Skocz do zawartości

Sterowanie śmigłowca.


eptita

Rekomendowane odpowiedzi

Wielkie, ale to wielkie dzięki Rafał, sprawdź pw.

Kurcze, aż miło spotkać na swojej drodze modelarskiej takich kolegów :rotfl:

 

Za kilka dni znowu w górze :jupi: :jupi: :jupi: :jupi: :jupi:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 62
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Wracając do wypowiedzi kolegi Wojtka, mam mętlik w głowie, bo według tego co widać na zdjęciach jak układa się swashplade(Fly bar) to przewidywany tor lotu nie będzie inny. :?: :?: :?:

 

Zdjęcie pierwsze :

zawis( tu nie mam zastrzeżeń).

Dołączona grafika

Zdjęcie dwa:

Tarcza pochylona do przodu a łopaty swashplade(Fly bar) wychylona różnicowo w osi poprzecznej śmigłowca( i tutaj optuje że lot odbędzie się w przechyle na lewą stronę helika, a nie w do przodu)

Dołączona grafika

Zdjęcie trzecie i czwarte:

Tarcza przechylona na prawą stronę śmigłowca( no i po tym jak wychyliły się łopaty swasha, czyli różnicowo, ale w osi podłużnej (myślę że lot będzie do przodu).

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Jeśli nie mam racji to proszę o wyrozumiałość. :wink:

Z drugiej strony specyfika budowy głowicy 450 jest taka, że dla mnie zielonego mało oczywista. Tylko jej praca jest dla mnie mało zrozumiała( myślałem że podczas lotu do przodu łopata która jest z przodu, ma mniejszy kąt natarcia od tylnej i analogicznie do ruchów na boki. a z tego co powiedział kolega Wojtek i przełożone na moje zdjęcia. nie jarze tego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm, te same rozterki mną kiedyś targały. Ja wyszedłem z tego tak. Powolutku rozkręcałem wirnik na nieduże obroty i patrzyłem jak reaguje na ruchy drążkiem. Spokojnie i nienerwowo, żeby nie wywalić helika na plecy. Wątpliwości szybko się rozwieją. Nie rozpatruj wirnika tak jak to robisz teraz, to jest wirująca tarcza i tak należy na to patrzeć. Zaciągnij przykładowo ELEV, ale palcem zakręć wirnik i zobacz jak ładnie będą zmieniać się kąty. Zakładaj łopaty i wio;-) Oczywiście zakładam, że masz wszystko prawidłowo poskładane mechanicznie i elektronikę ustawioną jak należy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje Ci się to dziwne, bo nie wziąłeś pod uwagę opóźnienia fazowego. Ale spokojnie, jak Sikorski budował pierwszy helikopter, konstruując głowicę, jak nakazuje logika, to też się potem dziwił, że jak daje drążek do przodu, to mu helik leci w bok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z zeruje dla świętego spokoju wszystkie ustawienia do fabrycznych, odhaczę tylko typ tarczy na 120stopni. Żeby z elektroniką mieć spokój. poczekam na tą półeczkę od Rafała. i startuje z próbnymi podskokami. Nie mam przekonania do zestawu nauki latania( piłeczki na dwóch kijkach). Jeśli coś schrzanię to chyba dużo nie pomogą. (Już zaczynam kompletować nowe części zamienne z HK(może nawet całe dwa K.I.T-y), bo pojedyncze części zamienne w większość są w tzw. "Backorder" czyli czekam, aż wpłyną na stan magazynu w Hong Kongu.

Raczej wszystko poskładane jest dobrze, śmigłowiec na tym starym odbiorniku( którego potrzebowałem do Toyoty za nim kupiłem nowy) wisiał w powietrzu jak przyklejony do chmury nic nie drgało i nie wibrowało, ogonek też jak struna.

Wykonałem kilka przyjemnych kółeczek na hali sportowej oraz zawisów. :mrgreen:

 

Kurcze teraz jedne z ostatnich decydujących pytań:

Śmigłowiec stoi na "lotnisku" aparatura gotowa do lotu wszystko działa jak należy, i tutaj moje pytanie czy to normalne że thortlle są na tym samym drążku co Pitch.

1. Co jeśli będę chciał kiedyś zasmakować 3D?. :crazy:

2. Zjadę drążkiem na dół i zdejmę tym samym obroty z silnika. :?: :

3. Czy thortlle można podpiąć do jakiegoś przełącznika lub potencjometru. :?:

4. Czy do tego Żyroskopu (HK 401B AVCS) mogę dokupić jeszcze takie serwo jak mam do elev, alien i pich tzn. HXT900 czy musi być takie jak te które mam tzn. DS65HB?

