tommy Opublikowano 13 Marca 2011 Udostępnij Opublikowano 13 Marca 2011 Witam wszystkich serdecznie! Nie wiem czy w dobrym dziale umieszczam temat. Gdyby coś to proszę o przeniesienie. Podjąłem się budowy depronowej Cessny 185 wg planów: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1190685#post14298158 1. Plany nie przewidują lotek i wobec tego mam pytanie. Jakiej wielkości zrobić te lotki? Czy na całej długości skrzydła czy tylko do "połowy" skrzydła tak jak to jest w realnym modelu? 2. Zastanawiam się również czy nie dołożyć klap... 3. Jeszcze kwestia, której nie znalazłem na forum, co do wycinania lotek, sterów wysokości i kierunku. Bardzo prosiłbym o podanie linku ewentualnie opisania. Proszę wyprowadźcie mnie z błędu: Patrząc na moją Bete 1400 wycinamy w lotce rowek pod kątem 45 stopni od góry ( a w sterach kierunku i wysokości z obu stron?), ale tu moje pytanie odcinamy całkowicie czy zostawiamy, żeby sobie "wisiało" i mocujemy np na taśmie pakowej czy innej? Ewentualnie jak to inaczej zrobić? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madrian Opublikowano 13 Marca 2011 Udostępnij Opublikowano 13 Marca 2011 1: lotki na całym skrzydle dajemy głównie w modelach przeznaczonych do szybkich manewrów - akrobacji. Twój model to typowy Parkflyer. Bardziej realnie będzie zrobić makietowo. 2. To już tylko twoja inwencja. Zasadniczo taki model klap nie potrzebuje. Ale jeżeli chcesz mieć bardziej makietę, to nie zaszkodzą. Zawsze można ich nie używac. :wink: 3: Lotkę po prostu wycinamy ze skrzydła. Ponieważ tak wycięta nie będzie się obracać, ścinamy krawędź od strony skrzydła pod kątem. Można jak w Becie - ściąć z obu stron (jak się to stosuje w SW i SK. Można i tylko z jednej ale mocniej. Zawias można zrobić z taśmy, ale jeżeli model ma być bardziej makietowy, lepsze będą zawiasy stałe, kupione w sklepie i dobrane do wielkości modelu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tommy Opublikowano 13 Marca 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Marca 2011 Dzięki za szybką odpowiedź. W takim razie zrezygnuję z klap jak na ten moment. Myślę raczej go spróbować wyposażyć w sprzęt RC i troszkę nim polatać Co najśmieszniejsze dałem do drukarni w piątek, żeby wycieli na styrdurze element kadłuba: (czas odbioru określili na wtorek polska rzeczywistość) http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=3049332 Początki pracy: 1. Wycięcie elementów Jeden błąd zauważyłem. Nie zrobiłem odbicia lustrzanego kadłuba i skrzydeł. Patrząc z góry na jednym skrzydle będą rowki, a z drugiej czyste. Muszę to jeszcze raz wyciąć, a pewnie nawet należy ze względów estetycznych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tede1408 Opublikowano 13 Marca 2011 Udostępnij Opublikowano 13 Marca 2011 Musisz jeszcze raz wyciąć. Te części się już nie nadają. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tommy Opublikowano 13 Marca 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Marca 2011 Wykonałem SW na próbę. Troszkę krzywo mi się wycięło pod kątem. Czy to na takiej zasadzie ma wyglądać? Przy okazji mam kolejne pytanka. 1.Jakim klejem łączyć "depron" czy konstrukcyjnym CA czy jakimś klejem polimerowym czy jeszcze innym? 2. Odnoście profilu skrzydła. Czy takie 5mm grubości skrzydło usztywnione przez sklejkę przeniesie siłę nośną? Czy jakoś go wzmocnić jeszcze inaczej? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin K. Opublikowano 13 Marca 2011 Udostępnij Opublikowano 13 Marca 2011 Do klejenia polecam UHU por oraz Soudal D5B6. Na dźwigar skrzydeł proponuje pręt węglowy wklejony w skrzydło. Rowek można wypalić lutownica z odpowiednio ukształtowanym grotem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tommy Opublikowano 14 Marca 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Marca 2011 Dzięki za podpowiedź. A co do tego kleju Soudal'a niestety nie ma takiego w ofercie... Mógłbyś sprecyzować jeszcze raz końcówkę/typ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f-150 Opublikowano 14 Marca 2011 Udostępnij Opublikowano 14 Marca 2011 D4B4 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tommy Opublikowano 14 Marca 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Marca 2011 Dzięki serdeczne. A tak się zastanawiam czy nie dobrym pomysłem było by zrobić skrzydła z jednego elementu bez potrzeby łączenia dwóch razem?? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tede1408 Opublikowano 14 Marca 2011 Udostępnij Opublikowano 14 Marca 2011 Sklej dwie połówki razem i w środek przylej jakiś dźwigar. rurkę węglową lub listwę sosnową. wtedy skrzydła będą wytrzymalsze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madrian Opublikowano 14 Marca 2011 Udostępnij Opublikowano 14 Marca 2011 Dzięki za podpowiedź. A co do tego kleju Soudal'a niestety nie ma takiego w ofercie... Mógłbyś sprecyzować jeszcze raz końcówkę/typ? Bo on się nazywa: "Soudal - Poliuretanowy Wodoodporny Klej do Drewna" - klasa B4/D4 (czerwony znaczek) :wink: Klas jest kilka. B4/D4 jest dla nas optymalna. Tu masz przykład etykietki: http://www.icmarket.pl/soudal-klej-drewna-p-8380.html I nie bój się ceny. Są mniejsze opakowania niż 5l. :mrgreen: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tommy Opublikowano 14 Marca 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Marca 2011 Madrian już zakupiłem ten kleik o klasie B4/D4 w mniejszej niż 5l butli za oraz polimerowy Technicqll do styropianu. Mam pytanko 1. Jeszcze co do tych skrzydeł czy nie lepiej by było je z całości wyciąć i wzmocnić bez łączenia? Czy może zrobić dwa odbicia lustrzane i zrobić w kształcie kropli tylko wtedy środek pasowało by czymś wypełnić? 