Skocz do zawartości

FLATTER


pablos

Rekomendowane odpowiedzi

w mojej sylwetkowej katanie przy wychodzeniu z pętli z dużą szybkoscią jak również przy szybkich przelotach lotki wpadają we flatter .Siły działające podczas tego zjawiska są bardzo destrukcyjne raz urwało mi obydwa snapy przy lotkach ale udało się wylądować za pomocą kieruku i wysokości . Dałem mocniejsze snapy i zlikwidowałem luzy . Dziś podczas szybkiego przelotu znowu lotki wpadły we flatter dokładnie widziałem i słyszałem jak drgają bo wszystko działo się na wysokości moich oczu jedyne co mi przychodzi mi na myśl to że serwa są za miękkie i nie trzymają sztywno neutrum te serwa to hs 422 hitec które do tego modelu są zupełnie wystarczające. Czy przyczyna może tkwić w czym innym ?. Proszę o porady w jaki sposób to zjawisko wyeliminować

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w sylwetkowej katanie 48 mam ok 1-2mm luzu na kazdej lotce na koncowce (wynikle z luzów na polaczeniach snapy-dzwignie), latam nia juz prawie rok, niekiedy na pelnym gazie pionowo w ziemie i nie wpadlo jeszcze nigdy nic we flatter, serwa na lotkach to towerpro 5010, ale mysle ze nie jest to wina serw. Mozliwe ze ma wplyw promien zamocowania popychacza na dzwigni, u mnie jest na skrajnej zewnetrznej przy lotce i srodkowej przy serwie ( jak cos moge pomierzyc).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw należy wyeliminować wszelkie luzy na lotkach, sprawdzić mocowanie zawiasów (szczególnie tych przy dźwigniach) Dźwignie wyglądają na dobrze i solidnie zamontowane.

Jakie serwa są na lotkach, może one same mają jakieś luzy?

Tak jak pisze Mariusz sprawdź jeszcze sztywność popychacza ostatecznie jeszcze mocowanie serwa :roll:

 

Na te metalowe snapy dobrze było by założyć coś przeciwdziałającego rozpinaniu snapów, może być np rurka termokurczliwa, to taki element który lepiej mieć niż nie mieć :D

 

Co to w ogóle za model, jaka rozpiętość i silnik?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Flatter to zjawisko o podłożu aerodynamicznym, oczywiście wszelkie luzy na sterach, i zbyt mała sztywność sterów lub skrzydeł to zjawisko potęgują.

 

Z moich obserwacji wynika ze moze to jest ta wlasciwa droga.

Mialaem kiedys trenerka-w ktorym urywaly sie lotki,a w innym nie.Po blizszym przyjrzeniu sie , okazalo sie ze skrzydelka maja troche inne profile.Wplyw zaburzen oplywu , prawdopodobnie powoduje ten stan rzeczy.I nie byla to kwestia wielkosci -dlugosc i szerokosc lotki,tylko profilu.A luzy mialem takie na lotkach ,ze nie przyznam sie :D ,a jednak pionowo w dol , full gaz nie bylo zadnych oznak zmeczenia,drgan,malej sterownosci. Lotki byly dlugie na prawie cale skrzydelko-jak to w trenerkach.

1,6M trenerek,OS46.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Moim zdaniem można by się doszukiwać tu kilu fauli :

Primo- lotki nie są w linii prostej z cięciwą profilu skrzydła,

Primo2- zbyt mało sztywne sterowanie lotką,

Primo3- przy neutralnym położeniu serw lotki wychylone różnicowo (minimalnie)

Primo4- zbyt duża prędkość modelu, (zmniejszyć skok śmigła ok. 10%)

Primo5- os obrotu lotki nie współosiowa z osia obrotu popychacza lotki,

Primo6- mała ilość zawiasów na lotce (min3szt.)

P.S. Zawsze mogę się mylić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bogusław primo 3 mogłoby się zgadzać mam minimalnie różnicowo wychylone lotki bo mi model leciał na jedną stronę więc skorygowałem to trymerem i lotki w pozycji neutrum nie są teraz idealnie w lini prostej z cieciwą skrzydła może to jest to spróbuję to zmienić zobaczymy jaki będzie efekt

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyczyna pogłębiania zakrętu może być moment od śmigła, zwichrzenie geometryczne skrzydła, nie symetryczne wykonanie modelu, oraz wiele innych przyczyn. Sprawdź wszystko raz jeszcze dokładnie!! Po pierwszej regulacji sprawdź wyniki. Nie wykonuj dwóch rzeczy na raz bo się pogubisz. Ach nie zapominaj ze to model 3D :shock: a nie model trener :roll:

Pozdrawiam i sukcesów Życzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Drgania tego typu powstają na skutek wielu czynników ale najważniejsze to masa elementu

wpadającego w drgania i prędkość opływu.Luzy przyczyniaja się do zainicjowania drgań które są niestety samowzbudne. Jeżeli się juz pojawią to luz nie ma nic do rzeczy.W modelach jedyną radą jest zmniejszenie prędkości lotu bo dodawanie mas antyflaterowych na małych powierzchniach nie daje dobrego efektu. Każdy element ma tzw. prędkość krytyczną po przekroczeniu której pojawią się drgania flatterowe. Reasumując trzeba trochę wolniej latać np. pokombinować skokiem śmigła.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.