Jump to content

Hitec Optic 6 SPORT


TEQ

Recommended Posts

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

No dobra panowie, starczy tego przekrzykiwania się. Dane są z juesej na 72MHz, bo europejskich nie znalazłem. Szczerze wątpię, żeby były jakieś różnice dla modułów 35MHz.

Hitec Spectra Module

B. RF Output Power: 400mW

XP6102 6-CHANNEL COMPUTER RADIO SYSTEM - to jest "oryginalna" , nie-Graupnerowska wersja MX-12

OUTPUT POWER Approximately 750mw

 

And the winner is: ....... JR :jupi:

Link to comment
Share on other sites

a nie mówiłem :)JR górą!!!! :D i ciekawe co teraz powiedzą Ci panowie, którzy nie chcieli mi uwierzyć :)

 

Dzięki @MiQ27 :) chciałem to właśnie znaleźć ale byłeś szybszy :) maksymalna moc tej koncówki to 1,5WAT więc im bardziej naładowany nadajnik tym większa moc:)

Link to comment
Share on other sites

Witam,

 

z jakiś powodów taki koniec tej dyskusji prowadzi do wyciągnięcia błędnych wniosków na podstawie źródeł wiedzy, które nie dają się porównać bowiem opisują każdy co innego. Włączając się do dyskusji nie miałem wcale zamiaru nikomu nic udowadniać, ale w tym momencie zwrócę Waszą uwagę na pewne fakty i jeśli będzie potrzeba wyjaśnię wszystkie wątpliwości.

Po pierwsze specyfikacje podane przez "MiQ27" są jedynie ulotkami informacyjnymi i nie bardzo nadają się do porównania. Z dwóch powodów, po pierwsze Hitec podaje w swoich specyfikacjach moc wyjściową opisaną na podstawie pewnego wzoru, który co ciekawe ma swoje odniesienie do rzeczywistych pomiarów, natomiast w specyfikacjach JR wielkość mocy jest podawana jako graniczna dopuszczalna przepisami w USA i nie ma nic wspólnego z rzeczywistymi parametrami tych urządzeń. Drugi powód wiąże się także z danymi podawanymi przez Sebastiana (1,5W), a dotyczący zapewne przyjętej metody pomiarowej opisującej trochę inny parametr, choć w jakiś sposób związany z mocą promieniowaną przez nadajnik.

Jeszcze jedno, biorąc pod uwagę odniesienie do Polskiej normy ograniczającej do 100mW??? moc urządzeń tego typu, wydaje się, że urządzenia te jej nie spełniają!!!! Jednak jest inaczej, zatem o czym tak naprawdę rozmawiamy? jakie dane zostały przytoczone i czy można je ze sobą porównać?

Twierdzę, że nie i opis podawany w ten sposób zawsze będzie budził zdziwienie jednych i wątpliwości innych, jednak wszystko daje się bardzo precyzyjnie wyjaśnić i mogę zapewnić, że opisane tu "wielkie" różnice pomiędzy nadajnikami nie występują i wszyscy użytkownicy Hitec'ów mogą spać spokojnie. Oczywiście nie umniejsza to jakości Graupnerów, JR-ów czy innych.

 

Pozdr

Jarek

Link to comment
Share on other sites

To jesteś Jarek czy Konrad ? :)

 

Hitec podaje w swoich specyfikacjach moc wyjściową opisaną na podstawie pewnego wzoru, który co ciekawe ma swoje odniesienie do rzeczywistych pomiarów

To ciekawe co mówisz. To ja poproszę o przytoczenie tutaj tych specyfikacji oraz pomiarów ze stosownymi wzorami i źródłami.

Jak na razie tylko dysponujemy danymi, które raczył udostępnić producent. Wyglądają całkiem wiarygodnie.

 

Sebastian ma sporo racji mówiąc, że maksymalna moc doprowadzona do końcówki mocy JR-a to może być około 1.5W. Tyle jest w stanie wytrzymać tranzystor końcowy. Ja jednak, borąc pod uwagę mniejsze napięcie zasilania niż katalogowe 12V, optuję za cytowanymi 750mW.

