Artem Posted April 19, 2011 Share Posted April 19, 2011 Po długim i bolesnym procesie tentegowania w mózgu doszedłem do wniosku, że warto założyć taki temat. Plany 5bis W. Schiera są dostępne od 43 lat i na ich podstawie powstały chyba już setki wspaniałych modeli. Ja osobiście uwielbiam modele redukcyjne więc zadałem sobie pytanie co na tych planach zmienić by zbudować makietę. Wydrukowałem plany w skali 1:5 i od razu pojawiły się pytania. Właściwie na jakim profilu latał ten samolot. W książce „RWD-5R historia i współczesność” przeczytałem, że był to profil IAW 334 20% u nasady i 5% na końcu, Wikipedia podaje profil Bartel 37IIA 14,3%.Ze zdjęć raczej wynika Bartel tylko gdzieś 18-20%. Model Schiera jest na profilu Clark Y 14,5% na końcu 8% co jest zrozumiałe bo musi dobrze latać. No więc jaki ma być? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mecenas Posted April 19, 2011 Share Posted April 19, 2011 No cóż, profil w rzucie bocznym jak i z przodu, powinien być jak najbardziej zbliżony do oryginału - tak mówią przepisy oceny makiet, a wiadome jest że trzeba użyć profilu modelarskiego aby dobrze model latał. Chociaż RWD-a nawet na profilu rysowanym od wieszaka będzie dobrze latać - toż to klasyk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
malinowski Posted April 19, 2011 Share Posted April 19, 2011 W. Shier w książce Polskie Samoloty Sportowe również podaje profil Bartel. Plany modelu RWD-5 autrostwa Shiera różnią się dosc mocno od oryginału. Model był projektowwany bardziej jako wolnolatka z prostym radiem (której mniej lub bardziej przeszkadzało się lecieć) i która przy awarii sterowania miała sobie sama poradzić. (Większy wznios, większy statecznik poziomy itp). Jakby ktoś chciał zrobić z tego makietę. To polecam proporcje samolotu z wspomnianej wcześniej książki + rozwiązania konstrukcyjne z planów z Miniaturowego Lotnictwa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benio Posted April 19, 2011 Share Posted April 19, 2011 Jest nowa książka Pana Schiera - Najsłynniejsze polskie sportowe samoloty wyczynowe. Przy opisie RWD 5 bis podano profil BARTEL 37 II A 18% przy kadłubie i 9% na końcu płata. Jest tam również opisane cudeńko PZL 26. Szukam planów. Help! Podany profil dotyczy samolotu RWD -5 bis zgodnie ze specyfikacją techniczną podaną przez Guru w cytowanej przeze mnie książce. Być może RWD-5R ma inny profil. Zgodnie ze słowami Schiera rozmawiał On z prof. Bartlem, który potwierdził stosowanie swojego profilu w samolotach RWD-5 z tamtego okresu. Ponadto profil końcowy względem nasadowego był skręcony geometrycznie o 2 stopnie (spływ wyżej niż natarcie). Link to comment Share on other sites More sharing options...
malinowski Posted April 20, 2011 Share Posted April 20, 2011 Szukam planów. Help! http://www.empik.com/naslynniejsze-polskie-sportowe-samoloty-wyczynowe-schier-wieslaw,prod5540093,ksiazka-p są w środku Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artem Posted April 20, 2011 Author Share Posted April 20, 2011 Czyli sprawa rozwiązana:BARTEL 37 II A 18% przy kadłubie i 9% na końcu płata. Dziwi mnie tylko dlaczego w książce o RWD-5R podano profil IAW 334. Mam program Profili 1.2 i oczywiście w bazie nie ma Bartela. Czy zna ktoś sposób by ominąć wyliczenia i rysowanie profili na piechotę. Byłbym wdzięczny. :jupi: Teraz druga sprawa jaki powinien być kąt natarcia skrzydła (chodzi mi o kąt między cięciwą profilu a poziomem) i ewentualne zwichrzenie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Włodek Ulas Posted April 20, 2011 Share Posted April 20, 2011 Artem musisz zdecydować czy chcesz RWD 5 bis czy RWD 5r.Następna kwestia czy to ma być makieta czy połmakieta. Te plany Schiera to RWD5 bis ale jako półmakieta, jeśli zamierzasz zbudować taki model (półmakiete) to powiększ plany i buduj nic w nich nie zmieniając. Jeśli ma to być makieta to z tych planów niewiele skorzystasz. Co do RWD 5r to już współczesny samolot różniacy się od RWD 5 bis. I jeśli makieta to profil jaki w samolocie taki w modelu.Makieta czy połówka oba latają świetnie Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomeks Posted April 20, 2011 Share Posted April 20, 2011 Tutaj masz dane geometryczne tego profilu http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/297c1282d8ba1022.html . Zostaje wprowadzic do programu i po problemie. Ale ze zmiana grubosci w programie profili bym uwazal bo robi to zle, dodajac tyle samo do dolnej i gornej czesci profilu a powinien to robic procentowo. Na twoim miejscu do makiety uzyl bym podobnego profilu modelarskiego a nie lotniczego. Z tego co wiem to jest dopuszczalne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob Mc Fly Posted April 20, 2011 Share Posted April 20, 2011 Szukam planów. Help! Podaj mi swojego maila na PW to podeślę Ci coś... :roll: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benio Posted April 20, 2011 Share Posted April 20, 2011 Szukam