Skocz do zawartości

Smarowanie w 4-ro taktach.


Kretobójca

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jeszcze jedna ciekawa sprawa.

 

Wiemy że wymagania stawiane paliwom dla silników z zapłonem samoczynnym i silników z zapłonem iskrowym są inne a same paliwa (pomijając mieszaniny) nie są dowolnie zamienne.

 

Dlaczego nie ma silnika wysokoprężnego w użyciu zasilanego metanolem? :)

 

Porównanie właściwości metanolu, etanolu i benzyny

 

Parametr Jednostka Metanol Etanol Benzyna

 

Gęstość w temp 15°C g/cm–3 0,796 0,793 0,720-0,775

Lepkość mPa/s 0,6 1,2 0,42

Wartość opałowa MJ/kg–1 19,66 25 43,5

Ciepło parowania kJ/kg-1 1109 910 350-380

Liczba oktanowa LOB - 114 129 95-98

 

 

Wysoka liczba oktanowa wskazuje że nie jest to odpowiednie paliwo do silników z zapłonem samoczynnym. Silnik motoru żużlowego ma sprężanie nieco wyższe od silnika tradycyjnego benzynowego, jako paliwo służy mu czysty metanol i ma zapłon iskrowy.

 

P.S. Wartość opałowa wskazuje dlaczego te nasze motorki tyle chleją :)

 

EDIT - Jeszcze jedna praktyczna uwaga - skoro jak piszecie w upalne dni silnik może odpalić tylko od przyłożenia zasilania świecy to trzeba bardzo uważać na ręce w tym momencie! Bo nie spodziewając się uruchomienia silnika można sobie krzywdę zrobić....

 

To bardzo rzadki przypadek pewnie równie rzadki jak odpalenie silnika bez zasilania świecy :) ale kopnąć potrafi w momencie np. kiedy zalewa się silnik i kręci się stosunkowo wolno śmigłem a żarka podłączona jest do świecy.

 

Któryś z kolegów zamieszczał tu filmik który przedstawiał odpalenie silnika (tylko podanie napięcia na świecę) w modelu na uwięzi. Podobno było to zamierzone działanie a więc... przewidywalne.

  • Odpowiedzi 139
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Opublikowano

Marcin zamiast rozpisywać się o skutkach zjawisk mających związek ze spalaniem paliw.Zastanów się nad przyczynami z jakich te zjawiska powstają.Bo cały problem w tym że Marek spy pisał o przyczynach a Ty o skutkach.O ile skutki może zobaczyć każdy kto ma oczy i słuch to aby poznać przyczyny trzeba mieć trochę podstawowej wiedzy i urzywać tego narządu który każdy z nas ma między uszami albo pod czapką jak kto woli.

Opublikowano
Zastanów się nad przyczynami z jakich te zjawiska powstają.Bo cały problem w tym że Marek spy pisał o przyczynach a Ty o skutkach.

 

Biorę to pod uwagę co napisał Mark_Spy, biorę pod uwagę też to co napisał MASK:

 

Opary paliwa osiągnęły temperaturę samozapłonu. Wystarczy, aby wokół żarnika mieszanka nagrzała się powyżej 475 stopni. Ot cała tajemnica. W przypadku eteru wystarczyłoby, aby świeca podgrzała opary tylko do 188 stopni. Gdyby w tych samych warunkach zamiast świecy żarowej była iskrowa to tym razem nastąpiłby zapłon, nie samozapłon.

 

Przypadek który wytłuściłem być może można nazwać samozapłonem - niech będzie, dostarczone jest ciepło a nie "żywy" ogień. Można różnie to nazywać - nie będę się na ten temat kłócił.

 

Teraz Ciebie Jano poproszę o to abyś Ty użył tego co masz między uszami lub pod czapką jak wolisz :P

 

I powiedz nam - co powyższy przypadek ma wspólnego z silnikiem z zapłonem samoczynnym :?: Definicja zapłonu samoczynnego istnieje i to nie jest to samo co definicja samozapłonu. Chodź potocznie lubi się te dwie sprawy mieszać.

 

I jeszcze Ci przypomnę powód trwania tej dyskusji:

 

.....silnik ze świecą żarowa i silnik z przeciw-tłokiem należą do tej samej grupy silników z zapłonem samoczynnym , inna nazwa samozapłonowy....

