Skocz do zawartości

Smarowanie w 4-ro taktach.


Kretobójca

Rekomendowane odpowiedzi

 

Nie bardzo kumam o co sie klocicie. Dla mnie sprawa jest banalna.

 

Silniki zarowe sa samozaplonami, swieca zarowa jest po to aby nie trzeba bylo stoso9wac duzych stopni sprezania. Tak sdamo jak w dawnych, prymitywnych silnikach zarowych.

 

Baxter

 

Nie wiem czy przeczytałeś Baxter wszystkie wywody na temat podziału silników. Dlatego , że sprawa jest banalna dlatego też wytworzyły się dwa obozy - jeden , że silniki żarowe nie są samozapłonowe bo potrzebują żażącej się świecy a drugi obóz uważa , że są samozapłonowe. I niech każdy myśli co chce bo nawet literatura nie określa jednoznacznie (patrz linki Ledy_g). Dla mnie sprawa również jest banalna : silnik żarowy jest żarowym a nie samozapłonowym bo inaczej po co mu by była ta świeca. A piernik do wiatraka ma tyle , że w wiatraku mielono mąkę na ten piernik a czasami wykonywano pierniki w kształcie wiatraków... :rotfl: I kto tu ma rację... ja uważam , że każdy na swój własny użytek. A tym co uważają , że silnik żarowy jest samozapłonowym proponuję powyrzucać wszystkie świece żarowe jakie mają. :wink:

 

EDIT Przecież w silniku z zapłonem iskrowym jak by zastosować większy współczynnik sprężania to też by nastąpił samozapłon więc idąc rozumowaniem Baxtera też należałoby go nazywać samozapłonowym :lol2: no bo ta iskra to tylko po to aby nie stosować wysokich stopni sprężania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 139
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
co ma silnik samozaplonowy ( lub silnik samozaplonowy z żarnikiem wspomagajacym) do żarnika inicjujacego zaplon mieszanki paliwa stalego w silniku rakietowym lub zaplonu termitu?

 

Pytałem już raz zapytam drugi:

 

Gdzie jest jakaś informacja (oprócz cytatu z książki Schiera) że żarnik jest jedynie elementem wspomagającym?

 

Wszędzie gdzie opisywana jest rola żarnika określa się go jako element inicjujący zapłon mieszanki paliwa.

 

Dlaczego podgrzanie paliwa stałego przez żarnik powyżej temperatury zapłonu nazywacie zapłonem paliwa?

 

Dlaczego podgrzanie mieszanki paliwowo-powietrznej powyżej temperatury zapłonu nazywacie samozapłonem paliwa?

 

Obojętnie czy jednak dochodzi do samozapłonu czy do zapalenia silnik żarowy z definicji i tak nie należy raczej do silników z zapłonem samoczynnym? Czy jednak jest odwrotnie? Czy zapłon mieszanki w silniku żarowym odbywa się samoczynnie? Bez udziału żadnych urządzeń zewnętrznych, bez wykorzystania energii z poprzednich cykli pracy?

 

Coś mam wrażenie że bardzo mylne jest porównanie silnika żarowego do silnika diesla i występujących tam (czasem) świec żarowych. W silniku diesla świece żarowe służą jedynie do podgrzania powietrza - ułatwiają samozapłon. Rola świecy żarowej w silniku diesla jest inna - rekompensuje ona straty wynikłe przez nadmierne wychładzanie sprężanego powietrza przez zimne ścianki cylindra podczas jego uruchamiania gdy silnik jest zimny. W każdym innym przypadku świeca taka jest kompletnie zbędna. Taki silnik nie jest silnikiem żarowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kto ma odpowiedzieć na Twoje pytania skoro olewasz to co na temat silnika żarowego pisze Wiesław Schier który dla mojego pokolenia jest mistrzem w dziedzinie modelarstwa i moja wiedza pochodzi z jego opracowań i teori.Wypada Ci tylko poczekać aż ktoś z Twojego pokolenia zmądrzeje na tyle by opisać to w sposób zrozumiały dla Ciebie. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kto ma odpowiedzieć na Twoje pytania skoro olewasz to co na temat silnika żarowego pisze Wiesław Schier który dla mojego pokolenia jest mistrzem w dziedzinie modelarstwa i moja wiedza pochodzi z jego opracowań i teori.Wypada Ci tylko poczekać aż ktoś z Twojego pokolenia zmądrzeje na tyle by opisać to w sposób zrozumiały dla Ciebie. :D

