316_Danny Opublikowano 15 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 2011 Wstęp Witam wszystkich! Od tego sezonu postanowiłem wziąć się trochę za modelarstwo. Całkiem niedawno zakupiłem Szybowiec Pelikana Beta 1400 który czeka aż na dworze zrobi się trochę cieplej na pierwsze loty. A że mam trochę czasu do II semestru, postanowiłem, także zbudować coś swojego.Wybór padł na model pana Motylastego T0T0-O Postanowiłem także, że będę pisać jakie koszty czasowe, oraz finansowe należy ponieść/poniosłem przy budowie modelu... Z racji tego, że jest to mój pierwszy model w życiu proszę mi wybaczyć pytania dla niektórych oczywiste... Mam też nadzieję, że wiele osób pomoże mi radą i wskazówkami! Do modelu zakupiłem następujące wyposażenie (na www.abcrc.pl ): * 3 Serwa TowerPro SG-90 9g * Regulator ESC - HW 25A * 3 Śmigła 9x5 * Akumulator 11,1V 850mAh 25C (50C) - TOP-WIN - TW-00102A * 2 Bowdeny * 2 Rurki stalowe Do modelu zamierzam kupić Silnik Pelikana RAY CD2830/12 (http://sklep.modelarnia.pl/index.php?p1909,ray-cd2830-12-pelikan) W modelu zamierzam umieścić nadajnik z Pelikana Beta 1400 i sterować go również aparaturą z Bety. Budowa Dzień 1. Piątek 11 lutego 2011 Powstają wręgi ELS-1, , ELB-2, ELS-3 Czas: 2 godziny Dzień 2. Sobota 12 lutego 2011 Powstają depronowe elementy kadłuba. Czas: 5 godzin Dzień 3. Niedziela 13 lutego 2011 Powstaje pierwsza porcja żeberek. Kupuje balsę 3mm i wykonuje wręgi ELB-1, ELB-2 Czas: 10 godzin Żeberka już prawie gotowe Stan prac na 14 lutego 2011 Koszty Te podkreślone, to te które ja poniosłem Materiały konstrukcyjne: Sklejka 3 mm...................................................5zł 2 x Sklejka długa 4x7x1000............................4zł Arkusz depronu 6 mm.....................................4zł Arkusz depronu 3 mm.....................................2zł Balsa 3 mm.....................................................7zł 2 Pręty stalowe..............................................2zł 2 Bowdeny.....................................................2zł Razem.......................................................(21)26zł Wyposażenie: 3 Serwa TowerPro SG-90 9g...............................48zł Regulator ESC - HW 25A.....................................40zł 3 Śmigła 9x5.........................................................7zł Akumulator 11,1V 850mAh 25C (50C).................40zł Aparatura Cadet 4CH 2.4GHz(z odbiornikiem)..150zł Razem......................................................(135)285zł Razem................................................(156)311zł Pytania i wątpliwości Zastanawiam się nad następującymi rzeczami: Teraz dopiero przeczytałem że mój regulator trzeba programować. Czy ktoś mógłby mi powiedzieć na czym polega ten proces i czy konieczna jest do niego "ESC - Programator - karta programowania"? Czy silnik który podałem RAY CD2830/12 będzie odpowiedni do mojego T0T0-O? Czy powinienem zeszlifować rowki na depronie od wewnętrznej strony? http://www.motylasty.pl/modeldok/toto0006.jpg /\ Na tym zdjęciu widać jakby były zeszlifowane? To na razie wszytko! Pozdrawiam! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Arturrro Opublikowano 15 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 2011 W modelu zamierzam umieścić nadajnik z Pelikana Beta 1400To Ci się raczej nie uda. Oczywiście domyślam się, że miałeś na myśli ODBIORNIK. Do programowania swojego regulatora nie potrzebujesz karty. Robisz to za pomocą nadajnika, chociaż na tym etapie modelarskich początków możesz sobie odpuścić. Fabrycznie regulator powinien być już optymalnie ustawiony do użycia. Silnik, który podajesz moim zdaniem będzie trochę za słaby. Może coś takiego? http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=3525 Troszkę większy, troszkę cięższy, ale z pewnością przyda Ci się lekki nadmiar mocy. Teraz i w przyszłości. Depronu nie szlifuj! To co widziałeś na zdjęciach u Motylastego to obustronnie gładki depron. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