planów. Help! http://www.empik.com/naslynniejsze-polskie-sportowe-samoloty-wyczynowe-schier-wieslaw,prod5540093,ksiazka-p są w środku Tą książkę właśnie cytowałem, a dlatego, że ją posiadam. Szukam gotowych planów modelarskich, żeby nie być zmuszonym do ręcznego ich rysowania. Ale dzięki za dobre chęci. Jeszcze słowo w kwestii wzniosów i profili w oryginale. Wg książki cyt. "- wznios płata (wzgl. spodu) 1,5 ÷ 2°, ", "kąt ustawienia płata 2,5°", "profil usterzenia poziomego IAW-177 10%", "profil usterzenia pionowego IAW-177 12%". Polecam zakup tej książki, choćby z tego linku co mi podał malinowski. Są tam bardzo dokładnie opisane samoloty RWD-5 bis, RWD-6, RWD-9 i mój obiekt pożądania PZL-26 (miodzio, niczym pęcinka u konia lub kobiety :rotfl: ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irek M Posted April 20, 2011 Share Posted April 20, 2011 Na temat RWD 5 spro materiału porównawczego jest między innymi w książce Schiera " samoloty w historii i w miniaturze" 1973. Spro tysunków porównawczych i przykladów błędnych rysunków. Jeśli to interesuje to mogę wkleić to i owo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benio Posted April 20, 2011 Share Posted April 20, 2011 Jeśli to interesuje to mogę wkleić to i owo.Fokker wklejaj. Mnie interesuje wszystko, a i zapewne koledze zakładającemu post również. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artem Posted April 21, 2011 Author Share Posted April 21, 2011 Jasne, piszcie i wklejajcie, będę wdzięczny. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irek M Posted April 21, 2011 Share Posted April 21, 2011 Qrcze ! złośliwość przedmiotów martwych... coś mi skaner odmawia posłuszeństwa, a skany byłyby lepsze niż fotki, ale walczę :rotfl: EDIT: na próbę fotka - może w ogóle nie jest warte zainteresowania to o czym napisałem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artem Posted April 21, 2011 Author Share Posted April 21, 2011 Właśnie na podstawie tego rysunku poprawiłem sobie plany. Wprowadziłem wszystkie widoczne na nim zmiany. Wydaje mi się, że RWD-5bis troszkę się opatrzył dlatego przerabiam plany na RWD-5R. Chodzi mi o makietę, jak w tytule tematu. Tylko to o czym piszemy można wykorzystać przy budowie każdej z trzech wersji. http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/a3fd2670d1510424.html http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/6bb0e88f7f10e2d7.html O tym chciałem napisać gdy dojdę do kadłuba. Teraz chciałem na pisać o lotkach. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irek M Posted April 21, 2011 Share Posted April 21, 2011 Właśnie na podstawie tego rysunku poprawiłem sobie plany Qrcze!!! Ale tempo pracy !!! Ledwo wkleiłem, a Ty już poprawiłes plany... :mrgreen: Widzę jenak, że coś zrobiłeś nie tak; z tych planów wychodzi Tobie Fokker, a nie RWD :!: :rotfl: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artem Posted April 21, 2011 Author Share Posted April 21, 2011 Plany już mam, to podstawa i to w trzech wersjach. Muszę się tylko dowiedzieć co jeszcze trzeba na nich zmienić. Kierowniczka budowy Fokkera (żona oczywiście) zażądała przerwy świątecznej ("ma być czysto w domu!!!" :evil: ) więc oddałem się "czystej" :rotfl: teorii. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benio Posted April 21, 2011 Share Posted April 21, 2011 Znam odpowiedź na pytanie zawarte w Twojej stopce. Zrobić z puszek od piwa aluminiowy dolnopłat :mrgreen: Sorki, że to nie w temacie, ale tak mnie jakoś poniosło. Trzymam kciuki. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artem Posted April 22, 2011 Author Share Posted April 22, 2011 Miało być o lotkach. Na zdjęciach 5R widać wyraźnie prześwit między skrzydłem a lotką. Wydaje mi się, że lotka powinna mieć taki kształt jak w RWD 6 i nie powinno go być. Na rysunku skrzydła w planach Schiera są zaznaczone liniami przerywanymi krawędzie lotki i skrzydła co potwierdza ten domysł. Tylko, że budując makietę RWD-5R trzeba zrobić to tak jak na zdjęciu. Jeszcze taka uwaga: napęd lotki jest schowany w skrzydle, nie widać żadnych takich tam snapów, dźwigni, bowdenów. Trzeba też przemyśleć z czego taką oś wykonamy. Pręt z drutu stalowego, sprężynowego jest to zły pomysł. http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/09c59af0adcf01a2.html To profil, trochę garbaty bo jest za mało punktów na krawędzi natarcia. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irek M Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 Może wartozaczerpnąć coś z mechanizacji płata RWD-9 - jest to bardzo dobrze rozrysowane - jako mechanizacja modelu nie prawdziwego. Skoro ma to być makieta to może warto zrobić w mniejszej skali - wieksze wymiary ułatwią np ukrycie w skrzydle i lotce popychaczy i dźwigni. Ale, ale...własnie patrzę na rysunki RWD-5 bis( SP-AJU ) i wyrażnie widać, że na górnej powierzchni skrzydła popychacz lotki przebiega na zewnątrz skrzydła. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts