Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Po długim i bolesnym procesie tentegowania w mózgu doszedłem do wniosku, że warto założyć taki temat. Plany 5bis W. Schiera są dostępne od 43 lat i na ich podstawie powstały chyba już setki wspaniałych modeli. Ja osobiście uwielbiam modele redukcyjne więc zadałem sobie pytanie co na tych planach zmienić by zbudować makietę. Wydrukowałem plany w skali 1:5 i od razu pojawiły się pytania. Właściwie na jakim profilu latał ten samolot. W książce „RWD-5R historia i współczesność” przeczytałem, że był to profil IAW 334 20% u nasady i 5% na końcu, Wikipedia podaje profil Bartel 37IIA 14,3%.Ze zdjęć raczej wynika Bartel tylko gdzieś 18-20%. Model Schiera jest na profilu Clark Y 14,5% na końcu 8% co jest zrozumiałe bo musi dobrze latać. No więc jaki ma być?

Opublikowano

No cóż, profil w rzucie bocznym jak i z przodu, powinien być jak najbardziej zbliżony do oryginału - tak mówią przepisy oceny makiet, a wiadome jest że trzeba użyć profilu modelarskiego aby dobrze model latał. Chociaż RWD-a nawet na profilu rysowanym od wieszaka będzie dobrze latać - toż to klasyk.

Opublikowano

W. Shier w książce Polskie Samoloty Sportowe również podaje profil Bartel. Plany modelu RWD-5 autrostwa Shiera różnią się dosc mocno od oryginału. Model był projektowwany bardziej jako wolnolatka z prostym radiem (której mniej lub bardziej przeszkadzało się lecieć) i która przy awarii sterowania miała sobie sama poradzić. (Większy wznios, większy statecznik poziomy itp). Jakby ktoś chciał zrobić z tego makietę. To polecam proporcje samolotu z wspomnianej wcześniej książki + rozwiązania konstrukcyjne z planów z Miniaturowego Lotnictwa.

Opublikowano

Jest nowa książka Pana Schiera - Najsłynniejsze polskie sportowe samoloty wyczynowe. Przy opisie RWD 5 bis podano profil BARTEL 37 II A 18% przy kadłubie i 9% na końcu płata. Jest tam również opisane cudeńko PZL 26. Szukam planów. Help!

 

Podany profil dotyczy samolotu RWD -5 bis zgodnie ze specyfikacją techniczną podaną przez Guru w cytowanej przeze mnie książce. Być może RWD-5R ma inny profil. Zgodnie ze słowami Schiera rozmawiał On z prof. Bartlem, który potwierdził stosowanie swojego profilu w samolotach RWD-5 z tamtego okresu. Ponadto profil końcowy względem nasadowego był skręcony geometrycznie o 2 stopnie (spływ wyżej niż natarcie).

Opublikowano

Czyli sprawa rozwiązana:BARTEL 37 II A 18% przy kadłubie i 9% na końcu płata. Dziwi mnie tylko dlaczego w książce o RWD-5R podano profil IAW 334.

Mam program Profili 1.2 i oczywiście w bazie nie ma Bartela. Czy zna ktoś sposób by ominąć wyliczenia i rysowanie profili na piechotę. Byłbym wdzięczny. :jupi:

Teraz druga sprawa jaki powinien być kąt natarcia skrzydła (chodzi mi o kąt między cięciwą profilu a poziomem) i ewentualne zwichrzenie.

Opublikowano

Artem musisz zdecydować czy chcesz RWD 5 bis czy RWD 5r.Następna kwestia czy to ma być makieta czy połmakieta. Te plany Schiera to RWD5 bis ale jako półmakieta, jeśli zamierzasz zbudować taki model (półmakiete) to powiększ plany i buduj nic w nich nie zmieniając. Jeśli ma to być makieta to z tych planów niewiele skorzystasz. Co do RWD 5r to już współczesny samolot różniacy się od RWD 5 bis. I jeśli makieta to profil jaki w samolocie taki w modelu.Makieta czy połówka oba latają świetnie

Opublikowano

Tutaj masz dane geometryczne tego profilu http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/297c1282d8ba1022.html .

Zostaje wprowadzic do programu i po problemie. Ale ze zmiana grubosci w programie profili bym uwazal bo robi to zle, dodajac tyle samo do dolnej i gornej czesci profilu a powinien to robic procentowo.

Na twoim miejscu do makiety uzyl bym podobnego profilu modelarskiego a nie lotniczego. Z tego co wiem to jest dopuszczalne

Opublikowano

Tą książkę właśnie cytowałem, a dlatego, że ją posiadam. Szukam gotowych planów modelarskich, żeby nie być zmuszonym do ręcznego ich rysowania. Ale dzięki za dobre chęci.