 

Jak to powinno wyglądać w naprawdę poprawnej konfiguracji :?:

Bo ten układ thortlle z Pitchem mam przez cały czas od pierwszego momentu kiedy pierwszy raz złożyłem helika w lutym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1.Od tego jest tryb idle up tzn stałe obroty,drążek zmienia tylko pitch.

2.Patrz wyżej

3.Nawet trzeba :) tryb idleup/normal

4.Serwo ogonowe jak najszybsze poniżej 0.08s :)

 

Jak potrzeba pomocy to pisz na pw podam gg pomogę :jupi:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Nie mam przekonania do zestawu nauki latania( piłeczki na dwóch kijkach).

Jednak na samym początku pomagają mniej kretobójczo podchodzić do pierwszych lotów ;)

 

> czy to normalne że thortlle są na tym samym drążku co Pitch.

Absolutnie tak ma być

 

> 1. Co jeśli będę chciał kiedyś zasmakować 3D?. :crazy:

Nic, po prostu rozbijesz model :rotfl:

 

> 2. Zjadę drążkiem na dół i zdejmę tym samym obroty z silnika. :?:

Tak działa specjalny mikser heli w aparaturze, który jednocześnie zmienia obroty (podając odpowiedni sygnał do regulatora który działa jak gaźnik) i zawsze przy tym kąty natarcia łopat. Dlatego z drążkiem gazu przesuwają się wszystkie trzy serwa jednocześnie przesuwając tarczę. A tak jak wiesz tarcza przesuwa dźwignie i górne popychacze zmieniając kąty łopat.

W prawdziwym śmigłowcu też jest coś takiego. Pilot ciągnie za wajchę z lewej dodając obrotów, a to wpływa na skok ogólny łopat wirnika.

 

Więc zawsze ruch drążka gazu będzie przesuwał tarczę. Ale zauważ że zawsze też wszystkie serwa tarczy jednocześnie w tą samą stronę. I to jest niezależne od pochyleń czy przechyleń. Czyli np. jeżeli przesuniesz gaz na maksa serwa pójdą np. na maksa do góry. A jeżeli jeszcze dodasz przechylenie na bok np. w lewo, to serwo prawe mimo że już jest ma maksa przesunie się jeszcze do góry (bo ma na to zapas ruchu) a przeciwne - lewe obniży o tyle samo na dół.

Dzięki temu w każdym położeniu gazu masz możliwość jednoczesnego pochylania/przechylania modelu.

To wszystko załatwia nam dziś elektronika w nadajniku. Kiedyś trzeba było robić skomplikowane miksery mechaniczne.

 

> 3. Czy thortlle można podpiąć do jakiegoś przełącznika lub potencjometru. :?:

Absolutnie nie. Nie ma takiej sytuacji, że ustawisz stały gaz i sobie latasz. W zawisie potrzeba więcej energii, po pochyleniu jeszcze więcej a już podczas lotu mniej. Ciągle musisz delikatnie ruszać gazem regulując to w locie. Więc kręcenie potencjometrem też odpada.

 

 

4. Czy do tego Żyroskopu (HK 401B AVCS) mogę dokupić jeszcze takie serwo jak mam do elev, alien i pich tzn. HXT900 czy musi być takie jak te które mam tzn. DS65HB?

 

Na ogon musi być serwo o czasie przesuwu orczyka poniżej 0,1 s, więc HXT się nie nadaje.

Musisz mieć to DS65HB lub szybsze (sprawdzaj w danych technicznych parametr Speed, np. dla HXT jest "Speed: 4.8V: 0.12 sec/60°", a dla DS "4,8 V: 0.09 sec/60°". Różnica ogromna bo 25%. A przy zasilaniu 6 V serwo jest jeszcze szybsze, bo 0,07 sek. Czyli o 30% szybsze niż to pierwsze.

Inaczej ogon będzie uciekał bo żyro mimo że reaguje na czas, serwo nie nadąża tak szybko przesuwać łopatki ogona. Stąd też wiele osób ma ciągły problem z ogonem.

 

Jest taka stara zasada - nie oszczędzać na ogonie - czyli kupujemy najlepsze serwo i żyro, na jakie nas stać. Potem mamy o 90% mniej kłopotów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie co się zmieniło u mnie :

1. półeczka od Rafała doszła i to nówka sztuka w opakowaniu producenta :jupi: a tak w nawiasie Honorowy Chłopak. Jeszcze raz dziękuje odbierz PW.

2. poskręcałem wszystko, nawet na to niebieskie coś do gwintów(wyleciała mi z głowy nazwa). Odpaliłem apkę i zacząłem rozkręcać wirnik na niskich obrotach obserwując jego pracę zauważyłem że jedno z serw nie wychyla się w standardowym zakresie. orczyk pracuje tylko w po kilka milimetrów góra-dół.

