Jump to content

Przestrzeń powietrzna


Rogus

Recommended Posts

Witam. Zawsze latałem po polach i nie zastanawiałem się zabardzo kto ma pierwszeństwo w powietrzu. Chodzi mi o to że np latamy sobie po lotnisku a tu jakiś samolot , szybowiec nam ląduje. Czy są jakieś prawa na to? Przecież jak komuś wpadnie nasz samolot pod śmigło to może być nieciekawie. Oglądałem tu filmiki fpv i niektórzy latają na znacznych wysokościach. Wytłumaczcie mi jak to jest :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonymous

W przypadku modelu to jaki statek powietrzny byś nie napotkał to ma pierwszeństwo nad modelem. Zawsze. Choćby dlatego że jak ty spadniesz modelem tracisz tylko kasę i ewentualnie dumę. Jak on spadnie traci zdrowie lub życie.

 

Co do podziału przestrzeni powietrznej to poszukaj np. na stronach szybowników czy glajciarzy - sporo tego.

 

O, tu masz przykładowy materiał:

 

http://www.aeroklub-lodz.pl/pages/s%C5%82u%C5%BCby%20ruchu%20lotniczego.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Witam. Zawsze latałem po polach i nie zastanawiałem się zabardzo kto ma pierwszeństwo w powietrzu. Chodzi mi o to że np latamy sobie po lotnisku a tu jakiś samolot , szybowiec nam ląduje. Czy są jakieś prawa na to? Przecież jak komuś wpadnie nasz samolot pod śmigło to może być nieciekawie. Oglądałem tu filmiki fpv i niektórzy latają na znacznych wysokościach. Wytłumaczcie mi jak to jest

przed lotami modelami, powinieneś się na początku zapytać kierownika lotów o zezwolenie i o kierunek startów i lądowań- jak powoli bez uwag, wtedy mozna latać, najlepiej być we dwóch- wtedy jeden prowadzi obserwację wzrokową a TY latasz. Pierwszeństwo ZAWSZE MA SMAOLOT, nie model :ble:

Link to comment
Share on other sites

Ja podbije w temacie zblizonym :) Ot-ciekawostka.

 

Na ponizej podanej stronie masz pokazany cały ruch lotniczy (na pewno w Europie ale byc moze i caly swiat). Aktualizowany co kilka sekund! Mozesz zobaczyc numer rejsu, trase, zdjęcie, predkosc samolotu. Mozna popatrzec co lata nam nad glowami :)

 

http://www.flightradar24.com/

Nie "cały" a wyłącznie maszyny z zamontowanym określonym typem transpondera.

Te które posiadają inne transpondery (starsze, pracujace w innym systemie), lub nie posiadają ich wcale, nie są widoczne.

Link to comment
Share on other sites

półprawda, że nie powiem g.....prawda

nie zawsze i nie wszędzie, itd.

jasne ze nie wszedzie, przeczytaj dokladnie o co chodzi

 

Zawsze latałem po polach i nie zastanawiałem się zabardzo kto ma pierwszeństwo w powietrzu. Chodzi mi o to że np latamy sobie po lotnisku a tu jakiś samolot , szybowiec nam ląduje. Czy są jakieś prawa na to?

nie powiesz mi ze model będzie miał "pierwszeństwo" jak w ogóle można to nim nazwać. zgadza się Armand?

 

Ps konkrety proszę

Link to comment
Share on other sites

proszę bardzo:

 

latasz modelem w przestrzeni wyznaczonej do lotów modelami, bedącej wycinkiem kordynowanej lub otwartej narusza ją "samolot"

tylko nie mów, że takich nie ma

 

Daltego półprawda to pisanie o "pierszeństwie" a nie zapewnieniu separacji w powietrzu, lataniu w przestrzeniach takich czy innych.

 

Spokojnie mozna odczytać z Twojej wypowiedzi, że jak "kierownik" lotniska pozwoli to można sobie latać jak i gdzie sie chce byle dać pierszeństwo samolotom, a tak nie jest jak dobrze wiesz, prawda??