316_Danny Opublikowano 15 Lutego 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 2011 Nadajnik :shock: Oczywiście, że chodziło mi o odbiornik Myślę, że jeśli chodzi o silnik to wezmę ten: http://sklep.modelarnia.pl/index.php?p1908,ray-cd2830-09-pelikan Ma "lekki nadmiar mocy" i myślę, że będzie .O.K. Właśnie odebrałem moją paczkę. Oczywiście nie obyło się bez niespodzianek. Zamówiłem bowden 1 mm i drut 1 mm i oczywiście nie pasują :mrgreen: Ale postanowiłem, że bowden zastąpię rurką termokurczliwą. Akurat mam taką czarną (a nie wiem czy przypadkiem cały mój T0T0-O nie będzie w czarnym "opakowaniu" :ble: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Arturrro Opublikowano 15 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 2011 Właśnie odebrałem moją paczkę. Oczywiście nie obyło się bez niespodzianek. Zamówiłem bowden 1 mm i drut 1 mm i oczywiście nie pasują Ale postanowiłem, że bowden zastąpię rurką termokurczliwą. Akurat mam taką czarną (a nie wiem czy przypadkiem cały mój T0T0-O nie będzie w czarnym "opakowaniu" To jak Ty to kupowałeś? Nie bardzo rozumiem, bo zazwyczaj kupuje się go w komplecie. Coś takiego:http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=13026 Widać na zdjęciu zewnętrzną rurkę i "izolację" samego pręta. To MUSI pasować. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
316_Danny Opublikowano 15 Lutego 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 2011 Hmmm.... No właśnie teraz tak patrze... Ja kupiłem TO http://abcrc.pl/p/21/1099/bowden-rurka-sr-2mm-1mb-mp-jet-3402--bowdeny-popychacze-laczniki-linki-i-akcesoria-d-materialy-konstrukcyjne.html i tam na dole było że do tego abcrc POLECA to: http://abcrc.pl/p/13/636/pret-stalowy-1-mm-1mb--prety-materialy-konstrukcyjne.html i potem jak akceptowałem zamówienie to miałem bowden 2mm i pręt 1mm... A potem się okazało, że ten bowden ma średnice 2mm, ale zewnętrzną :ass: Możliwe dwa rozwiązania... Albo wykorzystać te rurki termokurczliwe, jak pisałem wcześniej Albo kupić pręty 0,8 m Nie mniej, czuję się troszeczkę oszukany. Na 2 zł bo na 2zł, ale jednak oszukany :roll: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
karol96 Opublikowano 15 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 15 Lutego 2011 Jest jeszcze jedno rozwiązanie: ostatnio wyczytałem gdzieś na forum, że można do tego celu użyć patyczków higienicznych/kosmetycznych (niepotrzebne skreślić). A dokładniej sama ta plastikowa rurka, waciki nie potrzebne Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mateusz.G Opublikowano 16 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 16 Lutego 2011 No nie wiem czy opłaca się bawić z patyczkami lepiej kupić gotowy bowden. Patyczki mają 8cm długości musiałbyś skleić przynajmniej z 6 sztuk na sztywno by to nie latało i wchodzi do nich drut max 1,5mm trwałość tego była by słaba i na krótką metę. No ale wszystko zależy od modelarza czego użyje możesz spróbować z chęcią popatrzę na rezultat na zdjęciach Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Capriman Opublikowano 16 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 16 Lutego 2011 Ale dlaczego nie kupiłeś np tego: http://abcrc.pl/p/21/640/bowden-wzmocniony-1mb-mp-jet-3004--bowdeny-popychacze-laczniki-linki-i-akcesoria-d-materialy-konstrukcyjne.html Do blokady bowdena polecam coś takiego 3sztuki około 1zł, a nie żadne wynalazki po 5zł sztuka na imbusy które po jednym dokręceniu się objeżdżają. http://forumrc.alexba.eu/ipw-web/bulletin/bb/viewtopic.php?t=7022&highlight= Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
316_Danny Opublikowano 16 Lutego 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Lutego 2011 Hmmm... chyba go nie zauważyłem... :roll: Teraz tak się zastanawiam nad jedną rzeczą... Dalszą relacje z budowy robić jako edytowanego pierwszego posta, czy pisać nowy, kolejny :?: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