Odróżniasz, mam nadzieję, moc doprowadzoną od wypromieniowanej ? Bo ja oglądałem dokument z testu FCC dla nadajnika JR XP6102 i tam jest wynik pomiaru mocy wypromieniowanej równy 72.11mW. Niecałe 10% rzeczywiście idzie "w powietrze"...

No dobrze, teraz trochę matematyki.

XP6102(MX-12) bierze 200mA przy zasilaniu nominalnie 9.6V. Co daje nam 1920mW. Procesor w XP6102, Mitsubishi M38C89MF bierze katalogowo w trybie "high speed" 30mW. Ile z pozostałych 1890mW bierze wyświetlacz i te parę innych elementów? 10% ? 20% ? Zostaje całkiem sporo na całe w.cz. Tak sie składa, że nadajniki są ciepłe głównie przy module nadawczym. Zadziwiające, nieprawdaż ?

 

Jeszcze jedno, biorąc pod uwagę odniesienie do Polskiej normy ograniczającej do 100mW

Patrz wyżej. Sprawność anten jest niewielka i większość mocy idzie w ogrzewanie atmosfery. Polskie prawo w tym zakresie określa moc promieniowania lub natężenie pola e-m na <=100mW e.r.p. w odległości 10m a nie w końcówce mocy nadajnika.

 

Następnym razem poproszę jakieś konkrety.

Link to comment
Share on other sites

Witam,

 

z tego co napisałeś "MiQ27" zdecydowanie wyłania się inny obraz tamatu i co ciekawsze zaczynają się konkrety. Skoro już o pomiarach wspominasz to zauważmy koniecznośc wprowadzenia pewnych pojęć porządkujących. Zatem po kolei mamy moc opisującą możliwości pracy tranzystora końcowego i to rzeczywiście jest w granicach 1-1,5W w zależności od sprzętu, jest to moc DC (prądu stałego). Kolejne pojęcie mocy dotyczy wartości mocy jaka jest dostarczana do anteny poprzez obwody wyjściowe i jest także opisywana jako moc wyjściowa, kolejna sprawa to moc wypromieniowana i tu pomiaru dokonuje się poprzez pomiar wartości natężenia pola elektromagnetycznego w jakiejś konkretnej odległości od anteny, skoro już przytoczyłeś normy FCC, to instytucja ta opisuje pomiar pola wykonany w odległości 3m od anteny i wylicza!!! wartość mocy według wzoru co daje wartość bardzo zbliżoną do rzeczywistej wartości mocy promieniowanej. 72mW w przytoczonym przykładzie nie bardzo pasuje do 750mW podawanej w specyfikacji tego sprzętu jako możliwej ...

To było w przypadku JR-a a jak w przypadku Hitec'a, otóż pomiar natężenia pola wykonywany według tej samej techniki i przy porównywalnych warunkach pomiarowych daje praktycznie taki sam wynik jak przy JR,a, dla nadajnika Flash 5SX jest on nawet troszkę większy. Pomimo tego w specyfikacji Hitec podaje wyliczoną !!!! moc tylko na 300mW. Zatem śmiało można powiedzieć, że nie ma istotnych różnic pod względem sprawności a to co pisze na specyfikacjach handlowych to zupełnie inna bajka.

Jednocześnie analizując rozwiązania techniczne w zakresie konstrukcji modułów HF i to nie tylko JR'a czy Hitec'a ale także innych firm w tym różnej maści "chińszczyzny" trzeba przyznać, że nikt "nie odkrywa ameryki" w tym zaakresie bowiem wszystkie one od strony aplikacyjnej są podobne włącznie z typem tranzystora końcowego.

Zwracam uwagę, że mówiąc ogólnie mam na myśli sprzęt dedykowany modelarzom i co najmniej do latania bowiem zdecydowanie gorsze parametry mogą być udziałem nadajników dedykowanych dla samochodów oraz oczywiście w zestawach do zabawy.

 

W uzupełnieniu co do konkretów o które prosiłeś "MiQ27", to sam przytoczyłeś dokument z testów wykonanych dla/przez FCC, podobne dokumenty opisują pomiary innych aparatur wykonywane w celach otrzymania właściwych certyfikatów. Materiały są oczywiście trudno dostępne, bowiem firmy wykonujące pomiary nadajników RC nie znajdują się w naszym kraju, ale istnieją i być może będzie okazja by kiedyś je udostępnić.

