Jump to content

Moto-Koliber


Diakon

Recommended Posts

Witam.

 

Chcąc sobie czymś dłuzej polatać pomyślałem o motszybowcu (na "czystego" szybowca nie mam zbytnio terenu). Chciałem wykorzystać w tym celu Kolibra, opublikowanego ongiś w "Modelarzu", jednak okazuje się, że kadłub byłby za mały. Możnaby na chama odciąć przód, ale sumie, lepiej byłoby stworzyć nowy kadłub.

 

Póki co, zrobiłem wstępne plany:

Dołączona grafika

Skala to 1:5.

Ze starego Kolibra zostałoby się tylko skrzydło, bez lotek, ale do prostego latania ufam, że starczy. Podobnie SW były takich samych wymiarów i w tej samej odległości od skrzydła co "oryginał".

 

Pytałem gdzie indziej, ale nikt jakoś nie odpowiadał :) , wiec zapytam jeszcze raz - co sądzicie o składanym śmigle zamontowanym na sposób co na rysunku? Warto sie bawić? Czy po prostu z "obudową" silnika dać sobie spokoj, zamontować standardowe śmigło (tj GWS 9x5) na wierzchu i już?

Z prawej na dole w skali 1:1 jest kwadratowa wręga, która chciałem "wpisać" w okrąg, tzn. zrobić przód okrągły, ale to jeszcze wszystko w fazach do uzgodnienia :) .

 

Z powodu braku czasu budowa kadłuba prędko raczej nie ruszy. Kadłub naturalnie z blasy.

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli to ma być szybowiec, to opłaca się stosować składane śmigło. Niezależnie, czy zabudujesz silnik czy nie, i tak się będzie składać i stawiać dużo mniejszy opór. A owiewka silnika jest wskazana, ze względu na walory estetyczne :-) Taki model z silnikiem na wierzchu wygląda na niedorobiony :/

Link to comment
Share on other sites

Estetyka jest kwestią drugoplanową :) , póki co chodzi o to, aby model potrafił chociaż trochę szybować po wyłączeniu silnika.

 

Tu miałym dodatkowe pytanie, bo z tego co zdążyłem się zorientować, do śmigła składanego powienien być regulator z "hamulcem", jeśli to prawda, to jak sie domyslam, chodzi o to, aby po wyłączeniu gazu silnik od razu się zatrzymał zamiast jeszcze kręcić siłą rozpędu? Posiadam regulator zwykły TP 18A, po zgaszeniu w locie silnika ten jeszcze się czas jakiś obraca....

 

Tymczasem mam taką koncepcję - zrobić prędko z depronu kadłub, prosty bez jakichkolwiek udziwnień, a w przyszłym roku może wykonać wersję balsową ze składanym smigiełkiem :) .

Link to comment
Share on other sites

Znalazłem w jednym z tematów trochę informacji nt hamulca i programowania, a także taką instrukcję po polsku: http://www.emodel.pl/download/Regulator_TP_12A_25A_30A.pdf , choć ja mam TP MAG8 18A, a w instrukcji jest do innych.

W każdym bądź razie, popróbowałem coś z tym programowaniem i CHYBA coś się ustawiło, ale upewnijcie mnie: efekt jest taki, że po włączeniu gazu jest jakby nieco inny ton tego pisku silnika, a po zgaszeniu gazu wprawdzie silnik niemal od razu się nie zatrzymuje, jak to sobie wyobrażałem :oops: , ale raczej trochę szybciej, tak na oko mam wrażenie.

 

W powietrzu nie mogę już tego sprawdzić (brak czasu, jutro powinienem jechać w góry na kilka dni), ale jeszcze przetesuję na obecnie złożonym depronie.

 

PS. Jeszcze takie dopytanie, jak się ma sprawa z poborem prądu przez silnik na hamulcu, przynajmniej w porównaniu do silnika bez hamulca (swobodniej się obracający po wyłaczeniu gazu)?