 

.... I jest tak jak pisze Marek Spy oba są silnikami samozapłonowymi...

 

.....silniki modelarskie są silnikami samozapłonowymi....

 

I w cale się nie obrażę jak w sposób jednoznaczny pokażesz że się mylę :)

Opublikowano

Zdaję sobie sprawę z tego że samoczynny a samozapłon to dwie inne sprawy.

Przez samoczynny rozumie taki zapłon który po zainicjowaniu powoduje dalszą pracę silnika wykorzystując właściwości fizyczne paliwa i procesy zachodzące podczs spalania.Aby to zrealizować w przypadku silników modelarskich wymyślono regulowaną komorę spalania w przypadku silników na eter i świecę żarową w przypadku silników na metanol.Ale obie te metody mają na celu jedno, doprowadzić do zapłonu mieszanki paliwowej w odpowiednim momencie.Nie twierdzę że nie można tego inaczej zrealizować ale biorąc pod uwagę prostotę i skuteczność to na dziś te rozwiązania są optymalne.

Jeśli to o uszach i czapce Cię uraziło to przepraszam. :wink:

Opublikowano

Ciesze sie ze wszystko juz bardziej zrozumiałe . Pamietajmy ze silniki modelarskie sa bardzo prymitywne , Komora spalania , sposob zapalania mieszanki dalekie sa do silników stosowanych np. w samochodach z dozorem mikrokontrolera. Nie mówiąc o gażnikach które dość dowolnie mieszaja paliwo z powietrzem.

Odnosnie smarowania :

podczas pracy silnika wskutek tego że olej praktycznie sie nie spala na gladzi cylindra powstaje tzw. film olejowy, jest to cienka warstewka oleju . Ta cienka warstwa oleju jest wpychana pod tlok podczas suwu pracy wraz z spalinami i podczas ruchu posuwisto zwrotnego tłoka . Wskutek tego olej przeciskany jest do skrzyni korbowej . Pamietac nalezy ze szczelnosc pomiedzy tlokiem a cylindrem zawdzieczamy własnie zjawisku filmu olejowego . Pierscień uszczelniajacy tez sie slizga po filmie olejowym i nie jest doskonale szczelny . A w skrzyni korbowej wszystko wiruje wiec smarowanie jest rozbryzgowe .

skład mieszanki :

mieszanka paliwa z powietrzem ma okreslony przedzial w ktorym sie chce zapalac . Jest to wspolczynnik lambda . Nie wiem jaki jest dla metanolu czy eteru . Uruchamiamy silnik zawsze na bogadszej mieszance dogrzewajac swiecę, po nagraniu silnika wyłączamy zasilanie swiecy i silnik pracuje juz na własnym dogrzewaniu swiecy . Potem zaczynamy zubażać mieszankę i silnik zwieksza obroty az do momentu ze zbyt uboga mieszanka powoduje zatrzymanie silnika . W momencie zubażania mieszanki temperatura w komorze spalania wzrasta i tym samym zostaje nagrzewana bardziej świeca żarowa . Kąt wyprzedzenia zapłonu wzrasta ( zaplon wczesniejszy ) i tym samym wyższe obroty . Tak jest do momentu aż przekroczymy próg optymalnego zapłonu lub zdolności zapalania się mieszanki . Jest to oczywiscie uproszczenie zjawisk zachodzacych podczas pracy silnika ale mam nadzieje ze troche problem wyjasniłem .

Ja reguluje silnik tak ze ustalam poczatek optymalnej pracy silnika i jego koniec i wybieram srednie polozenie lub blizej bogatszej , tak robie w silnikach 2T a w 4T latam na mieszance bogatszej . Osobnym tematem jest regulacja wolnych obrotow .

Opublikowano
nie spotkalem ukladów wtryskowych ale wszystko jest mozliwe .

A czego nie rozumiesz ?

 

http://www.singahobby.com/osm01.html

 

widać słabo szukałeś. Układy są w odwrocie, bo ich głównym zastosowaniem miało być F3A a zdaje się że napęd elektryczny zwycięża w tej klasie (choć zdania są jak zwykle podzielone).

 

Ja nie za bardzo rozumiem w jaki sposób przeszedłeś od tezy że silniki żarowe są samozapłonowymi do uproszczonego opisu jak działają, i co to miałoby niby tłumaczyć.

