Szymon_Leszno Opublikowano 24 Lipca 2010 Udostępnij Opublikowano 24 Lipca 2010 Witam ! Jestem Szymon, mam 15 lat. Modelarstwem zajmuje sie od kilku lat budując modele swobodnie latające i startując zawodniczo. Przyszedł czas na jakiegoś RC żeby od czasu do czasu polatać czym innym. Wybór padł na Kolibra już jakiś czas temu ale dopiero teraz pomyślałem o tym poważniej i zaczynam. Co do modelu: Nie zamierzam dużo zmieniać w stosunku do planów, aczkolwiek kilka rzeczy istotnych zmienię na pewno. Płat: zgodnie z planem 1640 rozpiętości, cięciwa płata 186, keson zamiast pojedynczego z góry, obustronnie z balsy 1,5. Dźwigary 3x8 na centropłacie i 3x5 na uszach. Żebro przykadłubowe 10 , dalej dwa 3 , reszta 1,5. Wzniosu nie ma uwzględnionego na planie. Ile on powinien wynosić ?? Stateczniki: dokładnie takie jak na planie, Kadłub: tu mam najwięcej wątpliwości. Chcę zrobić taki jak inni tutaj (Diakon i Kijuik) z drewnianą płozą oraz węglową rurką ale nie wiem skąd wziąć taką rurkę (podobno z wędki ale nie znam nikogo kto wędkuje) [24.07.10] Na dzień dzisiejszy mam wykonane żebra wzorcowe do centropłatu. Wykonałem je ze sklejki 4 (innej nie posiadam). Wydaję się ona cięższa w obróbce niż taka jasna ale po żmudnym szlifowaniu w końcu udało się. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JarekF Opublikowano 25 Lipca 2010 Udostępnij Opublikowano 25 Lipca 2010 Witam. Bardzo lubię Kolibra i dlatego będę Ci kibicował. Co do budowy. Wymiary płata zmieniasz ? Dlaczego ? Płat zgodnie z planami ma 1540 mm rozpiętości i cięciwę 205 mm. Jaki profil stosujesz ? Również na planach są wzniosy. To rysunki łączników - trzeba je tylko dokładnie wyciąć. Centropłat 8 stopni, uszy 20 stopni. Jeżeli dysponujesz planami w MODELARZU to w opisie to jest. Kadłub - Jaka płoza ? W planach nie ma nic takiego. Jeżeli zmieniasz to czym się sugerujesz ? Rurkę od wędki spróbuj zakupić w sklepie wędkarskim. Czasami mają jakieś połamane wędki zgłoszone do reklamacji, lub do napraw serwisowych. Idź, zapytaj. Rurkę możesz zakupić również w sklepie modelarskim. Powodzenia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Szymon_Leszno Opublikowano 25 Lipca 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 25 Lipca 2010 Profil który zastosowałem to ten z planów. Cięciwa to 186 a to dlatego że tylko tak go mogłem skopiować. Za płozę uważam odcinek kadłuba od dziobu do początku ogona. Nie chodzi o taką przy saniach ;D Nie wiem jak wy to nazywacie ale w swobodnych to jedyna nazwa. A zmieniam parę rzeczy dlatego że kieruje się swoim doświadczeniem i brakami w sklepie. Po rurkę pójdę w poniedziałek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JarekF Opublikowano 25 Lipca 2010 Udostępnij Opublikowano 25 Lipca 2010 Jeżeli tak skopiowałeś plan to musisz pamiętać, że nie możesz się sugerować podanymi na oryginalnym planie wymiarami, a trzymać się wyłącznie rysunków na powstałej kopii. Oczywiście model wyjdzie Ci trochę mniejszy, ale jeżeli dokładnie wszystko zrobisz to też powinien fajnie latać. Przednia część kadłuba (laminatowa) to przednia część kadłuba. A płoza w szybowcu stanowi zabezpieczenie kadłuba przy lądowaniu. Jest to takie podwozie ślizgowe . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Szymon_Leszno Opublikowano 25 Lipca 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 25 Lipca 2010 @Kijuik Tak pamiętam, teraz robię wszystko do tej cięciwy. [25.07.10] Na ten dzień odłożyłem wzorcowe i wykonałem ustatecznienie. Tak jak w założeniach jest ono zgodne z planami-żadnych zmian. Jest w całości zrobione z dosyć miękkiej balsy 4. Do całkowitego skończenia zostało wklejenie sosnowego łącznika pomiędzy połówkami sterów oraz oszlifowanie poziomego. I tu pytanie: Czy stery w poziomym szlifować tak jak spływ czy zostawić płaskie ?? Statecznik poziomy Statecznik pionowy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ertman_176 Opublikowano 26 Lipca 2010 Udostępnij Opublikowano 26 Lipca 2010 Dlaczego wbijasz szpilki w element a nie wkoło ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krzysiek w Opublikowano 26 Lipca 2010 Udostępnij Opublikowano 26 Lipca 2010 Po to by sie nie ruszało i przylegało do deski montażowej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Damiano11 Opublikowano 26 Lipca 2010 Udostępnij Opublikowano 26 Lipca 2010 A to takie dziurki jeszcze chyba nikomu nie zaszkodziły, jeżeli będziesz miał z czymś problem to daj znać zapytam wtedy konstruktora tego modelu jak to można rozwiązać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 26 Lipca 2010 Udostępnij Opublikowano 26 Lipca 2010 Ja wbijam szpilki w element już od 15 lat i żaden model się nie rozleciał . . . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JarekF Opublikowano 26 Lipca 2010 Udostępnij Opublikowano 26 Lipca 2010 Stery zostaw płaskie i nie szlifuj jak spływ. Krawędzie lekko zaokrąglij, aby nie było ostrych kantów. Co do dziurek od szpilek : oczywiście na wytrzymałość konstrukcji nie ma to wpływu, a raczej na estetykę wykonania w przypadku pokrycia folią transparentną. P.S. Nieźle Ci idzie jak na piętnastolatka. Oby tak dalej. :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Szymon_Leszno Opublikowano 27 Lipca 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 27 Lipca 2010 @ertman_176 Wbijanie na około jest uciążliwe jak dla mnie, tak jest łatwiej i szybciej [27.07.10] Dzięki wykonanym wzorcowym do centropłatu zrobiłem bloczek który następnie oszlifowałem. Jest na nim 20 żeber z balsy 1,5 oraz 4 z balsy 3. Tak więc zostały jeszcze 3 bloczki. Cały bloczek jest trochę krzywy przez krzywe wbicie gwoździa we wzorcowe kiedy były obrabiane. Ale mimo tego udało się dobrze wszystko wyszlifować choć zajęło to więcej czasu niż się spodziewałem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
malinn Opublikowano 27 Lipca 2010 Udostępnij Opublikowano 27 Lipca 2010 Hej, fajnie , że robisz model od początku to się chwali. Sporo się człowiek uczy jak coś sam zmajstruje. Co do ogona zeszlifował bym symetrycznie sam spływ na samej końcówce steru by miała 0,5mm - gdzieś to wyczytałem ale nie pamiętam gdzie. Profilu ręcznie na gonie nie ma co robić. Powodzenia w dalszej budowie... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Szymon_Leszno Opublikowano 28 Lipca 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2010 To teraz malinn mi zrobił wątpliwości ;D Pomyślałem o tym i myślę że lepiej byłoby po prostu je zaokrąglić, dlaczego ?? Profil to płaska deska więc nie musi mieć dokładnie wykonanej krawędzi natarcia, spływu. Wystarczy zaokrąglenie. Gdybym robił profil płasko-wypukły wtedy musiałbym wykonać to dokładnie jak profil pokazuje. Jednak zostanę przy tym co mam Model robię w całości sam bo myślę że kupowanie to droga na skróty, poza tym droższa. [28.07.10] Dzisiaj ciąg dalszy wykonywania żeber. Zrobiłem bloczek złożony z sześciu żeber o grubości 10 mm. Naturalnie są to żebra potrzebne do miejsc gdzie będą wzniosy. Pyłu było co nie miara, efekty można zobaczyć poniżej. Zacząłem również robić wzorcowe żebra do uszu. Zostało już niewiele, ale mam pytanie. Żebra są będą miały oczywiście rózne cięciwy ale i różne grubości. Gdy będę montował je do deski czy te co będą coraz dalej od centropłatu mają być na jakiejś podkładce czy po prostu w jednej płaszczyźnie z tymi od centropłatu. Nie wiem czy się jasno wyraziłem ale