biedronas Opublikowano 14 Czerwca 2010 Opublikowano 14 Czerwca 2010 Witam! Chciałem poprosić o wyjaśnienie, czym różnią się poszczególne klasy modeli. Przeglądając forum czyta się, iż jest model typu Parkflyer, Shockflyer, Fun FLy, model 3D, akrobacyjny i takie tam, nie wiem jednak (przypuszczam, że nie tylko ja) czym poszczególne typy się cechują i czym między sobą się różnią. Czy ktoś mógłby w jednym miejscu przybliżyć właśnie ten temat? Myślę, że wielu początkującym może się przydać, aby w jednym miejscu skondensować te informacje. Pozdrawiam!
sq2ajo Opublikowano 15 Czerwca 2010 Opublikowano 15 Czerwca 2010 No wlasnie, jestem za. A moze tak przykleic ten temat ? Co na to moderator ?
HubertFab Opublikowano 17 Czerwca 2010 Opublikowano 17 Czerwca 2010 Też bym chciał poznać gruntownie co oznaczają poszczególne typy. np Shockflyer jest podobny do Parkflayer'a ale dlaczego się różni? :?
Marcin K. Opublikowano 17 Czerwca 2010 Opublikowano 17 Czerwca 2010 Parkflyer spokojnie lata a shockflyer to sama nazwa mówi "shock" do ostrego 3d. I jeszcze do togo czym są klasy modeli F3K, F4C itp...
ertman_176 Opublikowano 17 Czerwca 2010 Opublikowano 17 Czerwca 2010 Problem widze jeden - klasy modeli parkflyer, shock flyer, EDF to klasy sztuczne, niedookreślone szczegółowymi przepisami, chodzi o typ modelu, napęd, przeznaczenie [indoor/outdoor]. Sportowe klasy modelarskie takie jak F3K, F4C regulowane są przez miedzynarodowe przepisy klas. Do tego dochodzą jeszcze klasy modeli redukcyjnych - statycznych czyli np. C, modele ślizgów klasy M, kosmicznych klasy S itd.
Marcin K. Opublikowano 17 Czerwca 2010 Opublikowano 17 Czerwca 2010 ertman_176, Nie chodzi o to by sie rozpisywać tylko w kilku słowach czym jest dany model. Np. F3K- szybowiec DLG F3J/m- szybowiec 2 kan. do rozpiętości 1500mm itp
biedronas Opublikowano 18 Czerwca 2010 Autor Opublikowano 18 Czerwca 2010 Właśnie o to chodzi, aby początkowi modelarze umieli się znaleźć w gąszczu różnych nazw określających dany model. Nie chodzi o rozpiskę klas według FAI, bo to jest chyba bardziej podział sportowy, a mnie wydaje mi się, że początkującym bardziej przyda się podział użytkowy, czyli określenie, czego można się spodziewać po danym modelu (np. przy kupowaniu) Ja dzieląc się skromną wiedzą napisałbym tak: Model treningowy (trenerek) - modele przeznaczone do stawiania pierwszych kroków w modelarstwie lotniczym. Cechuje je spora samostateczność, stosunkowo wolny lot. Z uwagi na to, iż ma to być pierwszy model często jest sterowany 3 kanałami - ciąg silnika, ster wysokości oraz ster kierunku (w przypadku samolotów) albo 2 kanałami (w przypadku szybowców) - ster kierunku i lotki, chociaż można spotkać również modele wyposażone w lotki. Delta (Latające skrzydła) - model pozbawiony statecznika poziomego, który nie posiada lub ma zredukowany kadłub. Sterowany za pomocą sterolotek (niestety nie wiem co to znaczy i nie mam pojęcia, jak takie modele latają, gdyż nie miałem z nimi styczności). Slow flyer (slow - ang. wolny) modele które charakteryzuje bardzo wolny lot. Są to zazwyczaj niewielkich rozmiarów i niewielkiej masie modele dobrze nadające się do wykonywania pierwszych lotów. Ze względu na niską masę przeznaczone są do lotów halowych bądź lotów na otwartej przestrzeni przy braku wiatru. Nie są to modele przeznaczone do wykonywania akrobacji, a jedynie prostych lotów (osobiście moim Pico stickiem nie można nawet pętli zrobić, ma za mało mocy i skrzydła niebezpiecznie się wyginają) Tyle z mojej strony, jeśli są jakieś błędy proszę o poprawkę, a ja to zedytuję Proszę także o dopisanie swoich propozycji.
Marcus Opublikowano 18 Czerwca 2010 Opublikowano 18 Czerwca 2010 Fajnie byłoby może dodać przykładowe zdjęcie dla danej klasy - np. Model klasy F3A (nie napiszę nic o tej klasie, bo jestem totalnie zielony w tym temacie) - charakterystyczny wygląd: długi ogon, krótka mordka.