Link to comment
Share on other sites

latasz modelem w przestrzeni wyznaczonej do lotów modelami, bedącej wycinkiem kordynowanej lub otwartej narusza ją "samolot"

tylko nie mów, że takich nie ma

owszem są (wyznaczone) ale nie na każdym lotnisku czy lądowisku. Separacja i jej zachowanie to już zadanie kontroli ruchu lotniczego, jeżeli mówimy o strefie kontrolowanej lotniska.

Spokojnie mozna odczytać z Twojej wypowiedzi, że jak "kierownik" lotniska pozwoli to można sobie latać jak i gdzie sie chce byle dać pierszeństwo samolotom, a tak nie jest jak dobrze wiesz, prawda??

tak nie jest, prawda. Na żadne lotnisko GA nie ma wstępu/ nie powinien mieć "osobnik" bez urapawnień (np. legitymacja AP 399zl :twisted: ) co jest jednoznaczne z tym ze nie latamy tam gdzie nam się podoba. :wink:

 

Ps ważne ze wiemy o co chodzi. :wink:

Link to comment
Share on other sites

proszę bardzo:

 

latasz modelem w przestrzeni wyznaczonej do lotów modelami, bedącej wycinkiem kordynowanej lub otwartej narusza ją "samolot"

tylko nie mów, że takich nie ma

 

Daltego półprawda to pisanie o "pierszeństwie" a nie zapewnieniu separacji w powietrzu, lataniu w przestrzeniach takich czy innych.

 

Spokojnie można odczytać z Twojej wypowiedzi, że jak "kierownik" lotniska pozwoli to można sobie latać jak i gdzie sie chce byle dać pierszeństwo samolotom, a tak nie jest jak dobrze wiesz, prawda??

To ja odpowiem za niego: takich przestrzeni u nas w kraju nie ma, chyba, że ktoś zawnioskuje do PAŻP o wydzielenie i ogłoszenienie NOTAM”em.

Nie ma w AIP, biuletynach VFR., Instrukcjach operacyjnych lotnisk i w rozporządzeniu o strefach czasowo wydzielonych.

To o czym piszesz ma charakter czysto umowny czyli teoretycznie prawdą jest, że „kierownik” może zezwolić latać jak i gdzie się chce w rejonie jego odpowiedzialności.

Link to comment
Share on other sites

To ja odpowiem za niego: takich przestrzeni u nas w kraju nie ma, chyba, że ktoś zawnioskuje do PAŻP o wydzielenie i ogłoszenienie NOTAM”em.

Nie ma w AIP, biuletynach VFR., Instrukcjach operacyjnych lotnisk i w rozporządzeniu o strefach czasowo wydzielonych.

To o czym piszesz ma charakter czysto umowny czyli teoretycznie prawdą jest, że „kierownik” może zezwolić latać jak i gdzie się chce w rejonie jego odpowiedzialności.

zgadza się, o to mi chodziło, już nie chciałem pisać o PAŻP-ie i NOTAM'ach.

Link to comment
Share on other sites

Polska to nie jedyny kraj gdzie lata się modelami.

 

Teoretycznie, akademicko - są, przestrzenie zamknięte dla cywilnego ruchu lotniczego,

i tym podobne dywagacje które nie wiele wnoszą do sprawy.

 

Jako pilot statku powietrznego a takim jest model RC w myśl ustawy podlegasz pod przepisy poruszania sie w przestrzeni powietrznej.

I tu Kolega ma pole do popisu wiedzą, zaczynajac od rodzajów przestrzeni i obowiązkach zapewnienia separacji. A nie pisanie o "pierszeństwie"!!

 

Jak zawsze sytuacja jest nie do końca sprecyzowana, pełne pole do interpretacji, wykładni przepisów, itd. co jest smutną norma polskiego prawodastwa nie mówiąc już o praworządności.

 

Warto tylko zwrócić uwagę, ze jesteś pilotem i cała odpowiedzialnośc spoczywa na tobie, mimo, że pilotujesz model - prawo tu nie pozostawia wątpliwości.

Link to comment
Share on other sites

Polska to nie jedyny kraj gdzie lata się modelami.

ale wiadomo o jakim kraju chyba rozmawiamy, prawda? :wink: z reszta nie wierze ze sa w innych krajach wyznaczone miejsca w CTR dla modeli.