Opublikowano

-nie szukałem .... nie bylo mi to potrzebne:)

- wracamy do punktu wyjścia :rotfl:

- samozapłon jak sama nawa wskazuje sam się zapala

- zapalenie mieszanki paliwa z powietrzem następuje wskutek podgrzania do temp. zapłonu charakterystycznego dla danego paliwa .

- w przypadku silnika ze zniennym stopniem sprezania chyba nie ma problemu w interpretacji zjawiska zapłonu

- w silnikach ze świecą żarowa stopień sprężania nie zagrzewa mieszanki w sposób wystarczający do zapłonu wiec należy ja dogrzać . Żarnik ( spirala ) dogrzewa ta część mieszanki która znajduje się w przestrzeni wewnątrz świecy tak ze uzyskuje temp. zapłonu zapalając dalej resztę mieszanki . podkreślam to nie jest zapalenie np. energia iskry . Zapala sie pod wpływem temperatury samoczynnie !!!

Jezeli nadal nie rozumiesz to przykro mi bardzo :rotfl:

Opublikowano
- Żarnik ( spirala ) dogrzewa ta część mieszanki która znajduje się w przestrzeni wewnątrz świecy tak ze uzyskuje temp. zapłonu zapalając dalej resztę mieszanki . podkreślam to nie jest zapalenie np. energia iskry . Zapala sie pod wpływem temperatury samoczynnie !!!

 

skąd to możesz wiedzieć? A może zapala się od żarzącego drutu ? A widzisz jakąś różnicę między zapaleniem energią iskry a energią świecy żarowej? A jeśli powiem, że energia oddawana przez świecę żarową jest dużo większa od tej generowanej przez iskrę? Jeśli temperatura zjonizowanego gazu w pobliżu żarnika (w wyniku reakcji katalitycznej) będzie taka sama jak zjonizowanego gazu w wyniku iskry?

Spalanie jest procesem nie do końca poznanym, jeśli się spytasz specjalistów od silników diesla odpowiedzą, że zjawisko samozapłonu nie do końca jest wyjasnione i wymodelowane. A Ty, Marek Spy, twierdzisz że wiesz wszystko. A tak naprawdę, piszesz śmieciowe posty na zasadzie "ja tak powiedziałem, więc tak musi być".

Kolega zadał sobie trud, dotarł do pracy licencjackiej, co wymagało sporo wysiłku. A Ty na to odpisujesz jakimiś bzdurnymi rzeczami wyjętymi z elementarza dla młodzików. Nikt nie wymaga żebyś się znał na silnikach spalinowych, ale jeśli NAPRAWDĘ nie wiesz albo nie jesteś pewien to nie pisz. Albo zaznacz na wstępie "WYDAJE MI SIĘ" czy coś podobnego.

Rozumiem że chcesz uchodzić za kogoś ważnego i mądrego, ale ogranicz się do rzeczy, na których się znasz czy które sprawdziłeś empirycznie. A jeśli chcesz prowadzić eksperymenty myślowe, to najpierw zdobądź ku temu stosowne podstawy teoretyczne.

Opublikowano

ot powiedzial co wiedzial :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: i co ta odpowiedz wniosła do wątku oprócz ponownego obrażania ? :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:

Opublikowano

Nad czym się jeszcze zastanawiam?

 

Co wiemy i chyba raczej nie podlega dyskusji:

 

- nasze silniki działają na zasadzie silnika semidiesel.

 

- zapłon mieszanki odbywa się od połączenia ciepła sprężania i katalitycznej reakcji metanolu z platyną żarnika.

 

I teraz nie wiem czy dobrze idziemy w kierunku udowodnienia czy paliwo zapala się od żarnika czy samoczynnie. Tak możemy się sprzeczać - co to jest ta reakcja - też nie wiem :)

 

Pozostaje jeszcze definicja silnika samozapłonowego.

 

silnik cieplny spalinowy tłokowy o spalaniu wewnętrznym, który potrafi wytworzyć warunki umożliwiające samozapłon mieszanki paliwowej bez ingerencji źródeł zewnętrznych. - to tak w dużym skrócie :)

 

Nietrudno sobie wyobrazić że takim silnikiem jest MK-17 chociażby ale co z żarowym?