czy to prawidłowo że żebra od uszu mają być coraz "niższe" ?? Skutkiem czego ucho będzie coraz "niższe" względem centropłatu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Michau Opublikowano 28 Lipca 2010 Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2010 w jednej płaszczyźnie z tymi od centropłatu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tomo24 Opublikowano 28 Lipca 2010 Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2010 mają być na jakiejś podkładce czy po prostu w jednej płaszczyźnie z tymi od centropłatu.Ja nigdy niedawałem podkładki, zawsze w jednej pławszczyżnie. (Jeśli dobrze zrozumiałem) ucho robie na płask w stosunku do biurka (pamiętając o kącie pierwszego żebra) i potem łącze z centropłatem. edit sory za jakość może widać jak ucho się spłaszcza Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Szymon_Leszno Opublikowano 29 Lipca 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Lipca 2010 może widać jak ucho się spłaszcza Można dostrzec (pamiętając o kącie pierwszego żebra) Nie rozumiem o co chodzi. [29.07.10] Zakończyłem wzorcowe do uszu, jutro z nich skorzystam robiąc bloczki na uszy. Ponadto z twardej balsy 4 wyciąłem pasek o szerokości 15 na spływ oraz listwę 8x8 z balsy 10. Następnie listwy obrobiłem. Tak więc do montażu zostały tylko te żebra na uszy. W sterze wysokości wmontowałem łącznik pomiędzy połówkami (z sosny 3x4) Zdjęcia wrzucę jutro Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tomo24 Opublikowano 29 Lipca 2010 Udostępnij Opublikowano 29 Lipca 2010 Cytat: (pamiętając o kącie pierwszego żebra) Nie rozumiem o co chodzi O wznios ucha Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 29 Lipca 2010 Udostępnij Opublikowano 29 Lipca 2010 Zakończyłem wzorcowe do uszu, Jakoś nie trawie tego słowa. Prędzej żebra wzorcowe a najlepiej to można by użyć zamiast wzorcowe słowa szablon(y). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JarekF Opublikowano 29 Lipca 2010 Udostępnij Opublikowano 29 Lipca 2010 Zakończyłem wzorcowe do uszu..... A dlaczego robisz żebra wzorcowe do uszu ? W tym modelu jest dość duży uskok cięciwy a żeber jest aż !!! 5. Czy nie lepiej wykonać od razu w oryginale ? :wink: Gdy będziesz robił w bloku wyjdzie Ci pochyła krawędź żebra, a i z cięciwą będzie niedokładnie. Ja robiłem żebra uszu od razu w oryginale a za wzorce posłużył wydruk z komputera na kartonie. Wskazówka: Narysuj sobie na brystolu profil każdego żeberka ucha. Będziesz miał 5 rysunków. Wytnij bardzo dokładnie i przybij szpileczkami do balsy. Dokładnie wytnij nożykiem zarys żeberka pozostawiając 0,5 max 1mm na doszlifowanie papierem ściernym. Czynności te powtórz dwa razy dla każdego żeberka. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Szymon_Leszno Opublikowano 1 Sierpnia 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2010 Zakończyłem wzorcowe do uszu, Jakoś nie trawie tego słowa. Prędzej żebra wzorcowe a najlepiej to można by użyć zamiast wzorcowe słowa szablon(y). U mnie w modelarni tak się mówi, więc i ja tak mówię. Myślę że nazwa też jest adekwatna do tego elementu. @Kijuik Trochę zabawy jest tym Twoim sposobem. Obliczyłem to wszystko i wyszło mi że się sprawdzi. Poza tym gdy już wykonałem te wzorcowe to ciężko byłoby mi ich po prostu nie użyć. Dzsiaj wyjeżdżam na wakacje, do 16 sierpnia mnie nie ma więc i Koliber stanie w miejscu. Przez weekend nie udało mi się nic zrobić z powodu przygotowań do wyjazdu. Aha, założyłem że bloczek ma 9 mm ponieważ żeber będzie 6 po 1,5 mm szerokości. Jak widać ten kąt przy spływie będzie mały ale wzmocnię trójkątem i powinno być dobrze. Pozdrawiam ! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.