Eryk Opublikowano 18 Czerwca 2010 Opublikowano 18 Czerwca 2010 F3J/m- szybowiec 2 kan. do rozpiętości 1500mm itp F3J/M - szybowiec, który można sterować wyłącznie za pomocą SK i SW (lub V-tail), max rozpiętość 2000mm dalej niech rozpiszą się znawcy, żeby nie było niedomówień i błędów
ppompka Opublikowano 18 Czerwca 2010 Opublikowano 18 Czerwca 2010 albo 2 kanałami (w przypadku szybowców) - ster kierunku i lotkiChyba miało być ster kierunku i ster wysokosci albo ster wysokosci i lotki
intel1995 Opublikowano 18 Czerwca 2010 Opublikowano 18 Czerwca 2010 1. Kategoria modeli swobodnie latających: Jest to lot , podczas, którego nie istnieje żadna łączność fizyczna między modelem a zawodnikiem, lub jego pomocnikiem . Zdalne sterowanie jest dozwolone tylko wtedy, gdy jest to określone przepisami dla danej klasy. Nie zezwala się na stosowanie zamkniętych systemów sterowania aerodynamicznego z aktywnymi czujnikami z wyjątkiem klasy F1E F1A - modele szybowców F1B - modele z napędem gumowym F1C - modele z napędem spalinowym F1D - modele halowe z napędem gumowym F1E - modele szybowców do lotów na zboczu sterowanych mechanicznie F1G - modele z napedem gumowym (Coupe d`Hiver) F1H - szybowce swobodnie latające F1K - modele swobodnie latające z napędem CO2 F1L - modele halowe EZB F1M - modele halowe dla początkujących F1N - rzutki halowe F1P - modele z napędem spalinowym F1S - modele swobodnie latające szybowców latających skrzydeł. F1Q - modele z napędem elektrycznym 2. Kategoria modeli na uwięzi: Jest to lot, podczas, którego model latający jest sterowany aerodynamicznie za pomocą usterzenia, przyjmując położenia i zachowując wysokość lotu zgodnie z życzeniem zawodnika pilotującego model z ziemi za pośrednictwem jednego lub więcej nierozciągliwych cięgien - linek, przymocowanych bezpośrednio do modelu . Dopuszcza się stosowanie urządzeń sterujących , w których linki sterownicze albo są przymocowane do uchwytu trzymanego przez zawodnika w ręku, albo sa połączone z jarzmem przegubowym umieszczonym pośrodku kręgu. Nie dopuszcza się stosowania jakichkolwiek urządzeń do sterowania lub regulowania pracy silnika w czasie startu i lotu poza opisanymi linkami F2A - modele prędkościowe F2B - modele akrobacyjne F2C - modele wyścigowe F2D - modele do walki powietrznej 3. Kategoria modeli zdalnie sterowanych: Jest to lot, podczas, którego model latający jest sterowany aerodynamicznie za pomoca usterzenia i przyjmuje położenia, kierunki i wysokość lotu zgodnie z życzeniem zawodnika pilotującego model z ziemi za pośrednictwem sygnałów radiowych F3A - modele akrobacyjne F3Ai/B - modele akrobacyjne do hali F3B - modele szybowców F3C - modele śmigłowców F3D - modele wyścigowe F3F - konkurencja prędkościowa na zboczu F3G - modele motoszybowców F3H - modele szybowców wyścigowych F3J - modele szybowców do lotów termicznych powyżej 2m F3J/M - modele szybowców do lotów termicznych poniżej 2m F3K (F6D) - szybowce DLG F3P - modele elektryczne do akrobacji z określonym programem 4. Kategoria makiet: Makieta samolotu, to zmniejszone wierne odwzorowanie statku powietrznego cięższego od powietrza, zdolnego do transportu ludzi F4A - makiety swobodnie latajace F4B - makiety na uwięzi F4C - makiety zdalnie sterowane F4D - makiety halowe swobodnie latające ( z napędem gumowym) F4E - makiety halowe swobodnie latające (z napędem na gaz CO2 lub elektr.) F4E - makiety halowe swobodnie latajace (formuły "Orzeszek" 5. Kategoria F5 - modele zdalnie sterowane z napędem elektrycznym F5A - modele akrobacyjne F5B - modele motoszybowców F5C - modele śmigłowców F5D - modele wyścigowe F5E - modele motoszybowców z akumulatorami słonecznymi F5F - modele motoszybowców z akumulatorami 10- celowymi F5G - duże modele szybowców 5. Kategoria modeli kosmicznych: S1A - rakiety wysokościowe S3A - rakiety ze spadochronem S4A - rakietoplany S5B - makiety wysokościowe S6A - rakiety z taśmą S7 - makiety S8D - rakietoplany zdalnie sterowane S9A - rakiety z opadaniem wirowym
Eryk Opublikowano 18 Czerwca 2010 Opublikowano 18 Czerwca 2010 S1A - rakiety wysokościowe to dla juniorów jeszcze seniorzy mają S1B S5B - makiety wysokościoweteż juniorzyseniorzy mają S5C S8D - rakietoplany zdalnie sterowaneteż dla juniorówseniorzy latają w S8E/P F3J - modele szybowców do lotów termicznych powyżej 2mnie powyżej, a po prostu do lotów termicznych. możesz startować czym chcesz, ale żeby było zgodne z przepisami... dlatego wspomniałem, aby wypowiadały się osoby ciut więcej wiedzące
biedronas Opublikowano 19 Czerwca 2010 Autor Opublikowano 19 Czerwca 2010 Bardzo miło intel, że opisałeś te klasy według podziału FAI. Dodam, że szczegółowy opis znajduje się na stronie FAI, modelarstwo to sekcja 4. Na tejże stronce w dziale dokumentów można pobrać dokładny regulamin i tam są bodajże opisane dokładnie wymogi konkretnych klas i sposobu startowania (niestety ja na razie po angielsku to jest). Mnie jednak nie chodziło o taki podział. Czy ktoś mógłby powiedzieć co to są tak dokładniej shock flyery, modele 3d, samoloty fun fly, pakr flyery i takie tam. Nie ma to być opis w stylu FAI, że model ma mieć takie a takie rozmiary, z takich a takich materiałów, tylko jakaś charakterystyka tychże typów modeli.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.