ppompka Opublikowano 5 Września 2010 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2010 mam do Was jak narazie 3 pytania. 1.Zbyt tylne, czy zbyt przednie wyważenie powoduje ze model jest szybszy? jeśli chcę aby model latał wolniej, to przesunąć SC do przody czy do tyłu? 2. jeśli chcę ustawic model na jak najmniejsze opadanie to mam zwiększyć kat zaklinowania skrzydła (czyli dodanie podkładki pod spływ?), czy podłożyc podkładkę pod natarcie zmniejszając kat zaklinowania? 3. Czy łatwo załapać się na termike, i na jakiej wysokości juz można się w nią wkrecić? Niedługo dam relacje jak wyszedł test z pikowaniem (DRIVE-TEST) i pewnie zadam nowe pytania. Chcę uystwić model zeby dobrze latał, bo narazie jest lata "mniejwięcej". Poprawiłem teraz SC na bardziej tylny, tak jak wyliczył mi program na 8%, zobaczymy czy to coś poprawi. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
buwi777 Opublikowano 5 Września 2010 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2010 mam do Was jak narazie 3 pytania. 1.Zbyt tylne, czy zbyt przednie wyważenie powoduje ze model jest szybszy? jeśli chcę aby model latał wolniej, to przesunąć SC do przody czy do tyłu? 2. jeśli chcę ustawic model na jak najmniejsze opadanie to mam zwiększyć kat zaklinowania skrzydła (czyli dodanie podkładki pod spływ?), czy podłożyc podkładkę pod natarcie zmniejszając kat zaklinowania? 3. Czy łatwo załapać się na termike, i na jakiej wysokości juz można się w nią wkrecić? Niedługo dam relacje jak wyszedł test z pikowaniem (DRIVE-TEST) i pewnie zadam nowe pytania. Chcę uystwić model zeby dobrze latał, bo narazie jest lata "mniejwięcej". Poprawiłem teraz SC na bardziej tylny, tak jak wyliczył mi program na 8%, zobaczymy czy to coś poprawi. 1. Przednie - szybciej spada 2. Pod natarcie 3. 1 m :devil: a poza tym - praktyka i setki godzin w powietrzu ( np. komin nad ciemnym samochodem ) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ppompka Opublikowano 5 Września 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Września 2010 Czyli żeby model latał wolno to SC bardziej tylny? Czy można taki model szybowca wyważać tak jak wolnolotki-ster na zero, bez aparatury i regulujemy wyważeniem, i kątem natarcia tak aby leciał jak najdalej, najbardziej równo i stabilnie? Dzieki za tak szybka odpowiedź. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 5 Września 2010 Udostępnij Opublikowano 5 Września 2010 Na termikę da się załapać tuz nad ziemią. Ostatnio rzutkiem latałem 5 metrów nad ziemia w zerku ponad 4 minuty. Do termiki trzeba tez mieć dobry model. Lekki na dobrym profilu. Kąt zaklinowania ustaw na około 2 stopnie. Jak to zrobisz to ustaw wyważenie by po rzucie leciał z małym opadaniem ale też i nie za wolno. Potem w powietrzu zrób test nurkowania i przeprowadzaj dalej regulację. Dobrze jest mieć mechanizację całego płata. Wtedy można opuścić cały spływ skrzydła w krążeniu w kominie. Ustawić na zero do szukania kominów oraz podnieść do góry by móc robić szybkie przeloty oraz móc wrócić pod wiatr. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ppompka Opublikowano 6 Września 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 6 Września 2010 Rafał, dziąki, ale ta akurat wiedziałem, model mam lekki ma obciążenie ok 12g/dm2. Model jest sterowany sk, i sw więc o mechanizacji płata mnie mam co marzyć. Ale dalej nie wiem czy moge model rc ustwaiać jak wolnololotki. Może do sterowania RC potrzeba inne wyważenie niż do wolego lotu bez sterowania? Mam jeszcze jedno pytanko. Jak można łatwo zmierzyć kąt zaklinowania? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 6 Września 2010 Udostępnij Opublikowano 6 Września 2010 Buwi nie wprowadzaj kolegów w błąd! Położenie SC nie ma zauważalnego wpływu na osiągi modelu. Opadanie modelu zależy w praktyce wyłącznie od tego z jaką prędkością poziomą model leci. A daną prędkość poziomą możemy podczas regulacji uzyskać na każdym dowolnym położeniu SC. ppompka, jeśli już masz położenie SC z programu to go nie zmieniaj podczas wstępnych regulacji. Model reguluj wyłącznie trymerem, bądź zmianą zaklinowania (w sumie wychodzi na to samo). Położenie SC zmień dopiero wtedy, kiedy test nurkowania przebiegnie niepomyślnie, bądź model będzie się sterował nie tak jak chcesz. Jak łatwo zmienić kąt zaklinowania? Użyć trymera Przeczytaj jeszcze raz tematy podklejone w tym dziale - tłumaczenia zagranicznych artykułów zrobione przez Jurka Markitona Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rafal B. Opublikowano 6 Września 2010 Udostępnij Opublikowano 6 Września 2010 Obciążenie ładne, a może jakieś zdjęcia modelu i jego wielkość oraz profil podasz? Modele swobodnie latające ustawia się odrazu do lotu krążącego. RC ustawiasz by leciał prosto. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cobra Opublikowano 6 Września 2010 Udostępnij Opublikowano 6 Września 2010 Jak można łatwo zmierzyć kąt zaklinowania? Jak łatwo zmienić kąt zaklinowania? Użyć trymera Nie zmienić tylko zmierzyć. W poniżej zalinkowanym artykule Piotra Piechowskiego jest do ściągnięcia programik ewd.exe do policzenia kąta zaklinowania. http://www.piotrp.de/MIX/ewd.htm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 6 Września 2010 Udostępnij Opublikowano 6 Września 2010 Aj wybaczcie. Za dużo pospiechu :/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ppompka Opublikowano 6 Września 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 6 Września 2010 Rafal B., Model to fling z great planes. Prawie 1,3m. Położenie SC zmień dopiero wtedy, kiedy test nurkowania przebiegnie niepomyślnie, bądź model będzie się sterował nie tak jak chcesz. To sie zapytam odrazu. Jeśli model nie wychodzi z nurkowania to nalezy przesunąć sc do tyu czy do przodu? I co jeśli jest odwrotnie, model wychodzi zbyt szybko i zadziera/pompuje. I jescze pytanko odnośnie sterowania. Jeśli jest niestabilny przy wchodzeniu w zakręt to gdzie przesunąc SC. Wolę zapytać sie odrazu, bo nie mam już teraz za duzo okazji do latania. W poniżej zalinkowanym artykule Piotra Piechowskiego jest do ściągnięcia programik ewd.exe do policzenia kąta zaklinowania. http://www.piotrp.de/MIX/ewd.htm Program niestety nie dziala. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 6 Września 2010 Udostępnij Opublikowano 6 Września 2010 ppompka przecież te wszystkie rzeczy masz dokładnie wytłumaczone i w artykule o "dive test" na stronie piotrap, i w artykułach Jurka i wszędzie indziej, gdzie piszą o tym teście. model nie wyprowadza z nurkowania - za mała stateczność podłużna - SC do przodu model za szybko wyprowadza - za duża stateczność - SC do tyłu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ppompka Opublikowano 6 Września 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 6 Września 2010 Dziekuję wszystkim za odpowiedzi. Cos więcej napisze jak polatam jeszcze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
toom07 Opublikowano 9 Października 2010 Udostępnij Opublikowano 9 Października 2010 Dodam jeszcze co nieco na temat środka ciężkości. Jeżeli przesuniesz go do tyłu, model owszem powinien być odrobinę szybszy i lepiej penetrować powietrze. Stanie sie to dlatego że będziesz musiał oddać wysokość lub zmniejszyć kąt zaklinowania skrzydła. Jednakże model będzie bardziej nerwowy co jednak ma swoje plusy bo będzie lepiej pokazywał termikę. A propos dive testu nie sugerowałbym sie nim do końca, bo np do wyczynowych modeli szybowców termicznych raczej to się nie sprawdza bo używa się w nich raczej tylnych środków ciężkości ze względu właśnie na lepszą penetracje powietrza i czułość na termikę i modele nie wychodzą z nurkowania lekko do góry lecz albo tylko odrobinkę lub pozostają w lekkim nurkowaniu więc według tego testu mają źle wyregulowany ść a tak wcale nie jest O i jak ktoś posiada umiejętności i ma trochę farta że trafi mu sie tuż nad ziemią komin to się można wykręcić prawie szorując końcówką po ziemi Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 10 Października 2010 Udostępnij Opublikowano 10 Października 2010 Jeżeli przesuniesz go do tyłu, model owszem powinien być odrobinę szybszy i lepiej penetrować powietrze. Stanie sie to dlatego że będziesz musiał oddać wysokość lub zmniejszyć kąt zaklinowania skrzydła.Co za bzdury :roll: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