 

Możemy się kłócić ile chcemy ale świeca żarowa jest raczej obcym elementem - koniecznym aby ten zapłon nastąpił. Można powiedzieć też - dobra ale do świecy żarowej nie potrzeba prądu do jej ciągłej pracy? No ale znowu potrzeba ciepła - też energii i to ciepła z poprzedniego cyklu pracy. Dokładnie tak samo jak magneto w "motorynce" wytwarzało prąd i dalej przekazywało go świecy - tu też energia wykorzystana jest z poprzedniego cyklu pracy silnika. Jedynie sama energia potrzebna do zasilenia świecy zmienia po drodze swoją postać.

 

No i w końcu z powyższego (definicji) czy silnik żarowy jest silnikiem z zapłonem samoczynnym czy nie?

Opublikowano
ot powiedzial co wiedzial :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: i co ta odpowiedz wniosła do wątku oprócz ponownego obrażania ? :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:

 

Nie wydaje mi się , żeby było o co się obrażać. Sławek_9000 tylko dosadniej ujął to co się nasuwa na myśl większości czytających ten wątek. Wiele zjawisk nie jest do końca wyjaśnionych. Natomiast stawianie się w roli autorytetu bez wysiłku udowodnienia swej racji nie bardzo mnie przekonuje. Mnie się wydaje (na podstawie przytoczonej tu literatury oraz dyskusji), że silnik żarowy z samej nazwy jak i konieczności występowania świecy żarowej nie można tak wprost i bezkrytycznie nazwać silnikiem samozapłonowym w odróżnieniu od silnika na eter z przeciwtłokiem. Natomiast inni mogą mieć odmienne zdanie bo podział jest umowny jak pisał Marcin133.

Opublikowano

dwa eksperymenty a propos żarnika.

1. Odpalanie rakietowego silnika modelarskiego- w dyszkę wkłada się mały żarnik, podłącza kabelki, daje prąd i rakieta startuje. Ja tu nie widzę samozapłonu, ale zapalenie się materiału palnego od żarzącego się ciała.

 

2. Mieszanka pyłu aluminiowego i zmielonego tlenku żelaza (zwana termalitem) stosowana m.in. do spawania szyn. Wybitnie egzotermiczna reakcja (wydziela się bardzo dużo ciepła, teperatura przekracza 2000 st) ale trudna do zainicjowania. Można ją zainicjować przykładając rozpalony pasek magnezu, albo przykładając rozrzażony gwóźdź żelazny (zalecam jednak przez kombinerki). O samozapłonie nie ma nawet mowy, bo reakcja redukcji tlenku żelaza i utleniania Al nie następuje w ogóle w temperaturze pokojowej (w odróżnieniu od np. spalania paliwa w atmosferze powietrza, co zachodzi ale bardzo wolno)

Opublikowano

Sławek godna podziwu kosekwencja w lansowaniu Twoich teori.Jak zapalasz zapałki,odpalasz jedną od drugiej,albo od innego zródła"otwartego ognia",czy kowal waląc młotkiem w kawał stali rozpalając go do czerwoności pomaga sobie palnikiem,czy w końcu jaskiniowiec trąc patyk o patyk rozpalał ogień miał gdzieś ukryte inne zródło ciepła.W fizyce jest zasada że zapłon lub zapalenie następuje na skutek wzrostu temperatury, do krytycznej dla danego materiału.Oczywistym jest że przykładając rozżarzony drut czy płonącą zapałkę,lub iskrę elektryczną do palnego materiału zapalamy go momentalnie bo gałtownie rośnie jego temperatura.Energia którą dostarczamy jest obojętna,czy to z tarcia,sprężania,czy rozpalonego druta czy iskry.

Wiecej nie podejmę tematu "bo szkoda howoryty" jak mawiał jeden z hetmanów.

edit: literówka.

Opublikowano

Nie wiem jak wy ale dla mnie sprawa z podziałem silników jest prosta

Podział ze względu na sposób zapłonu

Ze względu na sposób zapłonu, który także decyduje o rodzaju użytego paliwa silniki spalinowe dzielą się na:

- silniki o zapłonie iskrowym, znane także jako silniki benzynowe (dawniej zwane silnikami gaźnikowymi)

- silniki o zapłonie samoczynnym znane także jako silniki wysokoprężne, lub silniki Diesla

- silniki gazowe

- silniki żarowe

 

Dalej

Silnik żarowy

Silnik żarowy to silnik spalinowy wykorzystujący do zapłonu wysokie ciśnienie i “żarzącą” się świecę.