 

Jeszcze słowo w kwestii wzniosów i profili w oryginale. Wg książki cyt. "- wznios płata (wzgl. spodu) 1,5 ÷ 2°, ", "kąt ustawienia płata 2,5°", "profil usterzenia poziomego IAW-177 10%", "profil usterzenia pionowego IAW-177 12%". Polecam zakup tej książki, choćby z tego linku co mi podał malinowski. Są tam bardzo dokładnie opisane samoloty RWD-5 bis, RWD-6, RWD-9 i mój obiekt pożądania PZL-26 (miodzio, niczym pęcinka u konia lub kobiety :rotfl: )

Opublikowano

Na temat RWD 5 spro materiału porównawczego jest między innymi w książce Schiera " samoloty w historii i w miniaturze" 1973. Spro tysunków porównawczych i przykladów błędnych rysunków. Jeśli to interesuje to mogę wkleić to i owo.

Opublikowano

Jeśli to interesuje to mogę wkleić to i owo.

Fokker wklejaj. Mnie interesuje wszystko, a i zapewne koledze zakładającemu post również.
Opublikowano

Qrcze ! złośliwość przedmiotów martwych... coś mi skaner odmawia posłuszeństwa, a skany byłyby lepsze niż fotki, ale walczę :rotfl:

 

EDIT: na próbę fotka - może w ogóle nie jest warte zainteresowania to o czym napisałem

Dołączona grafika

Opublikowano

Właśnie na podstawie tego rysunku poprawiłem sobie plany. Wprowadziłem wszystkie widoczne na nim zmiany. Wydaje mi się, że RWD-5bis troszkę się opatrzył dlatego przerabiam plany na RWD-5R. Chodzi mi o makietę, jak w tytule tematu. Tylko to o czym piszemy można wykorzystać przy budowie każdej z trzech wersji.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/a3fd2670d1510424.html

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/6bb0e88f7f10e2d7.html

O tym chciałem napisać gdy dojdę do kadłuba. Teraz chciałem na pisać o lotkach.

Opublikowano

Właśnie na podstawie tego rysunku poprawiłem sobie plany

Qrcze!!! Ale tempo pracy !!! Ledwo wkleiłem, a Ty już poprawiłes plany... :mrgreen:

Widzę jenak, że coś zrobiłeś nie tak; z tych planów wychodzi Tobie Fokker, a nie RWD :!: :rotfl:

Opublikowano

Plany już mam, to podstawa i to w trzech wersjach. Muszę się tylko dowiedzieć co jeszcze trzeba na nich zmienić. Kierowniczka budowy Fokkera (żona oczywiście) zażądała przerwy świątecznej ("ma być czysto w domu!!!" :evil: ) więc oddałem się "czystej" :rotfl: teorii.

Opublikowano

Znam odpowiedź na pytanie zawarte w Twojej stopce. Zrobić z puszek od piwa aluminiowy dolnopłat :mrgreen: Sorki, że to nie w temacie, ale tak mnie jakoś poniosło. Trzymam kciuki.

Opublikowano

Miało być o lotkach. Na zdjęciach 5R widać wyraźnie prześwit między skrzydłem a lotką. Wydaje mi się, że lotka powinna mieć taki kształt jak w RWD 6 i nie powinno go być. Na rysunku skrzydła w planach Schiera są zaznaczone liniami przerywanymi krawędzie lotki i skrzydła co potwierdza ten domysł. Tylko, że budując makietę RWD-5R trzeba zrobić to tak jak na zdjęciu. Jeszcze taka uwaga: napęd lotki jest schowany w skrzydle, nie widać żadnych takich tam snapów, dźwigni, bowdenów. Trzeba też przemyśleć z czego taką oś wykonamy. Pręt z drutu stalowego, sprężynowego jest to zły pomysł.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/09c59af0adcf01a2.html

To profil, trochę garbaty bo jest za mało punktów na krawędzi natarcia.

Opublikowano

Może wartozaczerpnąć coś z mechanizacji płata RWD-9 - jest to bardzo dobrze rozrysowane - jako mechanizacja modelu nie prawdziwego. Skoro ma to być makieta to może warto zrobić w mniejszej skali - wieksze wymiary ułatwią np ukrycie w skrzydle i lotce popychaczy i dźwigni.

Ale, ale...własnie patrzę na rysunki RWD-5 bis( SP-AJU ) i wyrażnie widać, że na górnej powierzchni skrzydła popychacz lotki przebiega na zewnątrz skrzydła.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.