyli byly dwa pakiety 3s 2200.Model nic sobie z tego nie robil.

Naped RAY 3536\06 + łopatki 9x6 wystarczaja az nadto.

Bardzo dziekuje za pomoc Marcinowi(własciciel platformy SHADOW UAV).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest horn3t

Nie pytałem czy kręci 3d :wink: tylko czy lata bo mam taki sam motorek do szybowca o podobnej masie i jestem głodny wiedzy praktycznej a nie teoretycznych wywodów. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.