Link to comment
Share on other sites

Jeśli włączysz w programatorze hamulec-wyraźnie zauważysz, przy obracaniu śmigła ręką, że jest on włączony. Zauwazalnie cieżko śmigło się obraca, a uderzone ręką krecić się nie chce. Przy włączonym hamulcu, regulator z silnikiem nie pobierają więcej prądu. W regulatorze zostają jedynie zwarte ze sobą wyprowadzenia faz.

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonymous

Łatwo zasymulować działanie hamulca właśnie zwierając ze sobą wszystkie trzy kable silnika, choćby dłonią. Można w ten sposób sprawdzić czy wszystkie zwoje i przewody zasilające silnik są sprawne :)

Link to comment
Share on other sites

Pytanie z innej bajki ale widzę wy w temacie.

 

Czy regiel Tuningy zaprogramuje kartą jeti?

 

Tp programuj z drąga mam tp18a w esa :

 

Drążek w położenie pełen gaz potem włączasz zasilanie na model i po 5sekunach szybko cofasz drążek gazu w położenie zero. I hamulec jest włączony żeby go wyłączyć powtarzasz procedurę.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ok, dziękuję za odpowiedzi, sprawdziłem, czyli hamulec załączony.

Tymczasem powoli formuje sie kadłub, za kilka dni jak wróce postaram się go dokończyć. Zasadniczo czarny depron 5mm wzmacniany tu i ówdzie balsą 3mm miękką, główne wręgi będą z depronu zielonego 6mm (twardy) wzmocnionego balsą 2mm twardą. Ale póki co jeszcze się nie ma czym chwalić .

 

 

*******************

 

Kadłub wyglądał dzisiaj tak (w przymiarce z płatem i statecznikiem):

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=5356

 

Piszę, że wyglądał, gdyż zdążyłem już dokleić przednią wręgę :) .

 

Waham się jeszcze, gdzie umieścić serwa, ale chyba zainstaluję je zaraz za płatem - sądzę, że silnik i lipol będą wystarczającą przeciwwagą... chyba, że jednak nie... czasu mało, nie wiem czy zdążę to zrobić.

 

 

 

*******************

 

Dodałem: 29 XII

 

Trochę czasu się znalazło, więc trochę porobiłem.

Kadłub obecnie wygląda tak:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=5954

Pozostało w sumie włożyć sprzęt i orczyki do sterów, aha - i naprawic skrzydło, gdyz niechcący oderwałem koncówkę :oops: .

 

Z przodu jak widać, praktyczny :) chwyt powietrza, przez który równocześnie będę wchodzić kabeleczki od silniczka.

 

Nie wiem, czy zimą będę tym latał, bo paluchy marzną, a lipol chyba nie najlepiej znosi taki warunki. Może się jednak dam przekonać i spróbuję ulotnić to ustrojstwo.

Link to comment
Share on other sites

Jak to ma być szybowiec to taki wlot kabl i powietrza jest nie fajny dla opływającego powietrza.Wogóle to też miałem takiego deprońca ze składanym śmigłem.Składane smigło(oraz gładki kadłub) to niebo dla szybowników...Poczujesz różnicę na plus.

Link to comment
Share on other sites

Model niemal ukończony.

Wygląda obecnie tak:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=5964%20

 

To "coś" pod skrzydłem to otwór do kamerki :) , blizej wygląda, o tak:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=5965%20

Na depron nakleiłem sklejkę 0,6mm, a szybka bulaju została wykonana z płyty CD - tzn. takiej "czystej", co są na dnie pudełek zbiorczych od płyt. Tej taśmy będzie wiecej żeby to sie trzymało.

 

A tak rozmieszczenie sprzętu w głównym luku bombowym, tfu, ładunkowym :) :

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=5966%20

 

Może jest i ciasno, uwzglednione jest też położenie komórki (kamerki :) ), wsio w miarę stabilne.

