Jump to content

Zasilanie modelu szybowca - pytania


szpikulec

Recommended Posts

Witam Panów.

Zaczynam bawić się czystymi szybowcami i powstało w związku z tym kilka problemów:

1. Jak zasilać odbiornik?? W motoszybowcu który miałem (nota bene który mi uciekł :cry: ) był regulator i nie było problemu...a tutaj?? Jest jakiś inny układ który by tyle nie ważył i łądnie zasilał odbiornik szybowca a ten z kolei serwa? Od razu powiem ze to miałoby być 2 serwa 9g i 1 do 2 serw standart.

2. Jakie baterie?? Li-po. Ni-Mn, Li-Fe?? Jakie napięcie - przykładowo gdybym chciał Li-po to 2 czy 3 cele, dodatkowo jeśli Li-po to chyba nie musi być jakaś potężna wydolność prądowa skoro ma zasilać odbiornik i kilka serw.

3. Jakie jest (mniej wiecej) zapotrzebowanie na energię takiej kombinacji serw i odbiornika?

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Witam Panów.

Zaczynam bawić się czystymi szybowcami i powstało w związku z tym kilka problemów:

1. Jak zasilać odbiornik?? W motoszybowcu który miałem (nota bene który mi uciekł :cry: ) był regulator i nie było problemu...a tutaj?? Jest jakiś inny układ który by tyle nie ważył i łądnie zasilał odbiornik szybowca a ten z kolei serwa? Od razu powiem ze to miałoby być 2 serwa 9g i 1 do 2 serw standart.

2. Jakie baterie?? Li-po. Ni-Mn, Li-Fe?? Jakie napięcie - przykładowo gdybym chciał Li-po to 2 czy 3 cele, dodatkowo jeśli Li-po to chyba nie musi być jakaś potężna wydolność prądowa skoro ma zasilać odbiornik i kilka serw.

3. Jakie jest (mniej wiecej) zapotrzebowanie na energię takiej kombinacji serw i odbiornika?

 

Pozdrawiam

Ad:1 - jeśli mają to być tylko 2 serwa mini i 2 standartowe to wystarczy podpiąć pakiet 4,8v pod odbiornik

 

Ad2: - jeśli chcesz zasilać li-po to musisz użyć serw i odbiornik który toleruje takie napięcie lub zastosować zewnętrzny bec.

Ad:3- to zależy jakie serwa wielkości standart użyjesz, ale pewnie max 2-3A

Link to comment
Share on other sites

Zobacz na jakim napięciu może pracować odbiornik. Wtedy będziesz wiedział jakie napięcie pakietu zastosować. Czyste szybowce zasila się głównie z pakietów NiMh, przeważnie 4 ogniwowych. Stosuje się je gdyż przeważnie swoje ważą i pozwalają wyważyć szybowca. Sugeruję kupić akumulator o pojemności powyżej 1000 mAh no chyba że to mały szybowiec to może być coś poniżej 1000 mAh. W modelach dlg (1,5 metra, 4 serwa mini) stosuje pakiet o pojemności 350 mAh i starczają one na jakieś 2 godziny bezpiecznego latania. W dużym modelu (6 serw w tym dwa cyfrowe) stosuje pakiet o pojemności 1700 mAh i starcza w zupełności na paro godzinny wypad na zbocze lub zwyczajne latanie na holu i w termice.

 

Co do innych ogniw to występuje tu problem zbyt wysokiego napięcia i trzeba by stosować regulatory napięcia. Co z kolei komplikuje instalację elektryczną w modelu.

Link to comment
Share on other sites

OK. Odbiornik to 5-kanałowy spekrum AR500 DSM2. W danych technicznych jest napisane że może pracować przy napięciu od 3.5 do 9.6V. No i teraz kolejna zagadka - jeśli chciałbym zostać przy Li-Po (mam już jakąś tam najprostszą łądowarke, Li-Po monitor i przyzwyczajenia) to wybierać 7.4V, bo 11.1 V nic mi nie da ponieważ BEC i tak będzie zminejszał napięcie do zjadliwego przez odbiornik...dobrze rozumuje?

Znów jesli brac BEC to taki który pracowałby od napięcia 6V wzywż (przy założeniu że 7.4V zostanie rozładowane do "krytycznego" 3.0V/cele). Tak na szybko przegądeniete BEC pracują znów od 7-8V, więc albo one albo ogniwa 7.4V Li-Po odpadają.