 

Pozdr.

Link to comment
Share on other sites

Kolego e_techman, prosiłem o konkrety. Jak na razie tylko ja je podałem.

W tym momencie nie wnosisz nic do dyskusji, a szkoda - bo robisz wrażenie obeznanego w temacie.

 

750mW podawane przez JR to wartość, którą każdy może sobie sam zmierzyć. Wystarczy amperomierz i woltomierz wpięty na wejście końcówki mocy. Gdyby było inaczej, zaraz byłby raban na zachodnich forach internetowych, że JR dziesięciokrotnie zawyża podawaną moc nadajnika - a taki numer to tam nie przejdzie. Tam też żyją elektronicy i hobbyści. Pewnie więcej niż u nas, i stać ich na przerabianie nadajników JR pod moduły nadawcze Spektrum, na ten przykład.

Moc podawana do końcówki mocy np. w Optic Sport (wg FCC) to tylko 500mW.

 

Kolejny mój konkret - zmierzone przez FCC dla XP6102 ERP to 18.6 dBm. Royal Evo 9 ma 17.9dBm, Evo 12 - 17.2dBm (dla niewtajemniczonych - XP6102 ma trochę większą rzeczywistą moc promieniowaną niź Evo). Jak widać, "mały" JR jest wśród najlepszych, jeśli chodzi o moc nadawania.

Jeżeli - jak sugerujesz - Hitec podaje jakieś kosmiczne moce przeliczeniowe typu 400mW dla "idealnego sferycznego dipola w próżni", nie mające żadnego związku z tym co rzeczywiście idzie przez jego rzeczywistą antenę, to niech się wypchają.

Na świecie to widać Futabę, Graupner/JR i MPX.

A Hitec ? A co to, Panie, jest Hitec ? Aaaa, serwa robią. I chyba odbiorniki :)

Link to comment
Share on other sites

"MiQ27" oczywiście pomiaru można dokonać, tylko trzeba jasno powiedzieć co to za pomiar i jak on ma się do danych mocy podawanych w specyfikacjach aparatur. Intencją moją było zwrócenie wszystkim uwagi na brak sensu porównywania danych jeśli nie są znane podstawy ich pochodzenia. Jednym słowem, jeśli porównujemy moce 1,5W, 750mW czy 300mW to trzeba wskazać czy jest podstawa do takiego porównania. Jeśli zdecydujemy, że podstawą będzie moc jaką pobiera końcowy tranzystor to nie możemy porównać tego do 300mW, który nie odnosi się do tego samego rodzaju pomiaru!!!

Co do mocy podawanej w specyfikacjach to wspomniałem wcześniej jedynie o tym, że producenci podając te dane nie dbają o ich "porównywalność" z innymi. Co do przeliczania mocy podawanej przez Hitec'a to posługując się tym samym wzorem w odniesieniu do nadajników JR czy każdego innego otrzymamy podobne wartości mocy, a dlaczego to już wcześniej napisałem.

Link to comment
Share on other sites

e_techman, ponownie konkrety proszę.

Podaj te wzory, podaj źródła, podaj skąd Twoje ugruntowane przekonanie o tym, że

otrzymamy podobne wartości mocy

Jak podasz jakikolwiek konkret, to wtedy ewentualnie porozmawiamy.

Jak dla mnie 750mW mocy dostarczonej (JR) to jest 50% więcej niż 500mW mocy dostarczonej (Optic Sport). Na tym moje wnioski zakończę.

Idealnie sferyczny nadajnik Hiteca w próżni mnie nie interesuje.

 

EDIT Wg ujednoliconej procedury FCC, Royal Evo9 (ciut słabsze niż XP6102, jak pisałem wyżej, ma minimalnie mniejszy pomiar mocy w dBm) ma

RF power is measured by the ERP METHOD.

Po = 0.3 Watts ERP

natomiast Optic Sport ma

RF power is measured by the ERP method.