 

Jako pilot statku powietrznego a takim jest model RC w myśl ustawy podlegasz pod przepisy poruszania sie w przestrzeni powietrznej.

I tu Kolega ma pole do popisu wiedzą, zaczynajac od rodzajów przestrzeni i obowiązkach zapewnienia separacji. A nie pisanie o "pierszeństwie"!!

 

wiec miałeś wyraźnie napisane ze mowa o KONTROLOWANEJ PRZESTRZENI POWIETRZNEJ CTR. Jaśniej się już nie da.

 

Warto tylko zwrócić uwagę, ze jesteś pilotem i cała odpowiedzialnośc spoczywa na tobie, mimo, że pilotujesz model - prawo tu nie pozostawia wątpliwości.

to oczywiste Armand. Natomiast i tak uważam, że bez pozwolenia nie wejdziesz sobie na lotnisko i nie polatasz ot tak sobie bez zezwolenia. Co bezpośrednio wiąże się z separacją, która zaleci Ci kierownik lotów. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bez przesady.

Polska to nie jedyny kraj gdzie lata się modelami.

 

Teoretycznie, akademicko - są, przestrzenie zamknięte dla cywilnego ruchu lotniczego,

i tym podobne dywagacje które nie wiele wnoszą do sprawy.

 

Jako pilot statku powietrznego a takim jest model RC w myśl ustawy podlegasz pod przepisy poruszania sie w przestrzeni powietrznej.

I tu Kolega ma pole do popisu wiedzą, zaczynajac od rodzajów przestrzeni i obowiązkach zapewnienia separacji. A nie pisanie o "pierszeństwie"!!

 

Jak zawsze sytuacja jest nie do końca sprecyzowana, pełne pole do interpretacji, wykładni przepisów, itd. co jest smutną norma polskiego prawodastwa nie mówiąc już o praworządności.

 

Warto tylko zwrócić uwagę, ze jesteś pilotem i cała odpowiedzialnośc spoczywa na tobie, mimo, że pilotujesz model - prawo tu nie pozostawia wątpliwości.

1. Zgadza się. Polska to nie jedyny kraj gdzie lata się modelami. Ale o co chodzi? Chętnie bym coś napisał do rzeczy bo mam chwilkę i mi się chce. Ale jak tu odnieść się do takich argumentów.

2. Zgadza się są przestrzenie zamknięte czasowo, warunkowo, gdzie wymagana jest zgoda itd. dla cywilnego i państwowego ruchu lotniczego. To oczywiste, tylko co to wnosi do tematu?

3. Nie podlegasz pod wiele bardzo ważnych przepisów, a co najważniejsze nie podlegasz pod szczegółowe techniczne przepisy ruchu lotniczego. Bezpieczniej byłoby nie używać pojęcia separacji w tym temacie. To pojęcie jest zbyt często potocznie używane. Znaczenie separacji wg przepisów jest zbyt szczegółowe aby je można stosować w praktyce w modelarstwie.

4. Można powiedzieć, że w żadnym zakresie prawo nie jest skonstruowane do końca i zawsze jest pole do interpretacji. To też jest oczywiste.

 

Z tym pierwszeństwem to też ciekawa prowokacja jest.

Link to comment
Share on other sites

Pytanie było dośc ogólne, i dodatkowo o loty FPV gdzie pułapy i zasięgi od punktu startu są znaczne. Przypieliście się do CRT a G??

 

Widze, że padają skróty nomenklaturowe - to wygląda, że wiecie o czym piszecie, tylko czy twórca tematu wie co to jest CRT, PAŻP, NOTAM, AIP, ?? Nie bo nie zadawał by takiego pytania - prawda??

 

Jeszcze jest parę fajnych skrótów tylko obawiam się że twórca tematu jak i czytający nie znający znaczenia tych skrótów wyniesie jedna wiedze jak "kierownik pozwoli", ale za to nie będziemy nadużywac słowa "separacja" a napiszemy "daj pierszeństwo samolotowi".