Aha, i jak zwykle w moich modelach, professionalne popychacze i ich mocowanie, wszystko wysokojakościowe i niezawodne. A tak poważniej, to zawsze tak robiłem... i działa bez problemów :) . Ale kiedyś spróbuję zrobić to jak należy.

 

 

Aha - myślę nad zamontowaniem anteny, czy lepiej będzie ją:

- rozwiesić od tego miejsca jak wychodzi za skrzydłem (na zdjeciach nie widać) i dalej ukosem do statecznika

- czy taśmą "pomóc" aby antena szła na depronie i zaś po natarciu statecznika

Link to comment
Share on other sites

Jak blisko latasz to nie ma znaczenia. Ja bym proponował do tego modelu statecznik V-Tail. Jeśli nie masz lotek to odczujesz sporą różnicę na plus. Przetestowane przeze mnie na jednych skrzydłach i dwóch takich samych kadłubach tylko z innymi statecznikami.

Link to comment
Share on other sites

Chodzi o te śrubki do orczyków? Zasadniczo ich nie stosuję, nigdy nie było potrzeby... ale zobaczę.

Z oblotami ciężko - jutro ostatni dzień w domu, jak wiec pogoda nie dopisze, to kolejna przerwa we ferie dopiero...

Link to comment
Share on other sites

Chodzi o te śrubki do orczyków? Zasadniczo ich nie stosuję, nigdy nie było potrzeby... ale zobaczę.

Z oblotami ciężko - jutro ostatni dzień w domu, jak wiec pogoda nie dopisze, to kolejna przerwa we ferie dopiero...

Wiesz, jak mi spadł orczyk z serwa od lotek i model przywitał matkę ziemię, to teraz mam inne zdanie.

A też się by wydawało, że to nic takiego.

Link to comment
Share on other sites

Chodzi o te śrubki do orczyków? Zasadniczo ich nie stosuję, nigdy nie było potrzeby... ale zobaczę.

Jesli koła w samochodzie trzymają się na jedne śrubie, to po co dawać wszystkie 5 :?

Taki sam tok myslenia.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dobrze, dobrze, następnym razem powkręcam śrubeczki :) .

 

A tymczasem, dzisiaj był oblot - i do tego wykonałem krótki lot z komórką.

 

Oto zdjęcia:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=5978%20

 

i drugie:

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=5979%20

 

Filmik był robiony w rozdzielczości 320x240, wiec "coś" tam widać, ale oczywiscie rewelacyi nie ma co oczekiwać znowu. Jako że czas goni, nie wiem, czy zdążę go obrobić i wrzucić, jak nie dzisiaj to kiedyś go obiecuję :) .

 

A jak lata sam model?

Zauważyłem, że skrzydło jest bardzo mocno zwichrowane, ale nie miałęm już czasu aby je prostować, wiec początkowo mocno skręcał, ale trym kierunku jako tako wystarczył. Trochę wiało, wiec modelem i tak delikatnie rzucało. Szybowanie - no cóż... jest lepiej na pewno niż zwykłe deprony :) , ale moze kiedyś zobaczy się w spokojniejszą pogodę. Dzisiaj to było takie kilka minut latania, żeby sprawdzić, wot - i lata.

 

 

*************

Wot film:

Mikrofonik chyba nie potrafił wszystkich dźwięków przerobić :) , ciekaw jestem, skad te piski czasem w powietrzu, czy sprzet modelu tak piszczał, czy komórka tak dziwnie odbierała dźwięk.

 

 

 

*************

Dodałem: 13 II A.D. 2011

 

Wczoraj byłem polatać, powstał taki filmik:

, zmontowany z kilku kawałków.

 

Widać więcej niż ostatnio, bo nie ma śniegu i była lepsza pogoda. Widzę, że komórka powoli nie starcza, przydałby sie lepszy sprzęt do filmowania :) .

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.