Po = .20 Watts ERP

czyli Evo (a co za tym idzie, JR także) ma także 50% większą moc promieniowaną niż Optic Sport. Dziękuję, nie mam więcej pytań.

Link to comment
Share on other sites

"MiQ27" z jednej strony podajesz rzeczywiste wartości mocy promieniowanej by za chwilę powołać się na moc podawaną w specyfikacji czy wynikające z własnych wyliczeń.

Podajesz dane mocy ze specyfikacji (JR 750mW) i z danych FCC 500mW i w dalszym ciągu nic nie wspominasz o tym jaka jest podstawa tego porównania.

Może ustalimy w końcu jaki parametr jest odniesieniem? Konkrety to są wyniki pomiaru pola jakie generuje antena, moc tranzystora nie przekłada się wprost na to co leci w eter.

 

EDIT: dobry przykład porównania Hiteca i Hitec'a z tym, że bardzo proszę o dokładne zwracanie uwagi na warunki testu, a konkretnie na źrodła zasilania, jeśli cytujesz to precyzyjnie!! może sprostowanie?

Prezentacja wyników w ten sposób do niczego nie prowadzi!!! wprowadza zamęt.

Co do konkretów to wyniki pomiarów natężenia pole elektromagnetycznego wg warunków opisanych przez FCC nadajniki RC mają ok. 100-115dBuV i nie ma tu 50% różnic przy porównywaniu opisywanych nadajników i przy porównywalnych warunkach testów.

Link to comment
Share on other sites

Jarku vel Konradzie.

Przytoczone powyżej cytaty pochodzą bezpośrednio z dokumentów FCC. Jeżeli nie widzisz 50% różnicy pomiędzy 200mW ERP oraz 300mW ERP to już nie wiem, jak Ci ją pokazać.

Cytat jest precyzyjny, prosto z dokumentów FCC. Jak ktoś chce, może sobie poczytać tutaj

 

Jeżeli chcesz - możesz rozjaśnić ten "zamęt". Proszę uprzejmie, na nic innego w tym wątku nie czekam. Skoro moje wywody do niczego nie prowadzą, napisz w końcu swoje własne.

Link to comment
Share on other sites

Zacytuję zatem wyniki testów przedstawione w tych, wskazanych przez Michała, dokumentach:

 

W części "General Information" zarówno dla Optic'a jak i Revo w poz (9) napisano: Maximum Output Power Rating: 0.3 W ERP.

 

Dla Optic'a w poz. 2.1046 napisano:

RF power is measured by the ERP method. There are no provisions to limit the power. With a nominal battery voltage of 7.2 VDC, and the transmitter properly adjusted the RF output measures: Po = .20 Watts ERP

 

Dla Royal Evo w poz. 2.1046 napisano:

RF power is measured by the ERP METHOD. There is no provisions to limit the power. With a nominal battery voltage of 12.0 VDC, and the transmitter properly adjusted the RF output measures: Po = 0.3 Watts ERP

 

Wniosek z tego, modelarze dbajcie o źródła zasilania swoich nadajników !!!!

 

EDIT2: w uzupełnieniu wyniki powyższe uzyskano w dla różnych warunków testu oraz przy skrajnie różnych warunkach pracy. Dla Optic'a zasilanie było (skrajnie niskie - źle, przepraszam) normalne (7,2V), dla Royala Evo zawyżone do 12V (Michał zwrócił mi uwagę, że Royal jest zasilany z aku. 7,2V).

Jak zostało to już wcześniej wspomniane zmiana napięcia zasilania ma istotne znaczenie.

 

Nie są to normalne warunki użytkowania, takie przyjęto dla testów, nie były to testy porównawcze. Co do jednolitych warunków testów to bardzo cenna uwaga (Michała), może trzeba skierować ją do FCC, już wcześniej sugerowałem potrzebę określenia warunków dających się porównać i w końcu ktoś to zauważył. Punktem wyjścia były natomiast inne pomiary.

 

Tak, są dwa typy modułów i ten drugi test opisuje moduł z syntezą. W testach podane jest 0,3W erp, a w innej specyfikacj że "RF Output Power 250mW".

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.