316_Danny Opublikowano 17 Lutego 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Lutego 2011 Budowa Dzień 4. Środa 16 lutego 2011 Rozpoczynam klejenie kadłuba. Wklejam wręgę depronową, drewnianą i silnikową. Na końcu sklejam wszystko w całość. Dzień 5. Czwartek 16 lutego 2011 Zabawa z elektroniką. Wtyczkę od akumulatora (z tego co przeczytałem BEC) zamieniam na wtyczę DEANS T Sprawdzam jak działa cała elektronika: i myślę, że wszystko jest .O.K. Rozpoczynam klejenie podłogi kadłuba Soudalem do drewna (dokładnie taki sam jak używał Motylasty) i tu... katastrofa... Powstaje (mimo długiego ściskania) szpara prawie 4 mm Ale myślę, że nie będzie problemu, żeby zrobić pasek depronu i wypełnić tą szparkę... :ble: Nie mniej jednak liczyłem na to że Soudal wypełni mi tą szpare (tym bardziej, że dałem go stosunkowo dużo... :? Klejem się strasznie pobabrałem :ble: Nie sposób go ściągnąć z dłoni mydłem, należy używać rozpuszczalnika... Teraz żałuje, że nie wykonałem tego połączenia polimerem... Ale błąd może też wynikać, z mojego małego doświadczenia w klejeniu Soudalem :| No ale po to buduję, żeby się czegoś nauczyć... :faja: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Szczepen02 Opublikowano 17 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 17 Lutego 2011 Coś nie widzę tej wręg :? i silnikowej, lepiej zrób ją ze sklejki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madrian Opublikowano 17 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 17 Lutego 2011 Nic nie docinaj. Jeżeli części są wycięte prawidłowo, to zmienisz geometrię kadłuba i model wyjdzie krzywy. Albo zrób kadłub od nowa, albo ściśnij i sklej go jeszcze raz. Pamiętaj, żeby nie wbijać szpilek pod kątem prostym w materiał, tylko pod skosem. Tak jak masz je na zdjęciach zawsze się rozejdzie. Można też ścisnąć kadłub taśmą klejącą. Wiem, że balsa ładnie się obrabia, a sklejka jest kłopotliwa, ale balsowa wręga nie utrzyma silnika. Chyba, że to ma być model statyczny, do wieszania na suficie. :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Capriman Opublikowano 17 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 17 Lutego 2011 Mi się szpilki nigdy nie sprawdziły dlatego kleje polimerem wszystko i przytrzymuje, naciągam krawędzie papierową taśmą klejącą i sprawdza sie to super. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
316_Danny Opublikowano 17 Lutego 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Lutego 2011 Szczepen02 Nie wiem jak można nie dostrzec wręgi silnikowej, wręgi ELS-3, i tej depronowej :shock: Są widoczne jak BYK na pierwszym zdjęciu... madrian Nie wiem czy części są "wycięte prawidłowo" myślę, że mogłem się odrobinkę rąbnąć, ale sądzę że 10 centymetrowy paseczek z depronu o grubości 3 mm ważący tyle co nic NIE może AŻ tak zmienić geometrii kadłuba i przekrzywić modelu... Nie rozumiem o co chodzi z balsą :?: Puki co po za elementami ELB-1 WSZYSTKIE elementy drewniane zostały wykonane ze sklejki 3 mm... Trzymam się dokładnie tego co jest w instrukcji Motylastego, i nie rozumiem dlaczego model miałby, być modelem statycznym, do wieszania na suficie?? :x Capriman Dzięki za pomysł z taśmą 8) Wydaję się super ciekawy i na pewno górne poszycie wkleję właśnie twoją metodą (jakoś bardziej mi pasuje ten polimer...) W tym momencie zeszlifowałem cały kadłub... Wygląda prześlicznie, jest równiutki, a miejsca w którym dokleiłem ten cieniutki pasek depronowy nawet nie widać Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madrian Opublikowano 17 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 17 Lutego 2011 Owszem - paseczek depronu o grubości 3mm MOŻE i to wyraźnie zmienić geometrię kadłuba. Model będzie się wydawał prosty, ale będzie wykazywał tendencję do skręcania i przechylania się na skrzydło. Jeżeli oczywiście ten paseczek jest niepotrzebnym maskowaniem błędów w montażu. Taki paseczek to też dodatkowy klej i dodatkowa masa oraz zmiana jednorodności struktury. Wiem, że szkoda pracy, ale lepiej zrobić kadłub od nowa, ale DOBRZE, niż sztukować i rzeźbić na siłę nieudany produkt. To się nigdy nie kończy dobrze. Ale z drugiej strony jak w piosence... Przeżyj to sam... :wink: Może wówczas nauczysz się szacunku dla dokładnej i precyzyjnej roboty. Wiem, że łatwość z jaką wykonuje się modele depronowe, sprawia wrażenie, że są to modele "byle jak i tak poleci". Ale to TYLKO wrażenie. Budowa tych modeli wymaga nie mniejszej precyzji niż modeli konstrukcyjnych. Po paru modelach zbudowanych osobiście i osobiście skasowanych, też dojdziesz do tego wniosku. :wink: PS - Na zdjęciu, wręgę silnikową masz ewidentnie wykonaną z balsy. Balsa jest zbyt miękka i trwała by utrzymać wkręty mocujące silnik, szczególnie podczas wibracji i przeciążeń. Silnik nie stoi sobie bez ruchu. Każdy moment który na niego działa jest przenoszony na wręgę i model. Dlatego też elementy narażone na szczególne obciążenia wykonujemy z o wiele trwalszej sklejki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