 

Nie bardzo wiem z jakiego pokolenia Jano się wywodzisz bo nie mogę doczytać wieku pod Twoim avatarem ale chyba się nie pomyle jeśli stwierdzę , że zbliżonym do mojego. Pomimo , że jednak zmieniłeś zdanie co do "szkoda howoryty" to chyba nie przeczytałeś wszystkiego co przytoczył kolega Marcin133. A w podanej przez Ciebie pozycji Wiesław Schier używa określenia , że silnik żarowy jest JAKBY silnikiem samozapłonowym więc też do końca nie jest pewien swych teorii a poza tym ten autor jest autorytetem w dziedzinie modelarstwa co nie do końca musi się pokrywać z autorytetem w dziedzinie silników spalinowych. Marcin133 szerzej niż Ty przewertował to co podaje na ten temat literatura więc traktowanie go z góry jako będącym ze starszego pokolenia nie jest na miejscu ani merytoryczne.

 

 

Edit - Proponuję też przeczytać linki dołączone przez kolegę Ledę_g.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jano - mnie nie obchodzi to że Shier dla Ciebie jest mistrzem. Równie dobrze J. Kaczyński może być Twoim wodzem a ojciec dyrektor pasterzem :)

 

Jeśli mam wątpliwości - pytam. Jest zbyt wiele rozbieżności, niedomówień aby tak na słowo uwierzyć że to co pisze Mark_Spy, Baxter to prawda. Nie twierdzę iż racji nie mają! Chciałbym aby jedynie aby w sposób merytoryczny ustosunkowali się do mojej prośby czy pytań. Pytania mogą być źle zadane czy zinterpretowane ale nie powinny budzić wątpliwości przy odpowiedziach. Ale jeśli budzą....

 

Głównie chodzi o definicję silnika z zapłonem samoczynnym. Nie mam zamiaru się kłócić czy to jest samozapłon czy zapłon samej mieszanki. Przyjmując słowa Shiera za prawdziwe i zgodne z faktem - czy dalej z definicji silnik żarowy jest silnikiem o zapłonie samoczynnym?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- podział jest ze wzgledów konstrukcji a ja omawiałem zajawiska inicjujące suw pracy .

 

To już zupełnie nie rozumiem , co chciałeś uzyskać. Najpierw postawiłeś tezę , że silnik żarowy jest samozapłonowym a teraz mówisz , że nie odnosiłeś się do podziału silników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- podział jest ze wzgledów konstrukcji a ja omawiałem zajawiska inicjujące suw pracy .

 

Ty napisałeś że silnik żarowy to silnik z zapłonem samoczynnym :) prawda taka że skupiliśmy się na sposobie zapoczątkowania reakcji spalania. Lecz silnik z zapłonem samoczynnym ma swoją definicję i silnik z zapłonem żarowym swoją. Dlaczego? skoro piszesz że jedno i drugie to to samo? to samo Baxter.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silniki zarowe sa samozaplonami, swieca zarowa jest po to aby nie trzeba bylo stosowac duzych stopni sprezania.

 

Nie, nie i jeszcze raz nie.

Za określenie samozapłonowe (inaczej wysokoprężne) uważa się silniki w których zapłon spowodowany jest tylko wzrostem cisnienia (dlatego wysokoprężne) powyżej punktu samozapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej.

A tego nie ma w silnikach żarowych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silniki zarowe sa samozaplonami, swieca zarowa jest po to aby nie trzeba bylo stosowac duzych stopni sprezania.

 

Nie, nie i jeszcze raz nie.

Za określenie samozapłonowe (inaczej wysokoprężne) uważa się silniki w których zapłon spowodowany jest tylko wzrostem cisnienia (dlatego wysokoprężne) powyżej punktu samozapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej.

A tego nie ma w silnikach żarowych

W silniku wysokoprężnym sprężane jest TYLKO powietrze a olej napędowy Wtryskiwany jest do komory spalania.Więc pisanie o mieszance paliwowo-powitrznej to wciskanie kitu.

edit:ps:mylenie pojęć to główny problem że tak trudno się dogadać na tematy banalnie proste :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W silniku wysokoprężnym sprężane jest TYLKO powietrze a olej napędowy Wtryskiwany jest do komory spalania.Więc pisanie o mieszance paliwowo-powitrznej to wciskanie kitu.

edit:ps:mylenie pojęć to główny problem że tak trudno się dogadać na tematy banalnie proste :D

 

no nie

w silniku samozapłonowym z przeciwtłokiem, jest klasyczny gaźnik i spręża się mieszankę.

