Jedrula Opublikowano 20 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 20 Stycznia 2011 Jak w temacie chciał bym zbudować sobie kadłub do konkretnych skrzydeł z tego co mi wiadomo warto policzyć wymiary kadłuba. Pytałem znajomych to jeden mówi że od dziobu do krawędzi natarcia ma być 2 razy cięciwa drugi ze obojętnie, a ja jestem w kropce. Więc jeśli ktoś mógłby powiedzieć mi jak wyliczyć wymiary kadłuba ( motoszybowiec) lub całego modelu to był bym wdzięczny. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
karlem Opublikowano 20 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 20 Stycznia 2011 Wojciechowski w "Radiomodele" podaje proporcje szybowca/motoszybowca w odniesieniu do cięciwy płata: nos, czyli przed skrzydłem nie więcej jak 1,5l, odległość między spływem płata a usterzeniem 2-3l, cięciwa statecznika poziomego 0,65l przy powierzchni 1/3 płata, a usterzenie pionowe 1/3 powierzchni usterzenia poziomego; czyli długość kadłuba wynosi ok. 5-6l. Oczywiście "l' to cięciwa płata :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Leszek_K Opublikowano 21 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2011 Karlem, z tym nosem niekoniecznie bym sie zgodzil. Dlugosc nosa - w granicach rozsadku oczywiscie - powinna byc taka by nie trzeba bylo na nos balastu dawac. Lepiej miec nos 2L niz sliczny 1.5L i 300g balastu. W druga strone troche latwiej bo balast w ogonie z powodu dlugiego ramienia wazy duzo mniej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jedrula Opublikowano 21 Stycznia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2011 Ok dzięki. Właśnie szukałem takiego łopatologicznego wytłumaczenia. :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Swift Opublikowano 21 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2011 Witam Wejdź na stronę Art Hobby. Do wszystkich szybowców i motoszybowców zamieszczakją rysunki z wymiarami. Projektowania i obliczeń to rzecz jasna nie zastąpi, ale będziesz miał możliwośc porównania swojego projektu ze znanymi i sprawdzonymi konstrukcjami Art Hobby. W sieci kompletnego poradnika projektowania nigdy nie znalazłem. Przystępnie oblicznie proporcji modeli szybowców jest opisane w W. Niestoj "Zdalne sterowane modele szybowców" - czasem do nabycia na Allegro, czy w antykwariacie. Jeżeli, co się chwali , chcesz samodzielnie zaprojektować model, a książki nie uda Ci się zdobyć, to odezwij się na PW. Mogę rozdział o projektowaniu skopiować, to kilkanaście stron. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
karlem Opublikowano 21 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2011 Leszek_K, Jasne, też nie lubię, jak się ołów darmo po niebie wozi, ale to nie mój wymysł,tylko autora, p. Wojciechowskiego; ja mało się szybowcami bawię. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tom-ek Opublikowano 3 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 3 Lutego 2011 cięciwa statecznika poziomego 0,65l przy powierzchni 1/3 płata Cos mi tu nie gra. Zeby uzyskac 1/3 powierzchni plata przy cieciwie 0,65 cieciwy plata, statecznik poziomy powinien miec rozpietosc kolo polowy rozpietosci plata. Czyli na przyklad przy rozpietosci 2m potrzebny by byl statecznik metrowej rozpietosci. Troche sporo chyba... Tomek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Swift Opublikowano 3 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 3 Lutego 2011 Cos mi tu nie gra. Zeby uzyskac 1/3 powierzchni plata przy cieciwie 0,65 cieciwy plata, statecznik poziomy powinien miec rozpietosc kolo polowy rozpietosci plata. Czyli na przyklad przy rozpietosci 2m potrzebny by byl statecznik metrowej rozpietosci. Troche sporo chyba... W czasach kiedy powstawały ksiązki J.Wojciechowskiego, większośc aparatur, w Polsce, to były aparatury, bądź jednoczynnościowe - tylko ster kierunku, bądź nieproporcjonalne i stąd potrzebny był większy zapas stateczności podłużnej modelu, niż przy dzisiejszych wieloczynnościowych, proporcjonalnych układach sterowania. Stąd duży, w stosunku do dzisiejszych szybowców, statecznik poziomy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.