 

Zazwyczaj określenie silnik żarowy oznacza dwusuwowe silniki modelarskie.

 

Silniki te pracują na wysoko oktanowym paliwie np.80% metanol 10% nitrometan i 10% olej syntetyczny.

 

Oraz

Silnik o zapłonie samoczynnym

Silnik o zapłonie samoczynnym (znany powszechnie jako silnik wysokoprężny lub silnik Diesla, ZS) - silnik cieplny spalinowy tłokowy o spalaniu wewnętrznym, w którym ciśnienie maksymalne czynnika jest znacznie większe, niż w silnikach niskoprężnych (z zapłonem iskrowym), a do zapłonu paliwa nie jest wymagane żadne zewnętrzne źródło energii, ma miejsce zapłon samoczynny.

Przy czym należy rozumieć że chodzi w tym wypadku o zapłon spowodowany li tylko wzrostem cisnienia (dlatego wysokoprężne) pow. punktu samozapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej.

 

ew. linki

http://wapedia.mobi/pl/Silnik_spalinowy_tłokowy

http://www.geologia.site50.net/?tag=Silnik_spalinowy_t%C5%82okowy

http://www.tas-moto.org/opcja.php?kat=leksykon&id=396

http://wapedia.mobi/pl/Silnik_o_zapłonie_samoczynnym

http://wapedia.mobi/pl/Silnik_żarowy

 

Silniki modelarskie

http://wapedia.mobi/pl/Silnik_modelarski

Opublikowano
dwa eksperymenty a propos żarnika.

1. Odpalanie rakietowego silnika modelarskiego- w dyszkę wkłada się mały żarnik, podłącza kabelki, daje prąd i rakieta startuje. Ja tu nie widzę samozapłonu, ale zapalenie się materiału palnego od żarzącego się ciała.

 

2. Mieszanka pyłu aluminiowego i zmielonego tlenku żelaza (zwana termalitem) stosowana m.in. do spawania szyn. Wybitnie egzotermiczna reakcja (wydziela się bardzo dużo ciepła, teperatura przekracza 2000 st) ale trudna do zainicjowania. Można ją zainicjować przykładając rozpalony pasek magnezu, albo przykładając rozrzażony gwóźdź żelazny (zalecam jednak przez kombinerki). O samozapłonie nie ma nawet mowy, bo reakcja redukcji tlenku żelaza i utleniania Al nie następuje w ogóle w temperaturze pokojowej (w odróżnieniu od np. spalania paliwa w atmosferze powietrza, co zachodzi ale bardzo wolno)

 

A co ma piernik do wiatraka?

co ma silnik samozaplonowy ( lub silnik samozaplonowy z żarnikiem wspomagajacym) do żarnika inicjujacego zaplon mieszanki paliwa stalego w silniku rakietowym lub zaplonu termitu?

Opublikowano

Nie bardzo kumam o co sie klocicie. Dla mnie sprawa jest banalna.

Silnik diesla ma stopien sprezania w granicach 1/32 tak silne sprezenie powietrza rozgrzewa go do tak wysokiej temperatury ze nastepuje samozaplon oleju napedowego wtrysnietego do silnika w odpowiednim momencie.

Silnik samozaplonowy - modelarski, ma duzo nizszy stopien sprezania, ale umozliwia zaplon eteru. Punkt zaplonu, reguluje sie przeciwtlokiem. Wlasciwy stopien sprezania opowoduje zaplon w odpowiednim momencie(5stopni przed GMP). Aby umozliwic przy tak niskim stopniu sprezania zaplon paliwa nieco ciezszego, alkocholowego, nalezy podgrzac paliwo, o kilkaset stopni, o te brakujace kilkaset stopni zawarte pomiedzy temperatura uzyskana w wyniku sprezania powietrza, a temperatura samozaplonu mieszanki paliwowej. Do tego sluzy swieca zarowa. Poniewaz silniki maja rozne charakterystyki, stosuje sie rozne rodzaje swiec zarowych, Zimniejsze i cieplejsze, zalezy jaka jest roznica temperatur.. A cieplota swiecy okresla wlasciwy punkt zaplonu.

I wszystko.

Silniki zarowe sa samozaplonami, swieca zarowa jest po to aby nie trzeba bylo stoso9wac duzych stopni sprezania. Tak sdamo jak w dawnych, prymitywnych silnikach zarowych.

 

Baxter

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.