316_Danny Opublikowano 17 Lutego 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Lutego 2011 Jejku! :shock: Co wyście się na tą balsę uparli? :x TO JEST SKLEJKA 3 MM!!! Jeżeli kolega sobie życzy mogę umieścić więcej zdjęć! Tak czy inaczej będzie film z odpalenia silnika (bo dzisiaj wykonywałem już pierwsze próby...) Jestem studentem mechaniki i budowy maszyn wiem, że "Silnik nie stoi sobie w bez ruchu" :twisted: Nie mniej jednak dziękuję, za wszelkie uwagi i informacje! Pozdrawiam! Mam takie pytanka: W którą stronę powinien się kręcić silnik? Pan w Modelarni powiedział mi, że w prawo... ale wiadomo, że punkt widzenia zależy od punktu siedzienia :rotfl: Na tej fotografii (na opakowaniu): Widać jakby silnik miał się kręcić w lewo (ruch przeciwny do wskazówek zegara :? Więc jak powinno być?? Jak powinienem nałożyć śmigło? Na śmigle jest wyryte EP-9050 gdzie to się powinno znajdować? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stasw328 Opublikowano 18 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2011 Napisami do przodu, a silnik powinien kręcić się przeciwnie do kierunku ruchu wskazówek zegara - patrząc od przodu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Capriman Opublikowano 18 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2011 Hej Jak dobrze pamiętam to śmigło powinno się kręcić w prawo patrząc z kabiny pilota, ale jak przyłożysz śmigło to bedziesz wiedział w którą strone musi się kręcić żeby ciągnelo samolot do przodu... Jeśli chodzi o śmigło to można poznać po tym że łopatki są wypukłe i tą wypukłością musi być do przodu. Śmigło najlepiej przykręcić jak najbliżej silnika, dzieki temu przy krecie nie zegniesz ośki. Ja daję nakrętki tylko od przodu a z drugiej strony smigło opiera sie o rotor, dzieki temu mogłem skrócić ośkę... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
316_Danny Opublikowano 23 Lutego 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Lutego 2011 Bardzo dziękuję za pomoc w zamontowaniu śmigła! Silnik ciąąąąągnie aż firanki w pokoju latają :mrgreen: 210 W robi swoje! Oczywiście budowa idzie nadal naprzód... W ostatnim czasie nie mogłem kontynuować relacji, ponieważ byłem na badaniach lotniczych w Dęblnie.... Teraz co się działo przed wyjazdem: Budowa Dzień 6. Piątek 18 lutego 2011 Wykonuję półeczkę pod serwa. I tu bardzo niemiła niespodzianka... Okazuje się że budując je tak jak pokazuje pan Motylasty będą się one zacinać :ble: Więc wykonuję półkę inaczej, po swojemu Serwa chodzą ładnie pięknie i nie zahaczają się... Dopieszczam trochę kadłub. Wykonuję klapkę zamykaną na magnesik, oraz zakrycie silnika: Dzień 7. Sobota 19 lutego 2011 Cały dzień od godziny 11 rano do ok. 24:00 jest poświęcony na zrobienie płata... I stan prac na dziś... T0T0-O jest prześliczny! :jupi: :jupi: :jupi: Pozdrawiam tych co mi pomagają i oglądają moją skromną relacje Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Motylasty Opublikowano 24 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 24 Lutego 2011 Fajnie czysto i ..... popełniłeś jeden z podstawowych błędów w sztuce. W tym modelu to akurat nie ma dużego znaczenia. Ale kazdym innym tak - zapewniam. Spójrz na swoją fotografię. A teraz spójrz na moją : Widzisz różnicę ? Jeśli nie to zastanów się jak pracuję dzwigar. Ty wkleiłeś balsowe wstawki miedzydźwigarowe słojami poziomo, natomiast ja wkleiłem słojami pionowo. Dlaczego ? Ot takowe zadanie domowe. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.