W silniku średnioprężnym (były takie) sprężało się mieszankę (zazwyczaj nafty, choć silniki te spalały każde paliwo) a zapłon był wspomagany przez świece żarowe, a gdy się już zużyły zastępowano je zwykłymi knotami.

W silnikach diesla zasilanych gazem (są takie w miejskich autobusach , o i to jest ciekawy przykład) silnik zasysa mieszankę gazu ziemnego i powietrza, ale do inicjacji zapłonu jest konieczna niewielka ilość oleju napędowego, wtryskiwanego przez pompę. Sam gaz jakoś nie chce się zapalać, a niby to samo - też węglowodór, tyle że o krótszym łańcuchu.

 

Ale nie mówię że to coś wnosi do tematu, tylko podaję przykłady róznych silnikow ZS

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W silniku wysokoprężnym sprężane jest TYLKO powietrze a olej napędowy Wtryskiwany jest do komory spalania.Więc pisanie o mieszance paliwowo-powitrznej to wciskanie kitu.

:D

 

A niby gdzie to powietrze jest sprężane jak nie w komorze spalania i co niby powstaje po wtrysku jak nie mieszanka paliwowo-powietrzna (bo przecież samozapłonowi nie ulega chyba samo powietrze)? Też się zgadzam , że mylenie pojęć jest problemem. Szkoda tylko , że widzimy ten problem tylko u innych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy doznałeś szoku dowiadująć się że w silniku wysokoprężnym spala się czyste paliwo a nie mieszanka paliwowo-powietrzna.

 

:shock: No ja jestem w SZOKU!!! jakie spalanie czystego paliwa? Zawsze myślałem że paliwo+powietrze tworzy jednorodny gaz palny powstały po wtrysku co wymaga dokładnego wymieszania obu składników.

 

Albo porostu nie rozumiem co chciałeś przez to powiedzieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jano na kogo się obrażasz? Na nas? Czy na tych co to pisali:

 

Temperatura powietrza pod koniec sprężania jest tak wysoka, że możliwy jest zapłon wtryśniętej dawki paliwa do przestrzeni nad tłokiem znajdującym się w pobliżu górnego martwego położenia. Paliwo wtryskiwane jest pod wysokim ciśnieniem, dzięki czemu uzyskuje się dobre rozpylenie paliwa. Bardzo małe krople paliwa otoczone gorącym powietrzem szybko odparowują, a pary paliwa, dzięki dużej turbulencji, dobrze mieszają się z powietrzem tworząc jednorodny gaz palny. Gaz ten ulega samozapłonowi wywołanemu wysoką temperaturą. ....

 

źródło Wikipedia

 

Zawsze dopuszczam możliwość obalenia tego co już spisane zostało :P a nie "Shier tak napisał to tak musi być!"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marcinku spacjalnie dla Ciebie bo jesteś młody i po co masz żyć nieświdomy.

Jeśli mamy sprężone powietrze w którym znajduje się tlen i to powietrze ma temperaturę bardzo wysoką i do tego wtryskujemy czyste paliwo to po cholerę to ma się jeszcze mieszać w mieszankę paliwowo powietrzną.To paruje i po prostu się zapala.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale wracamy do sedna sprawy . W silnikach samozapłonowych i żarowych zapłon następuje pod wpływem sprężenia mieszanki . Taka jest roznica że w drugim przypadku dogrzewanie mieszanki do temp. zapłonu poprzez świecę . Moze nie omawiajmy wszystkich możliwych silników ? Bo jeszcze jest ich trochę :lol2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy doznałeś szoku dowiadująć się że w silniku wysokoprężnym spala się czyste paliwo a nie mieszanka paliwowo-powietrzna.

 

To ja dołączam do będących w szoku.... :wink:

 

EDIT 1- Ma się mieszać aby się zapaliło :wink:

EDIT 2- Właśnie zauważyłem , że w swoim poście Marku_Spy napisałeś ... silniki samozapłonowe i żarowe.... czyżbyś zmienił zdanie że to nie to samo? :shock:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.