2. Czy wycięcie rowka jest poprawne w SW? Rowek w SW/SK/lotkach wycina się od strony natarcia czy od spodu? Nie mogę tego doczytać się. EDIT: Mogą być takiej wielkości lotki czy będą za małe w stosunku do wielkości skrzydła? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pablo1822 Opublikowano 14 Marca 2011 Udostępnij Opublikowano 14 Marca 2011 Gdybyś podał wymiary byłoby znacznie łatwiej Ci odpowiedzieć. Ale trzymaj się "złotych" proporcji na poniższym obrazku i musi być dobrze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madrian Opublikowano 14 Marca 2011 Udostępnij Opublikowano 14 Marca 2011 Pablo ci podał proporcje. Przy takim modelu skrzydła rób konstrukcyjnie - Dwie warstwy, dolna i górna, między nimi żeberka z depronu, dźwigar z listewek. Do 1m, skrzydła można wyciąć jako całość z jednego arkusza (choć są arkusze nawet 1,2m). Poczytaj trochę o budowie takich modeli jak Toto, RWD-5 - obejrzyj technikę wykonywania skrzydłe i zastosuj ją u siebie. Skrzydła można robić jako pełne, a potem odciąć lotki, "zatemperować" je i wkleić na zawiasach z powrotem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f-150 Opublikowano 14 Marca 2011 Udostępnij Opublikowano 14 Marca 2011 Pierwsza sprawa ,jeżeli będziesz robił skrzydło konstrukcyjne to trzeba zmienić kąt zaklinowania w stosunku do tego na planie. Po drugie po kiego grzyba robić żeberka w skrzydle 1m.Dół z szóstki,góra z trójki i w środek listwa jako dźwigar,lub druga wersja dźwigar z depronu + doklejony pręt węglowy 3mm. A po trzecie zrobiłbym tak jak w oryginale profil ptasi bez lotek i nie komplikowal konstrukcji.Przecież nie będziesz tym kręcił akrobacji. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pablo1822 Opublikowano 14 Marca 2011 Udostępnij Opublikowano 14 Marca 2011 A ja żeby Ci jeszcze bardziej namieszać, proponuje zobaczyć posty 113 i 124 wątku o cessnie na rcgroups. Płaskie skrzydło z typowo depronowym profilem i lotki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tommy Opublikowano 15 Marca 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Marca 2011 No to mi namieszałeś Dziękuję za cenne wskazówki przydadzą się, bo jakoś mi to umknęło przeglądając temat. Pewnie wybiorę jak w poście 124 opcję 2, http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=3389787 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tommy Opublikowano 18 Marca 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Marca 2011 Prace ruszyły do przodu. Wyciąłem lotki wg normy książkowej W dalszym etapie skleiłem elementy kadłuba i wkleiłem wsporniki w boczne elementy kadłuba.( z przymiarką ) Czekam, aż wyschnie i w weekend pociągnę dalej budowę. Mam pytanie czy już oklejać papierem kadłub, żeby było łatwiej czy dopiero po skończeniu wszystkiego? Czy może pomalować płyty "depronowe" np. na biało jaką farmą akrylową bo mam taką jeszcze po malowaniu pokoju Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pablo1822 Opublikowano 18 Marca 2011 Udostępnij Opublikowano 18 Marca 2011 Oklejanie papierem dopiero jak będziesz miał skończony kadłub, a potem możesz pomalować cieniutko farbą akrylową. Widać że model ładnie Ci wychodzi, oby tak dalej. O metodzie oklejania poczytaj obszerny wątek Motylastego w dziale warsztat. W tej wersji model będzie miał profilowane skrzydła? Bo jeśli płaskie to musisz zmodyfikować łoże skrzydeł w kadłubie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tommy Opublikowano 18 Marca 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Marca 2011 Mam zamiar profilowane. Znalazłem w tym wątku co podesłałeś filmik jak to zrobić na kuchennym blacie. Próbowałem na wersji testowej skrzydła i mi płyta zamiast się wygiąć pękła tam gdzie jest rowek w podkładzie ;/ Jemu wychodzi bo nie ma rowków zapewne, które osłabiają "konstrukcję płyty Jeszcze kilka spraw: 1. Zakleić cały kadłub czyli te części górne i dolne, a potem jak już będzie zaklejone przeprowadzić bowden? Czy pierwsze bowden? Choć z drugiej strony nie wiem jeszcze dokładnie jak i gdzie zrobić dziurę na bowden, więc racjonalnym będzie zakleić pierwsze. Dobrze myślę? 2. Czy statecznik pionowy o grubości płyty czyli 5 mm nie będzie za słaby? Wzmocnić go klejąc dwie płyty 5mm lub 5 i 3 mm razem? Wtedy z obu stron by był ładny statecznik. 3. Po sklejeniu kadluba zeszlifować kanty? Czy szlifujemy je dopiero po oklejeniu papierem? 4. W planach jest podwozie dzielone. Nie lepszy rozwiązaniem było by połączenie ich w całość? Czyli z dwóch elementów zrobić jeden? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.