Piotrek9932 Opublikowano 15 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2010 Od jakiegoś czasu zastanawiam się, w stosunku do czego określane jest maksymalne wychylenie drążka gazu w aparaturze. Czy maksymalne wychylenie odpowiada maksymalnej wydajności prądowej akumulatora, czy maksymalnej możliwej mocy pobieranej przez silnik ? Raczej maksymalna wydajność prądowa regulatora odpada. Bo tak, w silnik można dać za dużo prądu (spali się) i a z akumulatora można pobrać również za dużo prądu (spuchnie). Obie te sytuacje zakładam w jednym układzie. Czy zna ktoś może odpowiedź na dręczące mnie pytanie? Pozdrawiam, Piotrek. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość slawekmod Opublikowano 15 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2010 Jeżeli masz silnik z którego masz 1kg ciągu to przy maksymalnym wychyleniu będziesz miał 1kg ciągu, jeżeli zrobisz tak że będzie pobierał max 1 000 000 A to przy mak drązka będzie pobierał taki prąd. Pytanie dla mnie bez sensu. Równie dobrze może to być maksimum dymu z maksimum przeciążonego silnika/pakietu/reglera itp. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcink Opublikowano 15 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2010 Jeżeli się nie mylę to największe wychylenie oznacza podawanie najszerszych (albo najwęższych, nie wiem dokładnie) impulsów sterujących regulatorem (wynika to z PWM), czyli z odbiornika do regla. A jak regulator się z tym obchodzi to już raczej inna kwestia. Proszę elektroników o weryfikację Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość slawekmod Opublikowano 15 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2010 Zagadza się , wtedy impuls ma największą długość (około 1,5ms) ale tu nie chodzi o zasadę działania kodowania PPM. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RomanJ4 Opublikowano 15 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2010 Drążek (w uproszczeniu) reguluje ilość (od 0 do max.) prądu przepuszczanego przez regulator ze źródła do odbiornika. A to czy jest do niego właściwie dopasowane i źródło (czyli wydajność pakietu) i odbiornik (czyli maksymalny prąd silnika) to już inna sprawa. Silnik jak każdy odbiornik ma określoną rezystancję wewnętrzną i jeśli nie przekroczysz dopuszczalnego napięcia pracy, to sam nie pobierze większego natężenia niż wynika to z przekształconego ogólnego wzoru Reasumując większa wydajność prądowa regulatora w stosunku do max prądu silnika nie jest dla silnika szkodliwa, natomiast za mała spowoduje przegrzanie tranzystorów wykonawczych regulatora (podobnie jak zwarcie) a w efekcie ich spalenie. Podobnie pakiet, jeśli obciążysz go za dużym odbiornikiem (regulator-silnik) w stosunku do jego max wydolności, to tak jakbyś zrobił zwarcie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość slawekmod Opublikowano 15 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2010 Większa wydajność prądowa regla i pakietu niż wartość max poboru prądu przez silnik jest jak najbardziej pożyteczna , tak jak napisał przedmówca, tranzystory mniej się grzeją, regler ma lżej a pakiet nie cierpi z powodu pracy na granicy swojej wydajności prądowej. Jeżeli nie przekroczysz maksymalnego prądu dla danego silnika to będzie to wszystko pięknie działać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Capriman Opublikowano 15 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2010 A drążkiem nie regulujemy przypadkiem napięcia np. dla pakietu 3s 0-12,6V, a prąd[A] jaki pobierze silnik zależy już od samego silnika, śmigła czy właśnie obrotów.....??? :? Prądu nie da sie chyba regulować tylko silnik pobierze tyle ile potrzebuje? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość slawekmod Opublikowano 15 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2010 Regulatory np. do silników szczotkowych nie zasilają silników zmiennym napięciem tylko przebiegiem prostokątnym o zmiennej szerokości impulsu. Napięcie tych impulsów jest równe napięciu zasilania regulatora , więc sam silnik jest zasilany impulsami o napięciu równym napięciu pakietu, to jest tak zwana modulacja PWM czyli modulacja szerokosci impulsu. Co nam daje takie zasilanie? A daje nam to że silnik dostaje "kopniaki " prądowe i może się kręcić powoli ale z dużym momentem obrotowym. Częstotliwość tych impulsów waha się od kilku do kilkunastu kHz a ich szerokość od 0 do 100% a zmiana ich szerokości powoduje zmianę obrotów, można powiedzieć że regulujemy moc silnika a nie prędkość obrotową. Moc? Moc , ponieważ jeżeli zmniejszymy moc doprowadzoną do silnika to zmniejszy on swoje obroty. Słowo klucz w google nim zaczną się zbędne dyskusje -"regulator mocy PWM silników DC" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madrian Opublikowano 15 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2010 Nie. Napięcie pakietu możesz tylko regulować, rozładowując go lub ładując. Sterujesz regulatorem, a on dba o resztę. Pośrednio masz rację - silnik bierze tyle prądu ile potrzebuje... Ale jeżeli tego prądu ma mniej niż potrzebuje, to więcej nie weźmie. I to własnie robi regulator - dławi ilość energii jaka trafia na silnik. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość slawekmod Opublikowano 15 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2010 ... Ale jeżeli tego prądu ma mniej niż potrzebuje, to więcej nie weźmie.... Jeżeli ma wiecej (wydajniejszy pakiet) niż go potrzebuje to również go nie weźmie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RomanJ4 Opublikowano 15 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2010 To o czym piszesz to byłby regulator napięcia silnika np szczotkowego, a w 3fazowych steruje się częstotliwością i wypełnieniem impulsów dostarczanych do cewek o 3fazowych regulatorach modelarskich przeczytasz m.innymi tu http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1488939.html#7310894 http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1702079.html#8228776 http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1030370.html#5224498 http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/00857a.pdf Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość slawekmod Opublikowano 15 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2010 Podałem przykład na silniku szczotkowym jako prostszym. Napisałeś :"....i wypełnieniem impulsów dostarczanych do cewek " czyli modulacja PWM . Znam doskonale temat. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madrian Opublikowano 16 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 16 Grudnia 2010 ... Ale jeżeli tego prądu ma mniej niż potrzebuje, to więcej nie weźmie.... Jeżeli ma wiecej (wydajniejszy pakiet) niż go potrzebuje to również go nie weźmie. Owszem. Silniki elektryczne to dość cwane bydlaki. Niestety też uparte i jak nie mają siły to biorą prądu coraz więcej i więcej, aż im zaszkodzi. :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość slawekmod Opublikowano 16 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 16 Grudnia 2010 ... Ale jeżeli tego prądu ma mniej niż potrzebuje, to więcej nie weźmie.... Jeżeli ma wiecej (wydajniejszy pakiet) niż go potrzebuje to również go nie weźmie. Owszem. Silniki elektryczne to dość cwane bydlaki. Niestety też uparte i jak nie mają siły to biorą prądu coraz więcej i więcej, aż im zaszkodzi. :wink: Jak damy silnik który na śmigle bierze 30A a pakiet ma wydajność 35A to i tak silnik weźmie 30A , jak damy pakiet o wydajności 100A to i tak weźmie 30A, no ale jak pakiet ma wydajność 20A no to cóż... będziemy mieli pakietową opuchliznę Oczywiście pomijam tu spadek napięcia pod wpływem wyładowywania się pakietu podczas lotu a co za tym idzie spadku pradu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madrian Opublikowano 16 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 16 Grudnia 2010 Mówię o przypadku nadmiernego obciążenia wału, kiedy silnik pracuje w stanie zwarcia, lub do stanu tego się zbliża. Wówczas pobór prądu jest znacznie, znacznie wyższy od wartości nominalnych. W skrajnych przypadkach może być przekroczony prąd nominalny nawet 10 razy. Dla 30A silnika, to będzie 300A. Mało jaka instalacja takie coś wytrzyma. Silniki wytrzymują takie prądy, pod warunkiem że są bardzo chwilowe. Ale jeżeli się przeciągnie w czasie takie obciążenie - to nie będzie wesoło. Silnik ma pewien ustalony stan równowagi do którego dąży. Przeszkodź mu w tym - a niemile cię zaskoczy. Stąd np. przegrzewanie się silników na za dużych śmigłach - zwiększone obciążenie, zakłóca równowagę elektromotoryczną silnika. Silnik usiłuje się dopasować - przekracza prąd nominalny i się grzeje. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RomanJ4 Opublikowano 16 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 16 Grudnia 2010 No tak, ale nie rozpatrujemy tu sytuacji awaryjnych, gdzie występują parametry ponadnormatywne, bo nie o te pytał kolega Piotrek, tylko normalna konfigurację: wydajność pakietu > wydajność regulatora > wydajność silnika, stabilną dla bezpiecznego funkcjonowania całości. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość slawekmod Opublikowano 16 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 16 Grudnia 2010 madrian, mnie nie chodzi tu o przeciążanie silnika lecz o to że jeżeli prawidłowo dobierzemy napęd i uzyskujemy określone parametry obliczeniowe w praktyce to oznacza że po wychyleniu drążka gazu na max mamy te parametry w modelu. Inaczej mówiąc , jeżeli obliczyłem że silnik A na śmigle B z pakietem C daje max ciąg D to mam ten ciąg D przy max wychylonym drążku. Proste jak drut. Jak będę chciał zgładzić lipola , silnik czy pakiet to zamiast śmigła 10x4 założę 15x6 i będę miał w modelu smażalnię elektroniki. Parametry napędu należy tak obliczyć żeby przy maksymalnie wychylonym drążku nie spowodować przeciążenia reglera/pakietu/silnika, czyli odpowiedni silnik, pakiet a także odpowiednio dobrane śmigło do tego silnika. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
baxter12 Opublikowano 16 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 16 Grudnia 2010 Ja określiłbym to tak: Maksymalną moc pobierana przez układ akumulator-regulator-silnik, a wiec i prad pobierany określa śmigło, a konkretniej układ śmigło-silnik. Reszta elementów układu (włącznie z silnikiem) może ten prąd (moc) wytrzymać lub nie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotrek9932 Opublikowano 16 Grudnia 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Grudnia 2010 Panowie, bardzo dziękuję za odpowiedzi. Prawdziwe jest zatem twierdzenie, że maksimum wychylenia drążka odpowiada maksymalnym wartościom prądu pobieranego przez silnik na danym śmigle. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
baxter12 Opublikowano 16 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 16 Grudnia 2010 Tak, a czasem dla silnika i regulatora - niestety tak.. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.