piotrp Opublikowano 10 Października 2010 Udostępnij Opublikowano 10 Października 2010 Pawle, niestety "zaocznie" nie wyregulujesz modelu. Proponuję starty (np. z holu) z różnymi ustawieniami i obserwowanie zmian. To moim zdaniem najlepsza droga. Od niedawna latam bez silników i... w szybowcach piękne jest też to, że trzeba pogłówkować, poustawiać dokładnie, pokombinować. PS IMHO jeśli Twój szybowiec nie ma statecznika wysokości płytowego, to proponuję doprowadzić do sytuacji, gdzie model prawidłowo szybuje ze statecznikiem w pozycji neutrum, a nie "podpierany" trymowaniem. Unikniesz zmian w zachowaniu modelu przy różnych prędkościach względem powietrza. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ppompka Opublikowano 11 Października 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Października 2010 Już teraz wiem żeby wyczepić się z holu gumowego i odrazu przejść dolotu szybowcowego muszę dodać pasek ołoiwiu taki zżeby okrążył rurkę, ok. w połowie dłururkośći rurkii. Trymer od SWjest wdedy na środku. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
toom07 Opublikowano 11 Października 2010 Udostępnij Opublikowano 11 Października 2010 Jeżeli przesuniesz go do tyłu, model owszem powinien być odrobinę szybszy i lepiej penetrować powietrze. Stanie sie to dlatego że będziesz musiał oddać wysokość lub zmniejszyć kąt zaklinowania skrzydła.Co za bzdury :roll:Drogi Czaro, no to mi wytłumaczysz może po co panowie w F3B w lotach na prędkość przesuwają środek ciężkości do tyłu? żeby mieć bardziej nerwowy model? Czy może dlatego że gdy środek przesunie się do tyłu trzeba oddać wysokość (w modelach z pływającym sterem wysokości skutkuje to zmienieniem właśnie kąta zaklinowania) i dzięki czemu model leci na mniejszych kątach i stwarza mniejsze opory? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 12 Października 2010 Udostępnij Opublikowano 12 Października 2010 wytłumaczysz może po co panowie w F3B w lotach na prędkość przesuwają środek ciężkości do tyłu? żeby mieć bardziej nerwowy model?Oczywiście, że tak środek przesunie się do tyłu trzeba oddać wysokość i dzięki czemu model leci na mniejszych kątach i stwarza mniejsze opory?Zmiana oporów w takim przypadku jest niewielka i praktycznie niezauważalna w locie. Więcej o tym pisałem tutaj:http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=23331&postdays=0&postorder=asc&start=15 Czy masz jeszcze jakieś inne argumenty poza "wszyscy najlepsi zawodnicy tak robią"? Może nawet jakieś merytoryczne? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
toom07 Opublikowano 12 Października 2010 Udostępnij Opublikowano 12 Października 2010 środek przesunie się do tyłu trzeba oddać wysokość i dzięki czemu model leci na mniejszych kątach i stwarza mniejsze opory?Zmiana oporów w takim przypadku jest niewielka i praktycznie niezauważalna w locie. Więcej o tym pisałem tutaj:http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=23331&postdays=0&postorder=asc&start=15 Tak, i z jednego wykresu wynika że im bardziej do tyłu przesunięty ść tym model lepiej przyśpiesza. Bo z tym że model w normalnym locie poziomym przy warunkach bezwietrznych zbytnio prędkość nie zmieni zgodze się ale z tym że w warunkach wietrznych żeby wrócić z dużej odległości pod wiatr i model trzeba rozpędzać, to się kompletnie nie zgodzę że ść nie ma tutaj znaczenia. Szybowiec z tylnym ść będzie szybszy i będzie tracił mniej energii na pompki wywołane przednim ść i zaciągniętą wysokością. Czy masz jeszcze jakieś inne argumenty poza "wszyscy najlepsi zawodnicy tak robią"? Może nawet jakieś merytoryczne?No tak, po co wzorować się na lepszych od siebie. Jakby kiedyś miałby mi mistrz świata doradzić co zrobić aby poprawić swoje wyniki to oleje go i pomyśle sobie "co mistrz świata może wiedzieć o tym co robi, ja na pewno wiem lepiej" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 12 Października 2010 Udostępnij Opublikowano 12 Października 2010 Pokaż dokładnie, o który wykres Ci chodzi. Podejrzewam, że błędnie go odczytujesz i to wymaga rzeczowego sprostowania. A dlaczego model z tylnym SC "jest szybszy"? Bo ze względu na mniejszą stateczność żywiej reaguje na wychylenie steru wysokości. Zwiększ wychylenia w modelu z przednim wyważeniem i uzyskasz podobny efekt. Nie mam nic do kopiowania rozwiązań bardziej doświadczonych modelarzy. Ale uważam, że powinno się choć trochę rozumieć dlaczego "Oni tak robią". Kopiowanie "na pałę" nie polepszy Twoich wyników. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.