 

Owy czysty szbybowiec to ma być Cobra 2.6m

Link to comment
Share on other sites

7,4 V to jest pojemność nominalna. Pakiet po naładowaniu ma napięcie 8,4V.

 

 

W Twoim wypadku do odbiornika możesz podpiąć bezpośrednio 2 celowy pakiet li pol. Jednak takiego napięcie nie wytrzymają serwa (chociaż trzeba poszukać bo może gdzieś znajdziesz serwa co mają zakres pracy do 8,4 V).

 

Według mnie taniej i dużo pewniej wyjdzie kupić pakiet NiNh.

Link to comment
Share on other sites

Więc coś się rozjaśnia - jeśli będę chciał latać na Li-Po będę potrzebował BEC o napięciu na wejściu od 5V i na wyjściu 5 lub 6V i tu lepsze byłoby chyba 6V (serwa mają wtedy większy moment). Do tego dobrać serwa działające przy 6V.... Jakie konkretnie serwa to już może dopytam się właścicieli Cobry, bo nie mam tutaj zielonego pojęcia

Link to comment
Share on other sites

Nie bardzo rozumiem, po co komplikować rzeczy proste. Tak jak wyżej piszą Rafał i Witek z powodzeniem wystarczą Ci dobre i wydajne prądowo NiMh. Ja na przykład w 3 metrowym Pilatusie B 4 mam serwa zasilane z pakietu NiMh Kan 4x 1800 . Zasilanie wpięte bezpośrednio w odbiornik. W modelu 2 serwa standard ( kierunek i wyczep holu) , 3x Hs 85 MG ( lotki i wysokość) i 2x HXT 900 ( hamulce).

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Ni-xx to standardowe zasilanie modeli szybowców, szczerze powiedziawszy rzadko widuje się inne rozwiązania. W modelach F3X przy sześciu serwa, nawet wszystkich cyfrowych, 4 Ni-Mh to norma, a takie modele F3B czy F3F w lotach na szybkość rozwijają spore prędkości, duże siły na serwach itp. W rekreacyjnym lataniu to, aż za dużo. Kumpel w Kobuzie 4.2m i 13kg ma 5xNi-Mh dla bezpieczeństwa, ale to ze względu na dzikie harce jakie nim robi, ma tam potężne serwa, 2xlotki, 2xwysokość, kierunek, 2xhamulce, podwozie i wyczep. W większości zastosowań szybowcowych 4Ni-Mh'y wystarczą, a nawet dadzą spory zapas.

Link to comment
Share on other sites

OK. Być może użyje faktycznie bateryjek Ni-Mn, a może jednak zostane przy Li-Po (jak dobrze grzebne w swoich rupieciach to wszystko do lipolek znajdę. Jaką pojemność zalecacie?? Mam gdzieś mało używany pakiet Li-Po 1800 mAh 10C...myślicie że wystarczy na całodniowy wypad na zbocze z Cobrą, czy sugerujecie większą pojemnosć??

Link to comment
Share on other sites

szpikulec, to jest pytanie bez odpowiedzi. Pobór prądu zależy od tego, ile pracują serwa. Jak się będziesz woził po niebie nie tykając drągów, to pewnie i na dwa dni wystarczy. A jak będziesz ostro latał, to wtedy serwa po pierwsze biorą prąd na ruch, a po drugie biorą prąd na utrzymanie sterów w pozycji przy manewrach.

Weź drugi pakiet i ładowarkę, to będziesz latał do znudzenia :)

Link to comment
Share on other sites

Guest wotoma

W niedzielę polatałem dość intensywnie szybowcem. W połowie dnia z uwagi, że polatałem wcześniej już ponad 4 godziny, z bezpieczeństwa doładowałem pakiet odbiornika (NiMH 4xGP2000 mAh). Po wykonaniu jednego 45 minutowego lotu w silnej termice, podczas którego używałem intensywnie chochlując minimum 6 - 8 serw (4 na lotki, 2 na klapy, 2 na hamulce do wychodzenia z termiki i lądowania, po jednym na kierunek i wysokość wszystkie hs82mg oraz w końcówce do lądowania hs645hd ) po uzupełnieniu pakietu weszło 425 mAh.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.