Przyczyną jest pęknięta zębatka ta najmniejsza ostania w wewnątrz. Serwo musiało dostać którąś z łopat po ostatniej przewrotce na bok, ma także niewielki ślad w kolorze starych łopat oraz pękniecie obudowy. Najważniejszą z objaw są silne drgania tuż przed zatrzymaniem się wirnika oraz na samym stracie (Pewnie skrzywiony wał, zamówiony nowy.)

3. Zamówienie z HK już jest złożone jakiś czas temu, czekam na 13 pozycji (min trzeci pakiet)z czego 5 pozycji jest w Backorderze.

Czyli jeszcze z dwa tygodnie i będą w Polsce.

4. w miedzyczasie zbudowałem to podwozie treningowe do helika sugerowałem się wymiarami oryginału w padłem do hipermarketu budowlanego i mnie poniosło :crazy: , kupiłem te kołeczki do mebli w postaci (lasek,wałków, jak zwał tak zwał na metry za 4,50 szt.) oraz cztery te giga jajka niespodzianki razem całość waży po pomalowaniu 92 gramy. czy nie będzie za ciężkie?. :roll:

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, dzięki przynajmniej oto jestem spokojny.

Teraz to pewnie zaawansowanych troszkę rozbroję ?

Czy mój regulator mógł się rozstroić tzn. po resecie apki i zmianie odbiornika jak wcześniej mówiłem. Objawy to :

(Badane na słuch), brak maksymalnej prędkości oraz mocy silnika. Kiedy mam drążek na maksa w górę, to helik dopiero odrywa się od ziemi, a przy wychyleniu 95% zajączkuje tylko delikatnie na płozach.

Objaw taki zauważyłem zaraz po wymianie i resecie czyli przed pierwszym Kretem. więc uszkodzenie mechaniczne odpada.

Czy można i jak go wyregulować ?

O to link:

regielek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam rozstroić się nie mógł. Chyba, że przypadkiem go rozregulowałeś. Regle na ogół programuje się tak, że przy podłączaniu pakietu drążek gazu jest w górze. Wtedy regiel wchodzi w tryb programowania. Ale i tak wydaje mi się to mało prawdopodobne, bo ten regiel jest praktycznie automatyczny. Lepiej jeszcze raz sprawdź krzywą gazu i inne ustawienia w aparaturze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za odpowiedzi i porady, więcej pytań nie mam (na razie nie mam). :mrgreen:

 

Edytowałem żeby nie pisać raz po raz. Dziękuje Andrzeju za link do instrukcji programowania, 40 min odczytywania English na Polish i Regiel poprawnie działa, silniczek wchodzi już na obroty od 15% tak przynajmniej pokazuje opcja display w mojej apce, a mam wrażenie że tak właśnie działało na samym początku.

Jest tam kilka opcji pseudo Tuningu, w tej instrukcji( oczywiście na razie ustawiłem jak w fabryce) trzeba dobrze liczyć te piknięcia regulatora, bo można poustawiać opcje thortlle zamiast Specyfikacji Pakietu Li-pol etc.

Ale materiał wyczerpujący.

Jeszcze raz dziękuje, masz ode mnie punkcik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam, po regulacjach i paru poderwaniach jestem i pytanie mam. Czy "TIMING" na reglu zostawić fabryczne czy podpasować je do mojego silnika tzn. "OUT RUNNER"?.

Bo mam wrażenie że silnik się nieco grzeje. A na wolnych obrotach jakby się przyduszał i odpuszczał. Ale na 90-100% obrotów jest dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, dziękuje wszystkim kolegom za dotychczasową pomoc w ponownej reaktywacji mojego HK-450. Nie chcę tu wymieniać poszczególnych osób, bo pozostali mogą poczuć się urażeni więc, ze szczerego serca wszystkim wam dziękuje. Model ulotniony, loty stabilne, tak jak sobie tego życzyłem. Dosłownie ląduje kiedy pakiet zaczyna się kończyć, zmiana i znowu w górę. Szkoda ze mam na razie tylko dwa pakiety, muszę zastanowić się nad zakupem trzeciego :wink:

Pozdrawiam serdecznie i pogody życzę. :wink: Piotr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Witam, czy trymowanie może być lekko przeciągnięte do przodu tak, a żeby helik dryfował do przodu. Bo po kilku lotach zauważyłem że po wyjściu z ciasnej pętli lub zakrętu, helik ostro zadziera "dziób" do góry, staje dęba prawie w pionie, czy to powinienem kontrować za każdym razem drążkiem w apce czy można z trymować o jakąś wartość.

Pozdrawiam Piotr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.