 

 

Legitymacja AP nie jest uprawnieniem!! Uprawnienie to np. Kwalifikacja Personelu Lotniczego FMP. To tak samo jak z "separacja", uprawnienie ma swoja ścisłą definicję.

Link to comment
Share on other sites

Nie ma co się spinać. Po prostu trzeba jednak założyć że to statki powietrzne pilotowane od wewnątrz maja bezwzględny priorytet i pierwszeństwo przed modelami na każdym lotnisku u nas w kraju. Statki powietrzne użytkują przestrzeń nadlotniskową zgodnie z przepisami, które nie uwzględniają ruchu RC. RC nie stosuje się też zasad ruchu lotniczego obowiązującego dla danego lotniska dla każdego statku powietrznego. Tzn. nie muszę budować kręgu nadlotniskowego, prowadzić korespondencji radiowej itp.

Odpowiedzialność pilota i sankcje są opisane w prawie lotniczym - ogólnie: można mu zawiesić lub zabrać licencję, uprawnienie lotnicze itp.

Odpowiedzialność użytkownika RC - wyłącznie cywilna.

W przypadku zderzenia modelu RC z samolotem w powietrzu - można sobie dopowiedzieć kto będzie (oprócz kierownika lotów) ciągany.

CTR- strefy ruchu kontrolowanego zwykle nad lotniskami komunikacyjnymi. Wlot do tych stref wymaga zgody (zazwyczaj wieży lotniska) i konieczne jest wcześniejsze złożenie planu lotu,

PAŻP- Polska Agencja Żeglugi Powietrznej,

GA - lotnictwo ogólne,

NOTAM - informacja o zmianach np. w ruchu w przestrzeni powietrznej, na lotniskach, urządzeniach lotniskowych, częstotliwościach radiowych - zwykle zmiany mają charakter tymczasowy.

AIP - publikacja - zbiór informacji lotniczych

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Zderzenie modelu z samolotem:

 

za altair.com.pl

 

Altair - Zderzenie samolotu z modelem

Zderzenie samolotu z modelem

 

Na lotnisku Van Aire Airpark w Brighton dwupłatowy samolot zderzył się z dużym zdalnie sterowanym modelem. Samolot nie doznał istotnych uszkodzeń, model został zniszczony.

 

Dołączona grafika

 

Do zderzenia doszło w czasie weekendowej imprezy lotniczej, 14 sierpnia w Van Aire Airpark w Brighton w stanie Kolorado w USA. Pilot modelu RC AJ Slick demonstrował publiczności zawis nisko nad ziemią, wykorzystując nadmiar ciągu śmigła. Gdy model zaczął się wznosić, nad pasem przeleciał z dużą prędkością dwupłat, określony przez modelarza jako akrobacyjny Pitts Special, który w niego uderzył. Samolot kontynuował lot, ale musiał niezwłocznie lądować. Wrak modelu od razu spadł na ziemię. Nikomu nic się nie stało.

 

Samolotem leciał pilot z żoną. Po wylądowaniu okazało się, że na dolnym skrzydle samolotu znajduje się niewielkie wgniecenie. Modelarz ocenił, że zaledwie kilka na kilka centymetrów. Przed kolejnymi lotami konieczna jest jednak naprawa.

 

Dołączona grafika

 

Według przedstawicieli FAA wgniecenie jest większe, ma wielkość 10 x 30 cm. Nie podano oficjalnie, jakiego typu samolot uczestniczył w zdarzeniu. Prawdopodobnie nie był to akrobacyjny Pitts Special, a dwupłat szkolny. Wstępne orzeczenie mówi, że do zderzenia doszło z powodu złej łączności pomiędzy organizatorami imprezy, a kontrolerem lotów lotniska.

 

Właściciel modelu ocenił swoje straty na 8 tys. USD, co wydaje się wartością znacznie przesadzoną (AJ Slick o rozpiętości 126 cali jest oferowany za niecałe 2 tys. USD, rozbity model był mniejszy). Zapowiedział zwrócenie się do pilota samolotu z odpowiednimi roszczeniami. Sprawa może trafić na drogę sądową.

 

Dołączona grafika

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.